Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:01

Afbeelding

Voor mij is dit de droomfries

Zonder bij de eigenschappen van de foto te kijken weet iedere liefhebber van het friese ras wie dit is

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:04

Sammie schreef:
Dat zal hij zeker doen.. als hij bij het FPS was goedgekeurd. Maar dat is hij niet en dus breek je je papier ermee. Een beetje fervente Friese fokker zal zijn handen er niet aan branden... Dus komt hij automatisch bij mindere merries terecht, heeft niet gelijke kansen enz enz.


Met als gevolg, minder kwalitatieve veulens. Waardoor de fervente Friezenfokker niets anders zegt dan: Zie je wel, het is niets met die hengst... :wave:
Terwijl dat mogelijk niet eens terecht is.

En das wel jammer.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:36

De enige reden dat ik het canadees paard noemde is dat er wel een aantal tussen zitten die qua uiterlijk niet te ver van de fries af staan. Verder zijn ze vaak zwartverervend en ook zeldzaam. En een compleet nieuwe bloedlijn natuurlijk. Ik ken ze alleen van plaatjes, qua bewegen zijn ze me onbekend. Ik weet wel dat er ouderwetsere en modernere types van zijn.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:39

manie schreef:
Volgens mij voegt hij iets héél belangrijks toe.....minder inteelt en daarmee een gezonder paard :)*


Hoe kom je erbij dat een paard met minder inteelt automatisch een gezond paard zou zijn??
Wat een onzin!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:35

Zo'n onzin is dat niet.
Doe maar even een beetje studie in genetica.
En ik kan met niet voorstellen dat jij als friezenkenner, niet bekend met de erfelijke problemen die hun grondslag vinden in de hoge inteelt percentages.

Het is mi dan ook jammer dat het stamboek geen inbreng van ander bloed blieft, dat hoeft van mij echt niet middels deze hackney x fries, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Verder vind ik het allemaal wel prima, ik heb niks met friezen, maar ik verbaas me keer op keer over de 'vrees voor vreemd bloed'

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:08

Gelukkig verschillen de smaken.
Ik vind dit een mooie hengst.
Rampzalig behoort hier niet op zijn plaats.
Je houd van het ras of niet.
Ik vind het een geweldig ras, ik heb daarom zelf ook zo'n friese parel.
Ze zijn de eerlijkheid zelve en daar kunnen een aatal andere rassen best nog wel van leren.
Maar om nou van een foto te zien welke Fries het is.... Nee er zijn er best veel die op elkaar lijken ;)
Ik vind deze helemaal geweldig.
Afbeelding

En ik heb hier een afstammeling van.
Deze
Afbeelding

Och er zijn er zat die het woord Fries al gelijk slecht beschouwen.
Maar deze zijn toch zeer zeker niet lelijk ;)
En zeer zeker niet slecht :o
Laatst bijgewerkt door Jonge_Monte op 21-05-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Am_suz

Berichten: 47
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:14

Hij ziet er idd zeer apart uit, maar ik heb 'm niet in het echt gezien, misschien valt het dan mee ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:22

manie schreef:
Zo'n onzin is dat niet.
Doe maar even een beetje studie in genetica.
En ik kan met niet voorstellen dat jij als friezenkenner, niet bekend met de erfelijke problemen die hun grondslag vinden in de hoge inteelt percentages.

Het is mi dan ook jammer dat het stamboek geen inbreng van ander bloed blieft, dat hoeft van mij echt niet middels deze hackney x fries, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Verder vind ik het allemaal wel prima, ik heb niks met friezen, maar ik verbaas me keer op keer over de 'vrees voor vreemd bloed'


In geen enkele studie genetica staat dat een paard wat zonder inteelt gefokt is automatisch een gezond paard is. Ik vrees dat je de feiten nu niet een klein beetje, maar totaal verdraait en uit zijn verband rukt. Gelukkig verdiepen we ons als Friezenfokkers iets meer in deze materie en fokken we daarom seizoen na seizoen gewoon gezonde leuke veulens die het beter in de sport doen dan veel andere paarden. Daar hebben we gelukkig geen vreemd bloed voor nodig en blijft onze Fries een RASECHTE Fries!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 23:58

horseyfries schreef:
Gelukkig verdiepen we ons als Friezenfokkers iets meer in deze materie en fokken we daarom seizoen na seizoen gewoon gezonde leuke veulens die het beter in de sport doen dan veel andere paarden. Daar hebben we gelukkig geen vreemd bloed voor nodig en blijft onze Fries een RASECHTE Fries!
Ik ken toch een aantal echte "ouwe" Friezenfokkers die daar heel anders over denken.
Zelfs het stamboek zelf dat eerst de turbo-fries af wees heeft misschien wel een beetje spijt.

sernet

Berichten: 202
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:04

Geweldig toen ik dit topic las.
Ik heb 14 jaar lang een merrie gehad met een vader als Hackney en een Friese moeder.
Een kruising FriesxHackney dus.
Geweldig ding, superheet en zag eruit een heus mini friesje met een zeer hoge knie actie.
Als klein 9 jarig meisje op dit (dan nu goedgekeurde kruising) leren rijden.
Dus begrijp dat dit dan best wel even mn aandacht trok, toen ik dit las over deze officiele goedkeuring.

Hier spreekt dus een hele kleine stiekeme fan hiervan.Maar ben wel zéker van mening dat er voor óns friese paard al dat vreemde bloed of andere ras fratsen niet nodig heeft om er zgn beter van te worden.
Ik hoorde laatst iemand bij op stal (eigenaresse van een egyptische arabier) vertellen over hoe trots ze was dat hún arabische ras werd gefokt met friezen (De Arabo fries) om zo te zorgen dat ze meer capiciteiten konden leveren in de dressuursport! :+
Nou jaaaaaaaaaaaaaa
Voor mij was dat werkelijk 'vloeken in de kerk'!!!!!
Gelukkig weten vele friezenkenners/fans dit wel beter :j


Dus ondanks mijn interesse van deze kruising, blijf ook ik van mening....
Doe mij maar De rasechte Fries!!!!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:15

De arabier is er dan ook niet bij gehaald voor de dressuur maar voor het uithoudingsvermogen ;)
De vlakkere gangen die het oplevert zijn ook niet negatief voor de dressuur al is een arabier zelf hier geen topper in.
Het verbeterd dus wel de slechte punten. :j

sernet

Berichten: 202
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:34

Ja tja daar heb je inderdaad een punt ;)
Maar waarschijnlijk zal dit misschien ook wel t énige punt zijn voor verbetering, uithoudingsvermogen.
Want qua bewegingen én capiciteiten heb ik namelijk nog geen arabo fries vernomen, welke loopt in de sub top.
(Of ik moet ze over t hoofd hebben gezien?)

Dus dat bewijst toch maar weer,dat t friese ras al die kruisingen helemaal niet nodig heeft voor eventuele vlakke gangen en extra zuurstoftank :P
Ze bewijzen ze zich toch weer keer op keer!

sernet

Berichten: 202
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: rijnsburg

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:37

Ps even in je profiel gekeken, vind dat je erg mooi 'spannetje' hebt!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:51

Dank je wel ;)
De jouwe mag er ook zijn voor een fries :P

Aangespannen (SGMW) lopen de arabofriezen wel in de (sub)top. Een plek waar je toch geen enkele fries meer vinden kunt....

sernet

Berichten: 202
Geregistreerd: 19-04-07
Woonplaats: rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:15

Dankjewel!! :D Ben ook erg trots op m

Enne....Tja , met zulke goeie dingen in t friese peerd mág er ook wel een klein puntje zijn he :P

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:18

horseyfries schreef:
Als dat al waar zou zijn (blijkbaar kun je niet het verschil zien tussen een opwaarts dragend bewegend paard en een voorwaarts duwend bewegend paard?) dan is er dus nog geen enkele reden om deze kruising te gebruiken, hij voegt duidelijk niets toe als hij niet beter is dan een niet goedgekeurde hengst van het KFPS!


Om zo`n antwoord te geven moet je dus echt een eigenaar van een fries zijn. Er staat toch ook niet dat hij beter is en hij voegt duidelijk wel iets toe en dat is het naar beneden brengen van de inteelt percentages. Als je zo`n hengst op goede friese merries zou zetten behoud je echt wel de beweging hoor, en wordt het weer interessant om naar een fries te kijken ipv te denken aan ragout vulling.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:23

Het spijt me wel, maar jij hebt duidelijk niet verder gezocht dan dit artikeltje. Het is al jarenlang bekend dat Bouma aan het kruisen was en dat ging in eerste instantie niet om inteelt, maar om het verbeteren van de Fries als tuigpaard, hij vond dat er steeds minder Friezen waren die écht konden tuigen. Dan zou dit dus het "verbeterde exemplaar" moeten zijn lijkt mij, anders is zijn hele actie toch mislukt??
Dus in plaats van zoals jij stelt dat de beweging van de Fries moet komen, is deze hengst juist gefokt om de beweging bij de Fries te verbeteren! En dat zie ik niet, jij duidelijk ook niet anders zei je niet "als je zo'n hengst op goede friese merries zou zetten behoud je echt wel de beweging hoor".
Waarom zou je in vredesnaam zo'n hengst op je echte goede friese merries zetten als je uit tientallen betere échte Friezen kan kiezen?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:32

BlackDevils schreef:
horseyfries schreef:
Gelukkig verdiepen we ons als Friezenfokkers iets meer in deze materie en fokken we daarom seizoen na seizoen gewoon gezonde leuke veulens die het beter in de sport doen dan veel andere paarden. Daar hebben we gelukkig geen vreemd bloed voor nodig en blijft onze Fries een RASECHTE Fries!
Ik ken toch een aantal echte "ouwe" Friezenfokkers die daar heel anders over denken.
Zelfs het stamboek zelf dat eerst de turbo-fries af wees heeft misschien wel een beetje spijt.


Ik denk dat jij hebt liggen slapen de afgelopen jaren?? We zijn alleen maar steeds blijer geworden dat we de arabofriese kruisingen hebben afgewezen, één zwaluw maakt nog geen zomer, dat is wel weer gebleken.
Ik vraag me ook af waar je op doelt met al die arabofriezen in de marathonsport? Ik kende één vierspan, dat is er niet meer, en de nieuwelingen hier in België op de wedstrijden haken telkens na een paar wedstrijden op laag niveau af omdat ze nogal tegenvallen.
Maestro is met Christiaan Provoost het enige paard wat nog iets zou kunnen betekenen, waar zijn al die anderen dan?? Als je iets een "Turbofries" noemt, zouden ze ook daadwerkelijk beter moeten zijn en dat zijn ze gewoon in de verste verte niet.
Er lopen momenteel véél meer Friezen op hoog niveau (t/m Grand Prix!) in de dressuursport (idd arabofriezen lopen nog niet eens boven de Z2!) en het is ook niet waar dat er geen Friezen meedoen op hoog niveau in de marathon.
Dus voor je weer iets roept, zorg dat je feiten juist zijn en veronderstel geen dingen die in de verste verte niet kloppen.
Ik denk dat er momenteel meer mensen rondlopen die spijt hebben dat ze ooit hun friese merrie met een rarabofries gekruisd hebben!

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:38

Meedoen op het hoogste nivo wil nog niet zeggen dat ze (sub)top lopen. :Y)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:44

Nee klopt, daarom graag namen van de mensen die momenteel met arabofriezen in de top rijden!

Jacques Poppen is met Nienke momenteel heel goed bezig in klasse 3, en Robert Roel vd Bos is met zijn tweespan Friezen klasse 4, die gaat naar ik begrepen heb echter over naar vierspan en dan moeten zijn Friezen nog twee rarabo's gaan meesleuren ook... :D :Y)

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:03

Ik heb zelf een arabofries en verwacht er veel van :j ben benieuwd hoe die het gaat doen. :)

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:03

manie schreef:
Volgens mij voegt hij iets héél belangrijks toe.....minder inteelt en daarmee een gezonder paard :)*


Minder inteelt... jah... gezonder paard? Neuh.

Edit: ik heb een Friese merrie uit een oude stam, geen denken aan dat daar zo'n kruising op zou komen.
Laatst bijgewerkt door Breghje op 22-05-09 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDevils

Berichten: 3089
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:06

Schrijvers is gestopt omdat hij volgens mij een beetje mot had met de eigenaar.
Jac Poppen komt in de dressuur (nog) niet mee, marathon gaat redelijk maar eindigde op de laatste wedstrijd ook gewoon in de middenmoot. (sorry At Work...)
V/d Bos reed daar ook mee met zij vierspan. Wat zou de reden zijn dat hij geen tweespan mee rijdt? Denk dat de friezen toch gewoon net te kort komen voor het echte samengestelde werk.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 22-05-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:08

horseyfries schreef:
Nee klopt, daarom graag namen van de mensen die momenteel met arabofriezen in de top rijden!

Jacques Poppen is met Nienke momenteel heel goed bezig in klasse 3, en Robert Roel vd Bos is met zijn tweespan Friezen klasse 4, die gaat naar ik begrepen heb echter over naar vierspan en dan moeten zijn Friezen nog twee rarabo's gaan meesleuren ook... :D :Y)


Mark Rutten is toch ook klasse 3 startgerechtigd in de endurance met zijn Friezen dacht ik? Rasechte trouwens...

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 10:11

BlackDevils schreef:
Schrijvers is gestopt omdat hij volgens mij een beetje mot had met de eigenaar.
Jac Poppen komt in de dressuur (nog) niet mee, marathon gaat redelijk maar eindigde op de laatste wedstrijd ook gewoon in de middenmoot.
V/d Bos reed daar ook mee met zij vierspan. Wat zou de reden zijn dat hij geen tweespan mee rijdt? Denk dat de friezen toch gewoon net te kort komen voor het echte samengestelde werk.


volgens mij hoorde ik een aantal jaren geleden dezelfde soort uitspraken voor de Friezen in de dressuur.....Daar is iedereen ondertussen ook van teruggekomen, wie weet komt dat ook nog met samengesteld en endurance ed, en misschien ook niet.