Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:19

Oke.
Bedankt voor je antwoord :) !

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:24

Voor alle niet comleet artikel lezende bokkers
Citaat:
om het Friese tuigpaard meer turbo te laten krijgen
dit zijn toch letterlijk de woorden en het idee van de fokker. Wees blij dat er fokkers zijn die toch dit soort experimenten aandurven daar het friese ras compleet doorgefokt is met inteelt. Als ik hier om me heen kijk hoeveel afwijkingen er voor komen bij de friesen dan hebben ze een behoorlijk probleem. De hengst gezien op de beelden via youtube en kan alleen oordelen dat het friese paard er luxer en qua tuigtype sterk op vooruit gaan gelet op de rug. als er dan mensen zijn die beginnen over in galop vind ik het niets die begrijpen dan ook zeker de uitdrukking tuigtype niet. Jammer dat mensen reageren zonder echt te lezen en zich in te denken in de gedachte achter dit alles.

Ook voor de bokkers die maar roepen dat het AES alles met ballen goedkeurd zijn rete dom. De fokkers bepalen toch wel of de hengst gebruikt gaat worden of niet. Het stamboek daar in tegen geeft de hengst wel een kans. Door deze kans zijn er een select groepje mensen die middels heel veel tijd en energie ergens naar proberen toe te werken, en let op met tijd bedoel ik ook echt jaren in tijd.
De tijd zal het idd ook uitmaken of dit geen verspeelde energie is geweest, want wie weet kan de inbreng van dit vreemde bloed op merries die eigenlijk qua inteelt niet geschikt zouden zijn voor de fok toch gebruikt kunnen gaan worden. Het resultaat laat nog jaren op zich wachten maar kan wel heel veel betekenen voor een ras.

Dat het AES ook goede dingen doet blijkt uit het feit dat zij als enig stamboek de hengst Jodokus hebben goedgekeurd. De hengst Jodokus heeft wel het levenslicht geschonken aan Okidoki, de ruin waarmee andere stamboeken weglopen terwijl de vader hengst een AES gekeurd paard is, en niet als stamboek erkend wordt door de andere stamboeken, dit geeft te denken.

Elk stamboek heeft zijn minpunten, ieder zijn mening, maar wel met mate waanneer je ook kunt nadenken en begrijpend probeerd te lezen wat doelstellingen zijn van anderen.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:26

Zover ik weet zijn de echte Friezen fokkers ook volop bezig om dwerggroei en waterhoofden uit te sluiten. De Fries is een barok ras, om daar dan een kruising met een Hackney van te maken... zoek het dan in de oorsprong van de Friezen, de Spaanse barokke paarden, dan komt er ook vers bloed mocht je dat al willen maar dan blijf je tenminste nog in de buurt van wat het Friese paard is, en dat is meer dan alleen maar een tuiger.

Fronika

Berichten: 664
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Friesland

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:30

waarom zou je kiezen voor hackney bloed, is er iemand die de geschiedenis weet van de hakney ?

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:30

Breghje schreef:
Zover ik weet zijn de echte Friezen fokkers ook volop bezig om dwerggroei en waterhoofden uit te sluiten. De Fries is een barok ras, om daar dan een kruising met een Hackney van te maken... zoek het dan in de oorsprong van de Friezen, de Spaanse barokke paarden, dan komt er ook vers bloed mocht je dat al willen maar dan blijf je tenminste nog in de buurt van wat het Friese paard is, en dat is meer dan alleen maar een tuiger.


De fries mag dan wel barok genoemd worden, we fokken wel richting het luxe bruikbare type, dan lijkt het me niet handig om Spaans barok bloed wederom toe te voegen. Hackney x fries kan best interessant zijn voor de tuigerij, en dan maar de 100% fries of de arabofries voor de dressuur. Ik sta er wel voor open.

Susyb
Berichten: 3385
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:17

wat ik zelf raar vind is dat ze bij vers bloed zoeken niet naar andere friezen zonder papier kijken :+ maarjah ik ben ook niet helemaal slim volgens mij :) maar ik vind het initatief wel goed ook al is de hengst niet mijn smaak

Whoopi
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:41

Whoopi schreef:
joopie7 schreef:
AES keurt ook alles goed... Niet echt een stamboek om serieus te nemen.

Painted Black is ook goedgekeurd bij het AES, hij is pas later bij het KWPN goedgekeurd, daar wilden ze hem de eerste keer niet hebben en is hij er toen na de 1e bezichtiging uitgegaan.


@hilden1971: Daarom reageerde ik ook met bovenstaande.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:44

wendy007 schreef:
Breghje schreef:
Zover ik weet zijn de echte Friezen fokkers ook volop bezig om dwerggroei en waterhoofden uit te sluiten. De Fries is een barok ras, om daar dan een kruising met een Hackney van te maken... zoek het dan in de oorsprong van de Friezen, de Spaanse barokke paarden, dan komt er ook vers bloed mocht je dat al willen maar dan blijf je tenminste nog in de buurt van wat het Friese paard is, en dat is meer dan alleen maar een tuiger.


De fries mag dan wel barok genoemd worden, we fokken wel richting het luxe bruikbare type, dan lijkt het me niet handig om Spaans barok bloed wederom toe te voegen. Hackney x fries kan best interessant zijn voor de tuigerij, en dan maar de 100% fries of de arabofries voor de dressuur. Ik sta er wel voor open.


De Fries hoeft niet barok genoemd te worden, het ís een barok ras. En dat er richting een iets meer dressuurmatig type gefokt wordt is in sommige lijnen, er zijn nog oude lijnen waar echt barokke paarden uit komen. En waarom niet opnieuw Spaans Barok toevoegen? In een dressuurmatige lijn kan dat betere ruggen opleveren, omdat langere Friezen moeilijker bij elkaar te rijden zijn en dan dus een betere rug krijgen. Een Fries richting tuiger gooit al hoog genoeg op van zichzelf, daar hebben ze de Hackney echt niet voor nodig imho, dan zou de Hackney meer moeten toevoegen en dat zie ik er persoonlijk niet echt in. Ik heb zelf een Fries uit een oude lijn en zie de rastypische kenmerken van de Fries graag behouden!

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:45

Susyb schreef:
wat ik zelf raar vind is dat ze bij vers bloed zoeken niet naar andere friezen zonder papier kijken :+ maarjah ik ben ook niet helemaal slim volgens mij :) maar ik vind het initatief wel goed ook al is de hengst niet mijn smaak



Omdat je dan niet weet wie de voorouders zijn, en je dus weer méér risico loopt op waterhoofd, witdrager of dwerggen en dat is juist wat men eruit wil hebben. Met een stamboom erachter is het duidelijker matchen met je merrie wbt. bloedlijnen, erfelijkheid, verwantschapspercentage etc.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:27

Breghje schreef:
Susyb schreef:
wat ik zelf raar vind is dat ze bij vers bloed zoeken niet naar andere friezen zonder papier kijken :+ maarjah ik ben ook niet helemaal slim volgens mij :) maar ik vind het initatief wel goed ook al is de hengst niet mijn smaak



Omdat je dan niet weet wie de voorouders zijn, en je dus weer méér risico loopt op waterhoofd, witdrager of dwerggen en dat is juist wat men eruit wil hebben. Met een stamboom erachter is het duidelijker matchen met je merrie wbt. bloedlijnen, erfelijkheid, verwantschapspercentage etc.


Ben blij met je reactie. Ik begrijp echt niet waarom mensen zulke onzin uitkramen, en denken juist daarmee een oplossing te bereiken.

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:09

Na het filmpje kan ik alleen maar enthousiast zijn over dit fokproduct. Dit is een schitterende kruising-Fries die echte passen maakt. Beweegt veel beter dan een Arabo-fries.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:19

Albert schreef:
Beweegt veel beter dan een Arabo-fries.


Dat is verdomd relatief wat je hier beweert. Doel van deze kruising is een showgehalte behouden en nieuw bloed. Doel van de AraboFries was en is nog steeds meer turbo en nieuw bloed. Deze turbo komt in de arabo fries ook doordat de gangen ruimer zijn ipv omhoog. Dit laatste heeft minder show daarvoor lijkt deze kruising mij voor dat type publiek die dit wenst wel goede poging. Elke kruising die de inteelt doorbreekt geeft defacto verhoogde vitaliteit. Van deze hengst zal zijn waarde pas bewezen zijn als we terugfok op zuiver fries kunnen beoordelen. Ik vind het tof dat er een stamboek is dergelijke experimenten steunt elke fokker is vrij van te gaan bij de hengst van zijn keuze en als dat veulen dan nog papieren kan krijgen is dit een goede zaak.

Dat Canadees paard heeft wel mijn aandacht getrokken deze ga ik toch eens van naderbij bestuderen.

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:25

Dat zou bij mij ook wel eens een expirimentje waard zijn, maar hoe zou je in vredesnaam sperma van zo'n dier hier moeten krijgen? Lees dat het Canadian Horse ook redelijk zeldzaam is....

Anoniem

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:29

niet mijn type :n fries verbeteren met zo'n paard? lijkt me dat het niet verbeterd met dit paard..

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:31

Waarom niet? ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:34


manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:40

Qua hakkentrekkerij is dat paard uit jou filmpje niet beter of slechter dan de hackney x fries :n

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:43

Als dat al waar zou zijn (blijkbaar kun je niet het verschil zien tussen een opwaarts dragend bewegend paard en een voorwaarts duwend bewegend paard?) dan is er dus nog geen enkele reden om deze kruising te gebruiken, hij voegt duidelijk niets toe als hij niet beter is dan een niet goedgekeurde hengst van het KFPS!

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:44


manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:45

Volgens mij voegt hij iets héél belangrijks toe.....minder inteelt en daarmee een gezonder paard :)*

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:47

Ik vind ze beide beter lopen dan de hackney x fries.

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:48

Ik dacht dat je die Canadian Horses bedoelde, die kruising met die Hackney ben ik ook niet zo weg van. Inderdaad wat een hakkentrekker, misschien leuk voor de tuigers maar minder interessant voor de rijpaardliefhebbers. Voor wat vreemd bloed lijken die Canadezen nog niet zo raar op het eerste gezicht....

itske
Berichten: 721
Geregistreerd: 03-12-04

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:51


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:57

manie schreef:
Volgens mij voegt hij iets héél belangrijks toe.....minder inteelt en daarmee een gezonder paard :)*

Dat zal hij zeker doen.. als hij bij het FPS was goedgekeurd. Maar dat is hij niet en dus breek je je papier ermee. Een beetje fervente Friese fokker zal zijn handen er niet aan branden... Dus komt hij automatisch bij mindere merries terecht, heeft niet gelijke kansen enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:59

horseyfries schreef:
Lelijk hoofd, slechte houding voor een tuigpaard, hakkentrekker, kortom, alles wat je niet wilt in een Fries tuigpaard.
Hoezo verbeteren???

Eventjes ter vergelijking een échte Fries: http://www.youtube.com/watch?v=j9AMckpV ... re=related


idd. ik vind dit gewoon geen fries.. daarbij heeft hij ook nog een kol zo te zien, nog iets wat niet gewenst is. ik denk niet dat er veel mensen met friezen voor deze hengst kiezen :n

@ manie, minder inteelt kan ook op een andere manier, door de friezen uit het buitenland meer te gaan gebruiken bijv.
een gezond paard is belangrijk, maar de echte fokkers willen een paard met papier van het KFPS, zonder wit.. ik zou er ook niet voor kiezen hoor. ik heb niets tegen kruizingen, heb er zelf 1, maar ik zou dit paard echt niet kiezen. ik zie namelijk niet wat hij verbeterd (naast minder inteelt)