Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:59

stoffel schreef:
De enige eis voor goedkeuring bij het AES is volgens mij dat het een hengst moet zijn, hoewel, ze zijn haast instaat zijn om een ruin goed te keuren.


Voor dat wellicht achtergebleven zaadje? :Y)

Nee ik vind ook dat het AES niet zo heel veel voorstelt.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:01

Afgrijselijk paard, afgrijselijke naam.

ikkedus
Berichten: 3305
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:03

Ach er wordt altijd gezocht naar vers bloed om een ras verder te ' verbeteren'. In dit geval zou dit voor de tuigfans wel eens een leuke ontwikkeling kunnen worden. Dat kan je aan de hand van die paar foto's nu niet zeggen.
Ik vraag me af wat een Hackney bied aan verrijking. Meer knieactie doet de meeste Friezen geen goed naar mijn mening. En in rijtypisch opzicht vind ik de combi zeker niet interessant. Friezen zijn vaak al wat week in de rug en geneigd de rug weg te drukken. Fokken op meer knieactie zal dat 'probleem' denk ik niet verminderen, maar eerder vergroten.
Maar nogmaals voor de aangespannen sport zou dit best eens leuk kunnen uitpakken.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:05

Ik vind het AES wel fijn voor springpaarden, hoeven ze niet zo jong al voorgebracht te worden en afgestaan voor een zware verrichting.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:19

Dat zeg ik als ze hengst zijn is dat al genoeg

Whoopi
Berichten: 76
Geregistreerd: 17-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:44

joopie7 schreef:
AES keurt ook alles goed... Niet echt een stamboek om serieus te nemen.

Painted Black is ook goedgekeurd bij het AES, hij is pas later bij het KWPN goedgekeurd, daar wilden ze hem de eerste keer niet hebben en is hij er toen na de 1e bezichtiging uitgegaan.

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:55

casperrr schreef:
Afgrijselijk paard, afgrijselijke naam.


ja de naam is een draak. Je zou hem er haast om laten staan :D

Melanievs

Berichten: 724
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Amsterdam & Getelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:56

Ik vind hem erg mooi kwa bouw!

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:23

Mooi kwa bouw als hackney of als fries

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:24

hoe heet dit nieuwe ras hackies, frieckney of frackney

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:24

Vond dit filmpje van hem tijdens de keuring:

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:18

ikkedus schreef:
Ik vraag me af wat een Hackney bied aan verrijking. Meer knieactie doet de meeste Friezen geen goed naar mijn mening. En in rijtypisch opzicht vind ik de combi zeker niet interessant. Friezen zijn vaak al wat week in de rug en geneigd de rug weg te drukken. Fokken op meer knieactie zal dat 'probleem' denk ik niet verminderen, maar eerder vergroten.
Maar nogmaals voor de aangespannen sport zou dit best eens leuk kunnen uitpakken.


Een fries is bekend om zijn knie-actie, en dat is een rasstandaard. Er is hier ook nooit gezegd dat dit een eindproduct is.
Wat een hackney kan bieden aan verrijking? Vreemd bloed, en een hackney heeft geen weke rug en drukt doorgaans de rug niet weg. Het probleem wat er in jouw ogen is is nu net wel wat een hackney kan verrijken.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 06:20

Wat willen mensen met zo'n kruising gaan doen? Voor de dressuur lijken ze me niet geschikt. In de tuigpaardconcoursen hebben je alleen Friezen en hackney rubrieken en geen kruisingsrubrieken. De nakomelingen van deze hengst zijn dan waarschijnlijk alleen geschikt als recreatiepaard of om leuk een showtje mee te rijden.

Ik vraag mij af wat dan de meerwaarde is.

xxannee
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-07-06
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:33

vind hem er maar een beetje raar uitzien, niet zo mijn smaak :P

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:34

Tot zover het AES, die keuren echt alles goed waar ballen onder hangen..
Hoe kun je een stamboek nou serieus nemen als die elke gekke kruising maar goedkeurt?

JessicaD88
Berichten: 903
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:58

Wat een rare reacties zeg :n vind dat de meeste hier behoorlijk ongenuanceerd en onvolwassen berichten plaatsen.
Ten eerste, hoe kan je nou van een stamboek dat serieus te werk gaat en met deskundige mensen werkt zeggen dat ze 'zomaar alles goedkeuren met ballen'. Kom op hee, dat paard heeft echt wel wat meer in huis dan alleen dat. En ik denk dat die mensen dat een stuk beter kunnen zien dan wij, ook nog eens alleen op grond van een filmpje.
Ten tweede, zon belachelijke kruising is dit nu ook weer niet, volgens mij zijn in een ver verleden wel vaker friezen met hackney's gekruist. Misschien is dit paard nog niet het top eindproduct, maar nakomelingen kunnen wel degelijk profijt hebben van dit bloed. De fokker heeft er volgens mij goed over nagedacht, dat jullie niet hetzelfde zouden doen rechtvaardigd niet dat de keus van hem wordt afgekraakt.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:38

JessicaD88 schreef:
Wat een rare reacties zeg :n vind dat de meeste hier behoorlijk ongenuanceerd en onvolwassen berichten plaatsen.
Ten eerste, hoe kan je nou van een stamboek dat serieus te werk gaat en met deskundige mensen werkt zeggen dat ze 'zomaar alles goedkeuren met ballen'. Kom op hee, dat paard heeft echt wel wat meer in huis dan alleen dat. En ik denk dat die mensen dat een stuk beter kunnen zien dan wij, ook nog eens alleen op grond van een filmpje.
Ten tweede, zon belachelijke kruising is dit nu ook weer niet, volgens mij zijn in een ver verleden wel vaker friezen met hackney's gekruist. Misschien is dit paard nog niet het top eindproduct, maar nakomelingen kunnen wel degelijk profijt hebben van dit bloed. De fokker heeft er volgens mij goed over nagedacht, dat jullie niet hetzelfde zouden doen rechtvaardigd niet dat de keus van hem wordt afgekraakt.


Ik ben het helemaal met je eens.
Maar de meeste reacties zullen wel van friezenfokkers zijn.....die liever veulens met waterhoofden en dwerggroei fokken, dan een uitstapje durven te wagen naar een hengst met wat 'vreemd' bloed.
En laten we eerlijk zijn het paard in het filmpje toont meer soepelheid en beweging dan de goedgekeurde klossende-stampende friese hengsten.
Tel daarbij ook nog eens een flink portie uithoudingsvermogen bij, ook iets dat de meeste friezen niet hebben, dan is het toch een mooie aanwinst??

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Fries x Hackney goedgekeurd tijdens AES-hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:47

Vind sommige reacties inderdaad ook een beetje apart..
We hebben toch ook de Arabofriezen? Zoiets moet ook ergens beginnen, dus met een FriesxHackney ook. Ik vind het helemaal niet zo'n afgrijselijk dier hoor, doe mij maar een friese kruizing, vaak leuke paarden :)

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:47

Ik moet zeggen dat het er best wel goed uitziet,hij beweegt lekker, is lekker vlot,volgens mij zou je daar best leuke paarden van kunnen krijgen.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:59

In draf vind ik em best aansprekend. Galop en stap zijn beduidend minder. Dan vraag ik mij ook af: wat moet je ermee..?

Vind het wel een heel goed initiatief van een fokker om verder te kijken dan zijn neus lang is. In de Paardenkrant staat ook een heel interview met de fokker van deze jonge hengst :)

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:05

Ik vind hem persoonlijk niet zo heel erg mooi.
Het idee is wel goed, voor nieuw bloed.
Waar staat het AES eigenlijk voor?
Ik dacht dat dat iets voor Shagya-Arabieren was, maar zal er wel vierkant naast zitten. _O-

Fronika

Berichten: 664
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:08

Puissance schreef:
Ik vind hem persoonlijk niet zo heel erg mooi.
Het idee is wel goed, voor nieuw bloed.
Waar staat het AES eigenlijk voor?
Ik dacht dat dat iets voor Shagya-Arabieren was, maar zal er wel vierkant naast zitten. _O-


nee dat is het EASP

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:09

Wat is dit dan?

Fronika

Berichten: 664
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:10


BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:19

Citaat:
Hoe staan de friezenkenners hier eigenlijk tegenover de inbreng van het canadees paard? Die zijn ook zeldzaam:
http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=555198


Dit lijkt me inderdaad ook wel heel geschikt, zo te zien mooie "harde" paarden. Ik wist niet eens dat ze bestonden......