Gele kaart voor menner Boyd Exell voor manier van rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Gele kaart voor menner Boyd Exell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 10:38

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl


Boyd Exell wist dit weekend de marathon te winnen in Windsor en daarmee op dat moment de tweede positie op te eisen. Het risico dat de Australier nam om de 20 seconden achterstand op IJsbrand Chardon in te lopen, werd door de jury niet gewaardeerd. Hij werd bestraft met een gele kaart.

Een van de paarden van Exell kwam bij het uitrijden van de laatste hindernis, de waterpartij, ten val en blesseerde zich. Het paard stond zelf op en werd door de finishlijn gereden om daarna door de grooms te worden gecontroleerd. De juryleden vonden de blessure onacceptabel en bestraften Exell met een gele kaart.

Hoewel de kaart geen invloed heeft op het wedstrijdresultaat, moet je een dergelijke waarschuwing van de FEI tuchtcommissie niet te licht opvatten weet Chardon: ,,Die gele kaart is een ernstige waarschuwing die een jaar geldig blijft. Een tweede overtreding binnen dat jaar betekent een rode kaart en daarmee een schorsing.”

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Re: Gele kaart voor menner Boyd Excell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:44

Terrecht.
Ik vind zoiets een heel gepaste sanctie.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:02

Videobeelden die ik gezien heb tonen dat het paard zelfs tweemaal ten val is gekomen, ook nog een keer in de waterhindernis, en dat de menner een verschrikkelijke rijstijl hanteerde.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:08

Ik zou mij daar niet over uitspreken, want in "het heetst van de strijd" gaat iedereen wel eens teveel in het spelletje op en doet dingen die hij/zij normaliter niet zou doen. Ik heb geen videobeelden gezien, en ik hoef ze ook niet te zien.
Alles wat ik hierover kwijt wil is dat dergelijke zaken, hoe jammer ook, in alle disciplines en op alle niveaus wel eens voorkomen. Het zou niet mogen, maar het gebeurt.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:10

Elske_D schreef:
Videobeelden die ik gezien heb tonen dat het paard zelfs tweemaal ten val is gekomen, ook nog een keer in de waterhindernis, en dat de menner een verschrikkelijke rijstijl hanteerde.

Waar heb je deze beelden gezien? Ik zal graag een link zien, zodat iedereen ook weet waarover hij oordeelt.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:12

Dat waren prive/ homevideo beelden van mensen die daar geweest waren, helaas. Ik denk niet dat deze op internet zullen verschijnen.

Edit: jammer dat er vanuit de hippische media, in het kader van hoor en wederhoor, geen reactie is gevraagd aan Exell zelf, nu zitten we met een quote van Chardon...

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:22

Voltigeur schreef:
Ik zou mij daar niet over uitspreken, want in "het heetst van de strijd" gaat iedereen wel eens teveel in het spelletje op en doet dingen die hij/zij normaliter niet zou doen. Ik heb geen videobeelden gezien, en ik hoef ze ook niet te zien.
Alles wat ik hierover kwijt wil is dat dergelijke zaken, hoe jammer ook, in alle disciplines en op alle niveaus wel eens voorkomen. Het zou niet mogen, maar het gebeurt.


Er moet HEEL wat gebeuren wil de FEI een gele kaart uitdelen, en er wordt terdege rekening gehouden met het ' heetst van de strijd', en de mentak van de FEI kennende wordt er niet bij de eerste de beste ruwe handeling met een sanctie gezwaaid, in tegendeel :)

Maar mss ben ik wel gewoon een tere ziel en viel Exells rijstijl best wel mee :)

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Gele kaart voor menner Boyd Excell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:24

Sommige FEI juryleden zijn inderdaad heel erg snel met iemand uit de wedstrijd nemen om een lullig iets.

Ben wel benieuwd welk jurylid de gele kaart uitgedeeld heeft.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:26

Laatst bijgewerkt door Elske_D op 20-05-09 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:29

Had ik het toch goed geraden _O-

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:31

Je kent je pappenheimers? :D

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Gele kaart voor menner Boyd Exell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:35


Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:38

Ja, ik keek scheel :D Illuster lijstje trouwens...

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:40

Brilletje nodig ;)

Maar staan een paar interesanten namen op.

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Gele kaart voor menner Boyd Exell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:45

Ja, maar dan bedenkend dat dit de eerste keer is (voor mij althans) dat ik hoor dat er een kaart wordt uitgedeeld. Terwijl er dus enkele grote (Nederlandse) namen op die lijst staan, waar we dus nooit iets van hebben gelezen in het een of andere blad. Toch knap dat die mensen dat stil hebben weten te houden.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:02

Zal het best wel eens gehoord hebben maar er verder niet bij na gedacht en vergeten.

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:02

Voltigeur schreef:
Elske_D schreef:
Is mijn dag ook weer goed ;)

Goh, om nou te zeggen dat ik jou dagje heb goed gemaakt is er ook wel een beetje over zeker? :+
Maar misschien beter terug on topic gaan voor ik weer een officiële waarschuwing krijg...


En daar zijn te toch al vlug mee op het moment. 8-)

Gulpje

Berichten: 8075
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:06

ardo_iggy schreef:
Sommige FEI juryleden zijn inderdaad heel erg snel met iemand uit de wedstrijd nemen om een lullig iets.

Ben wel benieuwd welk jurylid de gele kaart uitgedeeld heeft.


Als het Tom Henning Ovrebro geweest is kan je er zeker van zijn dat die kaart onterecht was :(

ZEJA

Berichten: 3106
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:07

Gulpje schreef:
ardo_iggy schreef:
Sommige FEI juryleden zijn inderdaad heel erg snel met iemand uit de wedstrijd nemen om een lullig iets.

Ben wel benieuwd welk jurylid de gele kaart uitgedeeld heeft.


Als het Tom Henning Ovrebro geweest is kan je er zeker van zijn dat die kaart onterecht was :(


We hebben het hier over het SGMW juryleden.

En niet een andere tak van de paarden sport.

En naar mijn weten is Tom Henning Ovrebro geen menjury.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 20-05-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:17

Elske_D schreef:
Dat waren prive/ homevideo beelden van mensen die daar geweest waren, helaas. Ik denk niet dat deze op internet zullen verschijnen.

Edit: jammer dat er vanuit de hippische media, in het kader van hoor en wederhoor, geen reactie is gevraagd aan Exell zelf, nu zitten we met een quote van Chardon...

Goh... "we zitten met een quote van Chardon".
Ik vind het niet zo erg om met die quote te zitten. Ik weet natuurlijk niet of er ergens anders meer is gezegd door Chardon, maar hetgeen hier gequote wordt verduidelijkt gewoon wat de eventuele consequenties kunnen zijn van een gele/rode kaart. De quote hier in dit artikel zegt helemaal niks over de rijstijl en/of het al dan niet gerechtvaardigd zijn van het geven van de gele kaart, hé.
Of heb ik 't nou zo verkeerd voor?

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:37

Voltigeur schreef:
Ik vind het niet zo erg om met die quote te zitten. Ik weet natuurlijk niet of er ergens anders meer is gezegd door Chardon, maar hetgeen hier gequote wordt verduidelijkt gewoon wat de eventuele consequenties kunnen zijn van een gele/rode kaart. De quote hier in dit artikel zegt helemaal niks over de rijstijl en/of het al dan niet gerechtvaardigd zijn van het geven van de gele kaart, hé.
Of heb ik 't nou zo verkeerd voor?


Ik vind dat Chardons reactie alleen een aanvulling kan zijn. Het betreft hier een zaak over Exell en een jurylid. Mijn mening is dat je als journalist in eerste instantie de direct betrokkene dient te spreken, in het kader van de hoor en wederhoor.

Ik had graag Exells mening gehoord: wat zijn visie is op de situatie: is hij het eens met de kaart, waarom wel, waarom niet. Waarom reed hij op een dusdanige wijze? Hoe ziet hij de toekomst? Hoe is het met z'n paard? Klopt het dat het naar een kliniek moest? Staat het daar nog steeds? Hoe lang duurt het herstel? Hoe reageren zijn sponsoren op dit? Wat voor gevolg heeft dit het ' goede' beeld van de mensport?

Ik had ook graag geweten wat de reden van het jurylid was om deze sanctie uit te delen, etc etc.

Ik vind Chardons mening zeer interessant om te lezen, echter hij heeft een bijrol in deze zaak. Chardon is een heel gemakkelijke prater een een toegankelijke kerel, met, logischerwijs, enorm veel verstand van zaken, maar ik had ook graag eens wat diepgravender journalistiek werk gelezen. iets wat iets meer moeite kost dan een telefoontje naar Schipluiden.

Op die manier :)

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:36

Elske_D schreef:
Voltigeur schreef:
Ik vind het niet zo erg om met die quote te zitten. Ik weet natuurlijk niet of er ergens anders meer is gezegd door Chardon, maar hetgeen hier gequote wordt verduidelijkt gewoon wat de eventuele consequenties kunnen zijn van een gele/rode kaart. De quote hier in dit artikel zegt helemaal niks over de rijstijl en/of het al dan niet gerechtvaardigd zijn van het geven van de gele kaart, hé.
Of heb ik 't nou zo verkeerd voor?


Ik vind dat Chardons reactie alleen een aanvulling kan zijn. Het betreft hier een zaak over Exell en een jurylid. Mijn mening is dat je als journalist in eerste instantie de direct betrokkene dient te spreken, in het kader van de hoor en wederhoor.

Ik had graag Exells mening gehoord: wat zijn visie is op de situatie: is hij het eens met de kaart, waarom wel, waarom niet. Waarom reed hij op een dusdanige wijze? Hoe ziet hij de toekomst? Hoe is het met z'n paard? Klopt het dat het naar een kliniek moest? Staat het daar nog steeds? Hoe lang duurt het herstel? Hoe reageren zijn sponsoren op dit? Wat voor gevolg heeft dit het ' goede' beeld van de mensport?

Ik had ook graag geweten wat de reden van het jurylid was om deze sanctie uit te delen, etc etc.

Ik vind Chardons mening zeer interessant om te lezen, echter hij heeft een bijrol in deze zaak. Chardon is een heel gemakkelijke prater een een toegankelijke kerel, met, logischerwijs, enorm veel verstand van zaken, maar ik had ook graag eens wat diepgravender journalistiek werk gelezen. iets wat iets meer moeite kost dan een telefoontje naar Schipluiden.

Op die manier :)

Tja, ik weet ook niet in hoeverre het originele artikel hier op bokt is overgenomen. Indien dit het volledige artikel is, dan getuigt het inderdaad van weinig journalistieke waarde (en inzet). Bijna niet het publiceren waard. Tenzij het deel uitmaakt van een een groter artikel dat een meer volledig verslag van de wedstrijd gaf.
Het kan natuurlijk ook zijn dat noch Boyd, noch het jurylid voor commentaar bereikbaar waren. Of zelfs niet tot commentaar bereid waren. Maar dat dient dan inderdaad ook in het artikel opgenomen. Wat Chardon betreft: ik kan mij wel voorstellen dat hij voorzichtig is met uitspraken daaromtrent. Het zijn concurrenten, maar ook collega-menners die deel uitmaken van een select groepje topmenners.
En Boyd zal waarschijnlijk wel in de fout gegaan zijn (althans voor wat uit het artikel kan worden opgemaakt). Maar ik denk niet dat iemand, die frequent een dergelijke rijstijl hanteert, zal kunnen opklimmen tot dit niveau. En het zou mij nog meer verwonderen mochten zijn paarden tot dit niveau kunnen komen mocht de rijstijl waarvan sprake met de regelmaat van de klok worden toegepast. Ik zei het al, als het waar is dan hoort het niet. Maar ik denk dat dit eerder een uitzonderlijk geval is en niet de normale rijstijl van voorgenoemde.
En ik zou hem ook niet gaan be- of veroordelen voor de deze kaart. Een oud vlaams spreekwoord zegt: "Het is niet omdat je éénmaal in een stront hebt getrapt, dat je je hele leven blijft stinken...

Ziezo, dat was weer een hele boterham :P :D

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gele kaart voor menner Boyd Exell voor manier van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:20

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten gesplit. Graag op een respectvolle en ontopic manier verder discussiëren. :)

xMoose
Berichten: 101
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:31

Helemaal mee eens.
Ik vind het ook terrecht! :j

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:41

xMoose schreef:
Helemaal mee eens.
Ik vind het ook terrecht! :j

Helemaal eens met de mod die berichten verwijderd en gesplitst heeft?
Of helemaal eens met de gele kaart die gegeven werd?
In het laatste geval zou ik toch eens willen weten waarop je je baseert en dat je misschien eens een gefundeerde uitleg geeft (bv. "Ik was op de wedstrijd aanwezig en heb met eigen ogen de rijstijl gezien" of "Ik heb duidelijke videobeelden gezien waaruit duidelijkt blijkt dat de gele kaart gerechtvaardigd was" of "Ik heb een interview gelezen met Boyd waarin hij zegt zelf de gele kaart terecht te vinden")
Indien jou uitlating gebaseerd is op het korte stukje hier op bokt, wees dan deze zegswijze van mijn grootmoeder zaliger indachtig: "Kranten en oude wijven mag je nooit volledig geloven..."

PS: voor ik boze reacties krijg dat ik de al dan niet onverantwoordde rijstijl goedkeur: Ik wil gewoon duidelijk maken dat ik niet graag oordeel op een kort, onvolledig stukje artikel dat, naar alle waarschijnlijkheid, ook al van ergens anders werd overgenomen. Het kan dus heel goed zijn dat de gele kaart gerechtvaardigd is, maar een bewijs heb ik daar tot nog toe niet van gezien.