Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:25

suleilitha schreef:
Om betere balans in de hoef te bewerkstelligen moeten ze als eerste de mustangroll maar eens afschaffen, die bewerkstelligt instabiliteit bij het lopen waardoor je ook inwendige instabiliteit veroorzaakt!


Dan wil ik wel eens weten wat jij onder een mustangroll verstaat? Hoe heb je geconstateerd dat er daardoor uitwendige en vervolgens inwendige instabiliteit ontstaat?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:26

maar daar gaat het toch over Alette? Ik denk dat er heel gericht vragen over en weer worden gesteld, hier en daar met een wat minder ontoppic reactie, maar de discussie gaat inhoudelijk behoorlijk diep :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:26

Arlette, ik zie het verband met het oorspronkelijke topic nog wel hoor, we zijn nu beland bij vragen die er direct verband mee houden. NB zou bepaalde gebreken kunnen voorkomen en/of genezen itt TB en dit lijkt mij het onderwerp :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:27

Met een mustangroll verliest een paard eerder de grip, waardoor de stabiliteit op de ondergrond afneemt. Hierdoor krijg je ook een verminderde inwendige stabiliteit.
Eens, Kim. Ik vind dit ook een van de meest diepgaande discussies over dit onderwerp die ik tot nu toe op Bokt ben tegengekomen!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:28

Dan heb je nog niet mijn vragen beantwoord.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:31

Ik hoef je niet uit te leggen wat een mustangroll is, en verder heb ik meerdere malen gezien dat paarden die voorzien waren van een mustangroll, eerder uitgleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:32

Door de mustanroll wordt het steunvlak van de onderkant van de voet smaller en korter, waardoor de basis van het hele paard op 4 punten wankeler wordt. Dit lijkt misschien verwaarloosbaar, maar als je bekijkt hoe het fundament van het paard verder in elkaar zit, dan moet het toch duidelijk zijn dat elke milimeter daarbij telt. Nog afgezien daarvan krijg je een natuurlijk verschijnsel dat de tegendruk aan de basis minder wordt en kunnen de onderste delen gaan schuiven en worden de interne schoentjes groter en wordt de vat en grip steeds minder. Eerste gevolg is dat het paard korter gaat lopen omdat het vertrouwen in de eigen voeten verdwijnt en al vrij snel pijn optreedt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:33

Lovely schreef:
Goed, maar hoe kom je erachter wanneer de hoef uit balans gaat, wat is trouwens die balans en wat is die piekbelasting en hoe constateer je die?


kijk, en hier wordt het interessant :D . Daar zou ik erg graag wat onderzoek over zien.
Op zich is dat onderzoek van laatst wel heel interessant, waar bleek dat ieder paard een ander afrolpunt heeft, dus dat alleen een afrolpunt aan de voorkant niet zoveel nut heeft. Dat pleit erg voor een break-over-achtig ijzer, maar ook voor een mustangroll.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 27-05-09 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:33

btje zelfde principe als een cytec beslag dus?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:33

Je reageert zo omdat je gewoon geen antwoorden kunt geven. Zo veel wijsheid, maar op dit soort simpele vragen, sta je dan met je mond vol tanden :D

Wanneer je mee wilt praten, zul je je toch eerst moeten verdiepen in de NB-methode. Onbekend maakt onbemind, zorg dus dat het niet onbekend blijft :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:36

sanne83 schreef:
Lovely schreef:
Goed, maar hoe kom je erachter wanneer de hoef uit balans gaat, wat is trouwens die balans en wat is die piekbelasting en hoe constateer je die?


kijk, en hier wordt het interessant :D . Daar zou ik erg graag wat onderzoek over zien.
Op zich is dat onderzoek van laatst wel heel interessant, waar bleek dat ieder paard een ander afrolpunt heeft, dus dat alleen een afrolpunt aan de voorkant niet zoveel nut heeft. Dat pleit erg voor een break-over-achtig ijzer, maar ook voor een mustangroll.

Welk onderzoek van laatst is dat?

Weet je wat ik denk? Als hierover meer onderzoek zou komen, dan zou dat best interessant zijn. Maar hoe denk jij dat NB daarop moet inspelen? Alleen mustangroll en wanneer pas je die dan toe?

Cytek is toch marteltuig?

Opala, tegen wie heb je het?

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:37

Lovely schreef:
Door de mustanroll wordt het steunvlak van de onderkant van de voet smaller en korter, waardoor de basis van het hele paard op 4 punten wankeler wordt. Dit lijkt misschien verwaarloosbaar, maar als je bekijkt hoe het fundament van het paard verder in elkaar zit, dan moet het toch duidelijk zijn dat elke milimeter daarbij telt. Nog afgezien daarvan krijg je een natuurlijk verschijnsel dat de tegendruk aan de basis minder wordt en kunnen de onderste delen gaan schuiven en worden de interne schoentjes groter en wordt de vat en grip steeds minder. Eerste gevolg is dat het paard korter gaat lopen omdat het vertrouwen in de eigen voeten verdwijnt en al vrij snel pijn optreedt.


Waar heb jij die info vandaan? Mag ook per PB. Nu snap ik wel dat jij zo'n fervente tegenstander bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:38

Wat heeft in jouw ogen meer waarde Sanne, onderzoek of een jarenlange praktijkervaring?

O god Cytek, zoek je problemen, Cytek nemen!!!
Opala, ik ga er verder niet op in, antwoord heb je al, en graag niet op de persoon spelen, waar je nu wel druk mee doende bent. Voor het overige ben ik geen leek noch een groentje, het zij met paarden, het zij met hoeven. Verder moet je geen dingen veranderen die goed zijn. Als een TB bekapt/beslagen paard goed loopt, moet je dit niet willen veranderen. Andersom geldt overigens even goed.
Je gaat de banden van je fiets ook niet vervangen door van die massieve oorlogsbanden, puur om je onbekend/onbemind-verhaal?
Verder ben ik behoorlijk op de hoogte van de NB-methode. En nu maar weer on topic in plaats van op de man/vrouw.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:40

Suleitha: ik bedoelde het vergelijkingspricincpe: mustangroll en cytek ;) .... of zie ik dat nou helemaal verkeerd?
Neuh zoek geen problemen en ben anti cytec hoor.....
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 27-05-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:40

Gemiste kans Sul. Maar ik zal je helpen ;) een mustangroll is een afronding die je maakt in het gepigmenteerde deel van de hoefwand. Het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand blijft intact.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:42

Omdat ik weet dat jij dat wel weet, vind ik het onzin om dat nog eens voor te kauwen, Opala. Ik hoef me niet te profileren met dit soort antwoorden op jouw vragen.
Nee Ester, je zit niet verkeerd ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:42

cytec............... die was toch afgebrand, begraven en bijna opgestaan?
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 27-05-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

opala schreef:
Gemiste kans Sul. Maar ik zal je helpen ;) een mustangroll is een afronding die je maakt in het gepigmenteerde deel van de hoefwand. Het ongepigmenteerde gedeelte van de hoefwand blijft intact.

denk zomaar dat een sul dat wel weet :D :D :D want dat is namelijk gruwelijke basiskennis........ soort van groep 1 met betrekking tot paarden houden :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

Ik ben een tegenstander omdat ik de argumenten vóór te dun vind. Ten tweede omdat ik serieus misselijk wordt als ik over de doelstellingen en toepassingen van NB lees, bijvoorbeeld op paardnatuurlijk om maar even een dwarstraat te noemen. Daarnaast heb ik van een aantal veeartsen ook begrepen dat ik met mijn indrukken en meningen erover bepaald niet verkeerd zit. Want alle goede intenties ten spijt is NB vaker schadelijk voor een paard dan goed.
Je moet mijn vorige post dus wel in milimeters lezen en niet in centimeters. Je hebt trouwens met het toepassen van een mustangroll ook al gauw dat je een geknepen voet creëert en dat levert al gauw problemen van binnen omdat er dan te weinig ruimte en oppervlak overblijft voor alle botjes. Dat gaat dan weer ten koste van de wand en zo ben je dus een stukje samenhang kwijt. Als de wand verzwakt, heb je wel een beetje een probleem. het is dus raadzaam om de mustangroll niet te hoog op te werken. Een rond randje vijlen kan best, maar niet te hoog of te diep.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

Maar dan heb je nog niet uitgelegd waarom die mustangroll leidt tot in- en uitwendige schade. Door de uitleg van Lovely werd ik niet veel wijzer namelijk. Wie weet steek ik er wat van op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:45

Dan moet je die post nog maar eens lezen en herlezen, dunkt me, Opala.
Overigens werd er gesproken van in- en uitwendige instabiliteit en instabiliteit is een ander begrip als schade. Hoewel als gevolg van de instabiliteit wel weer overmatige slijtage ontstaat!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:46

opala schreef:
Maar dan heb je nog niet uitgelegd waarom die mustangroll leidt tot in- en uitwendige schade. Door de uitleg van Lovely werd ik niet veel wijzer namelijk. Wie weet steek ik er wat van op :+

als je de post van lovely net zo leest als dat gewauwel op hoefnatuurlijk, dan snap je het best :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:46

Mijn laatste post ook gelezen Opala? En ook geprobeerd om met mij mee te denken? Als de druk binnenin hoger wordt dan buiten, dan wijkt de buitenkant en valt de tangram binnenin uit elkaar. Dat geeft nare, onomkeerbare gevolgen voor de voet van je paard.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:47

Lovely schreef:
Ik ben een tegenstander omdat ik de argumenten vóór te dun vind. Ten tweede omdat ik serieus misselijk wordt als ik over de doelstellingen en toepassingen van NB lees, bijvoorbeeld op paardnatuurlijk om maar even een dwarstraat te noemen. Daarnaast heb ik van een aantal veeartsen ook begrepen dat ik met mijn indrukken en meningen erover bepaald niet verkeerd zit. Want alle goede intenties ten spijt is NB vaker schadelijk voor een paard dan goed.
Je moet mijn vorige post dus wel in milimeters lezen en niet in centimeters. Je hebt trouwens met het toepassen van een mustangroll ook al gauw dat je een geknepen voet creëert en dat levert al gauw problemen van binnen omdat er dan te weinig ruimte en oppervlak overblijft voor alle botjes. Dat gaat dan weer ten koste van de wand en zo ben je dus een stukje samenhang kwijt. Als de wand verzwakt, heb je wel een beetje een probleem. het is dus raadzaam om de mustangroll niet te hoog op te werken. Een rond randje vijlen kan best, maar niet te hoog of te diep.


Je wordt misselijk van het feit dat een aantal paarden er wel baat bij hebben, dat is even slikken inderdaad ;)

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:48

Opala, ik weet nu in ieder geval dat ik jou nooit meer serieus hoef te nemen, misschien voel je je beter thuis in het KippenHok :).