Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:13

Antoine de Bodt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:15

russel schreef:
Antoine de Bodt :D

En die kan het ook niet genezen, want het is niet te genezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:16

Nee, maar ze rennen weer prachtig de bak rond, toch? :D

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:16

Precies en de eigenaar denkt, hee paardje is beter, propt er een veulen in, to be continued....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:17

suleilitha schreef:
Nee, Sanne, als je wat kennis hebt van fokkerij, weet je dat dat bloed ondertussen zodanig is verspreid dat je praktisch de hele KWPN=stapel zou moeten elimineren om er vanaf te komen. Het is wel zo dat een onbelast paard wat genetisch is belast het waarschijnlijk niet zal krijgen, maar dat is een ander verhaal.
Verder is het wel degelijk puur erfelijk. Alleen al gezien het feit, dat het o.m. bij Friese paarden niet voorkomt.


Ik heb 0 kennis van fokkerij, maar als onderzoek heeft uitgewezen dat HKO een erfelijke component heeft en verder door overbelasting wordt veroorzaakt, dan geloof ik liever dat onderzoek dan een onbekend persoon van bokt, eerlijk gezegd.

Overbelasting van de hoefkatrol kan op verschillende manieren ontstaan, dus kan ook op verschillende manieren weer opgeheven worden. je moet er alleen niet mee wachten tot er onherstelbare schade is onstaan, dan kan je de overbelasting wel wegnemen, maar zullen de secundaire gevolgen niet zomaar weggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:18

De meeste mensen hebben geen idee dat ze het hoefkatrol aan het over belasten zijn. Net zoals de meesten geen idee hebben dat hun paard verkeerd op de voeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:19

russel schreef:
Nee, maar ze rennen weer prachtig de bak rond, toch? :D

Neeeeeeej :n. Was het maar waar :).

Sanne, wat is herstelbare schade en wat versta je onder onherstelbare schade en wat kun je dan precies opheffen en wat zijn die secundaire gevolgen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:20

Er zijn genoeg publicaties geweest in het verleden over hoe we in Nederland aan de HKO zijn gekomen, verder vind ik het apart dat je er niet op ingaat, dat het bij o.a. Friese paarden niet voorkomt. Want die worden ook belast, bereden, voorzien van ijzers over straat gejakkerd, etc.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:36

Een ontsteking kan zich in verschillende stadia bevinden en in een begin stadia zal je door het wegnemen van de oorzaak nog wel verbetering kunnen zien, maar als het langer bestaat zal onherstelbare schade ontstaan, bijv. botwoekering en vergroeiingen. Daarnaast bestaat er niet één HKO, maar bestaat de hoefkatrol uit meerdere structuren en kunnen die allemaal in meer of mindere mate aangetast worden.
Misschien wordt overbelasting bij friezen op andere plekken gezien en niet specifiek in de hoefkatrol, ik weet niet wat precies het aantal HKO's onder friezen is, maar voor zover ik weet komt het bij alle rasssen voor, maar door de erfelijke component zal daar best verschil in zitten.
Een fries is trouwens wel een voorbeeld van een meer zachthoevig paard, dus daar kan ook het verschil liggen.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:37

Maar Sanne, wanneer ontdek je een ontsteking in het katrolgebied precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:39

HKO bij Friezen is 0,0 % Sanne, dit komt niet voor. Verder heeft een Fries geen zachtere hoeven dan een ander paard. Sterker nog, de gemiddelde Fries heeft hoeven van gewapend beton, kei en keihard. Voorts komt HKO ook niet voor bij ponies.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:49

met zachthoevig bedoel ik niet dat ze zachte hoeven hebben :D Ze schijnen beter aangepast te zijn om om zachte ondergrond te leven, wat ze dus hier in nederland een voorsprong geeft qua hoeven.
maar goed, het is niet echt interessant of friezen wel of niet HKO krijgen, de erfelijkheidsfactor van HKO is bepaald en het is niet puur erfelijk.

@lovely:
HKO is moeilijk te diagnostiseren, meestal alleen met rontgen, heeft natuurlijk als nadeel dat je vaak te laat bent. benige veranderingen zijn meestal geen goed teken ;)

Ik pleit er dan ook voor om meer aandacht te besteden aan preventieve mogelijkheden.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:54

Ik vind het wel interessant om te weten dat er rassen zijn waar het niet bij voorkomt Sanne, maar goed het is maar net waar je interesse ligt. Verder is het wel degelijk puur erfelijk. Paarden die niet erfelijk belast zijn krijgen het namelijk niet, ongeacht wat je er mee doet. Verder is het niet gerelateerd aan ijzers, alleen kan een ijzer wel de klachten verlichten.
Over preventieve maatregelen, ja die zijn er, en dat is NIET fokken met paarden die HKO hebben.
Trouwens Sanne, weet jij wat doodsoorzaak nummer 1 is bij mustangs?

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:56

Oh, en over die wat je noemt zachthoevigheid, raar woord trouwens, hoe verklaar je dan dat de voorloper van de huidige KWPNer hoefkatrol vrij was??

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:00

Prima joh, als jij het zegt ;)
bizar, dat alleen jij weet dat HKO puur erfelijk is :+ Er is onderzoek naar gedaan, en nu ga ik het even opzoeken ook, de erfelijke factor is 0,25.
Mustangs intereseren me weinig, ik heb er nog nooit één van dichtbij gezien, dus erg veel kan ik er niet over zeggen.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:02

Doodsoorzaak nr 1 bij Mustangs?? HKO, gok ik zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:03

Doodsoorzaak nummer 1 bij de mustang is hoefkatrol.
Verder weet iedereen die langer meedraait in de paardenwereld (en dan met name fokkerij) in Nederland, dat HKO erfelijk is en voor de komst van de drie brengers l'Invasion, Koridon XX en Duc de Normandie hier niet voorkwam onder onze paardenstapel, overigens is dit een stelling van wijlen Dr. Evert Offereins, die door Needje iets eerder in dit topic werd genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:03

Esther28 schreef:
Doodsoorzaak nr 1 bij Mustangs?? HKO, gok ik zo??


Goed geantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:04

sanne83 schreef:
met zachthoevig bedoel ik niet dat ze zachte hoeven hebben :D Ze schijnen beter aangepast te zijn om om zachte ondergrond te leven, wat ze dus hier in nederland een voorsprong geeft qua hoeven.
maar goed, het is niet echt interessant of friezen wel of niet HKO krijgen, de erfelijkheidsfactor van HKO is bepaald en het is niet puur erfelijk.

@lovely:
HKO is moeilijk te diagnostiseren, meestal alleen met rontgen, heeft natuurlijk als nadeel dat je vaak te laat bent. benige veranderingen zijn meestal geen goed teken ;)

Ik pleit er dan ook voor om meer aandacht te besteden aan preventieve mogelijkheden.

Ik zal je helpen, je komt er meestal achter als je paard kreupel is en je in het kreupelheidsonderzoek foto's laat maken. In een buigproef kun je de gevoeligheid al zien en de kroonrand is vaak al verdikt als er teveel aan de hand is in de binnenkant van de hoef. Maar laten we wel wezen, hoe en wanneer wil je dan preventief ingrijpen? Elke maand de katrollen op de foto laten zetten om te zien of er al cystes zitten? Zodat je in ieder geval geen minuut te laat bent met het constateren van de degeneratie? Ik denk dat de klinieke voor je in de rij staan om dat te mogen doen :j.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:06

suleilitha schreef:
Esther28 schreef:
Doodsoorzaak nr 1 bij Mustangs?? HKO, gok ik zo??


Goed geantwoord.



Koelkast of magnetron :=

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:07

Vrieskist :).

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:16

Lovely schreef:
Ik zal je helpen, je komt er meestal achter als je paard kreupel is en je in het kreupelheidsonderzoek foto's laat maken. In een buigproef kun je de gevoeligheid al zien en de kroonrand is vaak al verdikt als er teveel aan de hand is in de binnenkant van de hoef. Maar laten we wel wezen, hoe en wanneer wil je dan preventief ingrijpen? Elke maand de katrollen op de foto laten zetten om te zien of er al cystes zitten? Zodat je in ieder geval geen minuut te laat bent met het constateren van de degeneratie? Ik denk dat de klinieke voor je in de rij staan om dat te mogen doen :j.



uhm, nee, waar gaat deze discussie nou over :D betere bekappingen, beter onderzoek naar balans in de hoef en daardoor het voorkomen van piekbelasting in een bepaald gedeelte van het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:19

Om betere balans in de hoef te bewerkstelligen moeten ze als eerste de mustangroll maar eens afschaffen, die bewerkstelligt instabiliteit bij het lopen waardoor je ook inwendige instabiliteit veroorzaakt!
Verder is het laag zetten van de hielen ook een kwalijke zaak, hierdoor verkrijg je door het breken van de voetas ook een zeer foute belasting van een paardevoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:22

sanne83 schreef:
Lovely schreef:
Ik zal je helpen, je komt er meestal achter als je paard kreupel is en je in het kreupelheidsonderzoek foto's laat maken. In een buigproef kun je de gevoeligheid al zien en de kroonrand is vaak al verdikt als er teveel aan de hand is in de binnenkant van de hoef. Maar laten we wel wezen, hoe en wanneer wil je dan preventief ingrijpen? Elke maand de katrollen op de foto laten zetten om te zien of er al cystes zitten? Zodat je in ieder geval geen minuut te laat bent met het constateren van de degeneratie? Ik denk dat de klinieke voor je in de rij staan om dat te mogen doen :j.



uhm, nee, waar gaat deze discussie nou over :D betere bekappingen, beter onderzoek naar balans in de hoef en daardoor het voorkomen van piekbelasting in een bepaald gedeelte van het been.

Goed, maar hoe kom je erachter wanneer de hoef uit balans gaat, wat is trouwens die balans en wat is die piekbelasting en hoe constateer je die?

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:24

Moderatoropmerking:
Het is een interessante discussie, maar ik wil jullie toch graag weer terug hebben naar het natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan, gezien het topic daar over hoorde te gaan.