Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:59

Hko geneest nooit meer.............

mijn eerste pownie was ooit eens hoefbevangen......... liep daarna weer als een tierelier zowel met als zonder ijzers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:04

Needje, een overhoef is iets wat genetisch kan worden doorgegeven.... en ontstaat niet door beslagen over harde ondergrond te lopen.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:08

Nee hoor, niet per se. Overhoef is artrose van het kroongewricht en het ontstaan wordt bevorderd door afwijkende beenstanden en in het algemeen door overbelasting en door direct geweld. (bv zwaar toucheren)

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:09

Needje, ik heb net een nieuwe computer dus ben een boel linkjes kwijt, maar zal 'm later nog weer proberen terug te zoeken voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:11

Ja, ik weet wel wat een overhoef is joh ;) en ik weet ook, dat artrose slijtage is máár je zult zien dat artrosegevoelige paarden ook weer nakomelingen krijgen met artrose. Er worden twee- en driejarige paarden afgekeurd wegens artrose die nog nooit hebben gewerkt en ook nog nooit een ijzer onder hebben gehad.
Prokken gebeurt ook niet voor niks, het lijkt me nogal duidelijk dat een merrie die hier niet aan voldoet, geen nakomelingen zou moeten krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:12

KiWiKo schreef:
Hko geneest nooit meer.............


Totdat er een oplossing voor gevonden wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:13

sanne83 schreef:
KiWiKo schreef:
Hko geneest nooit meer.............


Totdat er een oplossing voor gevonden wordt :D


En wat is die oplossing denk je? (ik word nu echt brandend nieuwsgierig!!!)

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:14

Thanx Kymalin. Ik wacht af.

Maar vererven ze dan artrose, of een verkeerde beenstand oid waardoor de nakomelingen artrose krijgen? Er moet toch iets zijn wat het triggert?

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:15

Artrose komt ook voor bij paarden met een correcte beenstand, Needje. Het heeft gewoon te maken met een mindere botkwaliteit.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:21

Het ontstaat toch meestal vanuit het kraakbeen?

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:23

Kraakbeen is ook een soort van bot....
En als dat kraakbeen er tussenuit is gesleten, slijt het bot gewoon verder. Als je je er een keer in verdiept zul je zien, dat een paard met artrose ook in de regel een of meer voorouders heeft met artrose, ongeacht de beenstand, al draagt een verkeerde beenstand natuurlijk wel bij aan verergering, omgekeerd is het zo dat er plenty paarden zijn die een abominabele beenstand hebben maar toch geen artrose hebben en krijgen.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:35

Nou goed, even verder dan.....
We hebben het ook over HKO gehad, en ik vraag me nou toch echt af, of er iemand is die me kan vertellen hoe HKO ontstaat!!! Verder heb ik de vraag al gesteld, wat je eraan kunt doen.
En ik ben nog steeds brandend nieuwsgierig wie me kan antwoorden!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:39

verminderde botkwaliteit? ten eerste gaat artrose uit van kraakbeen, da's wel iets anders dan bot ;) het bot kan uiteindelijk ook gaan reageren als het lang genoeg doorgaat.
Als oorzaak wordt gewoon belasting, trauma en herhaald microtrauma aangehaald.
erfelijke factoren voor gevoeligheid zullen er altijd zijn, maar je moet je inderdaad afvragen of dat niet is omdat paarden bepaalde beenstanden overgeerft krijgen of bepaalde rassen hetzelfde gebruiksdoel hebben en dus ook dezelfde afwijkingen.

HKO is natuurlijk ook een aan artrose gerelateerde aandoeningen en wordt ook door overbelasting veroorzaakt. Volgens mij zijn er wel onderzoeken geweest waarin aangetoont is dat ook reductie van arteriele bloedvoorziening het beeld van hko kan veroorzaken.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 27-05-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:41

Kraakbeen en bot ligt niet zo ver uit elkaar, maar goed, dat even terzijde.
Rest me nog steeds de vraag waarom zelfs binnen een ras artrose in de ene fokfamilie doodsoorzaak nummer 1 is en in anderen niet voorkomt.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:42

HKO. Daar weet zelfs drs Offereins geen echt heel duidelijk antwoord op.
Hij denkt aan te weinig beweging, erfelijkheid, te lange tenen, slecht onderhouden straal, verkeerd beslag en zelfs wormen.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:45

Overigens meld hij ook dat in acute gevallen een paard het beste onbeslagen, correct bekapt op een wei die niet te droog is en hard gezet kan worden voor langere tijd. Hij heeft het daarna alleen over klinisch herstel.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:47

hko is gewoon een rsi........ een te lange stelselmatig verkeerde beweging........ is de oorzaak.

erfelijke aanleg is bepalend of een paard het wel of niet krijgt bij die stelselmatige langdurige verkeerde belasting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:50

Offereins is dood, die is vorige herfst overleden. Maar hij wist heel goed dat HKO puur erfelijk is.
Tot in de jaren 60 kwam de HKO hier in Nederland niet voor, we hadden een paardenstapel met kerngezond beenwerk. En als de hengsten Duc de Normandie, 'l Invasion en Koridon XX niet al dekkend op onze paardenstapel waren losgelaten, was er geen HKO-epidemie uitgebroken.
Verder is het algemeen bekend dat HKO niet voorkomt bij Friezen en ponies.
Met name 'l Invasion heeft voor een ware invasie gezorgd, die deed zijn naam eer aan. Hij is op 16-jarige leeftijd afgemaakt wegens katsverrotte voorvoeten.
We hebben hier in den lande dus de HKO puur verkregen door een verkeerd keuzebeleid aangaande het veredelen van onze paardenstapel.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:50

Maar hoe ontstaan cystes enzo in het straalbeen?
Deze kunnen toch ook HKO veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:51

KiWiKo schreef:
hko is gewoon een rsi........ een te lange stelselmatig verkeerde beweging........ is de oorzaak.

erfelijke aanleg is bepalend of een paard het wel of niet krijgt bij die stelselmatige langdurige verkeerde belasting.

Klopt, door wat jij aangeeft komt het tot uiting bij paarden die er genetisch mee zijn belast, Kim. Helemaal waar!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:52

de aanleg voor het ontwikkelen van cystes is ook een erfelijke aanleg :)

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:52

Klopt en die cystes zijn de voorbode van HKO, het begint met een cyste en eindigt vaak in het abbatoir.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:03

Als het "puur erfelijk" was, hadden we het er allang uit. Het heeft een erfelijke component. Het ene paard is dus wat gevoeliger voor overbelasting in het hoefkatrolgebied, dan het andere paard.Maar er moet nog steeds overbelasting zijn om HKO te veroorzaken.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:06

Nee, Sanne, als je wat kennis hebt van fokkerij, weet je dat dat bloed ondertussen zodanig is verspreid dat je praktisch de hele KWPN=stapel zou moeten elimineren om er vanaf te komen. Het is wel zo dat een onbelast paard wat genetisch is belast het waarschijnlijk niet zal krijgen, maar dat is een ander verhaal.
Verder is het wel degelijk puur erfelijk. Alleen al gezien het feit, dat het o.m. bij Friese paarden niet voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:07

Niet helemaal hoor, er zijn ook paarden die op jonge leeftijd al zodanig HKO hebben, dat ze nooit meer aan aan een leven onder het zadel of in het tuig toekomen. Verkeerde belasting is nooit goed voor een paard, maar bij het ontstaan van HKO draagt het in mindere mate bij dan erfelijkheid.

Maar wat denkt NB aan HKO te kunnen doen?