Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:19

Sanne, hoefbevangenheid is in 99% van alle gevallen een stofwisselingsstoornis die ontstaat in de darmen. Dat heeft dus niks met ijzers te maken.
Daarnaast zeg je dat beslagen paarden enorme stukken over het asfalt gaan, ik ken alleen maar nbérs die prat gaan op kilometers maken over heet asfalt.

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:20

Sanne83, als je de media beter in de gaten zou hebben gehouden had je o.a. ook geweten van onderzoeken naar de oorzaak van bijvoorbeeld OC/OCD, hier was men al in de jaren 80 op grote schaal mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:21

Sanne83, het heeft geen zin om mensen met paarden te vergelijken, daarom negeer ik het (non)argument over de ijzeren schoenen voor het gemak maar even, het is namelijk een beetje te ver gezocht :).

De stand van de hoef moet zo optimaal mogelijk zijn bij het aanbrengen van het ijzer, het paard komt alleen maar een halve centimeter hoger te staan en verder hoort er niks op nadelige wijze te veranderen aan de stand. Een ijzer kan het juist makkelijker maken om de ideale hoefstand te handhaven onder het paard, stukje preventie is dat dus.

Wie is trouwens V. Heel?

Anoniem

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:23

Zelfs het hoefmechanisme functioneert met goed beslag net zo naar behoren als zonder beslag ;)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:25

sanne83 schreef:
heb je even ;) ik kan me wel een aantal goede redenen bedenken.
Even een heel simpel voorbeeldje: mensen gaan steeds soepelere schoenen ontwikkelen, meer vering etc. Goed voor je gewrichten ;) krijg je minder snel artrose... Maar bij paarden is het volkomen normaal om ze op ijzeren schoenen over een asfaltweg te laten rennen :+ Ik wacht nog steeds op de eerste humane atleet die op een paar ijzeren schoenen gaat rondrennen :D


er is een nigariaan die blootsvoets marathons loopt........

Citaat:
Daarnaast beinvloed een ijzer de stand van de hoef. Laatst aangetoont in het onderzoek van v. heel, dat een ijzer de hoek van de hoef verandert. Misschien niet heel dramatisch na één keer, maar keer op keer op keer.. Bepaalde hoefvormen vergroten de kans op HKO en hoefbevangenheid.

Klopt, vaak bewust :) mijn enigste eigenste heeft problemen met zijn diepe buigpees achter (die loopt door een botwoekering niet netjes door de schede heen, oorzaak was een oud trauma) en die moet dus een tandje binnendoor gezet worden achter, om die diepe buigpees wat te ontlasten.
Hko komt door een stelsematige overbelasting op het beenderengestel, en is een direct gevolg van verkeerd rijden :) maar heeft niks met ijzers te maken, hoefbevangenheid heeft niks met hoefvorm te maken, maar met het spijsverteringsstelsel.

Citaat:
Ik heb een uitstekende nb-er. Mijn paard is hoefbevangen geweest, daarna met nb begonnen en ze heeft nu echt goede hoeven. Ze staat in de winter 24/7 op een beton ondergrond en ze is het enige paard in de stalling die niet heeft hoeven wennen. Ze hoeft in de winter ook bijna niet bekapt te worden omdat het zichzelf in evenwicht houdt. Ik vind het zelf erg interessant om zo'n hoef in balans te zien en te kijken waar het bij de andere paarden mis gaat en dat zijn vaak helemaal niet hele ernstig uitziende afwijkingen in hoefstand, maar toch zorgen die kleine dingen voor een disbalans
.
van hoefbevangenheid kunnen paarden echt prima genezen..... OOK zonder aanpassingen aan de voet ;)

Citaat:
Er wordt zeker wel onderzoek gedaan naar probleemoplossende therapien, maar ik ben meer geinteresseerd naar oorzaken en preventie ;)
ik denk dat er niks op te lossen valt als je niet weet wat de oorzaak is........
Preventief worden ook ijzers onder gezet........ bijvoorbeeld bij wedstrijden op gras

Citaat:
Ik kom veel, heel veel op klinieken en ik heb welgeteld nog nooit een nb-gerelateerd probleem gezien (ik zeg niet dat ze er niet zijn!). de paarden met de grote problemen hebben meestal hoefvormen waar nb sterk tegen is.


Ik heb net een link neergezet van mijn ervaringen van 2 jaar terug met een NBer.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:26

sanne83 schreef:
Ik heb een uitstekende nb-er. Mijn paard is hoefbevangen geweest, daarna met nb begonnen en ze heeft nu echt goede hoeven. Ze staat in de winter 24/7 op een beton ondergrond en ze is het enige paard in de stalling die niet heeft hoeven wennen. Ze hoeft in de winter ook bijna niet bekapt te worden omdat het zichzelf in evenwicht houdt. Ik vind het zelf erg interessant om zo'n hoef in balans te zien en te kijken waar het bij de andere paarden mis gaat en dat zijn vaak helemaal niet hele ernstig uitziende afwijkingen in hoefstand, maar toch zorgen die kleine dingen voor een disbalans.

Mijn paard is ook hoefbevangen geweest en heeft ijzers onder. Ook hij heeft geen misvormingen aan z'n hoeven, dat kun je dus niet toeschrijven aan nb of tb maar aan de frequentie waarin je je paard na de hoefbevangenheid laat bekappen/beslaan. Het is algemeen bekend dat de hoeven van een paard die hoefbevangen is geweest een groeispurt ondergaan na de acute fase. In die periode is het van groot belang regelmatig de hoeven te laten bekappen.

sanne83 schreef:
Ik kom veel, heel veel op klinieken en ik heb welgeteld nog nooit een nb-gerelateerd probleem gezien (ik zeg niet dat ze er niet zijn!). de paarden met de grote problemen hebben meestal hoefvormen waar nb sterk tegen is.

Ik kom te pas en te onpas tegen met hoefzweren, rotstraal.......

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:27

@ suleilitha: daar heb je absoluut gelijk in, maar een alleen bekapte hoef slijt natuurlijk wel gelijkmatig af. Een beslagen hoef blijft 8 weken in die stand staan en groeit ook nog eens ongelijkmatig (volgens dat onderzoek) zodat de hoek altijd anders is na een aantal weken beslag.

@lovely: je mag dingen non-argumenten vinden, dat is prima. Ik zou wel graag horen waarom jij absoluut zeker denkt te weten dat lopen op een ijzeren plaat zonder vering geen schade aan gewrichten kan geven.

Er staat trouwens overduidelijk bij dat ik absoluut niet ontken dat nb ook problemen kan geven ;) Dat ik geen problemen ben tegengekomen, zegt niet dat ze er niet zijn. Geeft alleen aan dat dat de reden is dat ik persoonlijk denk dat bepaalde aantallen een beetje opgeblazen worden :+
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 27-05-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:29

Kymalin schreef:
Sanne, hoefbevangenheid is in 99% van alle gevallen een stofwisselingsstoornis die ontstaat in de darmen. Dat heeft dus niks met ijzers te maken.
Daarnaast zeg je dat beslagen paarden enorme stukken over het asfalt gaan, ik ken alleen maar nbérs die prat gaan op kilometers maken over heet asfalt.



Dat kan wel zo zijn
Maar die van mij is het wel 5 keer geweest en na een tijdje kunnen ze echt niet meer fatsoenlijk lopen tis best een slopende ziekt. Ze heeft voor special beslag nodig om een beetje redelijk te lopen
achter kan ze wel zonder :)

Heb vroeger toen ze nog nooit bevangen was geweest genoeg kilometers zonder beslag afgelegt ging prima. Blijf er ook bij als een paar zonder beslag ken doe ik ze er ook niet onder. Maar ik hoef niet zo nodig mee te doen met de trent nb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:30

Een beslagen hoef groeit niet ongelijkmatig. Ik weet niet hoe je daar bij komt ;)
En sorry voor de vraag Sanne maar hoe lang hou je je al bezig met paarden?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:31

sanne83 schreef:
@lovely: je mag dingen non-argumenten vinden, dat is prima. Ik zou wel graag horen waarom jij absoluut zeker denkt te weten dat lopen op een ijzeren plaat zonder vering geen schade aan gewrichten kan geven.

omdat dit namelijk niks uitmaakt :) de ondergrond bepaald hoe hard of zacht de dreun van het neerkomen is, niet het schoeisel :)

simpel voorbeeld........ als ik op mijn klompen door de straat ren, dan komen mijn voeten hard terecht, als ik blootsvoets door de straat ren, dan komen ze ook hard terecht....... op mijn nikes niet :) :)

als ik met alle twee die schoenen en op blote voeten door het grasveld ren op een veenbodem....... dan veer ik altijd :)

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:32

Ik zeg ook niet dat een hoefbevanger op ijzers moet maar ik zeg dat het niks met nb of tb heeft te maken, maar met de stofwisseling ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:35

Sanne83, wie is V.Heel?

Een paard landt niet op ijzer, daarom zit het ook vast aan de hoef. Of een paard nu met zijn keiharde hoornschoen landt of met zijn ijzer, maakt geen verschil. Een paard dat met ijzer last heeft van harde landingen zal dat zonder ijzer ook hebben en is dus het meest gebaat bij een laagje leer en eventueel wat kit. Er zijn geen paarden die door het gebruik van ijzer binnenin de hoef last hebben gekregen. Verende schoenen zijn iets voor mensen, maar met hak eigenlijk ook niet goed voor de gewrichten, misschien even doorbellen aan Van Haren?

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:37

Ja weet ik :)
Maar las ook hier erges in het topic dat iemand zn paardje die hbv is geweest nb laat bekappen en dat dat goed gaat . Maar als ze het meerdere keren zijn geweest is dat meestal geen optie meer

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:42

Lovely schreef:
Sanne83, wie is V.Heel?

Een paard landt niet op ijzer, daarom zit het ook vast aan de hoef. Of een paard nu met zijn keiharde hoornschoen landt of met zijn ijzer, maakt geen verschil. Een paard dat met ijzer last heeft van harde landingen zal dat zonder ijzer ook hebben en is dus het meest gebaat bij een laagje leer en eventueel wat kit. Er zijn geen paarden die door het gebruik van ijzer binnenin de hoef last hebben gekregen. Verende schoenen zijn iets voor mensen, maar met hak eigenlijk ook niet goed voor de gewrichten, misschien even doorbellen aan Van Haren?

Op harde ondergrond maakt het wel degelijk uit en daar is ook onderzoek naar gedaan.
Verder schijnt dat overhoef vaak veroorzaakt wordt door het veelvuldig rijden (met name draven) op harde bodem met ijzers. Het is ook vaker te vinden bij paarden die veel voor de wagen lopen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:43

daarom worden schoenen als nike-airs gemaakt ;) Schoenen met harde, stevige zolen zijn niet geschikt om langdurig mee over asfalt te rennen. Op gras maakt het inderdaad weinig uit, omdat het gras dan meegeeft.

Hoefbevangenheid is een metabolische aandoening, maar er zijn heel heel erg veel verschillende oorzaken op te noemen, waaronder trouwens road-founder. Waarom toxines zo'n enorm effect hebben in de hoef is volgens mij ook nog niet helemaal duidelijk.

v heel heeft laatst een uitgebreid onderzoek gedaan naar hoeven en beslag.

Als je echt geinteresseerd bent, lees dan gewoon eens een boek hierover. Betekent niet dat je gelijk ijzers aan de kant moet gooien, maar je kennis uitbreiden kan nooit kwaad toch?

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:44

Er zijn nb'ers die beweren dat ze hoefbevangenheid kunnen genezen. Da's natuurlijk onzin, het is en blijft een stofwisselingsprobleem wat zich uit in de voeten maar in de darmen ontstaat. Het enige wat een goede smid of nb'er kan bewerkstelligen is dat een paard pijnloos is, maar genezen is een bakerpraatje. Je lost het namelijk niet op door het hoefbeen parallel te zetten met de zool, het is dan namelijk nog steeds niet parallel met de hoefwand. Het ene paard is gebaat met een ijzer of orthopedisch beslag en een andere kan prima blootsvoets door het leven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:47

genoeg gelezen hierover ;) ik hou het wel gewoon bij mijn praktijk ervaring :) en ik heb nog niet een ervaring gehad in al die 25 jaar dat mij er van kan overtuigen dat ijzers slecht zijn :)

en zolang dit niet bewezen kan worden gaan mijn dieren gewoon op ijzers als dit nodig mocht zijn.

(liever blootsvoets maar dan TB, want dat scheelt nogal in de portomonee)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:48

Kymalin schreef:
Er zijn nb'ers die beweren dat ze hoefbevangenheid kunnen genezen. Da's natuurlijk onzin, het is en blijft een stofwisselingsprobleem wat zich uit in de voeten maar in de darmen ontstaat. Het enige wat een goede smid of nb'er kan bewerkstelligen is dat een paard pijnloos is, maar genezen is een bakerpraatje. Je lost het namelijk niet op door het hoefbeen parallel te zetten met de zool, het is dan namelijk nog steeds niet parallel met de hoefwand. Het ene paard is gebaat met een ijzer of orthopedisch beslag en een andere kan prima blootsvoets door het leven.


NB beweerd ook HKO te kunnen genezen........... mannnnn dat beweerd A de B nog niet eens :) :) :)

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:49

Er zijn zoveel oorzaken van hoefbevangenheid. Volgens Hoofcare wel zeker 21. En daar vallen een afwijkende hoefvorm en verwaarloosd beslag ook onder.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:49

Sanne, toxines maken zoveel uit door massale sterfte van een bepaalde bacteriesoort in de darmen waardoor de anderen de overhand krijgen. Deze storten zich massaal op de lamellen in de hoef die gaan ontsteken. Gevolg; de lamellen trekken zich terug waardoor het hoefbeen los komt te zitten met een risico op rotatie van het hoefbeen. Mag jij mij uitleggen hoe een nb'er dat met bekappen kan "genezen". Het is van belang dat je tijdens en na de acute fase een kundig smid/bekapper erbij haalt om misvorming te voorkomen. Dat is ondersteunen maar niet genezen.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:50

Ik ben die bewering nog nergens tegen gekomen hoor Kiwiko.
Alleen dat het bij wilde paarden niet voorkomt voor zover ze weten.

Moet zeggen dat t paard van m'n stalgenoot die HKO had zonder ijzers duidelijk beter liep als met. (gewoon traditioneel)

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:52

Needje schreef:
Er zijn zoveel oorzaken van hoefbevangenheid. Volgens Hoofcare wel zeker 21. En daar vallen een afwijkende hoefvorm en verwaarloosd beslag ook onder.

Blijven er nog 19 oorzaken over ;) waaronder; insulineresistentie, vetzucht, fructaan, suiker, zetmeel, cushing......

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:53

Needje schreef:
Ik ben die bewering nog nergens tegen gekomen hoor Kiwiko.
Alleen dat het bij wilde paarden niet voorkomt voor zover ze weten.

Moet zeggen dat t paard van m'n stalgenoot die HKO had zonder ijzers duidelijk beter liep als met. (gewoon traditioneel)

Nummer 1 doodsoorzaak bij wilde mustangs is HKO :D (sorry)

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:55

En dat staat waar?
Vind het wel interressant om te lezen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:57

Als HKO blijft bij een ontsteking en benige veranderingen beperkt blijven, zou het ook gewoon moeten kunnen genezen, als je de oorzaak van die ontsteking weg kan nemen.

Hoefbevangenheid is niet te "genezen", je kan die hoefwand niet weer vast plakken :D alleen door heel veel geduld en heel regelmatig je paard bekappen, kan je de hoefwand weer stevig terug laten groeien. Het probleem is vaak dat de hoef heel onregelmatig gaat groeien en als je dat laat gaan, krijg je nooit een stevige verbinding.