Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:39

horseyfries schreef:
Wat een vreemde beslissing! Als je als koetsier door zo'n ongeluk de controle over je paarden verliest ben jij toch verantwoordelijk?
Welke rechter verzint zoiets?


Vreselijk! Een paard is nou eenmaal niet ALTIJD bestuurbaar, een auto wel. Als paarden op hol slaan, betekend dat dan toch ook dat je er geen controle meer over hebt? Anders noem je het niet op hol slaan... Het is nogal een rare uitspraak dat de koetsier zijn paarden beter onder controle had moeten houden, paarden zijn nooit 100% betrouwbaar.
Niet echt een paardenman, die rechter...

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:47

Steefjevos schreef:
Niet echt een paardenman, die rechter...

Gelukkig niet, want anders zou hij misschien bevooroordeeld zijn. Ik vind het wel terecht, puur juridisch gezien. En dat moet ook bij rechtspraak.

Citaat:
Vreselijk! Een paard is nou eenmaal niet ALTIJD bestuurbaar, een auto wel. Als paarden op hol slaan, betekend dat dan toch ook dat je er geen controle meer over hebt? Anders noem je het niet op hol slaan... Het is nogal een rare uitspraak dat de koetsier zijn paarden beter onder controle had moeten houden, paarden zijn nooit 100% betrouwbaar.

Dit wetende, neem je dus bewust een risico, hoe zuur het ook is. Objectief gezien ben je dan ook medeschuldig.
Neemt natuurlijk niet weg dat menselijk gezien dit een ongelooflijk drama is. Wat denk je van die automobilist, die heeft er ook niet om gevraagd dat er ineens een koets voor zijn auto verscheen.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:28

Sjonniej schreef:
aatjuh12 schreef:
? is het niet erg genoeg dat die man een ongeval heeft meegemaakt waar iemand bij is overleden?

Is het niet erg genoeg voor de moordenaar dat zijn slachtoffer is overleden??
Lijkt me niet echt een goed argument om de bestuurder geen straf te geven.



Niet mee eens..... Mischien is dit die vent over komen en heeft hij al heel zijn leven schade vrij gereden....

Als hij bewust aso gereden heeft vind ik het wel terecht.

Maar iemand hoefd voor mij niet standaard de cel in...... Als ie normaal gehandeld heeft.
Vind ik het al dramaties genoeg.... Dan is het on eerlijk iemand 3000 boete te geven en een half jaar cel...

Berijk je niks mee.....

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:30

Denk trouwens dat je als ruiter/menner altijd een risico neemt...

Het blijft een paard.... Blijft een vlucht dier....

En heeft geen verkeers lessen gehad op school....

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:42

Remy schreef:
Steefjevos schreef:
Niet echt een paardenman, die rechter...

Gelukkig niet, want anders zou hij misschien bevooroordeeld zijn. Ik vind het wel terecht, puur juridisch gezien. En dat moet ook bij rechtspraak.

Citaat:
Vreselijk! Een paard is nou eenmaal niet ALTIJD bestuurbaar, een auto wel. Als paarden op hol slaan, betekend dat dan toch ook dat je er geen controle meer over hebt? Anders noem je het niet op hol slaan... Het is nogal een rare uitspraak dat de koetsier zijn paarden beter onder controle had moeten houden, paarden zijn nooit 100% betrouwbaar.

Dit wetende, neem je dus bewust een risico, hoe zuur het ook is. Objectief gezien ben je dan ook medeschuldig.
Neemt natuurlijk niet weg dat menselijk gezien dit een ongelooflijk drama is. Wat denk je van die automobilist, die heeft er ook niet om gevraagd dat er ineens een koets voor zijn auto verscheen.



Ik denk niet dat een rechter bevooroordeeld zou zijn wanneer hij wat meer inzicht zou hebben op het gedrag van een paard. Ik weet niet wat de juridische richtlijnen zijn, dus ik kan er geen mening over hebben wat dát betreft. Jij wel, begrijp ik? Het lijkt me toch wel lastig beoordelen als rechter.

Tsja, als fietser neem je dan toch ook bewust een risico als je over de weg rijdt en misschien wordt aangereden door een auto? Maarja, dan ben je inderdaad ook weer medeschuldig omdat je ook meedoet aan het verkeer..

Dat laatste heb ik ook helemaal niet geopperd, ik wijs hem ook niet aan als hoofdschuldige?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:48

Steefjevos schreef:
Dat laatste heb ik ook helemaal niet geopperd, ik wijs hem ook niet aan als hoofdschuldige?


Ik denk dat mijn laatste zin verkeerd bij je is overgekomen, was op geen enkele manier bedoeld om je aan te vallen.

Ik wilde hiermee in het algemeen benadrukken dat het alle partijen, ook de automobilist, zwaar geraakt heeft. Niet persoonlijk op jou gericht dus :)

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:25

Ohh, ik was niet helmaal op mn tneen getrapt hoor, maar was benieuwd of je die opmerking uit mn post had gehaald :P

Inderdaad, voor die man moet het ook vreselijk zijn! Het is nogal een traumatische ervaring..

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:27

Cayenne schreef:
De koetsier had zijn paarden beter onder controle moeten houden


Ja, wat een lül zeg, die koetsier, kom op zeg, ook al rijdt er een auto tegen de koets aan, je moet die paarden toch wel onder controle hebben zeg! 8)7 (Sarcasme....)