Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 10:46

http://www.nieuwsblad.be


Bij een aanrijding tussen een koets en een auto in De Klyte in 2007, verloor de schoonzus van de koetsier het leven. Nadat de koets en de auto botsten, sloegen de paarden op hol. Daarbij viel de schoonzus van de koetsier uit de koets. Zij is helaas overleden.

Op de politierechtbank kreeg de bestuurder van de auto, M.R., de volledige schuld. Tijdens het hoger beroep bij de rechtbank van eerste aanleg in Ieper werd de autobestuurder nog voor driekwart verantwoordelijk geacht.
Maar ook de koetsier is nu voor één vierde verantwoordelijk. Dat is zeer belangrijk voor de burgerlijke afhandeling van deze zaak die voor later is gepland. De koetsier had zijn paarden beter onder controle moeten houden
De autobestuurder kreeg zes maanden cel met uitstel en een boete van 3.000 euro.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:53

Citaat:
De koetsier had zijn paarden beter onder controle moeten houden

En die hadden natuurlijk ingebouwde abs en airbags...
Wat een onzin je paarden onder controle houden als je bent aangereden, het is dat ik het zelf een keer heb meegemaakt, maar de impact van een auto in de koets is vele malen erger dan een auto in een auto...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:00

Wat een vreemde beslissing! De auto was dus de veroorzaker van het ongeluk maar als je als koetsier door zo'n ongeluk de controle over je paarden verliest ben jij toch verantwoordelijk?
Welke rechter verzint zoiets?

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:08

Een belgische rechter ;) :D .

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:10

Èr staat toch nergens dat de auto tegen de koetsier reed?

Aan elk verhaal zitten twee kanten.
6 maanden cel voor een autoongeluk is best pittig hoor.
Behalve als autobestuurder met opzet tegen de koetsier reed.

Al met al enorm triest dat er iemand bij overleden is .

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:25

Het staat er niet met zoveel woorden maar als het niet het geval was was de autobestuurder ook niet veroordeeld

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:54

vind dat een koetsier altijd veranwtoordelijk blijft, bedoel hij neemt deel aan t verkeer, ok als er iets gebeurt wat 1 zijdig is, dan kan ook de koetsier er niks aan doen, maar dat staat in dit verhaal nergens vermeld. als koetsier zijnde moet je denk ik meer dingen incalculeren dan als gewoon automobilist, dat weet je van te voren, en denk dat in dit verhaal niemand heeft kunenn vorozien hoe en wat, al is dat nog een beetje gissen omdat het voorval niet uitgebreid staat vermeld.

vreselijk dat er iemand bij om is gekomen, en dat zullen zowel de automobilist als koetsier zo vinden.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:27

Tja schul schuld!!!!
Daar draait alles om, ongelukken zitten in een kleine hoek en zeker met paarden of andere dieren.
Er moeten eens fatsoenlijke wetten komen zodat zoiets over 1 kam geschoren kan worden in de toekomst.
Het is al erg voor de koetsier dat hij iemand van de familie verloren en is en dat dit ook nog.
Rare uitspraak.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:10

Echwel schreef:
Citaat:
De koetsier had zijn paarden beter onder controle moeten houden

En die hadden natuurlijk ingebouwde abs en airbags...
Wat een onzin je paarden onder controle houden als je bent aangereden



helemaal mee eens. het slaat toch nergens op het zijn verdorie vluchtdieren is dat nou zo een moeilijk woord. hoe wil hij ze onder controle houden als die dieren in paniek raken. kom op zeg ze weten daar zeker niet wat een paard is

Ivonka

Berichten: 4948
Geregistreerd: 11-12-05
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:01

Citaat:
Nadat de koets en de auto botsten, sloegen de paarden op hol. Daarbij viel de schoonzus van de koetsier uit de koets. Zij is helaas overleden.

Dit bedoeld de rechter denk ik met "onder controle houden" en daarom de schuld van de koetsier. Krom ja, want je hebt met vlucht dieren te maken maar dan moet je niet de weg op. Dus een beetje dubbel allemaal. Mij krijg je iig nooit op zo'n bok :n

nicci88

Berichten: 3350
Geregistreerd: 16-08-06
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:04

Cayenne schreef:
De koetsier had zijn paarden beter onder controle moeten houden


de handrem te laat gevonden?? |o

Ik kan verder niets zeggen over de straffen, want ik weet niet hoe het gegaan is.
Maar ik vind dit toch wel een rare uitspraak.
het zijn levende wezens.
ik kan me voorstellen dat die ertussen uit gaan met een ongeluk.
en dan even, weet ik hoeveel kilo tegenhouden? tuurlijk!

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:21

vind het heel erg wat er gebeurd is maar ongelukken gebeuren of dat nu met auto`s zijn of met auto en koets.

Paarden zijn inderdaad vluchtdieren dus je kan het hun niet kwalijk nemen. Natuurlijk had de koetsier de weg niet op hoeven gaan? maar wat moet die dan? In de wei gaan mennen? nooit de weg op gaan. Ik vind het een moeilijke situatie. Weet namenlijk ook niet hoe de situatie licht

stefanietjuh

Berichten: 1457
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:59

Nou, fijn. Dus er wordt niet meer rekening gehouden met het feit dat paarden vluchtdieren zijn?
Ik denk niet dat dat gaat werken. Als ik die paarden was zou ik ook kei hard gaan rennen. Paarden denken op zo'n moment alleen maar aan hun eigen veiligheid en willen weg uit de situatie. Totaal begrijpelijk.
Vindt het een rare beslissing van die rechter.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:03

Beetje moeilijk oordelen om te zeggen dat de koetsier absoluut geen schuld heeft. De situatie staat namelijk helemaal niet uitgelegd in het artikel.
Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat de koetsier de auto voorrang moest verlenen, dat niet gedaan heeft, waarop het ongeluk heeft plaats gevonden. In dat geval heeft de koetsier dus wel schuld.

Neemt niet weg dat het een verschrikkelijk voorval is.

LDRD

Berichten: 9876
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:17

stefanietjuh schreef:
Dus er wordt niet meer rekening gehouden met het feit dat paarden vluchtdieren zijn?


Juist wel. In de wetgeving wordt júist rekening gehouden met het onberekenbare element dat in een dier ligt opgesloten. Daarom ben je als bezitter ook snel aansprakelijk ook al kan je er niet eens wat aan doen. Het simpele feit dat jij graag een dier wilt hebben brengt dit met zich mee.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:35

carolalisa schreef:
helemaal mee eens. het slaat toch nergens op het zijn verdorie vluchtdieren is dat nou zo een moeilijk woord. hoe wil hij ze onder controle houden als die dieren in paniek raken. kom op zeg ze weten daar zeker niet wat een paard is


Je bent niet verplicht om met je vluchtdier aan het verkeer deel te nemen.....
Als ruiter/menner neem je een bewust risico en als het mis gaat moet je daar ook de gevolgen van dragen.

Eigenlijk vind ik de uitspraak dus wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:05

Je bent ook niet verplicht met je auto deel te nemen.Als die auto mobilist was thuis gebleven of zijn fiets gepakt,Had die schoonzus nog geleefd.
Ik vind het een zeer rare uitspraak, als ik de koetsier was zou ik hier in tegn in beroep gaan.

suusje26

Berichten: 2430
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:12

Tja, ik weet natuurlijk niet hoe het precies gegaan is, maar ik denk dat beide wel een soort van schuld hebben.

Je weet dat als je aan het verkeer deelneemt, op wat voor manier dan ook, dat zoiets kan gebeuren. De uitspraak dat hij zijn paarden beter onder controle moest houden vind ik er niet helemaal bij passen, maar snap de reactie wel.

Idd, feit blijft dat er iemand, mis. onnodig, is overleden.

Mija
Berichten: 335
Geregistreerd: 20-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:33

Mijn verhaal , jou verhaal en het WARE verhaal !!!!!!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 02:43

Hee das van heel dicht in de buurt, ik ben afkomstig van Ieper... ga even nazoeken of ik meer info vind.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 02:45


Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:29

poes schreef:


T verhaal zal wel niet kloppen... Anders krijgt de auto bestuurder noooit zon straf...

Koets sloeg links af voor de auto langs.... Koets is dan goed fout. Ook staat in dat artikel dat de er wat mensen gekatepulteerdwerden... En de vrouw daar bij overleed. Staat nergens dat de oorzaak paarden op hol was...

Lijkt mij als koetsier heel moeilijk... Eerst word je koets in 2e gereden (als koetssier schrik je je dood) Dan slaan je paarden op hol. En moet je meteen je op je paarden gaan richten terwijl je net een hard verlaming had omdat je aan gereden werd....


Met een halve koets er achter en paarden door het lind... Denk ik dat meteen nuchter nadenken moelijk is......

Paardjes gelukkig niet aan gereden.

Mija
Berichten: 335
Geregistreerd: 20-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:48

Heb het verhaal gelezen, en ik vind het niet erg duidelijk. Duidelijk of niet het is verschrikkelijk erg voor alle families wat er is gebeurd.Familie's heel veel sterkte met dit triest ongeluk.

aatjuh12

Berichten: 839
Geregistreerd: 06-10-08

Re: Koetsier ook verantwoordelijk voor dodelijk ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:14

je weet inderdaad niet wie nou eigenlijk schuldig.. bij de meeste ongevallen zijn er 2 mensen die schuld hebben.. de man van de auto.. zal heus niet expres een ongeluk veroorzaakt hebben.. 6 maanden cel en een boete? is het niet erg genoeg dat die man een ongeval heeft meegemaakt waar iemand bij is overleden?

de man zijn paarden beter onder controle moeten houden.. paarden blijven inderdaad vluchtdieren.. als ze schrikken is de schade soms niet te overzien.. ik denk dat beide bestuurders er niet aan hadden kunnen doen.. een ongeluk zit in een klein hoekje..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:03

aatjuh12 schreef:
? is het niet erg genoeg dat die man een ongeval heeft meegemaakt waar iemand bij is overleden?

Is het niet erg genoeg voor de moordenaar dat zijn slachtoffer is overleden??
Lijkt me niet echt een goed argument om de bestuurder geen straf te geven.