Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:53

www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie


Een paard is overleden en een jockey gewond geraakt tijdens een botsing tussen maar liefst vijf paarden tijdens een Amerikaanse paardenren.

Het ongeluk gebeurde tijdens de tweede race op woensdag 4 maart op de renbaan van New York Aqueduct.

Private Details, een drie jaar oude merrie getraind door John Terranova, brak het pijpbeen van haar linkervoorbeen tijdens de race.
De merrie viel neer en daardoor kwamen vier paarden achter haar eveneens ten val nadat zij in botsing kwamen met elkaar. Alleen de twee paarden op kop bleven door rennen.

De jockey van Private Details, Eddie Castro, viel van zijn paard en werd naar het ziekenhuis gebracht. Hij bleek een gekneusde linkerschouder te hebben opgelopen.

De andere vier paarden en jockeys kwamen er zonder verwondingen vanaf.

Anoniem

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:55

Tja, dit kan altijd gebeuren.... Al is het risico met rennen groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:11

Joolien schreef:
Tja, dit kan altijd gebeuren.... Al is het risico met rennen groter.


idd kan altijd gebeuren... maar dat het risco bij een een race groter is ? nee denk van niet.. met springen kan er ook een balk tussen het paard zijn benen komen..

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:13

Risico is wel dat dit om erg jonge paarden gaat die behoorlijk belast worden.

larrylurex
Berichten: 702
Geregistreerd: 18-07-05

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:18

tja, ik vind drie jaar ook jong, maar zo is de sport...

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:31

Precies, maar omdat het skelet dan nog niet uitgegroeid is loop je meer risico op breuken.

Maargoed iedere tak van de topsport brengt zijn eigen risico's mee, dus ik keur niks goed of af.

Anoniem

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:47

Ja, ik heb ook een 10 jarige halfinger zijn been zien breken op het strand in stap, dus het kan altijd gebeuren. Alleen worden renpaarden/dravers over het algemeen meer belast, daarmee bedoel ik, dat een springpaard niet elke dag springt bijv.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:54

Anoniem schreef:
Joolien schreef:
Tja, dit kan altijd gebeuren.... Al is het risico met rennen groter.


idd kan altijd gebeuren... maar dat het risco bij een een race groter is ? nee denk van niet.. met springen kan er ook een balk tussen het paard zijn benen komen..


Met springen zitten d'r niet nog 4 andere achter je die ook kunnen vallen als jij valt. 4 Andere combinaties over je heen kan de schade best wel beinvloeden.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:57

nikki160287 schreef:
Risico is wel dat dit om erg jonge paarden gaat die behoorlijk belast worden.


Welnee, dit is onzin. Ze worden belast idd, maar wel op gematigde wijze, denk je nu echt dat ze de zwaarste races al op hun derde lopen? :(:)

Het is zeker waar dat er relatief meer beenbreuken voorkomen bij renpaarden dan bij bv dressuur of springen.
daar zie je weer meer peesproblematiek ivm korte draaien en andere belastingvorm.

maar breuken ontstaan niet doordat ze relatief jong te zwaar belast worden. ;)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:06

Nou dat kan wel. Door overtrainen kunnen pezen en botten verzwakken. Bij elke zware trainingen ontstaan er haarscheurtjes in de spieren, pezen en botten. Een rustperiode in noodzakelijk om deze scheurtjes te herstellen. Alleen op deze manier maak je botten, pezen en spieren sterker. Krijgt een lichaam geen tijd om de herstellen is de kans op ernstige blessures e.d veel groter.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:09

Overtraining is never goed! :)*

En juist trainers weten waar ze mee bezig zijn.
Dit heeft niks te maken met de botbreuken, racen is een wat harde sport met meer risico's. dan heb ik het puur aan het racen an sich. ;)
Pezen in de rensport worden keihard gemaat, yaraah! een goede trainer prepareert zijn paarden eerst zo'n 6 weken lang middels roadwork En weet beter wat een dier qua voeding nodig heeft en aan supplementen. Juist zíj denken aan die pezen! 8-) Volbloedbenen zijn vaak keihard en kortdroog.

Je hebt zowel medische- als trainingskennis en ervaring nodig om dieren op sportnivo te laten lopen. met alle respect: De gemiddelde Penny in Nl staat bij dergelijke dingen te weinig stil of weet ze niet eens.
Rustperiodes? ja, als ze blessures oplopen, tuurlijk! Maar een regelmatig zeer doordacht traingsschema, dat is wat een gemiddeld renpaard hoort te krijgen en ken geen trainer die daar mee sjoemelt
Laatst bijgewerkt door detour op 06-03-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:09

detour schreef:
nikki160287 schreef:
Risico is wel dat dit om erg jonge paarden gaat die behoorlijk belast worden.


Welnee, dit is onzin. Ze worden belast idd, maar wel op gematigde wijze, denk je nu echt dat ze de zwaarste races al op hun derde lopen? :(:)

Het is zeker waar dat er relatief meer beenbreuken voorkomen bij renpaarden dan bij bv dressuur of springen.
daar zie je weer meer peesproblematiek ivm korte draaien en andere belastingvorm.

maar breuken ontstaan niet doordat ze relatief jong te zwaar belast worden. ;)


Daar heb ik een andere mening over. Paard is nog lang niet uitgegroeid en hetzelfde geld voor te jonge belasting in andere takken van de paardensport. Zie je mij zeggen dat ik denk dat ze op driejarige leeftijd al de zwaarste races lopen? (Ik vind dat ze op die leeftijd uberhaupt geen races moeten lopen, maargoed dat is niet anders)

Als ik zie dat toch redelijk wat dravers bijvoorbeeld op vrij jonge leeftijd been en andere problemen hebben, na hun koerscarriere. Maar nogmaals ik zie hetzelfde in andere takken van de sport waar er al veel wordt gevraagd van jonge paarden.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:10

nikki160287 schreef:
Risico is wel dat dit om erg jonge paarden gaat die behoorlijk belast worden.


Dat heeft er niets mee te maken.. het kwam door een botsen. Ongeluk zit in een klein hoekje.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:12

Zucht. het racen zelf geeft risico's maar dit komt niet door overtraining of ze al jong belasten.

Dit zijn echt weer reacties van mensen die totaal geen inzicht hebben in wat er op een (goede) renstal gebeurt.

eenitraM, idd, dit is domme pech.

Ik heb zelf op een paar renstallen gewend en ben tig keer naar de races geweest, heb zoiets gelukkig never mee gemaakt. Wel een misstap met als gevolg een gebroken pijpbeen, helaas..
Laatst bijgewerkt door detour op 06-03-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:13

nikki, weet jij eigenlijk hoeveel paarden er - die in NL worden gehouden- rug- en beenprolemen hebben?
Dressuurpaarden? Vastzittende overbelaste spieren? Te grote paarden die relatief te zwaar belast worden?

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:15

detour schreef:
Zucht. het racen zelf geeft risico's maar dit komt niet door overtraining of ze al jong belasten.

Dit zijn echt weer reacties van mensen die totaal geen inzicht hebben in wat er op een (goede) renstal gebeurt.

eenitraM, idd, dit is domme pech.

Ik heb zelf op een paar rensatllen gewend en ben tig keer naar de races geweest, heb zoiets gelukkig never mee gemaakt. Wel een misstap met als gevolg een gebroken pijpbeen, helaas..


En misstappen komen in dat soort takt van sport gemiddeld vaker voor dan in een dressuur ring. Helaas, hier wordt paardensport weer bevestigd als dierenmishandeling omdat de "zielige 3 jarige paarden "zwaaaar" worden getraint". Jammer :n

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:18

is dat zo? heb je daar bewijs van? Niks zo min zwaar belastend als vlakke baanraces, hoor! ;)
Denk je dat die paarden maar wat rondsjeesen, onverantwoord en onvoorbereid?..
Jammer dat je niet even de moeite hebt genomen om in te gaan op mijn kennis van de renpaardentraining. Doordacht trainingsschema. gebruik jij die voor je paarden? *D

Dierenmishandeling? Staat dat ergens? ;)

nee, word een beetje moe van die wijzende vingertjes van mensen die op hun emoties varen en totaal geen idee hebben wat renpaarden trainen en racen eigenlijk inhoudt. De beargumentering raakt kant nog wal. ken trouwens weinig renpaarden van boven de 1.80m. :D

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:33

eenitraM schreef:
nikki160287 schreef:
Risico is wel dat dit om erg jonge paarden gaat die behoorlijk belast worden.


Dat heeft er niets mee te maken.. het kwam door een botsen. Ongeluk zit in een klein hoekje.


Zoals ik het artikel lees brak het paard zijn been viel en viel toen de rest eroverheen. Maargoed ik kan het fout hebben hoor.

Detour: Ik geloof dat ik mijn mening juist nuanceer en juist aangeef dat er in alle takken van de paardensport veel problemen zijn. Het is en blijft topsport en dat is per definitie belastend.

Ik zeg ook helemaal niet dat ik paardenraces mishandeling vind, waar zie jij dat. Ik denk dat die paarden het beter hebben dan veel amateurniveau dressuur of springpaarden in Nederland.

Mijn enige probleem met de ren en draverij sport is het vroege beginnen. Het is en blijft mijn mening dat dat nooit goed is voor een paard, al dan niet voorbereid niet alleen op de renbaan maar in ALLE takken. Dat jij een andere mening heb accepteer ik volkomen. Maar nogmaals ik zeg nergens dat ik deze tak van de sport afkeur.

Ik geloof zonder meer dat de paarden goed getraind worden (alleen naar mijn mening dus te vroeg) en ook ik erger me aan de hoeveelheid paarden met rugproblemen end in Nederland. En ja ik gebruik een goed trainingsschema voor mijn paard en ik houd goed in de gaten of hij eventueel last krijgt van zijn rug. Is ook een vrij groot en lang paard.

Ik vind het jammer dat je mij gelijk neerzet als iemand die de sport wil afkraken en zo fanatiek reageert.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:42

Ik vind het vooral belangrijk hóe het gebeurt, en daar maak ik me in de rensport idd niet gek veel zorgen om.

Je wekte idd die indruk, maarbedankt voor je wat genuanceerdere reactie.

Mijn eerste merrie, die point to points liep (zwaarste tak van de rensport, 3.5km racen en hurdles springen van 1.15m) trainde ik daarvoor, ze vond het fantástisch, heeft jaren gelopen en was keihard. Nam haar mee naar NL, in de wei,relaxt leven, hoogdrachtig, glijdt uit breekt been. :(:)

Is ff harde relativering. ;)

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:08

detour schreef:
Ik vind het vooral belangrijk hóe het gebeurt, en daar maak ik me in de rensport idd niet gek veel zorgen om.

Je wekte idd die indruk, maarbedankt voor je wat genuanceerdere reactie.

Mijn eerste merrie, die point to points liep (zwaarste tak van de rensport, 3.5km racen en hurdles springen van 1.15m) trainde ik daarvoor, ze vond het fantástisch, heeft jaren gelopen en was keihard. Nam haar mee naar NL, in de wei,relaxt leven, hoogdrachtig, glijdt uit breekt been. :(:)

Is ff harde relativering. ;)


Ik vond mijn voorgaande reacties ook wel genuanceerd eigenlijk, maar dat maakt niet uit. Ik snap dat je wat sneller geirriteerd bent aangezien er veel 'ahhh dat is zielig, ze slaan de paarden alleen maar vooruit' reacties komen op de paardenrensport ;) Haha! Ik heb er over het algemeen in ieder geval geen moeite mee.

En je hebt gelijk relativeren is ook belangrijk. Mijn paard is met ruim 4 ingereden, altijd rustig aan opgebouwd, nooit ook maar ergens last van gehad (is nu bijna 7) en van de zomer uitgegleden in de wei en breekt het griffelbeentje. Kijk het is met een operatie en genoeg rust helemaal hersteld maar zo zie je maar weer.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:10

Tsja, mijn jaarling had ook een griffelbeenbreuk, liep in de kudde, zoveel mogelijk buiten.
Sh*t happens vooral naast de deur, meis. I know too much about it.. op die renstallen heb ik dergelijke dingen gelukkig niet mee gemaakt..

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:15

jeps en mijn dressuurpaard brak zijn heup op stal. Shi t happens en bij dammen kun je ook van je stoel afdonderen.

Bij rennen is natuurlijk het gevolg per direct zichtbaar.

:+ detour neemt me blijkbaar de woorden uit de mond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:58

wizewo schreef:
jeps en mijn dressuurpaard brak zijn heup op stal. Shi t happens en bij dammen kun je ook van je stoel afdonderen.

Bij rennen is natuurlijk het gevolg per direct zichtbaar.

:+ detour neemt me blijkbaar de woorden uit de mond!


Dat is vervelend, maar met dammen... Tja, als je in slaap flikkerd....

Ik denk dat deze discussie klaar is?

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:01

Nooit van het levensgevaarlijke kwikkelen gehoord?

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: Paard overleden en jockey gewond tijdens paardenren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:06

Nog even over rug en been problemen, Ik ken toevallig iemand, die een 'revalidatie centrum is gestart, zij is paardenfysio, alle paarden met rug problemen of evt blessures waardoor ze onbelast moeten worden getraint.,dmv. aquatraining.. zijn de dressuurpaarden.. het commentaar over renpaarden komt doordat ongelukken heel snel naar buiten worden gegooid.