'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:36

diandra schreef:
ieder dier dat opgesloten wordt valt onder dierenmishandeling. Die stier heeft dan wel eerst een mooi leven maar het eindigt zeer dieronwaardig.
;( dieren in een dierentuin hebben ook niet altijd zo'n rooskleurig leven.

M

Ik zie dat jij paard rijd, dus als je zo'n opmerking maakt, ben je dus zelf ook met dierenmishandeling bezig. ;)

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 05:27

Paardentango schreef:
De Zuid Europese stier wordt gemiddeld in elk geval wel ietsje ouder dan het gemiddelde draf- en rensportpaard...

Maar het blijft een hele vreemde vergelijking, ik denk meer bedoeld om eens over na te denken.
Overigens is er zo te lezen best veel onduidelijkheid over de achtergromd en de toedracht van de Doma Vaquera en het hoe en waarom. Net als de meningen over wel of niet castreren.

Laten we wel op aarde blijven, hengsten rijden kan prima op een stal met alleen maar hengsten, in NL staan veel merries en ruinen, niet echt een plek waar een hengst zich rustig zal en kan voelen. In de Zuid Europese landen is het nu eenmaal gebruikelijk om hengsten te berijden en merries te gebruiken als fokdier. Hier niet.
Moet er ook niet aan denken al die hengsten gezellig met elkaar de wei in, naast de merries :D . Vrees dat er in korte tijd heel wat afgevoerd gaan worden naar de kliniek.

Of de Spaanse paarden als hengst nou zo uitzonderlijk braaf zijn... waar dat vooroordeel vandaan komt is me altijd een raadsel. Ik hoor het heel vaak en kom dan op stallen, in NL, waar mensen verbaasd zijn en het plaatje een heel ander beeld geeft. Het is hoogstens denk ik hoe paarden worden opgevoed en vooral hoe ze leven.

Na ruim 15 jaar heen en weer naar Spanje om te lessen in de doma vaquera en te leren jureren heb ik er heel wat gewoon vastgebonden in de boxen zien staan. Je kunt er veel van denken of zeggen.
Wel lekker rustig op de stal.

Wil alleen maar zeggen, wees voorzichtig met ´algemene uitspraken´.



over dat hengsten gedoe: daar ben ik het echt niet met je eens! (eigen ervaring :P )
het gedrag van je hengst ligt ook bij de persoon die ermee werkt. Ik rijd hier op een paar stallen. met engels volbloeds en arabieren (in egypte) daar staan hengsten, merries en ruinen. en die gaan prima samen.
En dan zal ik zeggen, hier worden de paarden niet verwend zoals wij dat continu doen. Maar toch denk ik dat het een hoop scheelt! een hengst moet niet continu alle aandacht krijgen, Hij moet weten wat kan en wat niet.

Mii_X_HarrY

Berichten: 762
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: mooiste stad achter de duinen

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:27

ik ben het met play_coy eens. ik zelf rijd een arabische hengs en staat op stal en tegenover hem staat ook een merrie.. tuurlijk zal hij als hengst wel een keer hinneke of iets dergelijks. maar maak ook vaak ritjes met merries of iets dergelijks.. geen omkijken naar.. het is hoe je ook omgaat met je hengst tussen de merries..
@play: gister nog stond ik op het parkeer terrein met har.. komt san met een merrie aangelopen.. hebbe ff staan praten en die 2 samen lekker staan grazen. geweldig gewoon!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:29

Jaa inderdaad dat bedoel ik!

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:34

Rij nu bijna drie jaar bij een stal van mijn instructrice, zij hebben veel andalusierhengsten, en over het algemeen, zijn de hengsten waar ik kennis mee gemaakt heb, heel goed in de omgang en met het rijden. Zelfs paar keer meegemaakt, dat ze zelfs bijzonder voorzichtig waren met hun berijders. Op shows en demo's. Paar weken geleden nog in De Steeg, toen gaven we een demo, (ik op mijn eigen Querido, een ruin) een meisje wat ook op een hengst reed, hiervoor maar drie keer had geoefend, en zo meedeed met de demo..

Wil niet zeggen dat je niet voorzichtig moet zijn, en ook altijd rekening moet houden dat het een hengst is. Bedacht zijn op happen, of het uithalen van het voorbeen, maar verder vind ik ze in de omgang echt over het algemeen heel relaxt.

Heb nu ook al echt een behoorlijk aantal verschillende hengsten gereden, en zoals ik al aangaf, de meeste waren echt geen probleem..Heb een keer een paard meegemaakt waar het niet mee klikte, we lagen elkaar echt niet zo.. Maar verder.. Eerlijke fantastische dieren!

Resfeber
Berichten: 4167
Geregistreerd: 24-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:49

Ik vind het allebei niet dier-vriendelijk...
Maar toch de paardenrennen minder dan het stiervechten...
Ligt eraan, de ene eigenaar behandeld het dier als of het z'n eigen kind is.
Andere niet, winnen of anders verkopen.

Ze zeggen dat de paarden gefokt worden met het instinct dat ze voorop willen rennen, en winnen.
Of dat waar is?? ....?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:55

ik vind het ook beiden niets...wat voor leven z'n stier heeft gehad,niet nodig om zo tergend langzaam en stressvol aan zijn einde te komen.
wat renpaarden betreft,veel te jong in training en inderdaad de gene die niet snel genoeg zijn komen niet goed terrecht of worden geslacht(nog het minst erge scenario)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:56

Het is wel een redelijk vooroordeel dat paarden die niet snel genoeg zijn slecht terecht komen of naar de slacht gaan- een hoop slijten hun leven prima als recreatie- of bijv. endurancepaardjes. En de vroegtijdige belasting is inderdaad niet goed, daar ben ik het echt mee eens, vind ik ook niet echt wat- maarja, ze stoppen ook stukken eerder dan 'gewone' paarden. Goede dieren kunnen dan hun leven slijten als bijv. fokdier.

Dit is overigens wel een erg oud topic, ik TeM even voor de zekerheid :D

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:02

Dit topic is van 2009, daarom hier een slotje.