'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:37

geerke schreef:
ik denk wel dat er meer toekomst is voor een dressuur of springpaard wat niet meer goed genoeg is, dan voor een ex renpaard of draver....
er zijn altijd wel mensen die een ouder leerpaard zoeken,mits hij niet stukgereden is.
terwijl het niet eenvoudig is een ex renpaard/draver om te scholen....daar moet je wel verstand van hebben.

Maar dat is niet de schuld van de trainers of sport. Dat ligt aan het soort ras.
Als heeft een draver geen koers gelopen, dan zal het toch liever draven als galoperen, dus ook dan is het moeilijk om een eigenaar te vinden. Dan zal het hele ras niet meer gefokt moeten worden. :\

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:05

onze draver galoppeert liever dan dat hij draaft, ra ra hoe kan dat :?

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:37

Arabesk schreef:
onze draver galoppeert liever dan dat hij draaft, ra ra hoe kan dat :?

misschien een identiteitstoornis? :+

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:50

Haha, daar zeg je wat... :') Misschien is het stiekem wel een renpaard... :+

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:41

onze draver liep gister zijn eerste koers!
en liep van start tot finish met zijn oren naar voren,zo mooi vond hij het,en wat denk je.....hij won!

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:51

yesterday gisteravond loswerken.
hij geniet van waar hij voor gefokt is!
hij is overigens 4 jaar oud en dit was zijn eerste koers!

Afbeelding

en yesterday na zijn overwinning!

Afbeelding

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:18

knooopje schreef:
onze draver liep gister zijn eerste koers!
en liep van start tot finish met zijn oren naar voren,zo mooi vond hij het,en wat denk je.....hij won!

Gefeliciteerd +:)+

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:29

Bonte schreef:
Arabesk schreef:
onze draver galoppeert liever dan dat hij draaft, ra ra hoe kan dat :?

misschien een identiteitstoornis? :+


Whahahaha! :') _O-

* Psychologische analyse: Dit paard is als jong dier dermate geteisterd en onnatural gehouden dat het ahw een afweermechanisme heeft opgebouwd en zo overleven kan. Dit heeft de persoonlijke ontwikkeling dermate ondermijnd dat het dier ahw zijn "ik" is kwijt geraakt.

Toen het dier apatisch op de baan gallopeerde en in elkaar werd gerost ivm diskwalificatie werkte het afweermechanisme al zo sterk, dat de zweepslagen dermate zacht werden ervaren dat zij als beloning werkten; het dier associeerde de galop hiermee en ondanks dat het als Draver werd geboren is het een briljante gallopeur geworden.



Weer ff ontopic: Arabesk, ik vind het wel heel bijzonder, jouw voorbeeld, vraag me af hoe dit kan, heb je een verklaring?

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:32

knooopje schreef:
onze draver liep gister zijn eerste koers!
en liep van start tot finish met zijn oren naar voren,zo mooi vond hij het,en wat denk je.....hij won!
Ik heb hem gisteren zien lopen! Gefeliciteerd! :D

Hier nog een foto van een blij paard:
Afbeelding
Woodcock Boko en Kurt Roeges, 8 maart Groningen.. Ook dit blije paard won! ;)

WendyBZ

Berichten: 13138
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:32

Arabesk schreef:
onze draver galoppeert liever dan dat hij draaft, ra ra hoe kan dat :?


geen talent, nooit op snelheid getraind, al langer onder het zadel. Is geen uitzondering hoor. Niet elke Draver is een goede Draver.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:39

Tja, paardenrennen, paarden zouden er waarschijnlijk zelf niet voor kiezen. Maar denk ook niet dat de stier er voor kiest gespiest te worden.

Maar zou die meneer er al eens aan gedacht hebben dat al die dieren bij hem in zn Zoo misschien ook liever over de steppen, prairie, outback (whatever) hadden gelopen dan iedere dag door honderden mensen te worden aangegaapt??

Vind het een knap onnozel stukje. Dat Nederlanders soms vreselijk hypocriet zijn in hun dierenliefde ben ik dan wel weer met hem eens, maar hij pakt een volkomen verkeerd voorbeeld.

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:51

PussInBoots schreef:
Tja, paardenrennen, paarden zouden er waarschijnlijk zelf niet voor kiezen.

Dat geld dan voor elke tak van de paardensport. Ik kies er ook niet voor om te moeten werken, maar moet het ook om te kunnen leven. ;)

Citaat:
* Psychologische analyse: Dit paard is als jong dier dermate geteisterd en onnatural gehouden dat het ahw een afweermechanisme heeft opgebouwd en zo overleven kan. Dit heeft de persoonlijke ontwikkeling dermate ondermijnd dat het dier ahw zijn "ik" is kwijt geraakt.

Toen het dier apatisch op de baan gallopeerde en in elkaar werd gerost ivm diskwalificatie werkte het afweermechanisme al zo sterk, dat de zweepslagen dermate zacht werden ervaren dat zij als beloning werkten; het dier associeerde de galop hiermee en ondanks dat het als Draver werd geboren is het een briljante gallopeur geworden.

Slap geklets. Waar ik kom staan de jonge paarden heerlijk de hele dag buiten. Wordt geen zweep gebruikt bij de training.
er zullen heus wel slechte zijn, maar dan vind ik niet dat de goede daar de gevolgen van moeten hebben.:n

Maar hier zullen we het nooit in eens worden, dus hopeloze discussie. :o

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:56

Het was maar een grapje, Bontje, ik zag het gewoon zo even voor me. ;) Ben geen Whisperer, hoor! :D

ben juist nuchter, heb met renpaarden gewerkt en kan me niet voorstellen dat renpaarden minder worden gemept dan dravers op de baan. ;)

Over de training weet ik weinig.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:35

Knoopje gefeliciteerd mooi debuut!

Arabesk schreef:
onze draver galoppeert liever dan dat hij draaft, ra ra hoe kan dat :?


Mijn draver galopeert ook liever dan dat ze draaft en ze galopeert ook erg goed. Haar harstslag is in galop, bij eenzelfde tempo, ook lager dan in draf.
En laat de drang op te galoperen nou ook net de reden zijn dat ze niet gekoerst heeft ;)

Ik zou eigenlijk iedereen die wat over dravers wil weten ook even door willen verwijzen naar de site www.dravers.nl en het bijbehorende forum.

suusjeklaver
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:44

nouw ik heb er niet veel verstand van maar het is wel mooi en die paarden gaan niet zoow snel als ze mishandeld worden hoor ik wilook graag iets met de ren sport doen ( het liefst bouw ik een groote ren baan) die stieren die worden met een speer hun lijf door boord en bij de ren sport krijgen ze of een tikie of een zwieper voor hun oogen de ruiters kneeden in de nek van het paard en zoow gaan ze nouw harden het lijkt soms zoow maar als je er meer over wil weeten s een weekje mee loopt me zoown ruiter dan is dat egt niet zo en als ze hart geslaagen worden die beesten voelen het niet eens want ze rennen zoow hard dat voelen ze niet dus en zoown paard traint 5 daagen in de week en als hij een wedstrijd heb geloopen krijgt hij meestal een maand vrij
maar ja zeg maar wat je wil maar de paarden rennen stop je niet zoow maar hoor dus ga wat anders doen

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:15

Suusjeklaver,

Ik ben niet zo van de traditionele stierenvechten, maar ik weet dat die stieren 5a6 jaar in volkomen vrijheid leven.. Dan worden de moedigste/agressiefste eruit geplukt, en klaar gemaakt voor de arena.. Nogmaals niet mijn ding..

Maar toch voor de meeste beesten een ander leven als hier in Nederland..het zijn ook geen kleine 'zielige' jongens.. ze zijn agressief, en doden elkaar als ze de kans krijgen in gevechten tussen de stieren zelf.. En hoe raar het ook moge klinken in onze oren.. ze hebben er wel respect voor..

Doordat ik een andalusier heb, wilde ik mijzelf iets meer verdiepen in het ras, de rijstijlen die ontstaan zijn enz.enz. En hierdoor heb ik wel een andere kijk op die stieren gekregen..
Niet omdat ik voor zulke stierengevechten ben, maar je gaat wel anders kijken ernaar..

Kijk eens hier naar het filmpje op youtube over de stieren op die campo.. de ruiter is overigens een vaquera ruiter, domavaquera en dat betekend doma=rijstijl en vaquera=herder dus rijstijl van de herders. Deze rijstijl heeft zich al eeuwen ontwikkeld en is van vader op zoon overgedragen.. later heeft men dat naar de usa verbasterd naar het westernrijden. Maar het westerrijden is oorspronkelijk afkomstig vanuit het spaanse/portugese rijden.. Op gegeven moment kwamen er kleine competities onder herders onderling, wie er beter met de garrocha overweg kon, (de stok die gebruikt wordt om stieren of koeien te scheiden van de kudde) of zijn paard beter/scherper had ingereden/getraind.. (dit waren vaak paarden die combinaties zijn van andalusiers en volbloeden of arabieren, snel wendbaar en gehard. In staat om een hele dag te kunnen werken.. Paarden die gefokt waren in het wild, opgegroeid en gehard, en op drie a vierjarige leeftijd uit de kudde gescheiden om daarna ingereden te worden.. Zij waren en zijn in staat om op de harde ongelijke grond te kunnen lopen, daar waar veel andere paarden afhaken, of auto's niet kunnen komen.

Vanuit die kleine competities zijn dus grotere competities ontstaan, en wordt er nationaal niveau veel gereden. Ook tijdens de jaarlijkse Sicab, (de grootste PRE keuring/beurs in spanje) zijn er zulke competies, maar ook Alta Esquela, en ook de moderne dressuur.

De paarden die a la DomaVaquera zijn opgeleid, zijn paarden die onvoorwaardelijk gehoorzaam moeten zijn. Omdat het werken met die stieren op de campo levensgevaarlijk is. Eeuwenlang zijn die koeien en stieren gefokt op karakter en agressief gedrag, totaal niet te vergelijken met de koeien/stieren hier in Nederland. Enorm groot en gevaarlijk. Dan heb je je paard nodig en menig vaquera heeft zijn leven aan zijn paard te danken..

Men is over het algemeen dan ook erg trots op zijn paard. En er gaan ook een aantal jaren in een goed getraind paard zitten. Daarom ook zijn die paarden zeer kostbaar. Ondanks dat het vaak Crusado's zijn. Vergis je daar niet in. Zo'n paard loopt qua papieren al gauw boven de 10.000 euro..

Daarnaast is er nog een andere competitie ontstaan.. De Working Equitation... het werkende paard dus..

Dit is een competitie die best veel vraagt van ruiter en paard, en daarmee bedoel ik, qua opleiding. De competie bestaat uit een aantal onderdelen.
De dressuur, een trail op stijl, een trail op speed, en samenwerken als team om een koe uit een kudde te scheiden en in een roundpen te zetten.

Ontzettend leuk om te doen, spectaculair en veelom te leren. Sinds een jaar is deze stijl ook in Nederland geintroduceerd. In Europa rijdt men in teamverband hier ook al mee op hoog niveau, eenhandig dus. Duitsland heeft een goed team in elkaar gezet en is vorig jaar derde geworden. Uiteraard zijn de Spanjaarden en Portugezen de onbetwiste leiders! Maar veel landen in de EU doen hier enthousiast aan mee! O.a. de engelsen, belgen italie zweden, enz.enz.

Hier wat filmpjes waarover ik geschreven heb...

http://www.youtube.com/watch?v=VwtyzDbk ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=eKjTucZ3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=vPdWpHgTpNg

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:52

Jesser schreef:
Ik ben niet zo van de traditionele stierenvechten, maar ik weet dat die stieren 5a6 jaar in volkomen vrijheid leven.. Dan worden de moedigste/agressiefste eruit geplukt, en klaar gemaakt voor de arena..

Ik heb wel heel andere dingen gelezen en ook op foto's gezien, dus er zal wel verschil in Arena's liggen. Niet alle stieren hebben het zo goed. :n

ris
Berichten: 400
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zwanenburg

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:08

Pfff 16 pagina`s lang een discusie waar duidelijk geen eind aan kan komen.
En veel mensen die het allemaal zwart-wit zien.

In elke tak van sport komen dingen voor die het daglicht niet kunnen verdragen maar ook positiefe dingen.
Dat je toevalig heb gehoord van mensen in de draferij die niet goed met hun paarden omgaan betekend niet dat iedereen dat doent.

Zowel in de draferij als in de dresuur als in het springen en ook in alle andere taken van de sport komen slechte dingen voor maar dat betekend niet dat er geen goede dingen voor komen.

Maar zeg nou zelf het komt niet in het nieuws dat iemand goed omgaat met zijn paard. Want ja wie wil dat nou lezen?

Alleen de slechte dingen komen in het nieuws want daar is iedereen haperig op.

Er komt niet in het nieuws dat pietje zo liefdevol met zijn paard omgaat want dat intereseerd niemand.

En ja mischien komen er meer negatiefe berichten uit de draferij maarja dat komt aan het licht en dat wat niet aan het licht komt kan ook niet in het nieuws want dat weet tenslotte niemand.

En tevens worden negatiefe dingen uit bijvoorbeeld de draferij veel negatiefer opgevat dan negatiefe brichten uit de dresuur en enkeld omdat de dresuur bekender is voor mensen en mensen het daarin "normaal" vinden als iemand slecht omgaat met zijn paard.

Dus leg je er gewoon bij neer dat er geen enkele tak van sport 100% goed is er zijn altijd wel een paar rotte appels en die zullen er ook altijd blijven.

romy_b
Berichten: 1374
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:18

Volkomen onzin lijkt me, het ziet er soms misschien wel '' zielig '' uit maar als een pony er van geniet om keihard te gaan en voorop te komen, dan is een renbaan toch de juiste plaats voor een renpaard. Heb zelf een ponyren gedaan, echt heel leuk. En echt niets zieligs aan ofso.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:19

Een dier met opzet doden kan je niet vergelijken met een paardenren. Paardensport zelf is eigenlijk onzin, want een paard vind het niet leuk om vanalles te doen. Maar ik denk dat een stier het ook niet geweldig vind als iemand hem uitdaagt en hem doodt

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 15:10

play_coy schreef:
Een dier met opzet doden kan je niet vergelijken met een paardenren. Paardensport zelf is eigenlijk onzin, want een paard vind het niet leuk om vanalles te doen. Maar ik denk dat een stier het ook niet geweldig vind als iemand hem uitdaagt en hem doodt


Ben ik het niet met je eens, er zijn paarden die het werk echt leuk vinden! De mijne althans wel.. hij verveelt zich snel in de wei, en gaat er altijd voor!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:30

ja oke, misschien iets te snel gezegd ;) Mijn paarden vinden t werk ook leuk, haha ik bedoelde het anders maar weet niet meer hoe ;) ik ben zelf een rensport liefhebber, ik train renpaarden, en heb dus een beeld van hoe goed ze worden behandeld. Er zijn altijd rotte appels tussen, maar ze worden niet kapot gemaakt met opzet. en dan bij stierenvechten, het is wel heel leuk en aardig dat ze heel lang goed worden verzorgd, maar bijv. he, iemand behandelt mij altijd goed voor een hele lange tijd, en dan ineens gaat een persoon me op een afschuwelijke wijze doden. Ik weet niet hoe ik me dan zou voelen., ik vind het echt dierenmishandeling, en dat nog als amusement ook!! ik weet niet wat voor amusement dat is, ik vind het kil en gevoelloos, denk niet dat degene die m heeft gedood er een potje naast gaat zitten janken.

Jesser
Berichten: 1151
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:27

Ik ben ook niet voor het doden van een stier.. dat vooropgesteld.. maar er zijn wel verschillen..

In Portugal bv wordt de stier niet gedood.. Wel uitgedaagd, om de moed van zowel stier als rejanor te testen.. In sommige landen wordt er een stierengevecht gehouden waarbij de stier een lap op zijn nek krijgt van klitteband.. Dus dat de stok daarop geplaatst wordt. Hier ben ik meer voor dan het echte doden van een stier..
In spanje wordt de stier wel gedood. Maar ook hier zijn uitzonderingen, als een stier overmatig moedig is, wordt het hem gegund om niet gedood te worden en wordt hij terug naar de kudde gestuurd.

Tja.. nogmaals niet mijn sport, maar doordat ik me erin ben gaan verdiepen, heb ik gezien dat er heel veel gebeurd dan alleen een stier prikken.. er is een hele grote traditie erachter, die ervoor heeft gezorgd, dat er verschillende rijstijlen zijn ontstaan, die hedentendage op hoog niveau worden uitgevoerd.

Hebben jullie de filmpjes van de Working equitation gezien??

Daarbij los van dit hele verhaal, de stelling waarmee dit topic is gestard, klopt van geen enkele kant..
Stierenvechten, en paardenrennen, valt absoluut niet te vergelijken, totaal twee verschillden culturen!

Ik kan me voorstellen dat de mensen uit de draf en rensport enorm gepikeerd hierom kunnen worden, want ook zij hebben te kampen met vooroordelen, waar men moeilijk van af kan komen...
Net zoals men van iedere andalusier zegt dat het getraumatiseerde paarden zijn.. Want dat is simpel niet waar! Tuurlijk zijn er paarden die niet goed behandeld zijn.. Maar vaak waren dat de paarden die in eerste instantie massaal op transport zijn gegaan, nadat de grenzen open zijn gegaan en die eigenlijk vaak voor de slacht bedoeld waren. (er mankeerde vaak heel wat aan)
Als je de betere en duurdere paarden tegenkomt, zul je merken dat die helemaal niet zijn zoals men vaak denkt.. Integendeel, het zijn mooie trotse paarden, super intelligent, super werkwillig, leergierig enz enz.. met temperament.. en daar scheelt het ook vaak aan.. Hier kan men daar niet zo goed mee overweg..
Maar het is niet voor niets dat de meeste hengsten in Spanje niet gecastreerd worden.. Het hoeft namelijk ook niet, vaak zijn ze enorm braaf en goed te handelen..

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:57

De Zuid Europese stier wordt gemiddeld in elk geval wel ietsje ouder dan het gemiddelde draf- en rensportpaard...

Maar het blijft een hele vreemde vergelijking, ik denk meer bedoeld om eens over na te denken.
Overigens is er zo te lezen best veel onduidelijkheid over de achtergromd en de toedracht van de Doma Vaquera en het hoe en waarom. Net als de meningen over wel of niet castreren.

Laten we wel op aarde blijven, hengsten rijden kan prima op een stal met alleen maar hengsten, in NL staan veel merries en ruinen, niet echt een plek waar een hengst zich rustig zal en kan voelen. In de Zuid Europese landen is het nu eenmaal gebruikelijk om hengsten te berijden en merries te gebruiken als fokdier. Hier niet.
Moet er ook niet aan denken al die hengsten gezellig met elkaar de wei in, naast de merries :D . Vrees dat er in korte tijd heel wat afgevoerd gaan worden naar de kliniek.

Of de Spaanse paarden als hengst nou zo uitzonderlijk braaf zijn... waar dat vooroordeel vandaan komt is me altijd een raadsel. Ik hoor het heel vaak en kom dan op stallen, in NL, waar mensen verbaasd zijn en het plaatje een heel ander beeld geeft. Het is hoogstens denk ik hoe paarden worden opgevoed en vooral hoe ze leven.

Na ruim 15 jaar heen en weer naar Spanje om te lessen in de doma vaquera en te leren jureren heb ik er heel wat gewoon vastgebonden in de boxen zien staan. Je kunt er veel van denken of zeggen.
Wel lekker rustig op de stal.

Wil alleen maar zeggen, wees voorzichtig met ´algemene uitspraken´.

diandra
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 15:00

ieder dier dat opgesloten wordt valt onder dierenmishandeling. Die stier heeft dan wel eerst een mooi leven maar het eindigt zeer dieronwaardig.
;( dieren in een dierentuin hebben ook niet altijd zo'n rooskleurig leven.

M