'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:42

Chantalll schreef:
BD: Die dravers met uitzondering van Eowyn in mijn profiel ... vind je ze er slecht uit zien ? Of hun werk zonder plezier doen ?

Volgens mij niet ...


Ik zeg toch ook niet alle dravers????

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:48

Chantalll schreef:
Binky Omdat JIJ het zo laat overkomen .... is toch verrekte logisch met je uitspraken ...

1: Heb je weleens mee gelopen op een entrainement ? Nee
2: Weet je uberhaupt hoe deze dieren beleert worden ? Niet geheel, snap ook niet wat dit ermee te maken heeft.
3: Heb je er zelf weleens achter gezeten ? Nee wel erop toen ze uitgekoerst waren.. Vaardaar mijn minder positieve gedachte over uitgerende dravers...
4: Heb je uberhaupt ooit een draver/Renpaard in bezit gehad ? Zoals je kunt lezen heb ik een tijdje met een handelaar mee gelopen waar er vele voorbij zijn gekomen.
5: Heb je weleens een training bijgewoont ? Ik ben meerdere keren op de drafbaan geweest.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:50

Oh asjeblieft, wat heeft het voor zin om hier een discussie over te gaan voeren? Het topic gaat niet eens over de draf en rensport! Het gaat over de vergelijking met stierengevechten.

Wat heeft het voor zin om hierover door te gaan? Iedereen heeft er andere gedachtes over.

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:53

knooopje schreef:
Binckydenice
weet je waarom ik in dit soort topic wat fel uit de hoek kan komen?
omdat de drafsport verpest word door mensen zoals jij.
ze wijn nog nooit op een renbaan/drafbaan geweest!
maar kunnen wel vertellen hoe het leven van een draver/volbloed er uit ziet!
net als deze menneer van de dierentuin.....
en dat maakt deze takt van sport kapot,en dat vind ik zo zonde!
wat de draf en rensport in nederland is niet zoals jullie zeggen dat het is!en het jammere is dat degen met het stomme commentaar ook nog te eigenwijs is om daadwerkenlijk te gaan kijken bij een dravers stal...
nou ik nodig bokkers bij deze uit!
vind jij dat dravers mishandelt worden en weet je zeker dat ze naar de slager gaan???
stuur mij maar een pm.
dan neem ik je een dagje mee dravers kijken!

edit ow ja en de menneer van de dierentuin is ook van harte welkom!


Verpest door mensen als ik? Jeetje ik zoek een goed tehuis voor vele dravers, als ze dat vanaf de baan meteen zelf doen....
Ik vertel jou helemaal niet hoe het leven van de vraer eruit ziet. Ik zou niet durven...
De sport kapot maken? Daar ben ik al helemaal njiet op uit, ik zeg alleen dat er dingen verbeterd kunnen worden. (zoals in meerdere porten)
Ik wil graag een keer op de uitnodiging ingaan...
Ik zeg niet dat alle dravers mishandelt worden en ook niet dat ze allemaal naar de slager gaan....

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:53

Marjoow schreef:
Oh asjeblieft, wat heeft het voor zin om hier een discussie over te gaan voeren? Het topic gaat niet eens over de draf en rensport! Het gaat over de vergelijking met stierengevechten.

Wat heeft het voor zin om hierover door te gaan? Iedereen heeft er andere gedachtes over.


Ik kreeg het verwijt geen reactie meer te geven... Helaas was mijn bokttijd op :o Maar als het gewenst is zal ik de discussie niet verder voortzetten hoor }>

admiraal
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-03-09

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:55

Wel fijn dat er eindelijk een discussie over is! Maakt toch dingen duidelijker.

Midasje

Berichten: 1675
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:29

detour schreef:
Goh, Arabesk, ga je daar gewoon bij zitten? Beetje vreemd..

_O-

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:22

detour schreef:
Goh, Arabesk, ga je daar gewoon bij zitten? Beetje vreemd..


Ja bij het afhalen van de hoeven wachten we altijd in de kantine met uitzicht op het slachthuis, zodat geen enkel detail je ontgaat %)

Binckydenice

Berichten: 5858
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:36

arno8 schreef:
detour schreef:
Hiermee iimpliceer je da de gemiddelde leeftijd omlaag wordt gehaald door te jong ingereden paarden. Vind dat een nogal gewaagde uitspraak. bewijs?
Ik denk dat het bull is.
Ik denk dat veel paarden idd teveel slijten maar dat dat vooral door de aanpak zelf, verkeerde training is, en dat particulieren daartoe veel vluggger in staat zijn dan professionele trainers.
van mijn osteopate weet ik dat sportpaarden tegenwoordig enorm groot zijn en rond hun 5de al enorm moeten presteren, teveel voor wat het lijf aankan. Juist dressuur!
En tsja, dan zijn ze vlug op. Zij kaartte die jonge renpaarden en dravers niet eens aan..


Het bewijs dient zich iedere donderdagochtend bij de slagerij in Warder aan, neem eens een kijkje zou ik zeggen.

Juist professionele trainers zorgen voor veel leed, omdat die ten koste van het paard hun brood moeten verdienen. Wat is goedkoper? Een paard zo snel mogelijk naar ZZ schoppen en het dan duur verkopen, of een paard eerst acht jaar een paardenleven laten hebben en dan pas gaan trainen?

En nu we het over de 'professionele' mensen hebben... Iemand die Deurne heeft gedaan, is die professioneel? Iemand die les heeft gehad op een school die geen weilanden voor de paarden heeft? Leer je daar hoe je een paard hoort te houden? Volgens mij houdt iemand die een heel klein beetje logisch kan nadenken zijn paard vaak al een stuk beter dan iemand die dat niet kan en wel Deurne heeft gedaan.

Fijn dat je naar dressuur wijst, maar dat is iets wat alle takken van sport doen: "Nee, onze tak is prima in orde, maar die andere tak... daar is het mis!" Ik geloof best dat paarden in de draverswereld beter worden gehouden en getraind. Maar 'beter dan de slechtste' betekent niet meteen 'goed'.


Wow! Amen!

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:36

arno8 schreef:
Het bewijs dient zich iedere donderdagochtend bij de slagerij in Warder aan, neem eens een kijkje zou ik zeggen.


Slachten ze daar alleen paarden op donderdagochtend? :) Want er worden IN Nederland relatief weinig paarden geslacht.

Ik moet trouwens zeggen dat het pleit voor degene die zijn paard in Nederland laat slachten. Teveel paarden gaan op transport via vele tussenhandelaren om uiteindelijk in het buitenland geslacht te worden.

Overigens hoeft de slacht geen slechte optie te zijn.

En ja, in Noord-holland zitten best een flink aantal trainers.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 09-03-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:37

Hoe kan je dat Arabesk bij de post staat en Arno bij de quote?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:43

arno8 schreef:
Leuk voor de mensen die een draver boven de 20 hebben, maar zij moeten zich realiseren dat die eerst deel uitmaakte van een veel grotere groep dravers. Alleen de sterksten overleven en ja, die worden dan ook oud.

.

gut............. tis bijna natuurlijk :) :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:46

arno8 schreef:
detour schreef:
Hiermee iimpliceer je da de gemiddelde leeftijd omlaag wordt gehaald door te jong ingereden paarden. Vind dat een nogal gewaagde uitspraak. bewijs?
Ik denk dat het bull is.
Ik denk dat veel paarden idd teveel slijten maar dat dat vooral door de aanpak zelf, verkeerde training is, en dat particulieren daartoe veel vluggger in staat zijn dan professionele trainers.
van mijn osteopate weet ik dat sportpaarden tegenwoordig enorm groot zijn en rond hun 5de al enorm moeten presteren, teveel voor wat het lijf aankan. Juist dressuur!
En tsja, dan zijn ze vlug op. Zij kaartte die jonge renpaarden en dravers niet eens aan..


Het bewijs dient zich iedere donderdagochtend bij de slagerij in Warder aan, neem eens een kijkje zou ik zeggen.

Juist professionele trainers zorgen voor veel leed, omdat die ten koste van het paard hun brood moeten verdienen. Wat is goedkoper? Een paard zo snel mogelijk naar ZZ schoppen en het dan duur verkopen, of een paard eerst acht jaar een paardenleven laten hebben en dan pas gaan trainen?

En nu we het over de 'professionele' mensen hebben... Iemand die Deurne heeft gedaan, is die professioneel? Iemand die les heeft gehad op een school die geen weilanden voor de paarden heeft? Leer je daar hoe je een paard hoort te houden? Volgens mij houdt iemand die een heel klein beetje logisch kan nadenken zijn paard vaak al een stuk beter dan iemand die dat niet kan en wel Deurne heeft gedaan.

Fijn dat je naar dressuur wijst, maar dat is iets wat alle takken van sport doen: "Nee, onze tak is prima in orde, maar die andere tak... daar is het mis!" Ik geloof best dat paarden in de draverswereld beter worden gehouden en getraind. Maar 'beter dan de slechtste' betekent niet meteen 'goed'.

Arno :) een kapot paard is niks waard............ helemaal niks........ waardebehoud is dus goed zorgen voor je voorraad......

een 8 jarig GP paard die kapot is, is niks, nul, nada, ziltz, zero waard..... een 18 jarig lichtetour paard gezond van lijf en ledenen is gewoon nog een kleine 10 duzend waard........

dus als het om het geld gaat, dan is men heel zuinig op zijn dier....... zowel links als rechtsaf :)

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:06

Kiwiko heel juist gesproken :j

Anoniem

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:09

En ook een uitgekoerst dravertje brengt voor de verkoop meer op dan voor de slacht, elke eigenaar weet dat. Slachtprijs is een paar honderd en als je ze voor het leven verkoopt zit je toch gauw aan 1000 euro, tel uit je winst.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:06

Ik heb weleens een rondleiding gehad op Duindigt en daar heb ik verschillende mensen gesproken. Er was daar ook een uitgekoerst paardje en die middag was er een bezichtiging door een meisje die hem misschien wel wilde kopen. Een deel van de uitgekoerste paarden gaan later naar maneges of worden inderdaad verkocht aan mensen die ze willen hebben, niet per definitie de slager. Het ligt er maar net aan wat de medische conditie van het dier is. De paarden die daar stonden gingen volgens 1 van de staleigenaren vaak buitenritjes maken in het bos. Ik kan mij wel voorstellen dat het harde rennen niet altijd even goed voor het hart is, ze zeggen bij mensen toch ook hardlopers zijn doodlopers... Het ligt er ook aan hoe je ermee omspringt.

Anoniem

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:11

Jessica, ook een draver hoeft lang niet altijd plankgas te trainen, geen enkele atleet doet dat. Ze moeten pieken in de wedstrijden en in de training echt niet.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:39

mijn aanbod telt nog steeds!
voor degen die vinden dat drafsport zielig is en mishandeling....
die mag mij een pb sturen,en mag een dagje mee kijken bij de training,rondkijken op de stal,alles vragen wat je wilt weten,en daarna naar de koers!
ow ja niet om je te bekeren,maar omdat er een aantal zijn die een oordeel hebben,maar eigenlijk nog nooit bij een trainer of op de baan zelf zijn geweest!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:27

ik ben van de zomer ook weer iedere dag op duindigt te vinden (woon namelijk in egypte) dus als er dan nog steeds mensen zijn die toch ns de ware rensport willen zien, ik bied me hierbij ook aan! mensen, kom eens gewoon kijken, bel bijv de renbaan op en vraag of je een rondleiding kan krijgen, het is niet het beeld dat in jullie hoofd zit. De paarden staan als het ware in glazen kastjes, er word zo onwijs zorgvuldig met die paarden gewerkt, zo gaan ze ook maar 3 a 4 x per week onder de man, verder veeel longe,wandel werk, veel trainers beschikken ook over een losloopkamp, daar gaan paarden ook in. In het koersseizoen zijn er onwijs veel paarden, de gevoeligere paarden, die worden getraint voor een koers, lopen een koers en worden alleen maar gelongeerd of lekker gewandeld/llosgegooid, totdat ze een week of 3 later nog ns lopen, en dan misschien een weekje voor de koers nog een training. Is er een paard anders dan normaal, dierenarts erbij, anders in de mond, meteen tandarts er bij. Ze komen niets te kort. Ik geef geen commentaar over een andere sport, want wil niet aangevlogen worden, ik vertel alleen hoe het in de rensport zit.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:03

natuurlijk...je hebt helemaal gelijk....een paard wat moet en kan presteren daar word wel goed voor gezorgd.....
het probleem is meestal als hij het niet meer kan...

ik ken en verhaal van een bekend amerikaans renpaard die heel veel dollars had verdient....ze vonden hem na zijn carriere terug in een stal,opgesloten en bijna verhongerd...het jaar daarvoor verdiende hij nog bergen met geld.
De rscpa was er op tijd bij...

Helaas gebeurt dit maar al te vaak....zeker met dravers ....(hier in frankrijk is het heel erg...)

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:23

dat is niet alleen met renpaarden en dravers.... Je vindt vast ook wel heeeeel veel ex top springers en dressuur paarden in het voorbeeld dat je noemt.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:55

Idd, CL, dat gebeurt overal en mijn argument blijft hetzelfde: Een trainer is imo een veel professionelere paardenman dan de gemiddelde particuliere paardenhouder.

Daarom denk ik echt dat er gemiddeld genomen meer onbewust wordt beschadigd bij dergelijke dieren dan in de draverij of rensport.

Al krijg ik hier soms wel de indruk dat de dravers kennelijk meer te lijden hebben dan de Volbloedjes..

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:18

ja zon idee begin ik ook te krijgen! ik zit in de rensport, drafsport interesseert meniet echt maar ik hoor vaak verhalen over dravers..

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:48

Ik kom heel vaak (paar keer per week) bij een drafstal en zat juist vandaag te denken, dat ik nooit een training met een zweep gereden zie worden.
Dat is met dressuur en springtrainingen wel wat anders.
Er zullen wel slechte tussen zitten, maar dat is in elke tak van de sport.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 21:17

ik denk wel dat er meer toekomst is voor een dressuur of springpaard wat niet meer goed genoeg is, dan voor een ex renpaard of draver....
er zijn altijd wel mensen die een ouder leerpaard zoeken,mits hij niet stukgereden is.
terwijl het niet eenvoudig is een ex renpaard/draver om te scholen....daar moet je wel verstand van hebben.