'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:05

http://www.telegraaf.nl



"Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde"

"Paardenrennen is dierenmishandeling. Ik kan er niets anders van maken." Met deze opmerking verbaasde Marjo Hoedemaker, manager van Dierenpark Amersfoort, zijn toehoorders gisteren tijdens een tafeldiscussie over 'dierenliefde in soorten en maten'.

Met een boekenweek vol dierengeluiden voor de deur was Hoedemaker aanwezig bij de presentatie van het boek 'Hok van het Slot' van Wieke Biesheuvel. De dierentuinmanager stelde stierengevechten minder erg te vinden dan de paardenrennen zoals die in ons land wekelijks plaatsvinden. "Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde", aldus Hoedemaker.

Hij heeft zelf wel eens een stierengevecht bezocht. "Maar een stier die als hij volwassen is naar de gevechten gaat, heeft eerst vijf jaar een prima leven.
Kijk je naar renpaarden dan zie je dat die paarden van jongs af aan volgestopt worden met krachtvoer en vitamines, ze moeten van jongs af aan keihard trainen. Als ze de renbaan opgaan, moeten zij zich bij elke draverij naar de rand van een hartinfarct rennen. Redden ze het niet meer, dan gaan ze naar de slager. Hebben die paarden het beter dan die stier die vijf jaar gekoesterd wordt? Kom nou toch!"

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:07

Hier een stukje over het "dierenleed". Dit wordt misschien wel bevestigd. Maar men kan het toch nooit stop zetten. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:08

Zo te horen is het een echte kenner van de draf en rensport }:0
Laat ik het zeggen, ik zou liever een renpaard zijn dan een zebra is zijn dierentuin....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:09

ach, ach, ach........... en dan is het nog niet eens komkommertijd :D :D :D

geweldig dit weer :)

joplin_1

Berichten: 421
Geregistreerd: 20-09-07
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:10

Tja ik ben nog nooit naar de paardenrennen geweest, maar zo'n opmerking zet je wel aan het denken.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:11

KiWiKo schreef:
ach, ach, ach........... en dan is het nog niet eens komkommertijd :D :D :D

geweldig dit weer :)


Komkommertijd? :o?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110838
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:13

Komkommertijd = een periode met minder interessant nieuws.
Waar deze tijd dus nog niet onder valt :+

jesitoJarig
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:13

Misschien heeft die stier wel een mooi leven voor zo'n stierengevecht, maar in zo'n stierengevecht wordt dit "gekoesterde" dier geplaagd, getreiterd en met verdovingen gemarteld.
Paardenrennen is ook niet zo mijn ding, maar ik vind een stierengevecht toch echt nog erger.
Als je het heel zwart-wit gaat bekijken is alle topsport voor paarden niet zo heel leuk.

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:14

Hummm.... >;) Wat moet je hier nu op zeggen.

Ja, een stier heeft het in eerste instantie beter, want hij wordt perfect verzorgd op een weide gehouden.

Maar het programma zélf, het voor de lol aan een speer rijgen valt toch echt onder de categorie 'heel erg zielig'. Paardenrennen zijn misschien ook geen pretje, maar dat is voor mijn gevoel toch anders, niet die pure bloeddorstige gruwel.

Aan beide categorieen valt nog wel wat te verbeteren. Deze meneer zal het stierenvechten ook niet willen promoten denk ik ;)

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:14

en wát geeft die mensen dan het recht die stier zo te martellen?
Lees: Slaan met zoutzakken, zout naar binnen spoelen...,opfokken

en vervolgens effe paar keer flink de speer erin en dan afmaken..


nee dit klopt niet... dit is weer eens appels met peren vergelijken.
of mischien komkommers met bananen?

jesitoJarig
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:16

Jolliegirl schreef:
en wát geeft die mensen dan het recht die stier zo te martellen?
Lees: Slaan met zoutzakken, zout naar binnen spoelen...,opfokken

en vervolgens effe paar keer flink de speer erin en dan afmaken..


nee dit klopt niet... dit is weer eens appels met peren vergelijken.
of mischien komkommers met bananen?


Dit is het goede spreekwoord idd: appels met peren vergelijken!!!!!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:17

Oh, maar natuurlijk. Laten we gemakshalve vergeten dat de stieren op het einde van de show vaak een een langzame en pijnlijke dood sterven...Maar dat maakt niet uit, immers hebben ze daarvoor ook een goed leven gehad :)

Die periode dat ze in een kleine stalletje staan en er voer ingepompt wordt, ze bulken van de energie maar niet weten waarin ermee in dat kleine hokje (had ik al gezegd dat er maar barweinig daglicht te zien is in dat hokje...?), das niet zielig hoor.... :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:19

Ik vind het allebei vreselijk, maar hier ben het helemaal mee eens:

Citaat:
Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:19

Adil, wel eens naar renpaarden geweest?
de meeste staan toch echt in een normale stal.. en het land hoor...
oke met de nodige bescherming,maar dat hebben die dresuur/springpaarden ook als ze buiten staan.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:21

Cayenne schreef:
"Nederlanders zijn ontzettend hypocriet selectief in hun dierenliefde"


En dat zegt een eigenaar van een dierenpark!? Hoe bedoel je hypocriet?


Renpaarden en harddravers worden hun hele leven in de watten gelegd en goed verzorgd. En ja, ze moeten hard werken, maar de meesten doen dit graag en verder staan de meesten gewoon lekker buiten zoals het hoort bij een paard, zonder poespas en samen met soortgenoten. Afdanken naar de slager? Naar een hartinfarct lopen? Dit soort opmerkingen spreken van lekker veel verstand over de draf- & rensport 8)7

En dan de vergelijking trekken met stiervechten.... die dieren worden gemarteld; dat kan je van onze sportpaarden niet zeggen

Ik zou zeggen verdiep je eerst wat meer in de sport voordat je een oordeel klaar hebt liggen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:22

Jolliegirl schreef:
Adil, wel eens naar renpaarden geweest?
de meeste staan toch echt in een normale stal.. en het land hoor...
oke met de nodige bescherming,maar dat hebben die dresuur/springpaarden ook als ze buiten staan.


Ik denk dat ze die stieren bedoelt

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 'Paardenrennen zijn veel erger dan stierengevechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:23

dat is niet duidelijk te lezen.
als het over strieren gaat, sorry, groot gelijk :)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:24

Jolliegirl schreef:
Adil, wel eens naar renpaarden geweest?
de meeste staan toch echt in een normale stal.. en het land hoor...
oke met de nodige bescherming,maar dat hebben die dresuur/springpaarden ook als ze buiten staan.


Goed lezen, ik praat over de stieren...!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:24

Jolliegirl schreef:
dat is niet duidelijk te lezen.
als het over strieren gaat, sorry, groot gelijk :)


+:)+

anouska4ever

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:25

Het klopt wel hoor, bij paardenrennen worden paarden ook heel veel met de zweep geslagen, ik zag het een keer op tv en ik heb het gelijk weggezapt, ik vond het zo erg, die paarden konden geen stap zetten zonder te worden geslagen! En ik las ook een keer dat paarden aan het eind van die races dood neervallen, en dat die jockeys gewoon doodleuk hun prijsblij in ontvangst nemen, ik vind het echt niet kunnen...

Maar stierenvechten is ook erg hoor, als ze het met een paard doen, dan worden voordat ze de ring in moeten hun stembanden doorgesneden! Dan kunnen de paarden niet gaan kreunen/gillen van de pijn als ze worden doorboort door de horens van de stier...

En bij rodeo wordt er een band om hun ballen geknoopt zodat ze pijn hebben en gaan bokken en steigeren...

Sorry dit moest ik even kwijt, ik vind het zo erg!!!

Jolliegirl

Berichten: 33001
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:25

dit weer weer eens grote bullshit...

bij rodeo.. worden niet eens hengsten gebruikt ;)
en verdiep je eens in iets..

maar de rest zal hier ook nogwel wat over zeggen ;)

naomi109

Berichten: 320
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:29

ik denk toch dat renpaarden het beter hebben dan stieren!!
En dat hypocriete valt ook wel mee denk ik.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:31

anouska4ever schreef:
Het klopt wel hoor, bij paardenrennen worden paarden ook heel veel met de zweep geslagen, ik zag het een keer op tv en ik heb het gelijk weggezapt, ik vond het zo erg, die paarden konden geen stap zetten zonder te worden geslagen! En ik las ook een keer dat paarden aan het eind van die races dood neervallen, en dat die jockeys gewoon doodleuk hun prijsblij in ontvangst nemen, ik vind het echt niet kunnen...


Ja, dat denk ik ook dat ze heel erg geslagen worden, want een dier wat geslagen wordt, zal vast heel erg z'n best voor je doen |o Deze paarden worden niet zo geslagen als dat soms lijkt. Er wordt wel veel gezwiept met de zweep om de paarden wat op te jutten naar de streep toe, maar er worden fikse boetes uitgedeeld voor teveel zweepgebruik.

En er zal hier nooit een jockey blij z'n prijs in ontvangst nemen als z'n paard net dood is neergevallen. Mensen zijn hartstikke zuinig op hun dure koerspaard en zorgen er zo goed mogelijk voor, dan zijn ze toch niet blij als ie dood neervalt!?

Ik heb trouwens nog nooit een paard dood zien neervallen na een koers en ik heb toch wel iets meer koersen gezien dan die ene op TV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:32

anouska4ever schreef:
Het klopt wel hoor, bij paardenrennen worden paarden ook heel veel met de zweep geslagen, ik zag het een keer op tv en ik heb het gelijk weggezapt, ik vond het zo erg, die paarden konden geen stap zetten zonder te worden geslagen! En ik las ook een keer dat paarden aan het eind van die races dood neervallen, en dat die jockeys gewoon doodleuk hun prijsblij in ontvangst nemen, ik vind het echt niet kunnen...


Bij de meeste rennen mag een paard maar een beperkt aantal (2x ofzo?) keer echt raak geslagen worden met de zweep.. de rest is gewoon opjutten/aanmoedigen! Omdat het op TV zo snel gaat allemaal zie jij echt niet of ze raak slaan of niet, maar neem maar aan dat daar op gelet wordt. Bij overmatig zweepgebruik worden maatregelen genomen... En sorry, paarden die aan het eind van de race dood neervallen en jockeys (of trainers) die dat niet interesseren omdat ze alleen aan de prijzen denken en het niets kan schelen dat hun goede paard overleden is? Waar heb je dat nou weer gelezen? Weer zo'n verhaal uit de 15e hand wat nu op bokt weer verteld en verdraaid wordt??


Goed en weer even over de openingspost...
Duidelijk iemand met enorm van kennis van de renwereld, om zoiets te zeggen. Kom zeg..

Op een renstal waar ik wel eens kom staan de paarden toch echt buiten zoveel als het kan, meer dan het gemiddelde paard in NL (sowieso nl. de gehele dag van ochtend-avond, en vaak blijven ze savonds buiten met goed genoeg weer) ieder op hun eigen paddock/landje.. simpel stroomlint ertussen zodat ze toch onderling nog contact kunnen hebben.. voer wordt zorgvuldig samengesteld uit verschillende soorten havers/granen (en kom op: bijna heel paardhouden nederland 'stopt zijn paard vol' met krachtvoer... terwijl op de meeste sport-, trainings- en fokstallen goed wordt nagedacht over voeren) er wordt met veel zorg maar ook liefde met de dieren omgegaan.. gezondheid en plezier staan op 1 voor zowel paard als mens.. en paarden die uiteindelijk niet meer gaan of te oud worden gaan echt niet direct naar de slager, wat een bullshit toch weer.

Alsof een ongelukkig, ongezond en overbelast paard nog zulke prestaties kan leveren? Kom, laat mensen eerst eens nadenken over wat ze zeggen... en eens met hun eigen ogen rondkijken ipv domme praatjes voor lief aan te nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-09 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:32

Gaan we weer met dat geouwehoer. getverderrie ... Iedereen die ook maar vooroordelen heeft over de draf en rensport ...
Loop alsjeblieft een paar weken mee op een Entrainement en/of draf en renbaan.

Je zou toch bijna op je knieen gaan ?
Ik word hier zo moe van ... en heb ook geen zin meer om te verdedigen voor mensen die er verder geen snars verstand van hebben, maar wel een mening hebben ....

Beetje jammer.

Hulde trouwens voor de mensen die wel open staan btw ...