Mensen hielden 5500 jaar geleden al de eerste paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Mensen hielden 5500 jaar geleden al de eerste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 08:50

www.trouw.nl


Paarden werden voor het eerst getemd door het Botai-volk in Kazachstan, circa 5500 jaar geleden. Dat is duizend jaar eerder dan gedacht en tweeduizend jaar eerder dan de eerste tamme paarden naar Europa kwamen.

Tot nu toe was onbekend wie er als eerste in slaagde paarden te temmen. De Britse onderzoeker Alan Outram en zijn team richtten hun onderzoek op het Botai-volk.

Ze voeren in hun artikel in Science van deze week drie bewijzen aan die de Botai bestempelen als eerste prehistorische paardentemmers. Aan de hand van botten die bewaard zijn gebleven, konden ze vaststellen dat Botai-paarden slankere benen hadden dan hun wilde soortgenoten uit dezelfde streek of tijd. De vorm van hun beenderen komt sterk overeen met andere getemde paardenrassen.

Verder is het email van de kiezen van de paarden zodanig afgesleten dat die dieren een bit of teugels moeten hebben gedragen. Er ontstaat ook schade aan een paardengebit door voedsel, maar het specifieke slijtagepatroon van de Botai-paarden treedt op wanneer paarden bereden of bestuurd worden met een bit of teugels.

Behalve om te berijden, worden paarden in Kazachstan – ook nu nog – gemolken en opgegeten. Die gewoonte delen de Kazachen met hun verre voorouders: vetten die qua samenstelling typisch zijn voor merriemelk werden ook al aangetroffen in kookpotten van de Botai. Ook vonden de wetenschappers vetresten van paardenvlees.

Het temmen van paarden was een belangrijke stap voor de mens; zonder getemde paarden had de wereld er heel anders uitgezien. Oorlogen zouden nog lange tijd zijn uitgevochten op de grond in plaats van te paard.

Ook voor het overbruggen van grote afstanden zijn paarden onmisbaar. Wellicht zouden we zelfs een andere taal spreken, omdat IndoEuropese talen niet zouden zijn uitgewaaierd over grote delen van Europa en Azië.

Al eerder werd – op grond van de talrijke paardenbeenderen die verspreid lagen in de Botai-nederzettingen – vermoed dat dit volk als eerste erin was geslaagd paarden voor zich te winnen. Outram en zijn medewerkers menen de paardenkwestie nu voor altijd te hebben opgelost.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 06-03-09 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast naar regels voor VN

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:19

Leuk om te weten! :D Zo leer je nog eens wat op Bokt.nl ! Maar ik eet geen paardenvlees hoor, ze zijn veel te mooi om op te eten!

JoSav

Berichten: 4696
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:28

Voor altijd te hebben opgelost? Dat zal mij benieuwen. Ik ga het onderzoek ff opsnorren. Wel was al bekend dat er een sterke these was aangaande eerste domesticatie van het paard in het gebied dat tegenwoordig Kazachstan heet. Deze these bestaat al een heel aantal jaar en ik ben dan ook benieuwd op welke bevindingen deze conclusie nu daadwerkelijk is gebaseerd, aangezien er al eerder botten en andere sporen zijn gevonden in verscheidene gebieden in de dry belt (steppengebieden van Ukraïne tot Mongolië) die sporen van domesticatie en gebruik door mensen laten zien. Nu zijn uiteraard gebruik en gebruik onder zadel verschillende dingen en vermoed ik dat de andere thesen echt niet zomaar van tafel zijn, dus ik ga het bewuste onderzoek ff opzoeken. :j

Overigens, deze meneer heeft al eerder botonderzoek gedaan dat relevant kon zijn voor archeologische opgravingen (paardenresten) dus ik ben erg benieuwd...

Edit: Ok, gevonden. Als iemand interesse heeft in de onderzoekswijze, mag mij PBen. Als er veel interesse is, dan zal ik hier eea plaatsen.

En nog een edit: in de uitgave van Science van 17 oktober 2008 staat ook een artikel over dit onderzoek: hierin staan de eerste bevindingen. In het artikel van deze week staat een meer technische ondersteuning en uitwerking, ahv biomoleculaire archeologie (analyse van organische resten, zoals lipiden, gebit en been(merg)).
De conclusies zijn interessant, maar er zit de aanmerking bij dat de bewijzen onvolledig zijn om het onomstotelijk vast te stellen dat de Botai de eersten waren, maar de indicatie dat tenminste een gedeelte van de Botai paarden in bepaalde mate gedomesticeerd waren, is voor de onderzoekers duidelijk.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 06-03-09 15:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mensen hielden 5500 jaar geleden al de eerste paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:51


noord
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Ze waren de eersten tot er nog oudere gevonden worden. Maakt toch niet uit en is interessant om te volgen.