"Het is heel normaal dat paarden zomaar dood neervallen"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Het is heel normaal dat paarden zomaar dood neervallen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:33

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie


Eigenaar heeft geen medelijden met verwaarloosde dieren.

Eigenaar van de Engelse Horrorboerderij James Gray vertelde gisteren in de rechtzaal dat het heel normaal is dat paarden gewoon dood neervallen.

Volgens de man stierven sommige dieren op zijn boerderij zonder enige tekenen van ziekten, ondervoeding of andere gebreken. De man verklaarde dat een aantal van de dode paarden, die al dagenlang dood op het terrein lagen terwijl andere paarden over de karkassen heen liepen, huisdieren waren van de familie welke hij graag had willen begraven.

De rechtzaak tegen James Gray vind plaats in het Bicester Magistrates gerechtsgebouw in Oxfordshire. De man staat samen met zijn vrouw, twee dochters en nog een vierde persoon terecht voor zware dierenmishandeling en verwaarlozing.

De aangeklaagde personen ontkennen iedere vorm van dierenmishandeling, terwijl zij voor maar liefst twaalf verschillende punten worden aangeklaagd.

Tijdens de acht weken durende rechtzaak kreeg justitie ondermeer te horen dat de 140 dieren op de boerderij weinig tot helemaal geen eten kregen, geen droge ligplek hadden en bij elkaar opeen gepakt gestonden in kleine paddocks tot hun kogels in de mest.

De paarden, pony's, veulens en ezels waren omringd met rottende karkassen van andere dieren die al gestorven waren door verhongering, aldus de aanklagende partij.
Maar eigenaar James Gray is van mening dat er geen enkele aanwijzing zou zijn geweest dat sommmige paarden op sterven na dood waren.

Tijdens de hoorzitting werd James Gray ondervraagd over een van de paarden dat stervende werd aangetroffen bij een hek vlakbij het familiehuis en een van de weilanden. De aanklager vroeg James Gray: "Volgens u was er geen enkele indicatie dat dit paard ziek of depressief was?" Het antwoord van Gray: "absoluut niet."

De aanklager: "Paarden vallen toch niet zomaar dood neer?" James Gray was het hier niet mee eens: "Jawel, dat doen ze wel hoor."
De aanklager reageerde hier geschokt op en vroeg Gray of hij dan wel vaker paarden zonder tekenen van ziekten dood neer had zien vallen. James Gray: "Ja, geregeld."

De aanwezige mensen in de rechtzaal kregen te horen dat twee Shetlanders, een bruinbonte en een palomino, zich ook onder de dode paarden op de boerderij bevonden. De aanklager, meneer Seabrook, stelde de vraag aan James Gray of dit een voorbeeld was van paarden die zonder enige waarschuwing zomaar dood neervallen. James Gray antwoordde bevestigend.

Over een ander paard dat eveneens dood werd aangetroffen in een van de weilanden, stelde Seabrook de vraag: "U verklaarde dat dit paard in een zeer goede conditie was geweest, en toen u op een ochtend bij het weiland kwam was het paard dood?"
Het antwoord van Gray: "Ik heb dunne en dikke paarden gehad en ze vallen allemaal soms dood neer. Een dik paard kan net zo goed dood neervallen als een dun paard."

James Gray ontkende dat een ezel (welke hij beschreef als zijn geliefde huisdier), een zwarte ruin en een merrie met haar jonge veulen, uitgehongerd waren en gruwelijk verwaarloosd toen zij stierven. Autopsie op de karkassen wees echter uit dat er wel degelijk sprake is geweest van zware verwaarlozing.

Hij vertelde aan justitie: "De paarden aten juist erg goed en waren in goede conditie. Het veulen was een laat veulen. Meestal konden mijn merries de late veulens wel aan tijdens de winter, maar deze merrie blijkbaar niet."

De aanklager had een andere mening: "Ik ben ervan overtuigd, meneer Gray, dat u dit allemaal aan het verzinnen bent. Ik denk dat u deze paarden gruwelijk verwaarloosd heeft."

Gray: "Dat waren ze helemaal niet."

De dierenbescherming trof vorig jaar januari maar liefst 32 dode paarden, pony's, veulens en ezels aan op verschillende locaties. Deze paarden waren allemaal in eigendom van James Gray.
Sommige van deze dode dieren waren verbrand op een vuur, maar anderen lagen op de grond, terwijl uitgemergelde paarden over de karkassen liepen.

Een van de dode paarden werd achterin een trailer aangetroffen met touwen om zijn staart.

De rechtzaak is nog niet ten einde. Wat het vonnis zal worden is dus nog onbekend.
Op dit moment lopen er nog steeds een aantal paarden rond op de bewuste boerderij van James Gray.

Verwante artikelen:

[VN] RSPCA ontdekt 32 dode paarden op 'horrorboerderij'
[VN] Geredde paarden van de horrorboerderij maken het goed
[VN] Eigenaren horrorboerderij officieel aangeklaagd
[VN] Eigenaar van Britse Horrorboerderij krijgt paarden terug
[VN] Horrorboerderij krijgt paarden voorlopig toch niet terug
[VN] Eigenaar horrorboerderij had berg paardenschedels in weiland
[VN] Opnieuw dood veulen aangetroffen op "Horrorboerderij"

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paarden vallen wel vaker zomaar dood neer, aldus James Gray

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:36

Stomme klootzak dat het is. Ongelovelijk toch dat die idioot dit allemaal zo verzint, en ook nog doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:38

Ik denk dat er toch dat die man zijn hersens eens goed nagekeken worden . mijn paard valt ook zomaar dood neer 8)7
Laatst bijgewerkt door xEline op 04-03-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:38

:r

lauralarissa

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:39

die vent is toch niet te geloven..

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:40

Als zijn hersenen al werken, staan ze nu wel op een heel laag pitje..

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:41

ongeloofelijk! 'gebeurd vaker hoor, dat ze dood neervallen'

ik vraag me af waar die man zijn opvattingen voor het houden van deze arme dieren heeft ontwikkeld/meegekregen! Om maar niet te spreken over de 3 andere medeplichtigen..

Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:43

ja hoor, tuurlijk vallen paarden vaak zomaar dood neer.
gebeurd hier ook regelmatig %)

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:46

als je zoveel paarden hebt en je geeft ze geen eten en geen water,tja dan is het heel normaal dat paarden doodvallen!
ongeloofenlijk toch....

Britt0208
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:58

pff .. word er helemaal akelig / boos van ;( ..
wie kan deze lieve beestjes nou uberhaubt zoiets aan doen ?! :( ..
die man moesten ze opsluiten en uitlaten hongeren _-:( -:(- ,,
kan die meteen voelen hoe het is ..

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: "Het is heel normaal dat paarden zomaar dood neervallen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:02

echt niet normaal dit verhaal.. word er echt misselijk van..

_M_arieke

Berichten: 548
Geregistreerd: 27-10-08
Woonplaats: Bergharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

|o

jaa, mijn paarden vallen ook zomaar dood neer _-:(

DeniseES

Berichten: 3472
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:05

O mijn god...

majestica

Berichten: 37
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:07

wat een walgelijke vent
ik hoop dat er nu eindelijk een gepaste straf komt

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:09

oh dit is echt ongelofelijk .

denk dat we hem en de rest die eraan meewerkte ook maar eens zonder eten en drinken moeten zetten kijken hoe lang het duurt voordat ze dood neervallen .\\

echt heb hier geen woorden voor .

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:09

ik moet bijna lachen om die kerel...hoe haalt ie het in z'n hoofd om zo stellig te onkennen terwijl ALLE feiten tegen hem zijn?!
8)7
Hij krijgt z'n verdiende straf toch wel...

aliealie

Berichten: 1894
Geregistreerd: 15-06-08
Woonplaats: Damwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:10

Ik heb er gewoon echt helemaal GEEN woorden voor............

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:11

Hoe verzind hij het.. Paarden vallen zooomaar dood neer en regen komt van beneden...

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:17

Ik hoop echt dat hij en de rest een zeer gepaste straf krijgen, zulke emotieloze botheid is gewoonweg verschrikkelijk

Corally_B
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:19

Ik zeg " z'n ballen eraf met een dunschiller!!!!!! " Verder heb ik er geen woorden voor.......

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:20

Dikke paarden vallen ook wel eens zomaar dood neer zegt ie..
Nou, denk dat ze dan wel héél dik moeten zijn, lijkt me sterk dat er ZULKE dikke dieren lopen tussen paarden die dood neervallen door ondervoeding..

Uhm, Vonnis?
Meneer in een hokje van 1x1m zetten, zonder eten/water/beschutting en hem gewoon daar laten staan tot ie ook tot met zn enkels in zn eigen ontlasting staat?!
En dan vooral zeggen: Nee hoor meneer, we verwaarlozen u niet! We behandelen u even goed als u met uw dieren doet!!

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

Oh ja, ik zie ook regelmatig overal dode paarden in de wei liggen, uhu _-:(
Opsluiten die vent en laat m zn eigen ***** maar opeten, dat moesten die paarden zo te horen ook!

shaddy82

Berichten: 1880
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

ongelofelijk dit verhaal, en dan nog ontkennen ook
duidelijk iemand met het verstand van een fruitvliegje
te triest voor woorden gewoon :(

am_vanes

Berichten: 692
Geregistreerd: 12-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:25

yeh right.... bij ons op stal vallen wekelijks paarden zomaar dood neer..... :roll:

naomi109

Berichten: 320
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:28

ImkeTarek schreef:
Uhm, Vonnis?
Meneer in een hokje van 1x1m zetten, zonder eten/water/beschutting en hem gewoon daar laten staan tot ie ook tot met zn enkels in zn eigen ontlasting staat?!
En dan vooral zeggen: Nee hoor meneer, we verwaarlozen u niet! We behandelen u even goed als u met uw dieren doet!!



HELEMAAL mee eens! :(
& dan als hij dood is, tegen zijn vrouw, dochters en 4e persoon die ook terecht stonden zeggen:

Het is heel normaal dat mensen zomaar dood neervallen!