Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:28

Vrienden van mij hadden een pony gekocht en laten chippen, want hij was nog niet gechipt. Op de keuring had ik hem vast toen ze hem lieten chippen en later wil de DA hem nalezen verschijnt er dus een ander chipnummer...
Paard was dus al wel gechipt en dat was ook wel getest, maar blijkbaar toen niet goed leesbaar.

jeltje25
Berichten: 3
Geregistreerd: 08-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:46

Judje schreef:
Wel goed.

Het is inderdaad jammer dat je vast zit aan dure abonnementskosten om je paard op naam te hebben, maar dat komt omdat het nu bij het stamboek gebeurd.
Imo zou je een ander centraal registratiepunt moeten hebben en dat je dan alsnog de keus kan maken om je wel of niet in te schrijven bij het stamboek.
Het registratiepunt zou dan denk ik alle paarden moeten bevatten en je zou denk ik naast het paspoort, net zoals met auto's, een soort van deel 1/2 moeten hebben (paspoort is bijv. deel 1 endan nog deel 2 eigenaarspapieren oid).

Couperen en branden is inderdaad verboden, maar zolang deze paarden bijv. bij de trekpaardkeuringen nog altijd bovenaan eindigen zal dit niet snel veranderen.


Kwa overschrijven en registreren zouden we het net zo moeten doen als met je auto of motor, dit is hier in Nederland dus nog lang niet goed geregeld.Er zijn hier nog steeds Stamboeken ( het rel Stamboek dus ook....) waar gewoon bekend is dat er dubbele paspoorten en eigendoms registratie bewijzen bestaan bij 1 paard :( Gevolg zeer fraude gevoelig en voor mensen met de verkeerde intentie dus heel gemakkelijk om er een slaatje uit te slaan .......
Hoogtijd dus om dit ook op Europees niveau te brengen en bv zoals in frankrijk 1 overkoepelend soort Moeder Stamboek van waaruit alle andere stamboeken worden aan gestuurd.

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:47

Caesar schreef:
Zolang ze nog steeds (imo) hoge bedragen rekenen voor het omzetten van een dier op naam van een nieuwe eigenaar en daarbij geen "verplichtingen" of "voordelen" aanhangen zullen ze ook zelf hun systeem aan moeten passen.


Inderdaad!!

Ik heb mijn paard ook nog steeds op naam van de vorige eigenaar staan. Als ik hem op mijn naam wil zetten moet ik eerst lid worden van het NRPS en dat minstens een jaar lang. En dan nog de kosten voor het overzetten. Dat kost me iets te veel voor die paar lettertjes die worden veranderd in het paspoort.

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:52

ElCid schreef:
Adriana schreef:
Ik vind het knap waardeloos dat het brandmerken afgeschaft wordt. Ja in Nederland mag het al niet meer en in Duitsland wordt er in juni/juli waarschijnlijk voor het laatst gebrand. (zoals de plannen nu zijn).

Ik vind een lichaamsvreemd voorwerp plaatsen vele malen erger dan een brandmerk.


Eerlijk gezegd zie ik als ik moet kiezen ook liever een brand ( of vries) merk dan die rot chips. 2 van onze paarden zijn om die reden ook niet gechipt maar DNA getypeerd en chippen weiger ik.

Prikkeldraad moet inderdaad opgeruimd worden en dan niet alleen voor paarden, maar ook voor koeien. Ik heb wel eens meegemaakt dat een koe met de uier er in terecht kwam, die mocht naar de slacht. Er zijn meer dan genoeg ( betaalbare) alternatieven die wel veilig zijn voor dier ( en mens!).


Waarom weiger je het chippen? En wat is DNA getypeerd? Is dat ook wettelijk toegestaan ipv chippen?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:11

Wat zou jij er van vinden als ze een chip in jouw pols plaatsen en hij bij de heup weer wordt terug gevonden?

Het kan best zijn dat het uitzonderingen zijn, maar ik hoor een beetje teveel van die uitzonderingen en ik heb nog nooit een brandmerk zien zweven.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:54

Wat ik dan weer denk..
Een brandmerk is niet uniek, een chip wel.. Dus is een brandmerk dan wel zo'n goede identificatie?
Stel je hebt 2 zwarte paarden zonder aftekeningen, even groot, die beide van dezelfde fokker afkomen en dus hetzelfde brandmerk hebben (weet niet helemaal precies hoe het werkt, maar stél), dan kun je dus niet een van de paarden aan de hand van het brandmerk identificeren, wat met een chip wel kan.

Alles heeft z'n voor- en z'n nadeel.. Bij mijn pony zit er een chip in, en is ook getatoeeerd in zijn onderlip. Chip zou kunnen dat ie is gaan zwerven, weet t niet, heb t nog nooit laten controleren.. Tatoeage is behoorlijk vervaagd, zal binnekort weer eens kijken, maar volgens mij nog amper leesbaar..

Paardje bij mijn verzorgpaardje op stal heeft een brandmerk op dr kont.. In de zomer kan ik m wel redelijk zien, in de winter kan ik m alleen terug vinden als ik héél goed zoek. Dus heel duidelijk is een brandmerk ook niet altijd!

Verder: prikkeldraad en staarten couperen mag ook zéker afgeschaft worden!!!!!

jacobus
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:56

Adriana schreef:
Wat zou jij er van vinden als ze een chip in jouw pols plaatsen en hij bij de heup weer wordt terug gevonden?

Het kan best zijn dat het uitzonderingen zijn, maar ik hoor een beetje teveel van die uitzonderingen en ik heb nog nooit een brandmerk zien zweven.


Adriana ik ben het volkomen met je eens.Ik vind het miserabel dat men de emotie bespeelt en brandmerken zo verafschuwt en in de ban doet. Verkoopt politiek lekker makkelijk.

Maar bij zo n jong veulentje zonder enige verdoving een stalen pijp in de hals te slaan waar die chip doorheen geduwt moet worden vind ik barbaars en past niet binnen onze beschaving. Je ziet het gat nog dagen zitten. Je maakt mij niet wijs dat dat zomaar altijd goed gaat. De veulentjes blijven natuurlijk ook altijd braaf staan.. Maar ja een buitenstaander ziet geen rook en ruikt geen brandlucht en dan zal het ongetwijfeld veel diervriendelijker zijn.

Adriana wil jij de gegevens eens verzamelen van alle mensen die hierbij wel problemen hebben gehad? Ik lees zo al een paar reacties.Maar het wordt altijd maar weggezwaaid en de problemen zijn nooit gebundeld.

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:12

jacobus schreef:
Maar bij zo n jong veulentje zonder enige verdoving een stalen pijp in de hals te slaan waar die chip doorheen geduwt moet worden vind ik barbaars en past niet binnen onze beschaving. Je ziet het gat nog dagen zitten. Je maakt mij niet wijs dat dat zomaar altijd goed gaat. De veulentjes blijven natuurlijk ook altijd braaf staan.. Maar ja een buitenstaander ziet geen rook en ruikt geen brandlucht en dan zal het ongetwijfeld veel diervriendelijker zijn.

Nou, ik vind dat je nu wel een beetje overdrijft..
Ik geef toe dat de naald waar de chip doorheen moet idd dik is.. Maar om het nou een stalen pijp te noemen.. Gok dat zo'n naald zo'n 3 á 4 mm in doorsnee is..
En diezelfde soort chip word óók gebruikt bij kleine hondjes en jonge poesjes.. Dus denk dat het bij een veulen echt geen kwaad kan (het eventuele rondzwerven niet meegerekend)!
En vandaag heb ik nog een chip gezet bij een kat (ik loop stage op een DA-praktijk, kat was verdoofd, DA stond naast me) en ik heb geen gat gezien hoor, waar ik de chip heb gezet!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:38

Ik heb chippen nu bij een paar paarden meegemaakt en branden bij zo'n 5 jaar achter elkaar bij 500 veulens. Het chippen wat ik heb gezien leverde meer stress op dan branden.

Oo jacobus dat is een te groot karwei... maar Zangersheide heeft er o.a. over gepubliceerd met foto's.

jacobus
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:43

ImkeTarek schreef:
jacobus schreef:
Maar bij zo n jong veulentje zonder enige verdoving een stalen pijp in de hals te slaan waar die chip doorheen geduwt moet worden vind ik barbaars en past niet binnen onze beschaving. Je ziet het gat nog dagen zitten. Je maakt mij niet wijs dat dat zomaar altijd goed gaat. De veulentjes blijven natuurlijk ook altijd braaf staan.. Maar ja een buitenstaander ziet geen rook en ruikt geen brandlucht en dan zal het ongetwijfeld veel diervriendelijker zijn.

Nou, ik vind dat je nu wel een beetje overdrijft..
Ik geef toe dat de naald waar de chip doorheen moet idd dik is.. Maar om het nou een stalen pijp te noemen.. Gok dat zo'n naald zo'n 3 á 4 mm in doorsnee is..
En diezelfde soort chip word óók gebruikt bij kleine hondjes en jonge poesjes.. Dus denk dat het bij een veulen echt geen kwaad kan (het eventuele rondzwerven niet meegerekend)!
En vandaag heb ik nog een chip gezet bij een kat (ik loop stage op een DA-praktijk, kat was verdoofd, DA stond naast me) en ik heb geen gat gezien hoor, waar ik de chip heb gezet!


Nooit op een veulenkeuring die kale plekjes gezien met een wond in het midden?
Inderdaad overdrijf ik een beetje maar voeg nog 1mm toe en je spreekt over een halve cm. Ik kan dat echt niet meer voegen onder de catagorie naalden. En hij moet er flink diep in anders gaat hij zeker zwerven.Barbaars!! Leve het dierenwelzijn . Leve de dierenbescherming.

jacobus
Berichten: 52
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:47

Adriana schreef:
Ik heb chippen nu bij een paar paarden meegemaakt en branden bij zo'n 5 jaar achter elkaar bij 500 veulens. Het chippen wat ik heb gezien leverde meer stress op dan branden.

Oo jacobus dat is een te groot karwei... maar Zangersheide heeft er o.a. over gepubliceerd met foto's.


Volgens de minister en andere bo bo s komen er hoogst zelden problemen voor , dus dan kan die klus toch nooit groot zijn ???

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:49

Ik bedoel meer in de zin van ik zit ook op Duitse forum's en Nederlandse. Plus sommige verhalen zullen misschien ook over dezelfde paarden gaan.

Ik vind chippen niks en ik hoop ook echt dat er een alternatief komt want ik wil voorkomen dat er ooit in mijn toekomstig paard een chip moet zitten.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 08:37

WinBinChes schreef:
Suzanne F. schreef:
Brandmerken wordt al niet meer gedaan in Nederland toch??

Nee maar je kan in het buitenland nog wel je dier laten merken en couperen. Veel koudbloed paarden logeren om deze reden in Belgie, om vervolgens met merk en een konijnen staart weer thuis te komen.


In belgie wordt ook al lang niet meer gebrandmerkt,en gecoupeerd,waar haal je deze opmerking vandaan.
Frankrijk is het land bij uitstek om dit te laten doen

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:07

daarbij zijn registratie papieren(paspoort e.d.) nog steeds geen eigendoms bewijs dus waarom zouden mensen het ook laten wijzigen? Sommige paspoort hier zijn ook niet gewijzigd, papieren moeten wel vanwege het fokken maar ja helaas die kosten weer :P

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:19

Mijn veulen is afgelopen jaar gechipt en maakte niet meer amok dan met de inentingen, die we toch ook allemaal braaf toedienen. Daarnaast was de naald zeker geen 4 mm, hooguit 2.
Hier heb ik er inmiddels 8 laten chippen en nooit een met problemen gehad, geen ontstekingen of open gaten in de hals.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:25

Dat geneuzel over prikkeldraad :roll: Waar mijn paard lopen ze al tientallen jaren achter prikkeldraad, en er is nooit wat gebeurd. Waarom? Een paard wat de ruimte heeft kiest echt niet voor het prikkeldraad. Daarnaast, wel eens de snijwonden van draad gezien? Daar wordt je ook niet blij van.
Oh wacht. De Bels is een keer door het prikkeldraad gegaan, die sloeg gierend aan de kletter voor de wagen. Kar lag aan diggels, tuig was kapot en de Bels? Die stond een paar weilanden verder uit te blazen met een schrammetje over haar borst.

Over dat registreren, wie gaat al die ongechipte en ongeregistreerde paarden in NL controleren? Hoeveel mensen hebben wel niet een shetje in de tuin staan, waar de smid misschien nog bij komt, maar verder niet? Ik ken er in ieder geval genoeg.

Tja, en dat couperen. Hoe lang is dat al wel niet verboden in NL en België, maar hoeveel jonge trekpaarden lopen er wel niet zonder staart rond? Er is toch zoiets als een EU? Laat ze het dan gewoon EUbreed doorvoeren, dat verbod op couperen. En oh ja, zie erop toe dat gecoupeerde paarden geboren na het verbod níet meer worden goedgekeurd op keuringen. Want de stamboeken houden het op deze manier zelf in stand.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:29

Berdien, ook een paard met ruimte kan in paniek raken. Ook een paard met ruimte wil wel eens sprietjes onder de draad door pakken, omdat het gras bij de buren toch groener is.
Ik heb dus meerdere ongelukken gezien bij prikkeldaard, waarbij enkele echt knullige ongelukken waren zoals dus blijven hangen bij het er onder door grazen. Dat was niet geweest bij gewone draad.
Er is geen 1 draad 100% veilig, maar prikkeldraad is onnodig onveilig. Dat er bij jou niets is gebeurd kunje ook op geluk hebben gooien, eerden dan het aan veilig toe schuiven.

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:35

Tientallen jaren geluk lijkt mij toch wel iets waar veel op hopen, maar weinig hebben.
Nee, wat er bij ons loopt weet gewoon wat voor draad er staat. De shetlandhengst bleef achter niets anders staan, de Bels drukt zich er anders door heen. De Hooglanders komen ook écht niet achter een wit lintje.
De vaste weilanden hebben prikkeldraad, de zomerweilanden die maar een paar weken tot een paar maanden belopen worden worden afgezet met wit lint en prikpaaltes. Waar mijn tweejarige dus rustig onderdoor kruipt, hoeveel stroom er ook op komt.

Nee, ik zie echt geen problemen in prikkeldraad. Míts het goed onderhouden wordt, strak staat en niet losflubbert. En paarden dus de ruimte hebben om weg te kunnen. Je maakt mij niet wijs dat een paard wat op 5 hectare loopt er voor kiest om het draad in te lopen. Een paard wat met tig anderen op nog geen kwart hectare staat.. tja. Dan wordt het al weer heel anders.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:03

Judje schreef:
Wel goed.

Het is inderdaad jammer dat je vast zit aan dure abonnementskosten om je paard op naam te hebben, maar dat komt omdat het nu bij het stamboek gebeurd.
Imo zou je een ander centraal registratiepunt moeten hebben en dat je dan alsnog de keus kan maken om je wel of niet in te schrijven bij het stamboek.
Het registratiepunt zou dan denk ik alle paarden moeten bevatten en je zou denk ik naast het paspoort, net zoals met auto's, een soort van deel 1/2 moeten hebben (paspoort is bijv. deel 1 endan nog deel 2 eigenaarspapieren oid).

Couperen en branden is inderdaad verboden, maar zolang deze paarden bijv. bij de trekpaardkeuringen nog altijd bovenaan eindigen zal dit niet snel veranderen.


Bij het stamboek van mijn paarden (PRE's) is het al lang verplicht om je paard op naam te hebben, anders mag je er niet mee fokken. Maar ze hebben dit heel handig opgelost. Naast het paspoort is er nu een eigenaarskaart. Als eigenaar krijg je die kaart van het stamboek, wanneer je het paard verkoopt, geef je die kaart + een verkoopdocument waarop staat dat jij als eigenaar het paard verkoopt aan die en die persoon, mee an de nieuwe eigenaar, die stuurt het op naar het stamboek en krijgt de kaart dan met zijn naam er op terug.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:34

@Kyrina: Volgens mij is dat bij meer stamboeken wel het geval, maar er zijn natuurlijk ook een hoop paarden, die niet voor de fokkerij gebruikt worden (ruinen & niet-fokmerries) en een hoop paarden, die niet bij een stamboek zijn ingeschreven.
Voor deze paarden zal het verplicht op naam hebben bij fokken dus geen invloed hebben, al vind ik het een heel goed initiatief!

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:37

Dan geloof je niet dat een paard dat ik ken door 3 lagen prikkeldraad is gegaan omdat hij in paniek was. Niet in paniek door een ander paard trouwens. Hij stond op ongeveer 1,5 hectare, met 1 andere. Toch koos hij ervoor om door de prikkeldraad en sloot te gaan zo de weg op. Moet ik vertellen hoe mooi hij er daarna uit zag?

Je hoeft ook niet te geloven dat een paard stond te slapen bij de draad, ineens leek alsof hij door iets gestoken werd, daardoor naar voren kapte met zijn voorbeen over de draad en hoe dat er daarna uitzag zal ik ook niet hoeven vertellen.

Idem verhaal bij 1 maar die kapte omdat ze boos was op een paard dat over de weg voorbij kwam. (pismerrie)
Deze had overigens geluk dat ze wel haar voet optilde met het eruit komen en die echt alleen een paar sneetjes had.

Dan zal ik ook niet hoeven vertellen dat hoe een ander eruit zag aan zijn hoofd toen hij naar andere sprietjes op zoek was maar toen met zijn vel bleef haken achter een prikkel?

En dat in een tijdsbestek van 1,5 a 2 jaar. Prikkeldraad was 3 jaar oud, dus nog perfect strak gespannen.
Maar omdat die man ook koeien had verandere het niet.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:24

Judje schreef:
@Kyrina: Volgens mij is dat bij meer stamboeken wel het geval, maar er zijn natuurlijk ook een hoop paarden, die niet voor de fokkerij gebruikt worden (ruinen & niet-fokmerries) en een hoop paarden, die niet bij een stamboek zijn ingeschreven.
Voor deze paarden zal het verplicht op naam hebben bij fokken dus geen invloed hebben, al vind ik het een heel goed initiatief!


Klopt, maar dit princiepe kan door elke instantie toegepast worden die paspoorten uitgeeft. Ik heb ook een stamboekloos paard en die heeft gewoon een paspoort van de KNHS, die zouden ook zo'n kaart kunnen uitgeven, idem voor vlees vee en eiren die ook paardenpaspoorten mogen uitgeven. Overigens mogen stamboeken ook paspoorten uitgeven aan paarden die niet onder het ras vallen en ze dan bijhouden in een apart register...alleen dat willen ze vaak niet...


Prikkeldraad is een drama!!! Hier verderop aan de weg is een paard MET ruiter er in terrecht gekomen doordat het paard schrok van een trekker.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:45

Ik heb hier enkele weiden waarvan de buitenkant met prikkeldraad is afgemaakt,met vlak erachter een hoge kant doornen.
Aan de binnenkant op 1 meter van de prikdraad is dus twee witte linten,of mijn weide nu wel of geen prikdraad heeft,als ze bij mij door de draad gaan komen ze bij de buren wel in de prikkels.

De winterweides,die zijn volledig met zware urses draad afgemaakt en twee stroomlinten,geen problemen nee.

Bij opfokstal is alles daar met van die witte koorden,wel als daar eentje blijft hangen,geeft het gegarandeerd grote snij(brandwonden op de benen) die koorden breken niet snel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:56

kazary schreef:
Dan geloof je niet dat een paard dat ik ken door 3 lagen prikkeldraad is gegaan omdat hij in paniek was. Niet in paniek door een ander paard trouwens. Hij stond op ongeveer 1,5 hectare, met 1 andere. Toch koos hij ervoor om door de prikkeldraad en sloot te gaan zo de weg op. Moet ik vertellen hoe mooi hij er daarna uit zag?

Je hoeft ook niet te geloven dat een paard stond te slapen bij de draad, ineens leek alsof hij door iets gestoken werd, daardoor naar voren kapte met zijn voorbeen over de draad en hoe dat er daarna uitzag zal ik ook niet hoeven vertellen.

Idem verhaal bij 1 maar die kapte omdat ze boos was op een paard dat over de weg voorbij kwam. (pismerrie)
Deze had overigens geluk dat ze wel haar voet optilde met het eruit komen en die echt alleen een paar sneetjes had.

Dan zal ik ook niet hoeven vertellen dat hoe een ander eruit zag aan zijn hoofd toen hij naar andere sprietjes op zoek was maar toen met zijn vel bleef haken achter een prikkel?

En dat in een tijdsbestek van 1,5 a 2 jaar. Prikkeldraad was 3 jaar oud, dus nog perfect strak gespannen.
Maar omdat die man ook koeien had verandere het niet.


Dat soort ongelukken heb je ook met hout, band, lint, glad draad etc...
Het nadeel van draad, glad of prikkel, is dat wanneer het knapt terug gaat in zijn begin positie, dus opgerold, en zo om een been kan draaien.
een paard dat blind aan de kletter gaat stopt evenmin voor schrikdraad/lint of hout.
De perfecte afrastering bestaat volgens mij (nog) niet.

Momenteel hebben we nog prikkeldraad (altijd al gehad, ook op onze vroegere locatie) en wachten we er op dat de grond bewerkbaarder wordt zodat de houten opheining geplaatst kan worden icm gladdraad met stroom erop.
Een gedeelte wordt extra afgescheiden met een (beuken)haag erachter, het andere gedeelte heeft een sloot erlangs...

brenda13
Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:29

MarjonTampon schreef:
Dat klopt. Maar ik laat de prikkeldraad nog steeds waar ie is. Mocht ik om wat voor reden dan ook de omheining moeten vervangen, dan zou ik iets anders overwegen.


dat je geen problemen hebt gehad is puur geluk, verleden jaar zijn er bij ons tijdens onweer 3 van onze eigen paarden en 2 kostgangers zomers dwars door de afzetting heen gegaan in pure paniek, gelukkig hadden wij schrik draad ( lint) , schade 5 flinke palen afgebroken en wat lint kapot, geen schade aan paarden of zo, ik had er niet aan moeten denken dat het prikkeldraad was, dan had je denk ik wel een paarden kunnen afmaken , ik vind het nogal zuinig als je gevaarlijk prikkeldraad gebruikt wat levensgevaarlijk is voor paarden en trouwens ook voor andere dieren, maar het meest voor paarden, dat zijn vliuchtdieren zoals je wel weet toch? verkeerde zuinigheid kan je nog wel eens erg duur komen te staan.
wel zielig voor je paard dan he......