Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:46

LindaLinda schreef:
Een paard kan ook lelijk vast komen te zitten in band of gewoon schrikdraad... Maar goed volgens mij is dit niet het topic om te discusieren of je wel of geen prikkeldraad om de wei mag hebben?


Klopt. ik houd mn mond. Hier komen we waarschijnlijk toch niet uit.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:05

Maar wanneer ga je hem vervangen dan? Prikkeldraad gaat tientallen jaren mee. Pas als je paard er in is verongelukt?

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:12

Ja dan pas.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:15

Ik dacht dat identificatie & registratie de reden was dat we allemaal aan de chip moesten. Kan ik hieruit opmaken dat de sector dit niet adequaat vindt?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:19

Ik vind het knap waardeloos dat het brandmerken afgeschaft wordt. Ja in Nederland mag het al niet meer en in Duitsland wordt er in juni/juli waarschijnlijk voor het laatst gebrand. (zoals de plannen nu zijn).

Ik vind een lichaamsvreemd voorwerp plaatsen vele malen erger dan een brandmerk.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:22

MarjonTampon schreef:
Ja dan pas.

Ik bedoelde mijn vraag echt serieus. Maar ik heb het idee dat jou antwoord dat niet is? :)

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:25

kazary schreef:
MarjonTampon schreef:
Ja dan pas.

Ik bedoelde mijn vraag echt serieus. Maar ik heb het idee dat jou antwoord dat niet is? :)


Nee mijn antwoord was niet serieus nee. :)
Nee, maar die prikkeldraad zit ok al een behoorlijk tijdje om onze wei heen. En niet meer overal zoals ie moet horen. (Maar niet zo dat dit gevaarlijke situaties oplevert.) Als dit herstellen op een gegeven moment meer tijd en moeite is dan nieuwe omheining, dan nieuwe omheining. En dan wsl ook schrikdraad ofzo ja. (En het aller aller allerliefste mooi houten omheining. Maar dat zit er helaas niet in.)

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:28

Dank je voor je antwoord. Dat laatste zit er helaas bij de meeste niet in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:46

manic schreef:
Ik dacht dat identificatie & registratie de reden was dat we allemaal aan de chip moesten. Kan ik hieruit opmaken dat de sector dit niet adequaat vindt?


De chip is ook niet afdoende, alleen tuint iedereen er nog steeds met open ogen in :D

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:48

Nogal ja, vooral omdat het min of meer verplicht is. Lekker dan.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:49

Adriana schreef:
Ik vind het knap waardeloos dat het brandmerken afgeschaft wordt. Ja in Nederland mag het al niet meer en in Duitsland wordt er in juni/juli waarschijnlijk voor het laatst gebrand. (zoals de plannen nu zijn).

Ik vind een lichaamsvreemd voorwerp plaatsen vele malen erger dan een brandmerk.


Eerlijk gezegd zie ik als ik moet kiezen ook liever een brand ( of vries) merk dan die rot chips. 2 van onze paarden zijn om die reden ook niet gechipt maar DNA getypeerd en chippen weiger ik.

Prikkeldraad moet inderdaad opgeruimd worden en dan niet alleen voor paarden, maar ook voor koeien. Ik heb wel eens meegemaakt dat een koe met de uier er in terecht kwam, die mocht naar de slacht. Er zijn meer dan genoeg ( betaalbare) alternatieven die wel veilig zijn voor dier ( en mens!).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:51

Schrikdraad is ook niet alles hoor, maar goed dan altijd nog beter dan prikkeldraad.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:54

Ben benieuwd wat er van komt

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:56

manic schreef:
Ik dacht dat identificatie & registratie de reden was dat we allemaal aan de chip moesten. Kan ik hieruit opmaken dat de sector dit niet adequaat vindt?


Uit de beginpost begrijp ik dat men toe wil naar een systeem zoals ook bij andere diersoorten geldt, waarbij dus ook het over gaan naar een andere eigenaar registreert wordt, zodat je het dier dus kan blijven volgen.

Dat zal gaan betekenen afmelden bij verkoop/ sterfte en aanmelden bij aankoop adhv chipnummer ?!

Wat zal dit voor gevolgen hebben ...

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:09

Dat zijn hele goede standpunten +:)+
Hopelijk dat ze ook waargemaakt worden?

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:42

Dat met prikkeldraad werd tijd ook, dat is hier al zo lang verboden godzijdank!

Brandmerken...Ik weet het niet....Ik kan me de pijn goed voorstellen, hoewel deze slechts van korte duur is en het brandmerk evt. verdere uitkomst kan bieden bij het identificatieprobleem bij paarden. En verder vind ik het prachtig staan als ik eerlijk mag zijn :o

Maar ja, als ze het afschaffen hoor je mij niet gillen, ergens is het absurd dat we een paard tegen zijn wil een tatoeage op z'n kont zetten + bijbehorende pijn.

Dito met couperen (hoewel ik dat dan ook echt weer foeilelijk vind :+ )

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:45

Ja leuk straks lopen de paarden ook moet gele oormerken %)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:51

grid schreef:
manic schreef:
Ik dacht dat identificatie & registratie de reden was dat we allemaal aan de chip moesten. Kan ik hieruit opmaken dat de sector dit niet adequaat vindt?


Uit de beginpost begrijp ik dat men toe wil naar een systeem zoals ook bij andere diersoorten geldt, waarbij dus ook het over gaan naar een andere eigenaar registreert wordt, zodat je het dier dus kan blijven volgen.

Dat zal gaan betekenen afmelden bij verkoop/ sterfte en aanmelden bij aankoop adhv chipnummer ?!

Wat zal dit voor gevolgen hebben ...
Het zal sowieso met meer kosten gepaard gaan. En aangezien ze nu al probleem hebben om alle paarden gechipt te krijgen moet ik nog maar zien of het haalbaar wordt.
Laat ze eerst het probleem van de incompatibiliteit (verschillende chipfabrikanten + verschillende registratieboeken) Europawijd even tekkelen dan praten we verder

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:57

En het zwerven van chips wat zogenaamd niet gebeurt (bij 3 jarige paard van een vriendin zat hij in de wervel achter de oren!)

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:07

Adriana schreef:
Ik vind het knap waardeloos dat het brandmerken afgeschaft wordt. Ja in Nederland mag het al niet meer en in Duitsland wordt er in juni/juli waarschijnlijk voor het laatst gebrand. (zoals de plannen nu zijn).

Ik vind een lichaamsvreemd voorwerp plaatsen vele malen erger dan een brandmerk.


ook in nederland wordt er bij bepaalde stamboeken nog gebrandmerkt hoor ;)

ze voelen heel even iets, maar daarna is het al snel weer vergete ;)

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:16

Adriana schreef:
Ik vind het knap waardeloos dat het brandmerken afgeschaft wordt. Ja in Nederland mag het al niet meer en in Duitsland wordt er in juni/juli waarschijnlijk voor het laatst gebrand. (zoals de plannen nu zijn).

Ik vind een lichaamsvreemd voorwerp plaatsen vele malen erger dan een brandmerk.


Nou dat denk ik dus ook, het is even doorbijten, maar eigenlijk de beste oplossing...

Helaas komt mijn merrietje niet van een stoeterij, tot nu toe mogen zelfs de stoeterijen een eigen brandmerk opdrukken. Die paarden zijn ten alle tijden te identificeren!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:17

manic schreef:
En het zwerven van chips wat zogenaamd niet gebeurt (bij 3 jarige paard van een vriendin zat hij in de wervel achter de oren!)


Maar dit zijn wel echt de zeldzame gevallen voor zover ik het had begrepen....

bolhoed
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-02-09

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:25

Het chipnummer op de startcoupons vermelden dat zal een
combinatie herkenbaar maken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:30

Adil18 schreef:
manic schreef:
En het zwerven van chips wat zogenaamd niet gebeurt (bij 3 jarige paard van een vriendin zat hij in de wervel achter de oren!)


Maar dit zijn wel echt de zeldzame gevallen voor zover ik het had begrepen....
Het zal je paard maar wezen...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:33

Cassidy schreef:
Adil18 schreef:


Maar dit zijn wel echt de zeldzame gevallen voor zover ik het had begrepen....
Het zal je paard maar wezen...


Hou maar op, onze jaarling heeft er ook eentje en wil er niet aan denken! ;)