Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 14:19

http://www.agd.nl



De paardensector wil dat er op korte termijn een goed werkend identificatie- en registratiesysteem (I&R) voor alle dieren in branche wordt opgezet.

Nu worden paarden wel geïdentificeerd, maar bij verandering van eigenaar of sterfte heeft er geen aanpassing van de gegevens plaats.

Dat zei voorzitter van koepelorganisatie Sectorraad Paarden (SRP) Johan Lokhorst gisteren in de Tweede Kamer bij de presentatie van zijn plan voor de verbetering van dierenwelzijn in de branche. Lokhorst wees er op dat de sector niet alleen een I&R-systeem kan opzetten. "Voor andere diersoorten is het initiatief van de overheid gekomen", zei hij. "Wij doen dit zelf, maar vragen het kabinet wel om hulp."

Het dierenwelzijnsplan van de SRP oogstte lof van de Kamerleden, vooral vanwege de voortvarendheid waarmee de organisatie dit onderwerp heeft opgepakt. Kritiek kwam er met name van de Partij voor de Dieren. Volgens Esther Ouwehand van die partij is het onzinnig de SRP hiermee te complimenteren aangezien het een opdracht van landbouwminister Gerda Verburg betrof. Ook vindt zij de voorstellen niet ver genoeg gaan.

Een van de kernpunten van het plan is het uitbannen van het brandmerken van paarden en het couperen van staarten. Ook wil de SRP dat prikkeldraad uit paardenweiden op termijn verdwijnt. Verburg heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op de voorstellen; dat doet zij binnenkort in een brief aan de Tweede Kamer.

poekel

Berichten: 1141
Geregistreerd: 17-02-07

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:25

ben benieuwd wat eruit komt...

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:28

Prikkeldraad in de weilanden moet inderdaad niet toegestaan worden, net als het brandmerken van de dieren, niet alleen paarden, maar ook koeien ect. Couperen was toch al verboden ?!?
Ik ben verder ook benieuwd wat er nog meer uit gaat komen.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:31

Zolang ze nog steeds (imo) hoge bedragen rekenen voor het omzetten van een dier op naam van een nieuwe eigenaar en daarbij geen "verplichtingen" of "voordelen" aanhangen zullen ze ook zelf hun systeem aan moeten passen.

Daarnaast is het couperen volgens mij ook al verboden. Prikkeldraad mag inderdaad verbannen worden..

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:31

Hmmm, ik voel weer een nieuw paspoort, formulier etc aankomen. En ik heb net het nieuwe inlegvel geregeld......

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:36

Heel goed +:)+ Ik ben alleen benieuwd of dit ook echt doorgevoerd gaat worden.... :=

meeikk

Berichten: 2610
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:40

goedzo :) brrrr die foto

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:45

Brandmerken wordt al niet meer gedaan in Nederland toch??

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:52

Suzanne F. schreef:
Brandmerken wordt al niet meer gedaan in Nederland toch??

Nee maar je kan in het buitenland nog wel je dier laten merken en couperen. Veel koudbloed paarden logeren om deze reden in Belgie, om vervolgens met merk en een konijnen staart weer thuis te komen.

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:53

Als wij van al onze weien de prikkeldraad moeten gaan vervangen met iets anders, mogen zij het betalen!!

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:55

Ik zie paardenbelasting komen.

Waarom mag een ander dat betalen?Ik sta op een pensionplek en daar heeft de pensionhouder het ook vervangen toen hij daar kwam wonen. Niet meer dan logisch hoor. En dat betaalde ook geen ander.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:55

Ice brand merken mag nog wel hoor, dat gebeurd veel bij koeien!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:57

WinBinChes schreef:
Suzanne F. schreef:
Brandmerken wordt al niet meer gedaan in Nederland toch??

Nee maar je kan in het buitenland nog wel je dier laten merken en couperen. Veel koudbloed paarden logeren om deze reden in Belgie, om vervolgens met merk en een konijnen staart weer thuis te komen.

couperen mag hier ook niet hoor ;)
je moet in Frankerijk zijn om te couperen

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:01

lijkt me toch een goede zaak als het brandmerken en de prikkeldraden verdwijnen :)

schrikdraad is beter :)

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:03

kazary schreef:
Waarom mag een ander dat betalen?Ik sta op een pensionplek en daar heeft de pensionhouder het ook vervangen toen hij daar kwam wonen. Niet meer dan logisch hoor. En dat betaalde ook geen ander.


Hij kiest daar dan zelf voor. Ik dus niet.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:05

tessyke schreef:
WinBinChes schreef:

Nee maar je kan in het buitenland nog wel je dier laten merken en couperen. Veel koudbloed paarden logeren om deze reden in Belgie, om vervolgens met merk en een konijnen staart weer thuis te komen.

couperen mag hier ook niet hoor ;)
je moet in Frankerijk zijn om te couperen

Is dat zo? Dat wist ik niet, want las van de week een artikel hierover en daar hadden ze echt over Belgie :+

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

MarjonTampon schreef:
kazary schreef:
Waarom mag een ander dat betalen?Ik sta op een pensionplek en daar heeft de pensionhouder het ook vervangen toen hij daar kwam wonen. Niet meer dan logisch hoor. En dat betaalde ook geen ander.


Hij kiest daar dan zelf voor. Ik dus niet.

Tja, bij alle andere wets wijzigingen moesten de burgers er ook zelf voor op draaine, dus dat zal nu echt niet anders zijn. Daarbij als het beter is voor het welzijn voor je dier heb je dat er toch ook voor over?

LindaLinda

Berichten: 2600
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:06

Goede plannen, maar eerst maar zien en dan geloven wat er allemaal van waar wordt.. Ik vindt zeker dat de regestratie verbeterd moet worden vooral ivm diefstal.

En ben ik de enige die niet ziet wat er op de foto staat :o

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:10

LindaLinda schreef:
Goede plannen, maar eerst maar zien en dan geloven wat er allemaal van waar wordt.. Ik vindt zeker dat de regestratie verbeterd moet worden vooral ivm diefstal.

En ben ik de enige die niet ziet wat er op de foto staat :o


Ik moest ook goed kijken, maar op deze foto wordt een paard gebrandmerkt ;)

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:13

Wel goed.

Het is inderdaad jammer dat je vast zit aan dure abonnementskosten om je paard op naam te hebben, maar dat komt omdat het nu bij het stamboek gebeurd.
Imo zou je een ander centraal registratiepunt moeten hebben en dat je dan alsnog de keus kan maken om je wel of niet in te schrijven bij het stamboek.
Het registratiepunt zou dan denk ik alle paarden moeten bevatten en je zou denk ik naast het paspoort, net zoals met auto's, een soort van deel 1/2 moeten hebben (paspoort is bijv. deel 1 endan nog deel 2 eigenaarspapieren oid).

Couperen en branden is inderdaad verboden, maar zolang deze paarden bijv. bij de trekpaardkeuringen nog altijd bovenaan eindigen zal dit niet snel veranderen.

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:14

WinBinChes schreef:
MarjonTampon schreef:
Hij kiest daar dan zelf voor. Ik dus niet.

Tja, bij alle andere wets wijzigingen moesten de burgers er ook zelf voor op draaine, dus dat zal nu echt niet anders zijn. Daarbij als het beter is voor het welzijn voor je dier heb je dat er toch ook voor over?


Klopt. Maar wij hebben nooit (klopt meteen even af) problemen met de paarden in combinatie met de prikkeldraad. En ik weet ook echt wel dat schrikdraad veel beter is voor het welzijn van de paarden, maar waarom zouden wij de omheining veranderen als we er nooit problemen mee hebben.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:38

Wij hebben ook prikkeldraad rondom onze weides, ook nooit problemen gehad. Waarom zouden trouwens de paardenbezitters geen prikkeldraad meer mogen gebruiken maar boeren met koeien wel? Ik lees althans nergens dat zij dat ook niet meer mogen. Is het risico voor paarden groter dan voor koeien?
En hoeveel mensen zijn er wel niet die de weide delen? ene seizoen koeien, andere seizoen paarden.

Mim11
Berichten: 347
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:41

MarjonTampon schreef:
Maar wij hebben nooit (klopt meteen even af) problemen met de paarden in combinatie met de prikkeldraad.


Duidelijk voorbeeld van "Als het kalf verdronken is, delft men de put". Eigenlijk zit jij dus elke dag te duimen dat je paarden zonder kleerscheuren de dag doorkomen?

MarjonTampon schreef:
En ik weet ook echt wel dat schrikdraad veel beter is voor het welzijn van de paarden, maar waarom zouden wij de omheining veranderen als we er nooit problemen mee hebben.


... omdat het dus beter is voor het welzijn van de paarden, en je dan gerust kan zijn dat je paarden een veilig leventje leiden op jullie wei.

Economisch gezien is het ook voordeliger op de lange termijn: als je het namelijk nu doet, heb je alleen kosten voor het veranderen van de omheining. Als je het pas doet als er uiteindelijk wel iets gebeurt, komen daar kosten bij voor de dierenarts. En die kunnen nog wel eens hoger zijn dan voor de omheining...

LindaLinda

Berichten: 2600
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Oosterhout

Re: Sector wil snel goed identificatie en registratiesysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:43

Een paard kan ook lelijk vast komen te zitten in band of gewoon schrikdraad... Maar goed volgens mij is dit niet het topic om te discusieren of je wel of geen prikkeldraad om de wei mag hebben?

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:45

Dat klopt. Maar ik laat de prikkeldraad nog steeds waar ie is. Mocht ik om wat voor reden dan ook de omheining moeten vervangen, dan zou ik iets anders overwegen.