Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:19

Afbeelding


:D =Salinero in de wei

kon het niet laten :D

Anoniem

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:29

Jasmijn, ik jat even je post voor een ander topic hoor!

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:39

Pipo schreef:
Jasmijn, ik jat even je post voor een ander topic hoor!

je kijk maar hoor ;) ..het is meer als geintje bedoelt, het is namelijk een eindeloze discussie want ook aan deze foto kan je als echte 'anti anky 'je kanttekeningen zetten..

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:14

anneliesdj schreef:
En ja, ik ben het met Judje eens, dekhengsten kunnen prima samen naar buiten, je moet dit alleen wel goed voorbereiden en begeleiden. Als jij vind dat dat niet kan, kom dan eens met een goed argument.


En wat versta je onder voorbereiden en begeleiden? Bij mijn hengst gaat het gewoon absoluut niet, zonder twijfel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:18

anneliesdj schreef:
En ja, ik ben het met Judje eens, dekhengsten kunnen prima samen naar buiten, je moet dit alleen wel goed voorbereiden en begeleiden. Als jij vind dat dat niet kan, kom dan eens met een goed argument.

Annelies moet Joop van Uytert even bellen en hem gaan vertellen dat zijn dekhengsten HEUS wel samen in de wei kunnen spelen.

Vermoed dat ie de slappe lach krijgt.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:01

Hallo,

Ik volg dit topic al een tijdje en ik vindt het vreemd dat mensen beweren dat hengsten altijd goed samen naar buiten moeten kunnen, terwijl ze in het wild nooit bij elkaar staan.

In het wild heeft 1 hengst een kudde merries en veulens en als de jonge hengsten volwassen worden worden ze door hun vader (of de leidende hengst op dat moment) uit de kudde gegooid soms met grof geweld!

Dus dat ook hengsten gewoon samen naar buiten moeten kunnen vindt ik een raar statement....

Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden waar het wel goed gaat, maar ik denk inderdaad dat hengsten onderling, of een hengst met een niet hengstige merrie geen goed idee is, aangezien er vroeg of laat hormonen op gaan spelen en dan zijn we verder van huis. En volgens mij kun je dan beter zorgen dat ze wel naar buiten kunnen, maar lekker alleen en dat ze dus hun weide gang hebben, dan dat ze verplicht binnen moeten blijven omdat ze zulke grote verwondingen hebben opgelopen tijdens een gevecht met een andere hengst of kapot worden getrapt door de merrie.

Ik vindt dat iedereen gewoon moet kijken wat mogelijk is met hun kudde paarden en mocht het wel klikken met een koppel hengsten dan hebben ze geluk, maar lukt dat niet, dan maar lekker alleen, als ze maar hun aandacht, liefde en verzorging krijgen die ze nodig hebben.

Dit is mijn mening, maar ja wie ben ik he........

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:40

Leonoor schreef:
anneliesdj schreef:
En ja, ik ben het met Judje eens, dekhengsten kunnen prima samen naar buiten, je moet dit alleen wel goed voorbereiden en begeleiden. Als jij vind dat dat niet kan, kom dan eens met een goed argument.


En wat versta je onder voorbereiden en begeleiden? Bij mijn hengst gaat het gewoon absoluut niet, zonder twijfel.

Je kunt niet een hengst die altijd alleen heeft gestaan ineens bij een ander zetten. Ze moeten van jongs af aan gewend zijn bij andere paarden te staan, ze moeten voldoende ruimte hebben en je moet natuurlijk geen merrie's in de weide ernaast zetten.
Als je daarop let kunnen 9 van de 10 hengsten gewoon lekker samen in de wei.

Pipo schreef:
anneliesdj schreef:
En ja, ik ben het met Judje eens, dekhengsten kunnen prima samen naar buiten, je moet dit alleen wel goed voorbereiden en begeleiden. Als jij vind dat dat niet kan, kom dan eens met een goed argument.

Annelies moet Joop van Uytert even bellen en hem gaan vertellen dat zijn dekhengsten HEUS wel samen in de wei kunnen spelen.

Vermoed dat ie de slappe lach krijgt.

Dat is nou niet bepaald een goed argument. Heb jij zelf ook hengsten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:48

anneliesdj schreef:
[
Dat is nou niet bepaald een goed argument. Heb jij zelf ook hengsten?


Op dit moment niet. Maar ik ben geen eenjarige plant.
En zullen we het over DEKhengsten hebben, want daar ging het over he.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 01:58

Ja daar gaat het hier ook over en dat bedoel ik ook. Je kunt beter eens met een argument komen ipv mij op elk woord te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 02:01

anneliesdj schreef:
Ja daar gaat het hier ook over en dat bedoel ik ook. Je kunt beter eens met een argument komen ipv mij op elk woord te pakken.


Uitgeluld bedoel je.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 02:05

Dat wou ik nog net niet zeggen :=
Was al wel duidelijk ja.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:49

Heb de spotjes ook gehoord en een vriendin kwam op fjordenwereld met de briljante oplossing:
kunnen ze pablo en silver niet samen in de wei gooien :D

Zooo probleem opgelost, kan de DB zich nu weer met échte dierenbescherming bezighouden. Denk dat er meer leed is dan de gemiddelde recretiepoownie van de buren.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:53

carolina1278 schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje en ik vindt het vreemd dat mensen beweren dat hengsten altijd goed samen naar buiten moeten kunnen, terwijl ze in het wild nooit bij elkaar staan.

Ja, dus de hengst heeft óf een kudde met merrie's óf hengsten zonder kudde scholen samen in kleine groepjes. Ze zijn niet alleen, want een paard alleen wordt opgegeten..

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:10

Dat klopt, maar die hengsten hebben wel iets meer de ruimte als onze weilanden en als er daar een keer eentje gewond raakt los de natuur dit op.

Het zou pas echt leuk worden als we dan ook zo zouden reageren, als er eentje gewond raakt.... oh de natuur lost dt wel op hij heeft geen DA nodig, dan krijg je pas de mensen over je heen :D

Ik ben geen voorstander van alleen in de wei, maar als de situatie in de kudde van iemand het NIET toelaat ben ik liever voor weidegang alleen, dan GEEN weidegang! ;)

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:45

wat is eigenlijk balans zoals Anky dat bedoelt?

Een vriendin van mij had een extreem geval van ZE lopen. Ze deed het dier overdag de hele dag binnen. Hij gaf geen sjoegge maar stond wel alleen. 's Avonds mocht hij er een paar uur bij. barmhartig/ balans of geen balans? 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:48

detour schreef:
wat is eigenlijk balans zoals Anky dat bedoelt?

Een vriendin van mij had een extreem geval van ZE lopen. Ze deed het dier overdag de hele dag binnen. Hij gaf geen sjoegge maar stond wel alleen. 's Avonds mocht hij er een paar uur bij. barmhartig/ balans of geen balans? 8-)


ZE? Zomereczeem?

Denk dat die zich op stal een stuk prettiger voelt dan de hele dag op de wei met alle gevolgen van dien.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:50

Yep, en ik ben het met je eens, maar dit is nu dus typisch zo'n geval. Wat is balans? het gros laat hun dier jeuken midden in de zon.
Ik zou ook kiezen voor stalling mits hij het aankan; kiezen tussen twee kwaden.

Kaja

Berichten: 3881
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:52

anneliesdj schreef:
Nou ik ben bij genoeg nationale en internationale ruiters binnen geweest dus ik ga er maarzo even vanuit deze grotendeels dezelfde ritme's hebben.
Maar als jij het zo goed weet, vertel maar dan maar eens hoe en wanneer de paarden van Anky naar buiten komen..


Dus je gaat er maar gewoon even vanuit :Z

Je vat 'em zelf zeker al hè :+

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:11

Aannemen is hetzelfde als roddelen en daar hou ik niet van :(

Als je iets niet weet moet je er ook geen mening over geven.

Je eigen, maar algemene mening geven mag wel, maar richt je mening dan niet op een persoon die zijn situatie niet kan verdedigen en je dus niet precies weet hoe de vork in de steel zit :Y)

Het gaat hier om een algemeen standpunt wat de DB wil maken over het feit dat paarden meer verzorging en beweging en evt weidegang nodig hebben! (het liefst samen, maar als de situaie dat niet toelaat, in ieder geval alleen.)

En het gaat er hier dus NIET om of een bepaalde dressuuramazone of andere topruiter wel of niet zijn/haar toppaarden in het wedsrijdseizoen naar buiten laten.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:49

Ik vind dat juist een goed voorbeeld van de juiste balans detour. Je moet bij ieder individueel paard zoeken naar een situatie die voor dat specifieke paard het beste werkt.

Overigens zag ik vanmiddag een DB poster in een bushokje en daarop stond iets van "Fury staat in een lekker warme, droge stal... al 58 dagen" of iets daaromtrent. Ik denk dat dat de discussie hier over 3 of 4 uurtjes naar buiten beetje in het niet laat vallen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 03:58

Kaja schreef:
anneliesdj schreef:
Nou ik ben bij genoeg nationale en internationale ruiters binnen geweest dus ik ga er maarzo even vanuit deze grotendeels dezelfde ritme's hebben.
Maar als jij het zo goed weet, vertel maar dan maar eens hoe en wanneer de paarden van Anky naar buiten komen..


Dus je gaat er maar gewoon even vanuit :Z

Je vat 'em zelf zeker al hè :+

De stallen waar ik ben geweest hadden allemaal min of meer dezelfde ritme's ja, ik zie niet in waarom dat bij Anky ineens totaal anders zou zijn.

carolina1278 schreef:
Aannemen is hetzelfde als roddelen en daar hou ik niet van :( .

Jij snapt er echt niks van :n

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:15

manic schreef:
Ik vind dat juist een goed voorbeeld van de juiste balans detour. Je moet bij ieder individueel paard zoeken naar een situatie die voor dat specifieke paard het beste werkt.

Overigens zag ik vanmiddag een DB poster in een bushokje en daarop stond iets van "Fury staat in een lekker warme, droge stal... al 58 dagen" of iets daaromtrent. Ik denk dat dat de discussie hier over 3 of 4 uurtjes naar buiten beetje in het niet laat vallen.


Idd, en dan de radioreclames, geweldig!
Who knows, als er maar ééntje gaat nadenken scheelt dat alweer wat leed.. ;)

Tatyana

Berichten: 1498
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:57

pffff toch knap dat er al 4 pagina's vol zijn met onzin!

Een paard dat niet gelukkig is kan niet presteren... Dus geloven we nu met z'n allen dat anky (en echt ook niet alleen haar paarden) haar paarden iets ontzegt.
Mijn paard kan ook in 1 x genoeg van de wei hebben en weigerd mee te gaan, na een dagje stal kan ze er weer tegenaan en wil wel weer lekker de wei in, maar ze heeft gewoon tijd voor zichzelf nodig.

Doe ik er dan fout aan gehoor te geven aan mn paard en dr een dagje met rust te laten op dr stalletje met hooi?
Of mishandel ik mn paard nu ook?

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:11

anneliesdj schreef:
Je kunt niet een hengst die altijd alleen heeft gestaan ineens bij een ander zetten. Ze moeten van jongs af aan gewend zijn bij andere paarden te staan, ze moeten voldoende ruimte hebben en je moet natuurlijk geen merrie's in de weide ernaast zetten.
Als je daarop let kunnen 9 van de 10 hengsten gewoon lekker samen in de wei.


Mijn hengst heeft vanaf veulens af-aan samen met andere hengstjes en ruintjes gelopen, maar met 2 jaar besloot hij al dat hij de concurrentie moest wegstoten. Gevolg, een boel jonge hengsten en een oeroude ruin in paniek, allemaal over de draad en hij een weiland voor zichzelf ;)

Denk dat het eventueel samen weiden van hengsten nog meer te maken heeft met hun karakter en verdraagzaamheid.

Heb op dit moment 2 jaarlinghengsten waarbij we de hoop hebben ze wél samen te kunnen blijven weiden, maar of dit gaat lukken, dienen we nog af te wachten. Voorlopig staan ze nog lekker in de groep met andere jonge mannen.