Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:19

Pipo schreef:
Judje schreef:
Aimee geeft zelf aan daar regelmatig te komen/geweest te zijn, dus ga ik uit van haar informatie dat de dekhengsten iig dus niet samen op de wei oid komen. En dat was één van de welzijnspunten, die de DB hiermee wou aangeven, vandaar dat ik het apart vind ja. :)


De dekhengsten...............nee gelukkig komen die niet samen in de wei. Veel beweging krijgen ze echter wel.

Volgens mij is het al enige tijd geleden dat Aimee daar is geweest, het kan best zijn dat er het een en ander veranderd is.

Maar neem gerust aan dat dekhengsten nog steeds in hun eentje in de wei lopen. Wel zo verstandig ook.


PIPO :+

Vertel jij de penny's hier eens WAAROM dekhengsten niet met de anderen in de wei mogen?

En niet te bruut, want 'we' vinden het namelijk ook zielig als er een dier afgemaakt moet worden vanwege verwondingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:20

Kaja schreef:
[
PIPO :+

Vertel jij de penny's hier eens WAAROM dekhengsten niet met de anderen in de wei mogen?

En niet te bruut, want 'we' vinden het namelijk ook zielig als er een dier afgemaakt moet worden vanwege verwondingen....


Misschien is het handiger om hun eigen merrietje te leen te geven om te laten zien wat er gebeurd als een dekhengst met een ander in de wei loopt :D
En dan niet een merrie die hengstig is :+

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:27

Imo gaat dit topic wel over Anky, aangezien zij zelf haar verhaal verteld over de campagne van de DB.
Het andere topic op VN [VN] Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes zou imo wel meer over de campagne in het algemeen horen te gaan. :)

Er wordt ook niet gezegd dat Anky niet goed voor haar dieren zorgt, maar er zijn blijkbaar mensen bij haar op stal geweest (en van die verhalen ga ik dan ook uit, aangezien ik er zelf niet ben geweest), die weten dat een deel van haar paarden dus niet met soortgenootjes in de wei komen (dekhengsten) en dan vind ik niet dat je tegen iedereen moet verkondigen dat zij wel hun paarden samen moeten hebben.

Als: "Een betere wereld begint bij jezelf" vind ik dat eerst zij haar paarden dan ook samen naar buiten moet laten gaan alvorens zij instemt om met de DB deze campagne te voeren. :)
Net zoals: "Biologisch vlees moet je eten, want dat is veel beter omdat.... (vul maar in) Maar ik haal nog wel bio-industrievlees." Hoe groot Anky ook is, dat ontken ik ook niet, maar dan nog vind ik dat dit nogal dubbel is.

Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:47

Nou ben jij nou zo stom Judje of lijkt dat maar zo??

Vertel mij dan maar eens hoe jij een dekhengst samen met een soortgenoot in de wei wil laten lopen?
Zonder incidenten en dergelijke...

En dan hebben we het maar niet over het feit dat deze paarden met één dekking zoveel geld in het laatje brengen waar jij een hele maand voor moet werken goed ;) ?

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:30

@Kaja: ik zou het prettig vinden als je op rustige wijze reageert. :)

Daarnaast heb ik meerdere dekhengsten gezien, die wél met soortgenoten stonden, vandaar dat ik dat ook aangeef.
Met school ben ik ook naar meerdere hengstenhouders geweest en één liet de merries voor de zomer komen en zette de betreffende hengst bij hen in de wei.

Daarnaast zeg ik ook niet dat het altijd kan, maar nooit vind ik ook overdreven.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:34

Beetje jammer dat ze zich met de vergelijking KWNP'ers en Fjorden 'eruit praat' dat haar paarden wel op stal staan.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:21

casanova schreef:
ik geef anky gelijk,haar paarden zijn topatleten,ze komen minimaal 3 x per dag de stal uit,krijgen echt genoeg,stevige beweging en sommige hebben een minipaardje als gezeldschap.bonfire komt nu ook dagelijks in de wei.
haar paarden zijn veel waard en er staat veel op het spel om het risico te nemen dat ze uit hun dak gaan en zichzelf of anderen blessures brengen.
Citaat:
De geadviseerde vier uur vrij lopen in de wei is ook niet voor elk paard zaligmakend. Je moet voor ieder paard afzonderlijk de juiste balans proberen te vinden. Je hebt nou eenmaal te maken met totaal verschillende paarden. Je hebt sobere, sterke soorten zoals shetlandpony's of Fjorden, terwijl KWPN-gefokte paarden veel gevoeliger zijn. En dan zijn er ook nog eens allemaal doelgroepen, zoals recreatie, de fokkerij, sport of topsport. Per paard en per situatie is het belangrijk om vast te stellen hoeveel beweging er nodig is.

zij bedrijft topsport,zij is olympische kampioene!!

haar paarden komen mischien niet ''los''(wel grazen aan de hand/stappen),maar aan de rest denk ze wel:aandacht,training,voer,beweging,de beste medische zorg,frisse neus,rust op zijn tijd e.d...


Olympisch topsport paard of boerenknol om de hoek, ze hebben allemaal behoefte aan een eigen prive leven. Dus niet er alleen maar uit komen om in de stapmolen te stappen, gelongeerd, bereden of om aan de hand gewandeld te worden.

Dit betreft élk paard.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:06

Judje schreef:
Aimee geeft zelf aan daar regelmatig te komen/geweest te zijn, dus ga ik uit van haar informatie dat de dekhengsten iig dus niet samen op de wei oid komen. En dat was één van de welzijnspunten, die de DB hiermee wou aangeven, vandaar dat ik het apart vind ja. :)


Niet persoonlijk bedoeld, maar volgens mij is deze campagne bedoeld voor mensen die zulke berichten plaatsen. Mensen die weinig kennis hebben van paarden houden.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:29

Als heel Nederland collectief besluit zijn hengsten binnen te zetten, denk ik dat ik mijn merrie voortaan maar op stal hou :D

Poosje81
Berichten: 21228
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:30

Judje schreef:
@Kaja: ik zou het prettig vinden als je op rustige wijze reageert. :)

Daarnaast heb ik meerdere dekhengsten gezien, die wél met soortgenoten stonden, vandaar dat ik dat ook aangeef.
Met school ben ik ook naar meerdere hengstenhouders geweest en één liet de merries voor de zomer komen en zette de betreffende hengst bij hen in de wei.

Daarnaast zeg ik ook niet dat het altijd kan, maar nooit vind ik ook overdreven.


Ja die dekhengsten bestaan absoluut hoor :j Die je kan weiden met een andere hengst of ruin. Maar er bestaan er ook die een dusdanige drang hebben om hun territorium te verdedigen dat je het beter uit je hoofd kan laten om die samen met een ander mannelijk paard te weiden.
Helaas ben ik zelf in het bezit van een dergelijk monster ;) Hij gaat tot de dood :o
Met een merrie of veulens is geen enkel probleem, dus we trachten wel om het plezierig te maken voor hem.
Lijkt me daarom ook best logisch dat de hengsten bij Anky niet samen geweid kunnen worden. Wellicht wél met een vaste merrie, maar die dient dan én drachtig te zijn (of te mogen worden, maar als de hengst ook meedraait in de fokkerij is dit niet toegestaan, want KI en natuurlijk dekken mogen niet zomaar worden afgewisseld) én erg coulant naar een hengst. Vind ze maar eens....

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 00:35

Goed artikel!!!
Zeker het stuk dat je per individueel paard op zoek moet naar de beste mogelijkheden.
Ik zet de hengsten wel regelmatig buiten, wel apart natuurlijk. Zolang ze jong zijn lopen ze samen in groepen tot het niet meer gaat, omdat ze te serieus beginnen te vechten. Op stal hebben ze door de tralies heen wel contact met andere hengsten, merries en zelfs veulens.

Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:06

Judje schreef:
@Kaja: ik zou het prettig vinden als je op rustige wijze reageert. :)

Daarnaast heb ik meerdere dekhengsten gezien, die wél met soortgenoten stonden, vandaar dat ik dat ook aangeef.
Met school ben ik ook naar meerdere hengstenhouders geweest en één liet de merries voor de zomer komen en zette de betreffende hengst bij hen in de wei.

Daarnaast zeg ik ook niet dat het altijd kan, maar nooit vind ik ook overdreven.


Ik kan er gewoon niet bij dat mensen zo reageren, waarbij het lijkt alsof ze verstand van zaken hebben...

We hebben het toch over Anky haar dekhengsten? Waarom haal jij de dekhengsten van de plaatselijke pennyclub er dan bij?
Heb jij überhaupt enig idee wat deze hengsten kosten, zo niet wat zij als kostwinnaar voor een eigenaar betekenen?

No offence, maar de vergelijking tussen TOPSPORT dekhengsten en die van het Fjorden/shetland/huistuinenkeuken stamboek, dat was er toch één die niet te maken is??

En ja Salinero is een ruin, maar het leven van een topsporter ziet er nu eenmaal anders uit dan die van een amateur...
En de meningen over welk paard beter af is... ach dat is ieder voor zich, ik denk ook niet dat een ieder het daar ooit over eens zullen worden, maar geloof mij als ik zeg dat Salinero beter af is dan het gemiddelde paard in Nederland, vrijheid is immers ook niet alles..!!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:14

Blunneke schreef:
Wat ik wel altijd merkwaardig vind is dat wanneer men zijn/haar paard een 'sportpaard' vindt, dat dit dier meteen al zijn/haar vrijheid wordt afgenomen.

Ja, inderdaad!
De meeste endurancepaarden zijn echte sportpaarden, maar toch komen die meer buiten dan menig dressuursportpaard. Raar dat het bij de ene sporttak wel kan en bij de andere niet. De endurance-opvatting is dat paarden die moeten presteren niet de hele dag stil moeten staan, bewegen moeten ze! Spieren sterker maken en trainen.

Maartje8
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:24

Ik ben donateur van de dierenbescherming en ik vind het goed dat ze een campagne voeren. Deze actie is er voor de mensen die een paard hebben aangeschaft maar niet weten dat een paard het fijn vind om met soortgenoten naar buiten te gaan. Anky is een bekend gezicht. Door mee te doen met de actie, word hij juist ook bekend.

Ik geloof wel dat Anky wel haar best doet om haar paarden zo goed mogelijk te verzorgen. Als ze niet wil dat een van haar paarden los buiten komt, omdat dit een te groot risico is, dan gaat ze er wel mee grazen aan de hand.

De dierenbescherming geeft ook tips voor als je je paard niet min. 4 uur per dag naar buiten kan laten gaan met min. een ander paard. Je kan er zelf ook nog tips toevoegen.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:29

Commercieel gezien lijkt dit me een slimme aanpak, Anky is een enorm voorbeeld voor het gros paardenvolk in NL.

Ik weet dat de paarden dagelijks aan een lijn worden uitgelaten bij haar, dat ze tweemaal daags worden getemperatuurd, verder geen idee of zij ze elke dag weidt, maar als zij met deze leus mensen bereiken kan is het doel al goed genoeg!

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:07

Hallo,

Ik vindt de actie van de DB wel goed om mensen duidelijk te maken dat de aanschaf van een dier en hier betreft het dan een paard of pony niet alleen de aanschaf betekend, maar een levenlang de verzorging die het nodig heeft en vooral ook liefde en aandacht, op wat voor manier dan ook.

Echter vindt ik het wel een beetje raar om te zeggen, dat als je paard niet 24/7 buiten komt hij geen leven heeft en je dus slecht bent voor je dier, want aandacht en beweging kan op vele manieren.

Mijn paard (tinker) staat op een manege/pansionstal waar ze weinig eigen wei hebben. Maar ze huren wel weides bij bij de boeren in de buurt. Hier kun je je paard dan inzetten als je wilt, maar doordat er ruim 85 paarden zijn kunnen ze niet de hele dag buiten staan, want zoveel wei is er gewoon weg niet.
Ook in de winter kan dit niet altijd ivm de hardheid en gladheid. En dan kun je wel zeggen, nou gewoon meer wei aanschaffen, maar dat is ook niet altijd makkelijk, aangezien er steeds meer weides klaar worden gemaakt om bebouwd te worden en de grond is gewoon heel erg duur. Niet iedereen heeft de luxe van een eigen wei en sommige paarden hebben dan de pech dat ze niet 24/7 buiten komen.

Ik vindt gewoon dat je paard er dagelijks uit moet komen en je dan zelf moet kijken wat hij nodig heeft.
Mijn tinker komt er dagelijks uit, of we gaan een uurtje naar de wei en lopen daarna nog zo'n anderhalf uur of ik longeer hem of zet hem voor de wagen. Hij geniet overal van en vindt het erg leuk om samen met mij iets te ondernemen en zelfs als het heel slecht weer is en we eigenlijk niet veel kunnen doen, geniet hij gewoon al van alleen de grote poestbeurt die hij krijgt. En hij vindt het ook prettig op stal met al zijn vriendjes om hem heen en zijn lekker voer.

Ik denk daarom ook niet dat deze campagne bedoeld is om mensen zoals Anky te beoordelen, of iemand die een paard gekocht heeft voor een lekker buitenrit en gewoon goed voor hem zorgt en hem geeft wat hij nodig heeft, ook al heeft hij niet de luxe van 24/7 weidegang.

Ik denk dat deze campagne gestart is om mensen bewust te maken van het feit dat ze een dier kopen (of het nu een pony/paard of een konijn is), die het hele jaar door elke dag weer verzorging, aandacht en liefde nodig heeft en niet slechts 1x in de week. Een dier schaf je aan voor het leven en tijdens dat leven moet je hem zo goed mogelijk verzorgen en hem geven wat hij nodig heeft en wat jij kunt bieden, maar dan ook tijdens de vakantie en het weekend en als je het druk hebt.

Ik zal waarschijnlijk wel weer een hoop commentaar krijgen over het feit dat mijn sobere dicht bij de oerpaarden staande tinker niet 24/7 buiten staat, maar een lekkere stal heeft met veel vriendjes en dagelijks veel met mij gaat doen, maar mijn paard is heel tevreden met zijn leventje en vindt de uitstapjes naar de wei met mij en zijn vrienjes heel leuk, maar gaat altijd weer tevreden naar zijn stal terug.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:07

@Kaya en Aimee: het is jammer dat jullie mij beiden persoonlijk aanspreken op mijn mening, zonder het over mijn mening te houden.

Het topic gaat over Anky in combinatie to deze campagne. Dat zij haar dekhengsten niet samen laat staan, moet ze helemaal zelf weten en natuurlijk snap ik dat de economische risico's daarvan te groot zijn. (Ik zou zelf alleen nooit op die wijze paarden willen houden om geld te verdienen.)

Waar het mij om gaat is dat Anky nu als boegbeeld van de DB aangeeft dat paarden minimaal 4 uur per dag met soortgenootjes buiten horen, terwijl ze haar paarden datzelfde niet biedt.
Ik snap ook dat Anky de grootste naam is in Nederland als het om paarden gaat en dat het daarom slim is om haar te kiezen.

Ik zou zelf alleen dit niet kunnen promoten, terwijl ik weet dat ik hier zelf ook niet aan voldoe. Het gaat me dus niet om de hengsten, maar om het voordoen dat dat het beste is voor de paarden, terwijl je dat zelf niet biedt.

Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:40

Judje schreef:
@Kaya en Aimee: het is jammer dat jullie mij beiden persoonlijk aanspreken op mijn mening, zonder het over mijn mening te houden.

Het topic gaat over Anky in combinatie to deze campagne. Dat zij haar dekhengsten niet samen laat staan, moet ze helemaal zelf weten en natuurlijk snap ik dat de economische risico's daarvan te groot zijn. (Ik zou zelf alleen nooit op die wijze paarden willen houden om geld te verdienen.)

Waar het mij om gaat is dat Anky nu als boegbeeld van de DB aangeeft dat paarden minimaal 4 uur per dag met soortgenootjes buiten horen, terwijl ze haar paarden datzelfde niet biedt.
Ik snap ook dat Anky de grootste naam is in Nederland als het om paarden gaat en dat het daarom slim is om haar te kiezen.

Ik zou zelf alleen dit niet kunnen promoten, terwijl ik weet dat ik hier zelf ook niet aan voldoe. Het gaat me dus niet om de hengsten, maar om het voordoen dat dat het beste is voor de paarden, terwijl je dat zelf niet biedt.


Je snapt het dus echt niet :n

Dit is een vrij land waar één ieder zijn of haar eigen mening mag verkondigen, althans voorlopig nog...
Sta jij voor jou mening dan sta ik achter de mijne. Maar jij gaat appels nu met peren vergelijken, jij struikelt over iets wat niet gezegd is, en dat is een eigen leven gaan leiden.
De discussie gaat allang niet meer over de kern van het verhaal. Het gaat er nu om dat mensen van horen zeggen weten hoe Anky met haar paarden omgaat, en daar gooi jij jezelf als een soort boegbeeld voor op.
Jij haalt feiten en fabels door elkaar en gaat een hengst als Painted Black nu vergelijken met een huistuinenlkeuken hengst.

Daarmee sla je de plank volledig mis, volgens bovenstaand artikel ( pagina 1) zegt Anky dat voor ieder paard een balans gevonden moet worden, de DB spreekt van minimaal 4 uur weidegang en sociaal contact.
Anky zegt nergens dat al haar paarden mét soortgenoot elke dag 4 uur buiten komt, nee zij zegt "VOOR ELK PAARD MOET JE EEN BALANS KUNNEN VINDEN".

Daarbij word Anky nu van alle kanten aangevallen omdat zij dus niet zou voldoen aan de 4 uur weidegang en sociaal contact, dat is de opzet dus niet....

Maar goed, het is toch aan dovemansoren gericht.
Dat is net zoiets als je vanaf de openbare tribune naar een proef van Anky zit te kijken...
Dáár zitten de mensen met verstand, die het ALTIJD beter weten, zonder zelf ooit ook maar iets gepresteerd te hebben of ook nog nooit met Anky gesproken te hebben of bij haar op stal te zijn geweest... en toch schijnen ze volgens zichzelf ALLES te weten!
Hilarisch soms... maar zo irritant!!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:02

Citaat:
Of dat mensen bepalen dat ze hun paard op stal laten staan, omdat de regen met bakken uit de hemel komt. Dat is een misvatting, je kan hem beter een frisse neus laten halen.

>;)
Alsof die paarden van Anky ook naar buiten gaan als het regent?

Ik vind het zo'n blabla verhaal, kijk mij eens goed bezig zijn. Terwijl ik nog nooit ergens heb gehoord dat haar paarden buiten komen, laat staan sámen en ook nog 4 uur in de regen.

Als ze zo graag zo'n campagne willen houden moeten ze er ook iemand voor zoeken die zijn paarden ook echt buiten heeft staan elke dag.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:09

Kaja schreef:
Daarmee sla je de plank volledig mis, volgens bovenstaand artikel ( pagina 1) zegt Anky dat voor ieder paard een balans gevonden moet worden, de DB spreekt van minimaal 4 uur weidegang en sociaal contact.
Anky zegt nergens dat al haar paarden mét soortgenoot elke dag 4 uur buiten komt, nee zij zegt "VOOR ELK PAARD MOET JE EEN BALANS KUNNEN VINDEN".

Daarbij word Anky nu van alle kanten aangevallen omdat zij dus niet zou voldoen aan de 4 uur weidegang en sociaal contact, dat is de opzet dus niet....


Een goede balans vinden heeft ze helemaal gelijk mee en dat kan idd goed betekenen dat haar paarden geen 4 uur lang samen in de weide staan maar je kunt niet zeggen; ik heb voor mijn 30 paarden de juiste balans; 22,5 op stal, 3 kwartier onder het zadel en 3 kwartier in de stapmolen, anders kan het echt niet.
Het kán wel anders, maar ze wíllen niet anders.

Als je een juiste balans vind dan gaat het eerder als volgt;
paarden ingepakt en met redelijk weer lekker naar buiten, elk hun eigen weitje maar wel aangrenzend zodat ze elkaar zien, horen en voelen. In de pauze, als Anky lekker in de kantine aan haar zwarte koffie zit kan dan PB in de weide, zonder anderen erbij, lekker rustig. Ondertussen kunnen evt andere paarden die om wat voor reden dan ook niet buiten kunnen/mogen lekker in de binnenbak, hebben ze toch hun vrije uurtje gehad.

Dat dit zou betekenen dat haar paarden ipv elke dag 4 uur, 4x per week 2 uur buiten komen vind ik dan geen ramp, dat PB alleen buiten staat vind ik ook geen ramp, het is een goed compromis.

Maar simpelweg zeggen; mijn paarden zijn te kostbaar/blessuregevoelig/wild/... om buiten te mogen staan, dat werkt natuurlijk niet.

Andere (GP) ruiters zijn haar voor gegaan dus moet zij het ook kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:22

anneliesdj schreef:
[

Een goede balans vinden heeft ze helemaal gelijk mee en dat kan idd goed betekenen dat haar paarden geen 4 uur lang samen in de weide staan maar je kunt niet zeggen; ik heb voor mijn 30 paarden de juiste balans; 22,5 op stal, 3 kwartier onder het zadel en 3 kwartier in de stapmolen, anders kan het echt niet.
Het kán wel anders, maar ze wíllen niet anders.

.


Waar haal jij al deze aannames en onzin vandaan zeg? Heb je zelf de planning gedaan? Nee, want dan zou je weten dat het dagritme er totaal anders uitziet en dat de topsportpaarden NIET in de molen komen.
Wees maar gerust, Anky der paarden komen vaak genoeg van stal en ook voor een frisse neus.

Je kunt je beter inzetten maken voor andere paarden, die NIET goed verzorgt worden.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:27

Waar dit topic in uitblinkt is om aan te tonen dat er een heleboel mensen zijn die echt geen idee hebben hoe het er op een topsport stal aan toe gaat.

Het staat hier vol met aannames en zeer weinig feiten en dan voornamelijk over Anky. Erg jammer, want volgens mij gaat de actie er nu juist om om de rest van paardenhoudend Nederland te bereiken.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:11

Pipo schreef:
anneliesdj schreef:
[

Een goede balans vinden heeft ze helemaal gelijk mee en dat kan idd goed betekenen dat haar paarden geen 4 uur lang samen in de weide staan maar je kunt niet zeggen; ik heb voor mijn 30 paarden de juiste balans; 22,5 op stal, 3 kwartier onder het zadel en 3 kwartier in de stapmolen, anders kan het echt niet.
Het kán wel anders, maar ze wíllen niet anders.

.


Waar haal jij al deze aannames en onzin vandaan zeg? Heb je zelf de planning gedaan? Nee, want dan zou je weten dat het dagritme er totaal anders uitziet en dat de topsportpaarden NIET in de molen komen.
Wees maar gerust, Anky der paarden komen vaak genoeg van stal en ook voor een frisse neus.

Je kunt je beter inzetten maken voor andere paarden, die NIET goed verzorgt worden.

Nou ik ben bij genoeg nationale en internationale ruiters binnen geweest dus ik ga er maarzo even vanuit deze grotendeels dezelfde ritme's hebben.
Maar als jij het zo goed weet, vertel maar dan maar eens hoe en wanneer de paarden van Anky naar buiten komen.
Kaja schreef:
We hebben het toch over Anky haar dekhengsten? Waarom haal jij de dekhengsten van de plaatselijke pennyclub er dan bij?
Heb jij überhaupt enig idee wat deze hengsten kosten, zo niet wat zij als kostwinnaar voor een eigenaar betekenen?

No offence, maar de vergelijking tussen TOPSPORT dekhengsten en die van het Fjorden/shetland/huistuinenkeuken stamboek, dat was er toch één die niet te maken is??

Waarom niet?? Uiteindelijk zijn het allemaal paarden hoor, of ze nu KWPN of Fjord zijn, GP lopen of recreatief gereden worden.
Dat ze duur zijn en daardoor niet buiten zouden mogen is de grootse BULL die er is, voor de amateur is 4000 ook een bult geld dus die is net zo goed zuinig op zijn paard als Anky.
En waar lees jij plaatselijke pennyclub?? Ze heeft het toch over hengstenhouders? De hengsten van Anky staan ook ter dekking via een hengstenhouder hoor, wat is het verschil??

En ja, ik ben het met Judje eens, dekhengsten kunnen prima samen naar buiten, je moet dit alleen wel goed voorbereiden en begeleiden. Als jij vind dat dat niet kan, kom dan eens met een goed argument.

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:45

Ik vind toch dat er wel degelijk verschil is tussen 4000 van een liefhebbende amateur en een paar miljoen + dagelijkse broodwinning van de pros.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:57

Ja? Wat dan? Wordt het paard er anders van?