Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:03

paarden zijn gewoonte dieren,paarden die na 2 u bij het hek staan,weten waarschijnlijk dat de baas dan rondloopt en er eten binnen wacht.. ;)

mijn pony's(en de rest op stal) zijn dagelijk tussen 15.00 en 20.00 uur buiten (tussen 2 voertijden)op een plaatsje naast hun beweging..in de weideperiodes komen ze halve dag of hele dag buiten..

20.00 uur krijgen is de voertijd binnen en staan dus ook aan het hek als ze iemand zien rondlopen.. ;)

manic

Berichten: 6994
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:04

Ja, maar Aimee, dat komt natuurlijk omdat jij je land niet goed draineert. 8)7

De gemeente hier ziet ons aankomen, of we veenweilanden hier even mogen gaan draineren.

Jammer dat dit weer tot zo een welles/nietes discussie komt en Anky ineens de schuldige is. Die heeft het echt wel mooi voor elkaar hoor.

De mensen op stallen waar de paarden 23/7 op het hok staan moeten zich achter hun oren gaan krabben, niet Anky.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:15

je kan het alemaal op de persoon toesplitsen..maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de campagne...het gaat er om dat iedere paardeneigenaar!!!..eens goed kijkt naar de leefsituatie van zijn/haar paarden..eens goed naar hun paard kijken en om daar je concusie uit te haen..iedereen die denk het allemaal lekker voor elkaar te hebben, die zitten nu op Anky te vitten...lekker makkelijk!..maar de mensen die de paarden 24/7 binnen hebben staan en idd ff die ene dag niet kunnen, die horen we helaas niet..Voor Salinero is het nu hard werken maar wel in zo'n goed mogelijke omgeving en als die over een paar jaar stopt, mag die heerijk genieten van zn welverdiende pensioen..zij weet dondersgoed waar ze mee bezig is, wij hoeven dat haar echt niet te vertellen..
het is juist heel goed dat zij en bonfire zich met deze campage bemoeien..juist omdat ze zo bekend is!..iedereen kent anky, zelfs mensen die zich niet met paarden bezig houden

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:30

Ik vind het wel makkelijk om te stellen dat ze - als ze 24 uur pd in de wei staan - een schuilstal moeten hebben. Kom daar bij de meeste gemeentes maar eens om. Onze paarden staan vanaf april t/m oktober (afhankelijk van de gesteldheid van het land) 24/7 buiten, maar zonder schuilstal. Waarom? Ten eerste omdat de gemeente simpelweg geen toestemming geeft om die neer te zetten. Ten tweede: praktisch onhaalbaar. De paarden staan in groepjes van 2 of 3 op een stuk land waarbij telkens de draad een stukje verplaatst wordt. Wij hebben gemiddeld 4 à 5 groepjes, die dus ook nog telkens verplaatst worden (totaal staan er 7 paarden en in de zomer wat logées). Daardoor is het onmogelijk om (áls het al zou mogen) schuilstallen te hebben. Overigens denk ik niet dat paarden er veel gebruik van zouden maken... Die van mij in ieder geval niet. Als het heeel heet is bijv. zet ik haar op een stuk land met bomen, waardoor ze in de schaduw kan staan. Waar gaat ze altijd staan: juist, midden in de brandende zon. We moeten eens af van het beeld dat paarden van suiker gemaakt zijn: het zijn en blijven dieren die prima 24 uur per dag buiten kunnen staan. Als mijn paard na 2 uur naar binnen zou willen, zou ik me toch echt achter de oren gaan krabben wat ik fout doe !

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:31

Er is een ander VN topic dat meer over de campagne in het algemeen gaat en dit topic gaat écht over Anky in combinatie met deze campagne. Ik vind het dan niet gek dat Anky, als zij als boegbeeld wordt gebruikt, ook besproken mag worden.

@Aimee: niet heel vervelend, maar je spreekt jezelf tegen. Eerst leg je mij uit dat alle paarden van Anky met een soortgenootje in de wei staan en dat ze 4 x per dag buiten komen en als we het over de dekhengsten hebben kunnen ze niet met maatje.

Imo zou een boegbeeld voor zo'n campagne zijn iemand die zijn paarden héél veel met soortgenoten buiten heeft staan.
Voor mijn gevoel is dit zoiets als dat je bijv. de eigenaar van Ferrari vraagt om milieuvriendelijke auto's te promoten. IMO komt daardoor de campagne ongeloofwaardig over.

@Netje: ik denk dat je als eigenaar dan moet kijken of je het anders in kan delen en van je gewone stallen inloopstallen kan maken. Als het weiland er niet tegen kan, kan je natuurlijk draineren en/of er anders een paddock van maken (eventueel met staltegels bijv.).

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:33

Ik spreek mezelf helemaal niet tegen :n In de eerste zin staat namelijk dat per paard wordt bekeken hoeveel weidegang wordt gegeven. Dat dekhengsten niet met een maatje kunnen, lijkt me meer dan logisch.

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:37


Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:54

@Aimee: zoals gezegd bedoel ik het niet vervelend tegenover jou, maar je zei dat de paarden van Anky áltijd met maatje buiten kwamen. :) Voor jou is het misschien logisch dat dekhengsten daar niet onder vallen, maar dat is het denk ik niet voor iedereen en ook niet voor mij.
Aimee schreef:
Judje... De paarden van Anky staan áltijd met een vriendje samen in de wei en per paard wordt bekeken hoeveel weidegang ze kunnen/moeten krijgen.

Anoniem

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:23

Hadden jullie de eigenaren van de HIT stallen willen benaderen voor het spotje?

Dat zet toch geen zoden aan de dijk? Juist het publiek wat Anky aantrekt is het publiek waarvan een groot gedeelte daarvan de paarden 23/7 op het hok staan. Dus ons nederlands boegbeeld kan veel beter zo'n campagne doen!

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:26

@Pipo: dat was inderdaad even een ideeën-spuw van mij. :)
Wat ik daarmee bedoelde is dat ik het apart vind dat iemand wordt gebruikt voor het spotje, die zelf niet aan de voorwaarden van de DB voldoet en in dat opzicht dacht ik dat het beter zou zijn als een bedrijf dat zou doen waarbij de paarden werkelijk meer buiten staan.

Aan de andere kant is Anky Anky en daarom snap ik ook wel dat zij, als boegbeeld voor onze sport voor de leken en een deel van de paardenliefhebbers, gebruikt wordt voor de campagne. :)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:30

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk arrogant om te stellen dat Anky niet aan de voorwaarden van de dierenbescherming voldoet. Als de paarden ergens goed verzorgd worden en genoeg beweging krijgen, dan is het daar wel. Zoals Jasmijn al zei: ze weet dondersgoed waar ze mee bezig is. Deze campagne is juist gericht op de mensen die geen/minder verstand van paarden hebben. Één ding weet echter iedereen: wie Anky is.

Anoniem

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:33

Anky voldoet niet aan de voorwaarden :?
Yeah right :+
Die paarden hebben het er prima, maar ze voldoet inderdaad niet aan de voorwaarden zoals de gemiddelde natural ze ervoor heeft staan. Geeft ook niets, want ze heeft de paarden niet voor boomloos door het natuurgebied crossen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:34

En ze zijn ook niet kreupel aan vier benen......

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:35

volgens mij is de discussie over de huisvesting van de paarden van Anky een beetje misplaatst en mist het de boodschap van de campagne.

Het gaat erom dat er in Nederland veel mensen zonder daadwerkelijke paardenkennis een paard of een pony kopen zonder te weten wat de behoeften van het dier zijn.
Dus het dier staat hele dagen op stal (lekker warm, veel eten) en komt er alleen uit om een keertje te mogen rijden met kindlief. (dit is alleen een heel erg cliché voorbeeld he). Die mensen denken dat ze het beest een heerlijk leventje geven, omdat die zoveel aandacht krijgt, ja ja, hij hinnikt zelfs elke keer als ze aankomen, dus oh, wat houdt ie veel van ons, en beseffen niet dat ze in feite helemaal verkeerd bezig zijn. En geloof me, zulke mensen zijn er genoeg in nederland. Aan de andere kant zijn er mensen die een paardje of pony kopen, lekker goedkoop op een landje knallen en er een keer in de week eens naar omkijken, want er is toch gras zat!

Ik denk dat de campagne voor deze mensen is bedoeld, Anky is een grote naam en het is slim om een bekend persoon met een zeer geliefd item (nl. Bonfire) in te huren om te laten zien hoe het wel moet!!

Dus voel je niet meteen persoonlijk aangevallen door zo'n campagne, als je er toch van overtuigd bent dat jij het helemaal prima doet als paardeneigenaar, dan hoef je je zelf toch ook niet te verdedigen? :o

Grappig detail --> ik ken een fokmerrie die het gehele jaar beschikking heeft over een grasweide op zandgrond met daarbij een inloopstal, en zij komt echt alleen maar als het moet haar box uit! Staat het liefst met haar koppie in de deuropening alles bij te houden en weert andere paarden..... wat de oorzaak hiervan is; ik zou het niet weten, ze is haar hele leven gewend om op de wei te mogen! Feit blijft dat er echt wel paarden bestaan die het ook prettig vinden binnen te zijn, en die andere paarden niet zo mogen.
En nee (want anders krijg je hier weer een hele discussie), ik ben ook een voorstander van zoveel mogelijk buiten, ook mijn warmbloed sportpaard gaat gewoon in een kudde de wei op.
Zonder beenbescherming, winters wel mét deken!! ;)

Netje

Berichten: 2993
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:35

Judje schreef:
@Netje: ik denk dat je als eigenaar dan moet kijken of je het anders in kan delen en van je gewone stallen inloopstallen kan maken. Als het weiland er niet tegen kan, kan je natuurlijk draineren en/of er anders een paddock van maken (eventueel met staltegels bijv.).


De stallen zijn niet direct in de buurt van de wei, maar een stukje er vandaan, dus dat gaat niet helaas. Overigens hebben we het over mega/mega veel land voor die paar paarden (vandaar ook het verweiden; anders worden ze allemaal tonnetjes rond).

Ze komen overigens in de winter ook alle dagen buiten: van 9.00 uur tot ca. 16.00 uur staan ze in de bak. Die van mij altijd met maar 2 andere paarden in een bak van 60 x 30, dus ze krijgt beweging genoeg in de winter :D Wij wonen in poldergebied en in de winter zijn de weilanden écht niet te gebruiken (mag ook niet van de eigenaar). Ik heb zelf nog eens stuk weiland en daar mogen ze in de winter wel nog op als het niet te nat is (en glad !). Kortom: mogelijkheden genoeg !

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:45

Kan er vanuit bokt geen interview met Anky geregeld worden over dit onderwerp? dan is de discussie of haar paarden wel buiten komen of niet eens over. Ikzelf ben namelijk wel benieuwd wat het alternatief is voor de paarden die niet in de wei zouden komen. Of je nou Salinero, P.B of blacky van de manege bent, het maakt geen zak uit je hoort als paard behandelt te worden. Ik vind het altijd gruwelijk om te lezen dat toppaarden dan maar niet mogen leven als paard omdat de ruiter graag alles uit het dier haalt. Koop dan een robot ofzo of zoek een andere sport want dan ben je iemand met een paard.. en geen paardenmens.

mrs_ed

Berichten: 451
Geregistreerd: 31-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:23

Linda2B schreef:
volgens mij is de discussie over de huisvesting van de paarden van Anky een beetje misplaatst en mist het de boodschap van de campagne.

Het gaat erom dat er in Nederland veel mensen zonder daadwerkelijke paardenkennis een paard of een pony kopen zonder te weten wat de behoeften van het dier zijn.
Dus het dier staat hele dagen op stal (lekker warm, veel eten) en komt er alleen uit om een keertje te mogen rijden met kindlief. (dit is alleen een heel erg cliché voorbeeld he). Die mensen denken dat ze het beest een heerlijk leventje geven, omdat die zoveel aandacht krijgt, ja ja, hij hinnikt zelfs elke keer als ze aankomen, dus oh, wat houdt ie veel van ons, en beseffen niet dat ze in feite helemaal verkeerd bezig zijn. En geloof me, zulke mensen zijn er genoeg in nederland. Aan de andere kant zijn er mensen die een paardje of pony kopen, lekker goedkoop op een landje knallen en er een keer in de week eens naar omkijken, want er is toch gras zat!

Ik denk dat de campagne voor deze mensen is bedoeld, Anky is een grote naam en het is slim om een bekend persoon met een zeer geliefd item (nl. Bonfire) in te huren om te laten zien hoe het wel moet!!

Dus voel je niet meteen persoonlijk aangevallen door zo'n campagne, als je er toch van overtuigd bent dat jij het helemaal prima doet als paardeneigenaar, dan hoef je je zelf toch ook niet te verdedigen? :o


Nou, ik vind deze campagne anders een behoorlijk goed breekijzer om een aantal (!!!) stalgenootjes nu eindelijk eens aan te spreken op de mate van beweging die hun paarden krijgen (of mate van geen beweging). Bij ons op stal wordt er altijd van schande gesproken hierover, maar de eigenaren zelf worden natuurlijk maar mondjesmaat aangesproken... En zij zijn er ook van overtuigd dat ze het echt goed doen...
Door deze campagne laait de discussie op stal weer op, en als we ons samen sterk maken kunnen we misschien de eigenaren nu eindelijk eens doordringen van het foute handelen.

Misschien moeten we eens ophouden met te discussieren over Anky en eens met elkaar gaan praten wat we kunnen verbeteren aan de situatie van de paarden die we kennen...

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:53

Ik wil ook niet zeggen dat Anky het helemaal fout doet, al is het niet mijn manier. :)
Het is alleen wel feit dat dus blijkbaar niet al haar paarden veel beweging krijgen én met soortgenootjes staan, terwijl daar de campagne over gaat. Dat is wat ik bedoelde met 'niet aan de eisen voldoen van de DB'.
Misschien niet helemaal correct geformuleerd, maar in deze context dacht ik dat het wel duidelijk zou zijn dat ik het over de welzijnseisen uit deze campagne zou gaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:03

Judje schreef:
Ik wil ook niet zeggen dat Anky het helemaal fout doet, al is het niet mijn manier.


Lijkt mij een understatement vind jezelf ook niet?

Judje schreef:
Het is alleen wel feit dat dus blijkbaar niet al haar paarden veel beweging krijgen én met soortgenootjes staan, :)

Dat is helemaal geen feit, dat wordt hier terplekke verzonnen.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:27

Aimee geeft zelf aan daar regelmatig te komen/geweest te zijn, dus ga ik uit van haar informatie dat de dekhengsten iig dus niet samen op de wei oid komen. En dat was één van de welzijnspunten, die de DB hiermee wou aangeven, vandaar dat ik het apart vind ja. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:31

Judje schreef:
Aimee geeft zelf aan daar regelmatig te komen/geweest te zijn, dus ga ik uit van haar informatie dat de dekhengsten iig dus niet samen op de wei oid komen. En dat was één van de welzijnspunten, die de DB hiermee wou aangeven, vandaar dat ik het apart vind ja. :)


De dekhengsten...............nee gelukkig komen die niet samen in de wei. Veel beweging krijgen ze echter wel.

Volgens mij is het al enige tijd geleden dat Aimee daar is geweest, het kan best zijn dat er het een en ander veranderd is.

Maar neem gerust aan dat dekhengsten nog steeds in hun eentje in de wei lopen. Wel zo verstandig ook.

marjolein80
Berichten: 283
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:48

Ik las vanochtend een ongeveer gelijk artikel in het Brabants Dagblad (terug te vinden op Internet incl. filmpje). Tijdens het lezen dacht ik: wat is dit hypocriet. Juist haar paarden staan niet veel buiten! Ja misschien aan de hand of de paarden die met pensioen zijn.

Ongeacht wat ik van de verzorging van haar toppaarden vind behoren dan ook HAAR paarden dagelijks vrij in de wei te zijn. En dat zijn ze niet!

Maar... Anky is een Bekende Nederlander. Mensen lezen het artikel ook de niet paardenmensen. En dat is toch wat ze hebben willen?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:57

Ik kan me goed voorstellen dat de DB een coryfee als Anky van Grunsven gevraagd heeft het gezicht van de campagne te worden. Bijna iedere boerenhork in dit land kent haar naam en weet wel iets van haar prestaties. Dat zal in ieder geval méér aanspreken dan dat er een onbekend paardenmiepje opeens "de waarheid" komt vertellen.

Wat betreft het geroezemoes of AvG, door de wijze waarop zij in de paarden zit, de juiste persoon is, kan ik alleen maar opmerken dat het aandeel paarden dat daadwerkelijk in het topsport segment zit, in het niet valt tegenover de grote massa die de rest van de 400.000 nederlandse paarden in het bezit heeft. Je weet niet hoe de gang van zaken bij haar of andere topsportruiters in elkaar zit, als je er niet dagelijks over de vloer komt en het bekritiseren van het paardenmanagement in de topsport is waarlijk niet relevant. Het vergelijken van deze paarden met de meerderheid van de hobby-paarden op dit forum en de rest van het land is zoiets als het vergelijken van het leven van een (menselijke) topsporter met de nederlander die 's avonds met een zak chips voor de tv op de bank onderuit ligt. De kreet 'appels en peren vergelijken' is in dit verband al gevallen.
Daarmee zeg ik niet dat ook de top-paarden niet dezelfde behoeftes hebben als de hobby-dieren, maar je kunt ook niet stellen dat ze zielig in een stalletje staan te verkneuteren.

Iedereen die zich paardenliefhebber ( en oh boy paardenkenner) wenst te noemen, zou zich moeten realiseren dat er toch nog een hoop onkunde is en er genoeg paarden tot een leven veroordeeld zijn als stal-wc bewoner en knuffelkonijn, aankleedpop voor setjes etc. Het is van belang dat de basisbehoeften van een paard voor iedereen duidelijk zijn, het is al te gek dat daar sowieso discussie over gevoerd wordt. Wie de kar ook trekt, dat maakt mij verder geen bal uit.

Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:10

Jammer dat de 'kern' van het verhaal hier totaal weer uit het verband word gerukt, zo niet nog niet eens opgemerkt te worden!

Gaat het de DB nou om Anky dr paarden van meer beweging én sociaal contact te voorzien of om al die wannabee's mét paarden die denken verstand van zaken te hebben maar de plank volledig misslaan?

Als je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, dan moet het er ook echt af hè?

Is het niet haar manier van trainen, dan wel dr manier van communiceren en anders zijn haar paarden gewoon ronduit een trieste verschijning!

De paarden van Anky van Grunsven, dames en heren, komen NIETS maar dan ook NIETS te kort, zij zijn beter af dan menig dier in de wereld. Het gaat hier ook helemaal niet om Anky haar paarden, het gaat erom dat de paarden en pony's in Nederland de dupe zijn geworden van mensen die graag paard willen rijden of paarden willen bezitten, maar nog te weinig kaas hebben gegeten over het welzijn van deze dieren. En dus beste mensen staan deze dieren hele dagen op stal en worden indien het drukke schema van het baasje het toelaat, van stal geplukt om van zoveel mogelijk suffe hulpmiddelen te worden voorzien, "getraind" door spiegel rijdende wannabee's met matchende kleding. Om daarna zo verragd als het maar kan terug gezet te worden...

Om maar niet over plagende pennykinderen met een papametcenten te spreken...

En ook eenzame opsluiting komt dus vaker voor dan wij denken, anders is het voor de DB geen prioriteit om hier gehoor aan te geven.

Als we nu allemaal eens naar onszelf kijken, en naar onze dieren...
Komt mijn dier voldoende buiten, is mijn dier niet eenzaam, voldoe ik aan de wens van de DB?
Zijn mijn paarden in eerste instantie tevreden met mij ipv IK tevreden met hem?

Dan 'lopen' we het doel van de DB niet voorbij...

Een beter paardenleven begint bij jezelf... ;)

Kaja

Berichten: 3884
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:16

marjolein80 schreef:
Ik las vanochtend een ongeveer gelijk artikel in het Brabants Dagblad (terug te vinden op Internet incl. filmpje). Tijdens het lezen dacht ik: wat is dit hypocriet. Juist haar paarden staan niet veel buiten! Ja misschien aan de hand of de paarden die met pensioen zijn.

Ongeacht wat ik van de verzorging van haar toppaarden vind behoren dan ook HAAR paarden dagelijks vrij in de wei te zijn. En dat zijn ze niet!

Maar... Anky is een Bekende Nederlander. Mensen lezen het artikel ook de niet paardenmensen. En dat is toch wat ze hebben willen?


Misschien moet je lid worden van de Anky fanclub, er word namelijk jaarlijks een fanclubdag georganiseerd, waarbij je een dagje mee mag lopen om te zien hoe het op de stal van Anky aan toe gaat....

Dan sta je ook niet compleet voor PAAL als je weer denkt wat te vertellen te hebben.... :D :D