Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:08

http://www.telegraaf.nl


Samen met Bonfire steun ik een ludieke actie van de Dierenbescherming. Daarvoor kwam er gisteren bij mij op stal nogal wat pers. Ik heb een plag uit de wei van Bonfire aangeboden aan de directeur van de Dierenbescherming en over twee weken wordt diezelfde plag aangeboden aan politica Medy van der Laan. Met deze actie wil de Dierenbescherming het publiek voorlichten dat paarden met regelmaat beweging nodig hebben en vaak genoeg uit hun stal komen. Het liefst niet alleen, omdat het van nature kuddedieren zijn.

Ik vind het een goed initiatief, omdat de Dierenbescherming op een heldere, vriendelijke manier het publiek probeert uit te leggen hoe je met paarden om hoort te gaan. Ikzelf vind het erg belangrijk dat iedereen samenwerkt, de Dierenbescherming en onze bond, de KNHS, waar veel recreatieruiters zijn aangesloten, en wij als paardenhouders.

Wij zeggen altijd: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. De laatste jaren is het hard gegaan met de paardensector. Het paard heeft enorm aan populariteit toegenomen. Vooral mensen die niet gewend zijn te leven met paarden, maar zo gecharmeerd zijn van het dier dat zij daar graag hun vrije tijd aan willen spenderen, zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de afzetmarkt.

En dat is fantastisch, maar met paarden leven betekent in principe 24 uur per dag zeven dagen per week paraat staan. Soms hoor ik mensen zeggen: "Ik ben dol met mijn paard, ik ga er echt elke dag naartoe om hem uit de stal te halen, alleen vandaag niet, omdat het écht niet kan." Dat is eigenlijk niet mogelijk. Of dat mensen bepalen dat ze hun paard op stal laten staan, omdat de regen met bakken uit de hemel komt. Dat is een misvatting, je kan hem beter een frisse neus laten halen. Maar een paard 24 uur in de wei laten staan, terwijl er niet eens een fatsoenlijke schuilhut in de buurt is waarin voer en water klaarstaat, is weer het andere uiterste.

De boodschap die ik samen met de Dierenbescherming vooral hoop over te brengen, is dat mensen gewoon goed naar hun eigen paard(en) moeten kijken. De geadviseerde vier uur vrij lopen in de wei is ook niet voor elk paard zaligmakend. Je moet voor ieder paard afzonderlijk de juiste balans proberen te vinden. Je hebt nou eenmaal te maken met totaal verschillende paarden. Je hebt sobere, sterke soorten zoals shetlandpony's of Fjorden, terwijl KWPN-gefokte paarden veel gevoeliger zijn. En dan zijn er ook nog eens allemaal doelgroepen, zoals recreatie, de fokkerij, sport of topsport. Per paard en per situatie is het belangrijk om vast te stellen hoeveel beweging er nodig is.

Verder vind ik het nog vermeldenswaard dat ik Maurits Hendriks voor de eerste keer heb ontmoet in zijn functie als technisch directeur van NOC*NSF. Ik ken hem al langer, maar ditmaal sprak hij ons toe tijdens het Trainersplatform, georganiseerd door Rabobank en KNHS. Zijn instelling spreekt mij aan. Hij is een man die niks aan het toeval overlaat. Als voorbeeld haalde hij een hockeyer aan die voortdurend op de lat schoot. Daar ging hij over nadenken, waarop hij uiteindelijk bij een expert uitkwam. Ik herken daar veel in. Niet per se in dat voorbeeld, maar wel dat Sjef en ik ook nooit iets aan het toeval overlaten. Over elk detail wordt bij ons op stal nagedacht. Nu en dan sparren met Maurits zal zeker wat opleveren in de toekomst.

Anky van Grunsven.


Verwante artikelen:

[VN] Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire
[VN] Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:20

en zo praat ze zichzelf er weer uit dat die van haar dus wel veel op stal staan, een KWPN-er is net zo sober als een Fjord hoor, het is maar net hoe je het hem "leert".

Goede actie hoor, maar ze zal wel veel commentaar gehad hebben dat haar paarden wel veel op stal zijn en dan is beweging (lees rondjes lopen in een bak) dus weer voldoende ;)

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:45

Ik snap dus niet dat ze Anky daarvoor hebben benaderd, geloof niet dat haar paarden gezellig 4 uur per dag met soortgenoten naar buiten gaan. En of een paard nu 5 of 25 jaar is dat moet niet uitmaken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:48

Onze kwpn'er en nrps staan ook iedere dag 5 uur in de blubwei hoor. Overkomen ze niks van. Dat gezeur dat fjorden harder zijn etc...

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:50

Ik snap het dus wel, Anky is voor heel veel mensen een voorbeeld, dus als zij "trekker" is van zo'n project, heb je in elk meer kans dat mensen eens na gaan denken over hoe ze hun paard het beste kunnen houden. :o

En nee, ik vind de vergelijking tussen een KWPN'er en een fjord toch net iets anders.... anders had ik wel een fjord gekocht! ;-)
Betekent niet dat mijn Kwpn'ers niet naar buiten gaan, hoe meer hoe liever, maar er blijven nu eenmaal rassenverschillen....
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 04-03-09 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:51

precies :x :x

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:05

Ja, je kunt wel zeggen dat alle rassen hetzelfde zijn, maar mijn Tinkermerrie staat vrolijk in wind en regen buiten, terwijl mijn NRPS-er toch bibberend aan het hek stond (met deken).
Ik vind het goed dat er aandacht aan wordt besteed en ik denk dat we allemaal zo tien voorbeelden kunnen bedenken van paarden en pony's die het erger hebben dan die van Anky. Want inderdaad; 24/7 buiten wil nog niet zeggen dat dit ook verantwoord gebeurt.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:06

Ik vind het een sympathiek artikel. In tegendeel wat hier op bokt gebeurt wordt niet alles over een kam geschoren. Er wordt juist in overweging genomen dat verschillende rassen en gebruiksdoelen wellicht een iets andere benadering nodig hebben. Hier op bokt is iedereen daar nog lang niet over uitgediscussieerd.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:12

Nou weet ik niks af van Anky's situatie cq paarden, dus daar ga ik me niet over uit laten.

Wat ik wel altijd merkwaardig vind is dat wanneer men zijn/haar paard een 'sportpaard' vindt, dat dit dier meteen al zijn/haar vrijheid wordt afgenomen.

De kans op blessures in het weiland is helemaal niet zo groot als het paard gewend is naar buiten te gaan, en dus paard te zijn.
Uiteraard, wanneer je je superdure sportpaard angstvallig binnen houdt en hij/zij komt een keer in een ruime paddock of weiland.... jaaaaa dan gaan alle remmen los want het is en blijft een paard, ongeacht of het een KWPN-er is of een Fjord, ongeacht of ie nou 50.000 euro kost of 5.000 euro.
Maar als jouw paardje dus gewoon lekker elke dag, weer of geen weer, enkele uren buiten komt, dan lijkt mij er niks aan de hand.

Onder het zadel of tijdens het longeren kan er net zo hard een been gebroken worden!
Of dat het paard zich verzwikt in die krappe 3x3 box... kan ook....

Ik ben blij dat ik op een leuke kleinschalige stal sta waar mijn paardje elke dag van ca. 10:00 tot 17:00 uur buiten staat, én dat het gehele jaar!
Ik had ook kunnen kiezen voor míjn luxe cq behoeftes, dus lekker een binnenbak en warme kantine.
Hmmmm denk niet dat mijn paard zoveel geeft om die binnenbak of kantine........

Nu heb ik een buitenbak en ja als het regent wordt je nat. Anderzijds, komt ze wel lekker buiten! En mag ze paard zijn met andere paarden! Elke dag weer.

Nu zeg ik niet dat alle pensionstallen die een binnenbak hebben geen weidegang of vergelijkbaar bieden, maar het gros wel of beter gezegd, ze bieden te weinig aan weidegang!
Je kan geen grote binnenbak laten aanleggen en onderhouden van die 6 pensionklanten.
Daarvoor heb je er wel 60 nodig en dus 60+ paarden.
Het probleem is alleen dat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om 60 paarden te kunnen voorzien aan hun 'buitenspeel-behoeftes' zonder dat het land kapot wordt gelopen. Of er zijn te weinig paddocks ivm te kort aan grond......

Tja, wat kies je dan???????
Voor mij is dit makkelijk.

Vaak wordt er ook gesuggereerd dat er geen ander stallen in de buurt zijn. Lijkt mij stug.
Pak je fiets of auto en ga aanbellen daar waar je rijbakjes ziet of andere paarden in de wei.
Ja het kost wat moeite, maar uiteindelijk vindt je wel wat.

Misschien is het verder weg voor je maar het geld wat je bespaart op die luxe pensionstallen (welke meestal min. 300 euro per maand kosten! In tegenstelling tot een kleinschalige pensionstal, ca. rond de 200 euro), kan je vervolgens misschien spenderen aan openbaar vervoer, of extra benzine voor je auto én dan, dan heb jij een stalling waar jouw paardje wel normaal buiten komt.

Ben overigens zelf geen voorstander van 24 per dag buiten want die van mij vind dat niet tof.
Ze wil s' avonds als het donker en koud wordt lekker naar binnen maar ja dan heeft ze in elk geval lekker een uur of 7 buiten gestaan in tegenstelling tot de paarden die 23 uur van de 24 binnen staan.
Vind dat echt niet kunnen!
Laatst bijgewerkt door Blunneke op 04-03-09 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:15

chevax schreef:
Ja, je kunt wel zeggen dat alle rassen hetzelfde zijn, maar mijn Tinkermerrie staat vrolijk in wind en regen buiten, terwijl mijn NRPS-er toch bibberend aan het hek stond (met deken).
Ik vind het goed dat er aandacht aan wordt besteed en ik denk dat we allemaal zo tien voorbeelden kunnen bedenken van paarden en pony's die het erger hebben dan die van Anky. Want inderdaad; 24/7 buiten wil nog niet zeggen dat dit ook verantwoord gebeurt.



Cayenne schreef:
http://www.telegraaf.nl


Samen met Bonfire steun ik een ludieke actie van de Dierenbescherming. Daarvoor kwam er gisteren bij mij op stal nogal wat pers. Ik heb een plag uit de wei van Bonfire aangeboden aan de directeur van de Dierenbescherming en over twee weken wordt diezelfde plag aangeboden aan politica Medy van der Laan. Met deze actie wil de Dierenbescherming het publiek voorlichten dat paarden met regelmaat beweging nodig hebben en vaak genoeg uit hun stal komen. Het liefst niet alleen, omdat het van nature kuddedieren zijn.

Ik vind het een goed initiatief, omdat de Dierenbescherming op een heldere, vriendelijke manier het publiek probeert uit te leggen hoe je met paarden om hoort te gaan. Ikzelf vind het erg belangrijk dat iedereen samenwerkt, de Dierenbescherming en onze bond, de KNHS, waar veel recreatieruiters zijn aangesloten, en wij als paardenhouders.

Wij zeggen altijd: je hebt paardenmensen en mensen met paarden. De laatste jaren is het hard gegaan met de paardensector. Het paard heeft enorm aan populariteit toegenomen. Vooral mensen die niet gewend zijn te leven met paarden, maar zo gecharmeerd zijn van het dier dat zij daar graag hun vrije tijd aan willen spenderen, zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de afzetmarkt.

En dat is fantastisch, maar met paarden leven betekent in principe 24 uur per dag zeven dagen per week paraat staan. Soms hoor ik mensen zeggen: "Ik ben dol met mijn paard, ik ga er echt elke dag naartoe om hem uit de stal te halen, alleen vandaag niet, omdat het écht niet kan." Dat is eigenlijk niet mogelijk. Of dat mensen bepalen dat ze hun paard op stal laten staan, omdat de regen met bakken uit de hemel komt. Dat is een misvatting, je kan hem beter een frisse neus laten halen. Maar een paard 24 uur in de wei laten staan, terwijl er niet eens een fatsoenlijke schuilhut in de buurt is waarin voer en water klaarstaat, is weer het andere uiterste.

De boodschap die ik samen met de Dierenbescherming vooral hoop over te brengen, is dat mensen gewoon goed naar hun eigen paard(en) moeten kijken. De geadviseerde vier uur vrij lopen in de wei is ook niet voor elk paard zaligmakend. Je moet voor ieder paard afzonderlijk de juiste balans proberen te vinden. Je hebt nou eenmaal te maken met totaal verschillende paarden. Je hebt sobere, sterke soorten zoals shetlandpony's of Fjorden, terwijl KWPN-gefokte paarden veel gevoeliger zijn. En dan zijn er ook nog eens allemaal doelgroepen, zoals recreatie, de fokkerij, sport of topsport. Per paard en per situatie is het belangrijk om vast te stellen hoeveel beweging er nodig is.

Verder vind ik het nog vermeldenswaard dat ik Maurits Hendriks voor de eerste keer heb ontmoet in zijn functie als technisch directeur van NOC*NSF. Ik ken hem al langer, maar ditmaal sprak hij ons toe tijdens het Trainersplatform, georganiseerd door Rabobank en KNHS. Zijn instelling spreekt mij aan. Hij is een man die niks aan het toeval overlaat. Als voorbeeld haalde hij een hockeyer aan die voortdurend op de lat schoot. Daar ging hij over nadenken, waarop hij uiteindelijk bij een expert uitkwam. Ik herken daar veel in. Niet per se in dat voorbeeld, maar wel dat Sjef en ik ook nooit iets aan het toeval overlaten. Over elk detail wordt bij ons op stal nagedacht. Nu en dan sparren met Maurits zal zeker wat opleveren in de toekomst.

Anky van Grunsven.


Verwante artikelen:

[VN] Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire
[VN] Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:18

ik geef anky gelijk,haar paarden zijn topatleten,ze komen minimaal 3 x per dag de stal uit,krijgen echt genoeg,stevige beweging en sommige hebben een minipaardje als gezeldschap.bonfire komt nu ook dagelijks in de wei.
haar paarden zijn veel waard en er staat veel op het spel om het risico te nemen dat ze uit hun dak gaan en zichzelf of anderen blessures brengen.
[quote]
De geadviseerde vier uur vrij lopen in de wei is ook niet voor elk paard zaligmakend. Je moet voor ieder paard afzonderlijk de juiste balans proberen te vinden. Je hebt nou eenmaal te maken met totaal verschillende paarden. Je hebt sobere, sterke soorten zoals shetlandpony's of Fjorden, terwijl KWPN-gefokte paarden veel gevoeliger zijn. En dan zijn er ook nog eens allemaal doelgroepen, zoals recreatie, de fokkerij, sport of topsport. Per paard en per situatie is het belangrijk om vast te stellen hoeveel beweging er nodig is.

zij bedrijft topsport,zij is olympische kampioene!!

haar paarden komen mischien niet ''los''(wel grazen aan de hand/stappen),maar aan de rest denk ze wel:aandacht,training,voer,beweging,de beste medische zorg,frisse neus,rust op zijn tijd e.d...

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:21

Ik vind een KWPN-er en een Fjord toch wel degelijk zeer verschillende paarden en begrijp Anky haar vergelijking ook zeker wel!!
Een Fjord, of elk ander sober ras, staat dichter bij wat het oerpaard was dan een KWPN-er. En je mag er dan dus vanuit gaan dat een sober ras harder is...

Een KWPN-er is toch met een doel gefokt en dat is niet buiten in de regen staan bijvoorbeeld.

Hiermee wil ik niet zegegn dat de paarden niet buiten moeten iedere dag!
Zeker niet!
Maar dan moet daar wel de mogelijkheid toe zijn!

En je paard moet dat ook leuk vinden!
Er zijn zat paarden bij ons op stal die het na 2 uurtjes op de wei wel gezien hebben en dan echt graag naar binnen willen!

En dat wordt er denk ik ook bedoeld, dat je moet kijken per paard wat de behoeftes zijn.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:25

Ik vind het raar dat sommige paarden al na 2 uurtjes naar binnen willen.
Waarschijnlijk zijn deze paarden vergeten dat ze paarden zijn. Ze weten niet wat ze in dat natte koude weiland moeten doen waarschijnlijk en ze vervelen zich suf en staan maar voor het hek te dringen.

Dezelfde vergelijking als mensen die met pensioen gaan gek worden omdat ze niks om handen hebben en gewend zijn elke dag te werken bij hun werkgever. Ze zijn al hun inspiratie voor nieuwe dingen kwijt en weten niet hoe ze hun tijd moeten vullen dus kwijnen ze weg achter hun geraniums.
Ge-brainwashed noem ik dat.

Als je een kind vanaf zijn/haar geboorte opsluit in de kelder en na 5 jaar moet ie ineens naar buiten. Andere mensen, sociaal contact, naar school etc etc.
Waarschijnlijk zal dit kind het liefst terug willen naar zijn/haar kelder wat hij/zij is dit niet gewend.
Misschien een raar en drastisch voorbeeld (waarvan ik hoop dat mensen dit niet gaan uitproberen) maar ik probeer iets duidelijk te maken.
Als dit kind het eenmaal begrijpt en ziet dat naar buiten gaan normaal is, gaat er waarschijnlijk een wereld voor hem/haar open.

Maar goed, kan hier lang en breed over l*llen maar er zijn al genoeg topics hierover en daarom laat ik het hierbij.
Neem aan dat mijn standpunten en uitleg wel duidelijk zijn en ik hoop in de toekomst dat men inderdaad meer op gaat letten.
Laatst bijgewerkt door Blunneke op 04-03-09 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:29

casanova schreef:
ik geef anky gelijk,haar paarden zijn topatleten,ze komen minimaal 3 x per dag de stal uit,krijgen echt genoeg,stevige beweging en sommige hebben een minipaardje als gezeldschap.bonfire komt nu ook dagelijks in de wei.
haar paarden zijn veel waard en er staat veel op het spel om het risico te nemen dat ze uit hun dak gaan en zichzelf of anderen blessures brengen.
Citaat:
De geadviseerde vier uur vrij lopen in de wei is ook niet voor elk paard zaligmakend. Je moet voor ieder paard afzonderlijk de juiste balans proberen te vinden. Je hebt nou eenmaal te maken met totaal verschillende paarden. Je hebt sobere, sterke soorten zoals shetlandpony's of Fjorden, terwijl KWPN-gefokte paarden veel gevoeliger zijn. En dan zijn er ook nog eens allemaal doelgroepen, zoals recreatie, de fokkerij, sport of topsport. Per paard en per situatie is het belangrijk om vast te stellen hoeveel beweging er nodig is.

zij bedrijft topsport,zij is olympische kampioene!!

haar paarden komen mischien niet ''los''(wel grazen aan de hand/stappen),maar aan de rest denk ze wel:aandacht,training,voer,beweging,de beste medische zorg,frisse neus,rust op zijn tijd e.d...


Heeft er weinig mee te maken.Bij Bartels staan de paarden toch ook gewoon een 2 uurtjes in de wei of in de padock.
Ik vind die hele campagne prima,alleen aan de andere kant ook erg hippokriet om iemand te vragen als gezicht van de campange die zelf nooit de sportpaarden los doet.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:31

@cassanova: je hebt waarschijnlijk gelijk dat Anky op alle andere aspecten wel aan haar paard denkt, maar deze actie van de DB is juist gespitst op het samen staan en niet 23/7 op stal staan.
En volgens mij staan Anky's sportpaarden niet gezellig met de anderen buiten voor minimaal 4 uur los.

Als het wel zo is, hoor ik het graag en pas ik mijn mening aan, maar nu vind ik het een beetje 'apart'. De DB had volgens mij beter naar de Hit-Actief stallen oid kunnen gaan.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:33

Blunneke schreef:
Ik vind het raar dat sommige paarden al na 2 uurtjes naar binnen willen.
Waarschijnlijk zijn deze paarden vergeten dat ze paarden zijn. Ze weten niet wat ze in dat natte koude weiland moeten doen waarschijnlijk en ze vervelen zich suf en staan maar voor het hek te dringen.

Dezelfde vergelijking als mensen die met pensioen gaan gek worden omdat ze niks om handen hebben en gewend zijn elke dag te werken bij hun werkgever. Ze zijn al hun inspiratie voor nieuwe dingen kwijt en weten niet hoe ze hun tijd moeten vullen dus kwijnen ze weg achter hun geraniums.
Ge-brainwashed noem ik dat.

Als je een kind vanaf zijn/haar geboorte opsluit in de kelder en na 5 jaar moet ie ineens naar buiten. Andere mensen, sociaal contact, naar school etc etc.
Waarschijnlijk zal dit kind het liefst terug willen naar zijn/haar kelder wat hij/zij is dit niet gewend.
Misschien een raar en drastisch voorbeeld (waarvan ik hoop dat mensen dit niet gaan uitproberen) maar ik probeer iets duidelijk te maken.
Als dit kind het eenmaal begrijpt en ziet dat naar buiten gaan normaal is, gaat er waarschijnlijk een wereld voor hem open.


Zo heel raar is dat niet.een paard is een individu met een eigen persoonlijkheid,wil.Eene paard is het andere niet.Wei hebben welsh die op de wei geboren is altijd in een wei heeft gestaan met schuilstal.Die stond zo'n beetje 4 uur per dag op de wei en de rest in haar schuilstal.Uit eigen vrije wil,want het is gewoon een vrije inloop,terwijl haar moeder er eigenlijk nooit in staat :D ;)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:35

Judje... De paarden van Anky staan áltijd met een vriendje samen in de wei en per paard wordt bekeken hoeveel weidegang ze kunnen/moeten krijgen. De ene staat dus wat langer dan de andere. Maar daarbij moet je wel bedenken dat de paarden vier keer per dag uit de box komen voor ruimschootse beweging. Op andere stallen moet dat in één keer worden ingehaald en heb je dus een langere tijdsduur nodig.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:37

Oh ja.... En dan heb ik niet van horen zeggen, maar ik ben zelf de bron ;)

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:38

blunneke, dit zijn gewoon paarden die in een groep staan en op stal hebben de paarden bij ons ook gewoon contact met elkaar.
En ja, sommige dieren willen na 2 uurtjes weer naar binnen.

En wat hierboven ook al genoemd werd, een paard is een individu, en ieder paard is anders.
Het ene paard doe je er een plezier eme ze dag en nacht op het land te hebebn, het andere paard niet!

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:39

Wat reageren sommigen overdreven zeg. Die paarden van Anky van Grunsfen hebben het echt wel goed hoor. Die krijgen per dag genoeg beweging en genieten van de beste verzorging.

Echt goed van haar dat ze deze campagne is gestart (i.s.m.). Zij is een voorbeeld voor veel mensen, dus trekken mensen zich hier misschien wel iets van aan.

P.s. (Mijn paarden staan 6/7 uur per dag (momenteel) buiten).

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:40

Aimee schreef:
Oh ja.... En dan heb ik niet van horen zeggen, maar ik ben zelf de bron ;)

Toch vreemd dan dat ze zelf verklaard in bepaalde intervieuws dat Salinero niet los komt ivm risico's en de eigenaar van Paint zegt zelf dat Paint ook niet los kan in de wei ;)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:45

maverick schreef:
Toch vreemd dan dat ze zelf verklaard in bepaalde intervieuws dat Salinero niet los komt ivm risico's en de eigenaar van Paint zegt zelf dat Paint ook niet los kan in de wei ;)


De uitzonderingen bevestigen de regel. Voor (dek)hengsten is weidegang sowieso lastiger en kan het zeker niet met een vriendje. Cocktail kwam nog wel eens in de wei, Krack ook. Voor andere hengsten was het een te groot risico, dat zal ook wel voor Painted Black gelden.
Iedereen weet hoe heet gebakerd Salinero is, dus het zal voor hem inderdaad te veel risico zijn. Maar goed, de campagne wordt dan ook gevoerd met Bonfire en die heeft altijd gewoon in de wei gelopen, ook als er een groot kampioenschap aan kwam.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:46

Maar is het zo dat Anky's paarden nooit buitenkomen? Ik weet dat eigenlijk niet. Maar ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat dit weer een voor of tegen Anky en haar manier van paardenhouden wordt.
Feit is dat veel paarden het niet goed hebben, ondanks dat mensen er hun best voor doen, maar soms uit onwetendheid dingen doen. En met onwetendheid bedoel ik mensen die hun paard binnenhouden met regen als ook de mensen die zeggen "een paard is een paard en dus moet het 24/7 buiten kunnen".
Ik heb verschillende paarden en kijk naar wat ze individueel nodig hebben. Als mijn oudere merrie aangeeft écht geen zin te hebben in de blubber te baggeren, ondanks dat ze paard is en dat dus zou moeten willen, blijft ze lekker binnen. En dat is geen kwestie van "brainwashen" of een vergelijk trekken met een kind dat nooit sociale contacten heeft gehad. Een paard is een persoonlijkheid en iedere persoonlijkheid heeft zijn eigen voorkeuren.

Blunneke

Berichten: 830
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:49

Nah ja goed, desondanks blijf ik bij mijn mening.
En ik heb nergens genoemd dat ik pro 24/7 ben...

Waar het mij omgaat is dat IK het raar vind dat een paard na 1 of 2 uurtjes al bij het hek staat te kwijlen.
Ook vind ik dat mensen niet moeten gaan zeggen "Ja maar bij ons is het niet mogelijk om een paard langer naar buiten te doen".
Alles is mogelijk.
That's all.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Anky: Voor ieder paard moet je een balans kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:56

Waar wordt gezegd dan dat de paarden na een uurtje bij het hek staan te drammen?

Er zijn genoeg redenen waarom een paard niet langer buiten kan. Bijvoorbeeld door de conditie van het land. Ik heb bijvoorbeeld liever mijn paard dagelijks twee uur in de wei, dan één week de hele dag en de rest van de zomer moet hij binnen staan omdat hij anders tot z'n knieën in de blub zakt.