Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love_Nola_xx
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:13

Op mijn eerdere pensionstal durfde ze de mijne niet bij andere te zetten omdat ze zogenaamd heel dominant was. Nu staat ze lekker te genieten met haar vriendje en de andere paarden in de wei. Ik vind het ook heel rot om elke dag of elke week een wondje op haar hoofd tegen te komen. Nu kijk ik er niet meer naar om, want het is een gewoonte geworden. Ook toen ze alleen stond had ze van die rare dingen. Als ik haar op stal hou word ze gek. Ik snap ook wel dat Anky's paarden heel duur zijn en van al die andere, maar indd paarden zijn nu eenmaal paarden en horen vrij te zijn. Mijn mening :Y)

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:11

Wat een gemekker zeg hier, om een geit!!

Zal ik eens wat zeggen? Hier in de buurt is een wei opgesplitst in 2 stukken. Op het ene stuk lopen jaar in jaar uit een 5-tal schapen.
Het stuk ernaast is meestal leeg. Maar is eigenaar van een paarden eigenaar en die komt bij mooi weer z'n 2 paarden enkele uurtjes op de wei zetten.

En wat zie ik telkens weer gebeuren? Dat ene paard staat enkel te grazen en dat andere paard gaat steevast recht naar de kant van de schapen toe, met z'n kop over de omheining hangen! Die paarden kijken naar mekaar niet om.

En sinds mijn pony er een maatje bij heeft is haar humeur er niet op verbeterd. In het begin deed ze niets anders dan gillen als hij in de buurt kwam, en een jaar later loopt ze al bij hem weg als hij naar haar toe komt.

Zelfde met mijn hond. Toen de andere hond stierf, besloten we er geen meer bij te nemen wegens plaatsgebrek voor 2. De overblijver lag ganse dagen gewoon te nietsen, begrijpelijk, hij was eenzaam.

Sinds we er 2 poezen bijnamen, is dat dier echt heropgeleefd en hij springt rond en vecht met de poezen, ze zitten elkaar constant achterna, hij is echt gelukkig. En hij was zeker niet gelukkiger met de andere hond dan met de poezen.

Sommigen hier zijn een beetje aan het overdrijven vind ik.

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:20

Een hond en poezen zijn ook dieren die in huis behoorlijk vergelijkbaar zijn , die hebben wel een beetje dezelfde insteek.

Buitenshuis is het al een ander verhaal , daar kunnen honden veel wilder spelen en rennen en daarbij hebben ze meestal niks aan een kat. Uitzonderingen daargelaten ;)

Dat die paarden in de wei niet naar elkaar omkijken lijkt me ook niet zo raar , als ze constant op stal naast elkaar staan (denk ik ?) dan zijn ze blij dat ze even van elkaar verlost zijn :P

En je moet ook niet zomaar willekeurig 2 paarden bij elkaar in een wei dumpen. Sommige koppels werken niet.

Als mens kun je ook met de ene persoon dagenlang prima samenzijn en de ander daar stoor je je al na een minuut aan en die wil je helemaal niet in de buurt hebben. Dat is bij dieren niet anders.

Is een drogreden om bij 1x een foute combinatie dan maar te zeggen dat het dier net zo goed alleen kan zijn , dan mis je toch een beetje inzicht in de situatie denk ik :)

Lieke_M

Berichten: 911
Geregistreerd: 26-05-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:03

Mijn dieren zijn allemaal buitendieren, honden en poezen dus ook. Dan zal ik maar tot de uitzondering behoren zeker waar de hond (Berner) met de katten dolt in de tuin.
Als we de hond z'n flosh gooien, rent de kat erachteraan!

Maar om op de paarden terug te komen.. Wat ben je dan met een foute combi? Moet je dan maar paarden blijven kopen tot ze allemaal met elkaar overeen komen?

Ik heb zelf de oefening gemaakt, een shetje bijgekocht na een Bokt-vlaag over m'n kop te krijgen omdat ik een geitje bij m'n paard wou zetten. En ik ben NIET overtuigd. Uiteindelijk valt het dik tegen met het shetje, zowel voor haar (het paard voor wie we het deden) als voor ons.
Een geit vraagt niet zoveel tijd en aandacht als een pony, laat ons daar eerlijk in zijn. En de tijd die ik nu in mijn shetje steek, gaat ten koste van de tijd voor m'n paard.
En zoals ik eerder al aangaf, ze kan hem niet uitstaan. Ik wist ook van de vorige eigenaars dat ze niet graag graag gezelschap heeft, daar hadden ze 4 paarden en ze zonderde zich altijd af.

Dus ik durf voor mijn geval zelfs stellen dat m'n paard beter af was geweest met een geit als gezelschap.
Maar goed, het is niet mijn ding om dieren zomaar te dumpen als ze niet voldoen, dus de shet blijft.

Mijn mening in deze discussie: paard alleen zetten: NEE - moet dat perse met een andere paardachtige zijn: NEE.

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:19

Een paard dat er echt niet van gedient is (of misschien beter gezegd : voor wie je het juiste maatje niet bent tegengekomen) kun je ook op een eigen stukje land alleen zetten....maar dan wel met paarden in de weides ernaast. Zodat het dier toch de mogelijkheid heeft van contact en toch als kuddedier zijnde bij andere paarden staat.

Ook al kan het leven best okee zijn met een geit , van mij mag het best een harde eis worden dat je een paard alleen mag houden als het tenminste dagelijks de MOGELIJKHEID heeft om contact met anderen te hebben.