Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:21

silvana84 schreef:
Paarden samen op het land is niet een kwestie van paarden bij elkaar gooien.
En dan schrikken als het niet werkt en maar het paard wat van zich af trapt alleen zetten.

Ik heb een tijd op een grote manege/pension stal gewerkt. Als daar een nieuw paard kwam werd het een heel gepuzzel maar uit eindelijk stonden alle paarden in een groepje of minimaal met één ander paard. Ook de paarden die volgens eigenaren niet samen konden staan.

Dus ik denk dat mensen het niet te snel moeten opgeven. En voor het paard de beste oplossing moeten zoeken.


Inderdaad. Mijn paard staat nu sinds 1 dag alleen in de bak en daar ben ik niet zo blij mee. Hij stond eerst met een merrie maar toen die merrie hengstig was ging sam wat aan haar kont knabbelen. Omdat ze hengstig was liet ze dit toe en ontstond er een wond. Toen wilde de eigenaresse van de merrie niet meer dat Sam en zij bij elkaar stonden.
Toen mocht mijn paard bij de haflinger in de bak maar nu zit Sam soms wat aan de deken te knabbelen en nu mag mijn paard van de eigenaresse ook niet meer bij de haflinger in omdat ze bang is dat haar deken kapot gaat. Ik snap wel dat ze niet wil dat haar deken kapot gaat maar Sam mijn paard is een super lief paard! Hij wil alleen maar spelen. Ik hoop dat we snel een oplossing kunnen vinden want alleen in de bak vind ik ook zielig. 's nachts staan ze wel samen op stal dus hebben ze wel wat contact door de tralies heen maar niet genoeg.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

xx_Horsiex schreef:
Ze is indd het uithangbord, maar dit is niet het topic 'Laten we met zijn allen Anky de grond instampen.' Laten we het on topic houden.

Dat als uithangbord een sport (kijk, ik heb het niet over Anky) gekozen wordt die door het brede publiek als dierenkwellerij wordt ervaren vind ik persoonlijk een groot probleem. Naar de niet-paardenwereld (en naar een deel paardenhouders toe) toe schiet de actie volledig haar doel voorbij op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

Ik stond vanavond in de file en toen hoorde ik het spotje op de radio (538) en keek wat om mij heen en bedacht: Wat vind de rest van Nederland hier nou van en dan de niet paardenliefhebbers.

En dan zegt de DB: Dit is Pablo, Pablo is al 3 maanden zijn stal niet uitgeweest. En wat denkt dan het grootste gedeelte van paardeneigenaars die eigenlijk de doelgroep is: Oh die van mij komt er 1 keer per week uit, en niet 1 keer per drie maanden, dus ik doe het wel goed!!

Nee.........ik vind het idee goed, maar de invulling ervan....

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:25

Pipo schreef:
Wat vind de rest van Nederland hier nou van en dan de niet paardenliefhebbers.

Precies wat ik bedoel Pipo. Ik denk niet dat dit de paardenwereld in het algemeen in een beter daglicht stelt. Eerder het omgekeerde.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:29

Pipo schreef:
Ik stond vanavond in de file en toen hoorde ik het spotje op de radio (538) en keek wat om mij heen en bedacht: Wat vind de rest van Nederland hier nou van en dan de niet paardenliefhebbers.


Dat vroeg ik me ook af toen ik vanmiddag in de tram zat en in elke tramhalte in hartje Amsterdam een poster zag van "dit is Silver, hij heeft een hele grote speelweide .. maar niemand om mee te spelen"

M´n amsterdamse vrienden vinden paarden alleen maar stinken, en mij maar raar met die knollen. Nu denken ze helemaal dat het 1 grote my little pony wereld is :')

Vraag me af of de DB rekening houdt met geografische spreiding..

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:37

Bandida schreef:
xx_Horsiex schreef:
Ze is indd het uithangbord, maar dit is niet het topic 'Laten we met zijn allen Anky de grond instampen.' Laten we het on topic houden.

Dat als uithangbord een sport (kijk, ik heb het niet over Anky) gekozen wordt die door het brede publiek als dierenkwellerij wordt ervaren vind ik persoonlijk een groot probleem. Naar de niet-paardenwereld (en naar een deel paardenhouders toe) toe schiet de actie volledig haar doel voorbij op die manier.


Door het brede publiek? Lijkt me sterk.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:43

Wel, probeer eens zou ik zeggen, druk een grote foto van een actiefoto uit de OS dressuur af, en laat 500 mensen op de straat een kruisje bij leuk of zielig zetten. Ik denk dat we nog van geluk kunnen spreken dat de dierenbescherming DAT niet als actie heeft bedacht.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:59

Ik denk dat er een hoop leed voorkomen wordt als mensen die hun paard nu "lekker makkelijk" aan huis hebben het dier op een paardenboerderij of pensionstalling zetten. Heb het over die mensen die 1 paard aan huis houden voor het gemak of vanwege de kosten, dus niet over diegenen die op het platteland wonen en meerdere paarden aan huis hebben. Pensionstalling bij een boer die een aantal stallen heeft hoeft niet duur te zijn en is ook in de randstad beschikbaar, als je maar verder kijkt dan je neus lang is. Vaak hebben ze niet eens wachtlijsten! Kan er zo 15 opnoemen die minstens 1 plaats per direct beschikbaar hebben in de omgeving Amsterdam, op max. 15 minuten met de auto vanaf de stad. Alleen al waar ik sta zijn 3 plaatsen per direct beschikbaar! Voor weinig geld. Toch zijn er in de omgeving heel veel paarden die alleen staan...

Als je het geld er niet voor over hebt om je paard buiten huis te stallen of er een tweede bij te nemen zou je helemaal niet aan het houden van een paard moeten denken!

Bovendien valt er voor elk paard wel een maatje te vinden, als eigenaren iets minder kinderachtig en kleinzielig zijn en een beetje aan het welzijn van het dier denken. Ook mijn Miep mag niet bij elk paard van stal omdat ze een typische merrie is die flink kan gillen en ook uithaalt als zij het nodig acht, toch gaat het in de praktijk met vrijwel elk paard goed en heb met diverse andere eigenaren afspraken over het naar buiten gaan. Dat ik hun paard erbij zet, of zij mijn meiske erbij zetten. Levert soms een leuke gilpartij op en wat rondvliegende hoeven, maar geen of weinig schade (kapotte deken, is vervangbaar hoor!) Ze vinden het zelf wel uit en meestal blijft het bij dreigen en gillen.

Als je echt zo bang bent voor blessures moet je een hobbelpaard kopen, of zo'n robotpaard waarop je ook kan rijden. Zijn tegenwoordig hele goede van verkrijgbaar, bijna niet van echt te onderscheiden qua rijden. Alleen vreten ze niet, mesten ze niet en vechten ze niet. Ideaal dus!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:05

Goede actie! Wellicht dat pensionstallen nu meer de paarden naar buiten gaan doen hier in de omgeving om zich te onderscheiden van anderen. Zat stallen hier in de buurt maar nog geen eens op 1 hand te tellen waar ze in de winter buitengezet voor je worden of kunnen worden!

nobbygaard
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-10-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:11

Mijn paard staat toch altijd liever alleen dan met andere paarden. Zodra zij met andere paarden in de wei staat gaat zij zich afzonderen. Op het moment dat een ander paard bij haar in de buurt komt, raakt zij zo in paniek dat ze de wei in alle paniek uit te vluchten. Dit heeft zij al van jongsaf aan gehad.
Momenteel staat ze met haar dochter, maar ook daar moet ze niets van hebben als deze wil gaan spelen. Ik heb dus voor haar dochter als speel en afleiding een bal en een tak.
Ik heb regelmatig mijn oudere dus alleen laten staan en dat was voor haar de beste oplossing. Ik denk dat er vast wel meer paarden zullen zijn die bang voor andere paarden zijn en dus niet op gezelschap erbij zitten te wachten.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:18

Ik heb nog nooit van een paard gehoord die bang is voor andere paarden...
Jou paardje lijkt me dus een uitzondering... Veel sociaal contact is, in principe, voor alle paarden het beste!

paardjuh

Berichten: 3987
Geregistreerd: 26-12-03
Woonplaats: Vasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:28

Vind het een goeie actie. Hier zie je zoveel van die eenzame paarden in de wei staan, Die zijn allang blij als je er langs rijd met je paard. Die staan gewoon in de hoek van de wei en staart strak tussen de benen. Zielig beeld.
Blij dat ik er 2 had. al vond mijn schoonpa toen ik ze net had dat ik de oude moest verkopen. Totdat het bleek dat die oude net wat rustigere was en goeie voorbeeld gaf aan het veulen. Ik heb hem er niet meer over gehoord :Y)

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:29

Ik word hier ondertussen zo moe van... ;( . Ik heb niks tegen die actie en die spotjes, prima om mensen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Maar alle paarden zijn nu eenmaal niet over een kam te scheren. Ik ben absoluut een tegenstander van een paard alleen, heb er in het verleden ook altijd meer dan een gehad (extra erbij gekocht) om die reden. Maar wat wil nu het geval, mijn huidige eigen paard kan gewoon echt niet bij andere paarden. Hij raakt zo in paniek, niet alleen van een paard bij hem in de wei , maar ook op stal, dat hij letterlijk met zijn hoofd tegen de muur loopt om te vluchten. Om nog maar niet te spreken over dat hij begint te weven als een gek... We hebben het een paar keer geprobeerd (met verschillende paarden) maar nadat ik in 2 weken 8 keer de dierenarts kon laten komen en mijn paard alleen nog maar een zielig hoopje zenuwen was vol wonden hebben we het opgegeven. Ik heb trouwens ondertussen begrepen van een vorige eigenaar dat hij al van jongs af aan zo is. En misschien is er ergens best iets fout gegaan in zijn opvoeding, maar daar kan ik nu toch niks meer aan doen! Mijn paard staat in een zeer ruime box met buitenluik, komt iedere dag van 9 tot 5 buiten (en 's zomers ook nog van 6 tot 10) in een weide vol gras van 1,7 ha, met als hij op stal staat 's nachts net zoveel hooi als hij lust. We doen iedere dag iets leuks samen,hij word niet volgepompt met krachtvoer en nu is hij een volkomen gelukkig en in evenwicht zijnd paard, moet ik er dan maar weer zo'n hoopje ellende van maken en hem lekker aan de stalgebreken helpen omdat de dierenbescherming het weer beter weet, dacht het niet! Maar ondertussen vind iedereen me nu wel een grote dierenbeul na het horen van die reclamespotjes...
NIET IEDER PAARD IS HETZELFDE ! Laat ze het eerst eens strafbaar stellen als er werkelijk misstanden zijn zodat politie en/of dierenbescherming daadwerkelijk in kunnen grijpen voordat een dier dood is van ellende, dat lijkt me veel nuttiger...

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:13

Als dat paard in een weide staat met andere paarden in de weide(s) ernaast waarmee hij schoftkriebel-contact kan hebben als die dat wilt , dan is het toch prima ?

Zet je hem helemaal alleen in een wei zonder een enkele mogelijkheid van contact dan vind ik het wel een slechte zaak.

Ook al zoekt en wil het dier echt geen contact , je moet wel de mogelijkheid bieden. Doe je dat dan is er toch niks aan de hand als het dier er zelf voor kiest om bij de afrastering uit de buurt te blijven :)

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:31

kazary schreef:
Ik heb 1 paard en die staat opgestald, daar staat hij samen bij andere.
Mijn tuin is niet groot genoeg voor 2 paarden. Dus doe ik dat ook niet.

Steefje, ik kan niet helemaal wijs uit je bericht. sorry. Maar dit maak ik er dan maar uit op als antwoord.
Ik zou ook de hoeven van een geit niet zelf bekappen. Laat dat ook maar aan de vakman over.
Een geit heeft biks nodig, dus is daar duurder dan een shet.
Als jij je weide opdeelt kun je een shet gewoon bij je paard zetten.
Een goede omheining heb je bij een shet als geit nodig.
Beweging, ik ga er van uit dat als je een paard houd de weide daar groot genoeg voor is, dan kan een shet daar ook wel beweging genoeg vinden.


Even een laat antwoord van mijn kant.

Waar wil je iemand vinden die prof. de hoeven van een geit bekapt? Dat doet je veearts je een keer voor en dan hoor je het zelf gewoon te doen. Dat is de praktijk. Het is ook véle malen simpeler dan de hoeven van een paard. Een shet heeft een ander type omheining nodig. Voor een geit heb je écht een soort gaas nodig of vele draden elektrisch hekwerk..

Verder weet ik zeker dat een geit vele malen goedkoper is dan een shetlander. Dus als je plek hebt voor een geit heb je niet automatisch plek voor een shet. Daar blijf ik bij.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:01

Feit is dat je beide dieren tekort doet als je bij elkaar zet. Ook een geit is een kuddedier (al lijkt niemand, zelfs de DB zich daar niet druk over te maken). Beide diersoorten zullen elkaars taal niet begrijpen en behoeften zijn verschillend.

In veel gevallen gaat het niet om geld, maar ook om de ruimte. Afgelopen week zag ik dat een woning werd aangeboden met 5 paardenstallen. Het perceel had maar liefst een oppervlakte van 2.350 m²!!! Hoe kun je bedenken dat dit een paardenobject zou kunnen zijn?

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:54

Over het algemeen vinden paarden het inderdaad gezelliger met z'n 2. Maar niet elke paardeneigenaar heeft die optie. Zie het probleem ook niet zo om er een geit bij te houden.

Het zijn beide kudde dieren ja. Maar ons paard en onze geiten vermaken zich samen prima. Ze voelen zich heus niet tekort gedaan. Geloof ook best dat ze mekaar prima begrijpen. Paard poetst af en toe de geit en de geit vreet het hooi op dat hij laat vallen. Samen rennen ze ook om het hardst naar het hek of de waterbak als er iemand aankomt met eten. Prima combi (en hij heeft een pracht staart dat paard).

Geiten zijn wel zeker een heel stuk goedkoper. Voeren doen we ze bijna niet (handje per dag, met een zak voer doen we daar gewoon 2 maanden). Baal hooi delen ze samen. Bekappen doen we zelf (steefjevos: ik word regelmatig 'ingehuurd' om voeten van geiten te bekappen en ook onze schapenscheerder doet dit). Enten van geiten is veel goedkoper dan voor paarden en ook ontwormen is goedkoper.

Zelf een 2de paard kopen kunnen we ons niet veroorloven. Bovendien zou de wei dat helemaal niet aankunnen. Het is hier allemaal veengrond. De wei ziet er na 1 winter met 2 geiten en een paard uit als een modderpoel.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:02

Veulen84 schreef:
Over het algemeen vinden paarden het inderdaad gezelliger met z'n 2. Maar niet elke paardeneigenaar heeft die optie. Zie het probleem ook niet zo om er een geit bij te houden.

Het zijn beide kudde dieren ja. Maar ons paard en onze geiten vermaken zich samen prima. Ze voelen zich heus niet tekort gedaan. Geloof ook best dat ze mekaar prima begrijpen. Paard poetst af en toe de geit en de geit vreet het hooi op dat hij laat vallen. Samen rennen ze ook om het hardst naar het hek of de waterbak als er iemand aankomt met eten. Prima combi (en hij heeft een pracht staart dat paard).

Geiten zijn wel zeker een heel stuk goedkoper. Voeren doen we ze bijna niet (handje per dag, met een zak voer doen we daar gewoon 2 maanden). Baal hooi delen ze samen. Bekappen doen we zelf (steefjevos: ik word regelmatig 'ingehuurd' om voeten van geiten te bekappen en ook onze schapenscheerder doet dit). Enten van geiten is veel goedkoper dan voor paarden en ook ontwormen is goedkoper.

Zelf een 2de paard kopen kunnen we ons niet veroorloven. Bovendien zou de wei dat helemaal niet aankunnen. Het is hier allemaal veengrond. De wei ziet er na 1 winter met 2 geiten en een paard uit als een modderpoel.


Als jij niet zoveel beesten had(zie onderschrift) naast je ene paard zou je makkelijk een shet erbij kunnen kopen...

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:11

JaneJansen schreef:
Als jij niet zoveel beesten had(zie onderschrift) naast je ene paard zou je makkelijk een shet erbij kunnen kopen...


Professioneel gezien heb ik zoveel beesten. En nee dat kan dus niet.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:31

Geen paard houden is ook een optie.

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:34

Bandida schreef:
Geen paard houden is ook een optie.


Zo denk ik er eerlijk gezegd ook over.
Ik zou graag meer dieren hebben, maar heb de mogelijkheid niet om ze optimaal te houden. Dus eindigd het voor mij.
Een paard zonder vriendje (dat is een geit niet ook al denken we dingen te zien, wees eerlijk we zien vaak wat we willen zien).
Zou een reden zijn om geen paard te houden.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:20

Alani schreef:
Feit is dat je beide dieren tekort doet als je bij elkaar zet. Ook een geit is een kuddedier (al lijkt niemand, zelfs de DB zich daar niet druk over te maken). Beide diersoorten zullen elkaars taal niet begrijpen en behoeften zijn verschillend.

....


Je hebt helemaal gelijk dat beide diersoorten elkaars taal niet begrijpen en verschillende behoeften hebben.
Toch kan ik uit eerste hand meedelen dat de dieren wel degelijk gezelschap aan elkaar kunnen hebben. Hoe verklaar je anders dat onze geit zacht begon te mekkeren zodra we de pony uit de stal haalde en er pas mee op hield als we terug kwamen van de rit?

Maar inderdaad, ze werd pas écht gelukkig toen er nog een geit bij kwam. Ik denk ook wel dat paarden beter af zijn met soortgenoten, maar als je niet in staat bent om dat te verzorgen, zijn ze denk ik ook gebaat bij een schaap of een geit. Altijd nog beter dan alleen staan.

@Veulen84: excuus, ik had daar nog nooit van gehoord. Hier in de buurt is het ook niet gebruikelijk. Mijn vader heeft het van zijn opa geleerd en verder is er niemand hier in de omgeving die zo'n klus doet. Ik weet wel dat de veeartsen altijd erg behulpzaam zijn om het bekappen uit te leggen.
En ik ben het inderdaad eens over de lagere kosten :)

1Boefje

Berichten: 3968
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:01

Ik vind het een goede actie! Ik hoop dat België volgt.........:j
Nadat ik de geit en het varkentje heb weggedaan in juli heb ik in november een Shetje gekocht.
Jammer genoeg kan ik niet voorkomen dat het Shetje zo nu en dan alleen staat. Ze is nog te jong en te onervaren om mee over de straat te nemen naar een andere weide. Dus ze zal een groot deel van de zomer alleen staan. Zodra het lukt mag ze bij een ander Shetje staan bij mij 3 straten verder. Ik moet dan alleen een drukke baan over. Dus ik moet ook een beetje aan de veiligheid van het beestje denken! Maar bij mij staan ze altijd buiten. Ze kunnen de stal in of de inloopstal in. Misschien heb ik dan niet een hectare voor ze, ze kunnen in elk geval rollen in de modder, een rondje draven/galoperen en heerlijk genieten van een zonnetje!

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:02

Natuurlijk zullen ze elkaar opzoeken.
Maar zet eens 2 vreemde geiten in de weide en 2 vreemde pony's. Ga dan eens kijken wie elkaar op gaat zoeken? Bij wieze op dat moment contact willen maken en veiligheid zoeken.
Als dieren aan elkaar gehecht zijn zullen ze elkaar vast kunnen missen. Maar dat vervangt nooit een echt soortgenootje.

Het zelf bekappen is leuk, maar ik zie dat hetzelfde als zelf hoeven bekappen na een dag curus. Tegenwoordig ook in en daar beweerd men ook dat het best zelf kan.

En veel goedkoper is het niet, tot niets in vergelijking tot een shet.
Kun je dat niet betalen ben ik het eens met bovenstaande. Geen paard houden of zorgen dat hij ergens opgestald staat met meer. Een paard rijden op zich is al egoistisch van ons mensen, laat staan het ook nog het paard zijn afnemen.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:09

Veulen84 schreef:
JaneJansen schreef:
Als jij niet zoveel beesten had(zie onderschrift) naast je ene paard zou je makkelijk een shet erbij kunnen kopen...


Professioneel gezien heb ik zoveel beesten. En nee dat kan dus niet.


Ow okee, mss een idee om iemand anders zijn/haar paard/pony erbij te zetten?
Ik heb trouwens mijn oude merrie wel apart maar naast andere paarden staan. Ze heeft contact over het draadje.
Ze staat zo laag in rang, de arme, dat ze anders nooit een hap kuil krijgt overdag. ;(
In het weiland straks in april mag ze er wel weer bij, want dan is er genoeg ruimte om weg te rennen. 's Nachts op stal staat ze naast mijn andere merrie met een lage stalwand ertussen.