Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

Dat risico loop je. Maar in de praktijk valt dat reuze mee. Ik woon in een streek waar weidegang heel gewoon is. Nu ben ik daar zelf ook voorstander van dus heb ook alleen maar in pension gestaan waar dit gewoon is. In al die jaren heb ik zelden een groot weide ongeluk gezien. Niet nooit, maar zelden. Maar vaker heb ik een rij ongeluk gezien. Dat op het moment een paard stalrust nodig heeft hij geen echt contact heeft met een paard, maar alleen maar door de tralies, dat is niet anders. dat is overmacht. Totaal niet leuk en vaak moet je die paarden die weidegang zijn gewend ook nog sederen ook. Zo fijn vinden ze die stal als ze anders gewend zijn.
Maar je gaat uitzonderings gevallen toch niet aan de kaak stellen om niet uitzonderings gevallen goed te praten lijkt me zo. :)

Mitchall

Berichten: 2741
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:18

Mijn pony staat nu ook alleen, maar over 2 maanden komen er een paar paarden/pony's bij en heeft hij
elke dag vriendjes :j
Verder krijgt hij elke dag beweging en mag hij 2x per week bij andere paarden komen...
Waar Mitch is staat is overigens niet van ons, dus we kunnen er niet zomaar een dier bij zetten :n

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:31

kazary schreef:
Maar je gaat uitzonderings gevallen toch niet aan de kaak stellen om niet uitzonderings gevallen goed te praten lijkt me zo. :)


Dat is geenszins mijn bedoeling. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat er altijd uitzonderingsgevallen zijn. En daarbij denk ik dat iedereen zijn paard naar beste kunnen moet verzorgen. Dat betekent voor iedereen iets anders. Ik heb ook wel eens medelijden met paarden bij mij op stal, die ik elke dag weer met zijn tweeen naar een blubberig weitje gebracht zie worden, al dan niet op de pijnstillers - want ach, hij is wel oud maar wil nog lang niet dood - om 's avonds weer binnengehengeld te worden, een wortel gevoerd krijgen en de volgende dag, weer of geen weer, het zelfde ritueel. Mijn paarden staan geschoren onder een deken in een schone stal, komen zomers de hele dag buiten en bij te heet weer zelfs maar een halve dag en 's winters in de stapmolen overdag een uurtje. 's avonds krijgen ze hun beweging in de vorm van rijden/longeren/daggie vrij (spelen in de paddock) en 3x daags goed voer. Ik vind dit een interessante discussie, maar ik denk persoonlijk dat het wat ver gaat. Ik denk niet dat er een wettelijke standaard voor paardenhuisvesting te maken is. Maar dat is mijn bescheiden mening... :+

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:34

Maar waarom kan dat wel voor de koeienhouderij of varkenshouderij? En ook voor hondenkennels, eigenlijk alles wel met dieren. Behalve paarden.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:40

Prachtige actie!! Maar... (misschien is dit al eerder genoemd in dit topic)

... ik erger me er nogal aan dat Anky zich als een boegbeeld opstelt voor deze actie.
Volgens mij leven al haar wedstrijdpaarden een leven waar deze actie nou net tegen is.
Wat betekend: veel uren op stal, nooit los in een wei of paddock en weinig tot geen sociaal contact.

Of staan Anky haar paarden tegenwoordig een aantal uren per dag in en groepen in de paddock of op de wei.... ik denk het niet!

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:41

kazary schreef:
Maar waarom kan dat wel voor de koeienhouderij of varkenshouderij? En ook voor hondenkennels, eigenlijk alles wel met dieren. Behalve paarden.



Omdat je het hier over bedrijfsmatig houden van bepaalde dieren hebt. Als je voor de hobby een varken houdt zitten daar ook geen huisverstingsregels aan verbonden...

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:01

En al die stallen in het westen dan? Zijn die allemaal hobbie matig? Daar staat amper iets buiten, laat staan met 2.

En waarom kunnen andere landen wel een verbod stellen op solidair houden van paarden en kan het in nederland ineens niet?

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:05

ben helemaal voor deze campanje

mijn pony staat ook met een shetlander jaarlinger op de wei , en op stil zo dat die nooit alleen is .
anders kan ik me pony binnen een week , na de slager brengen zo kapot heeft zich dan gerent

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:15

kazary schreef:
En waarom kunnen andere landen wel een verbod stellen op solidair houden van paarden en kan het in nederland ineens niet?

Omdat dit Nederland is. Wij kunnen ook niet zo goed met het rookverbod omgaan bv. ;) Dwars landje ...

silvana84
Berichten: 748
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:54

Paarden samen op het land is niet een kwestie van paarden bij elkaar gooien.
En dan schrikken als het niet werkt en maar het paard wat van zich af trapt alleen zetten.

Ik heb een tijd op een grote manege/pension stal gewerkt. Als daar een nieuw paard kwam werd het een heel gepuzzel maar uit eindelijk stonden alle paarden in een groepje of minimaal met één ander paard. Ook de paarden die volgens eigenaren niet samen konden staan.

Dus ik denk dat mensen het niet te snel moeten opgeven. En voor het paard de beste oplossing moeten zoeken.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

Goede actie dit +:)+

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:09

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners uit dit topic verwijderd :)

p_ponypaard

Berichten: 611
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:36

Ik heb het gevoel dat veel mensen niet meer eerlijk kunnen zijn, niet tegen over dieren, niet tegen over anderen. Waarom kunnen veel mensen zich niet inleven in dieren dat vraag ik mij wel eens af. Waar is het gevoel en de liefde gebleven? Het enige wat ik hoor is rot smoesjes... voor alles...... jha maar dit, jha maar dat... altijd zich maar verdedigen..... kijk nou allemaal eens door de ogen van een paard. Wat zijn zijn behoefdes? en nee soms wil niet alles zo als je het zou willen hebben..... maar ik zeg wel... probeer het zo goed mogelijk te maken.... verdiep je in een paard. en kijk vooral niet naar anderen!!! verplaats je in je paard! ga zelf eens 20 uur in je kamer zitten zonder enige afleiding en eten alleen op de tijdstippen dat iemand je wat geeft. Heb allemaal eens respekt voor je paard.... kijk en luister naar hem! waar ik veel van heb geleerd is vooral logich en eerlijk na denken... je verplaatsen in een ander! En wat ik eigenlijk van de daken zou willen schreeuwen..... Een dier is totaal afhankelijk van jou!

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:39

p_ponypaard schreef:
Ik heb het gevoel dat veel mensen niet meer eerlijk kunnen zijn, niet tegen over dieren, niet tegen over anderen. Waarom kunnen veel mensen zich niet inleven in dieren dat vraag ik mij wel eens af. Waar is het gevoel en de liefde gebleven? Het enige wat ik hoor is rot smoesjes... voor alles...... jha maar dit, jha maar dat... altijd zich maar verdedigen..... kijk nou allemaal eens door de ogen van een paard. Wat zijn zijn behoefdes? en nee soms wil niet alles zo als je het zou willen hebben..... maar ik zeg wel... probeer het zo goed mogelijk te maken.... verdiep je in een paard. en kijk vooral niet naar anderen!!! verplaats je in je paard! ga zelf eens 20 uur in je kamer zitten zonder enige afleiding en eten alleen op de tijdstippen dat iemand je wat geeft. Heb allemaal eens respekt voor je paard.... kijk en luister naar hem! waar ik veel van heb geleerd is vooral logich en eerlijk na denken... je verplaatsen in een ander! En wat ik eigenlijk van de daken zou willen schreeuwen..... Een dier is totaal afhankelijk van jou!


Ik had gezegd niet meer in dit topic te reageren, maar hier wil ik even op reageren. Wat jij op dit moment doet, is het vermensenlijken van een paard. Wie zegt dat dat paard het erg vindt dat hij op bepaalde tijdstippen te eten krijgt? Natuurlijk zal een paard zich prettiger voelen op de wei, en is dit ook zeker iets wat moet. Maar, wie zegt dat een paard het zo erg vind op stal? Heeft die jou dat verteld?

Dat JIJ zo iets erg vindt betekent niet dat een PAARD dat ook zo ervaart.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:21

Bij de dierenbescherming moeten ze dan toch wel stekeblind zijn dat ze een dressuurkampioene als boegbeeld voor 'paardwaardigheid' nemen.
Voor veel wel- en zo ongeveer alle niet-paardenhouders is zo'n schuimbekkend paard wat staat te stressen in een wedstrijdring twee continenten verder ook niet echt een toonbeeld van respect voor dieren.

CharlyBrown

Berichten: 1262
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:29

jaaa!! Bandida!! Dat was nou ook precies mijn punt!

Om maar niet te spreken over hoe haar paarden behandeld worden buiten de ring... alles behalve paard-waardig...
Zo gaat dat nou eenmaal... maar hoe scheinheilig ben je als je je datnals boegbeeld laat lenen!!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:33

Geen idee over buiten de ring CB, ik heb al genoeg aan wat op de tv te zien is om Anky en collega's definitief bij dierenkwellerij onder te brengen.
Ik begrijp in de veste verte niet waarom de dierenbescherming hier voor kiest. Ongetwijfeld vanwege de mediapotentie, maar als je de samenleving een andere ethiek wil bijbrengen mag toch iets meer zelfkritiek.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:37

xx_Horsiex schreef:
Natuurlijk zal een paard zich prettiger voelen op de wei, en is dit ook zeker iets wat moet. Maar, wie zegt dat een paard het zo erg vind op stal? Heeft die jou dat verteld?
Dat JIJ zo iets erg vindt betekent niet dat een PAARD dat ook zo ervaart.

Het gaat niet over jij of ik, of voelen of denken of ik ken er eentje die..
Wat het minimum is op vlak van paardenwelzijn is al lang duidelijk, goed onderzocht, en goed onderbouwd, wereldwijd. Daar is ook helemaal geen discussie meer over (behalve op bokt dan).

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:53

Bandida schreef:
Geen idee over buiten de ring CB, ik heb al genoeg aan wat op de tv te zien is om Anky en collega's definitief bij dierenkwellerij onder te brengen.
Ik begrijp in de veste verte niet waarom de dierenbescherming hier voor kiest. Ongetwijfeld vanwege de mediapotentie, maar als je de samenleving een andere ethiek wil bijbrengen mag toch iets meer zelfkritiek.


De Anky discussie laait altijd wel weer op. Maar alsjeblieft niet in dit topic. Ga ergens anders je mening verkondigen over Anky.

tjalk

Berichten: 1752
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: heesch

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:58

vind het heel erg goed dat dit onder de aandacht word gebracht
Mede door bokt heb ik ons mam over gehaald om er nog een paardje bij te nemen natuurlijk op mijn kosten maar dan staat mijn vriendje niet meer alleen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:10

p_ponypaard schreef:
Ik heb het gevoel dat veel mensen niet meer eerlijk kunnen zijn, niet tegen over dieren, niet tegen over anderen. Waarom kunnen veel mensen zich niet inleven in dieren dat vraag ik mij wel eens af. Waar is het gevoel en de liefde gebleven? Het enige wat ik hoor is rot smoesjes... voor alles...... jha maar dit, jha maar dat... altijd zich maar verdedigen..... kijk nou allemaal eens door de ogen van een paard. Wat zijn zijn behoefdes? en nee soms wil niet alles zo als je het zou willen hebben..... maar ik zeg wel... probeer het zo goed mogelijk te maken.... verdiep je in een paard. en kijk vooral niet naar anderen!!! verplaats je in je paard! ga zelf eens 20 uur in je kamer zitten zonder enige afleiding en eten alleen op de tijdstippen dat iemand je wat geeft. Heb allemaal eens respekt voor je paard.... kijk en luister naar hem! waar ik veel van heb geleerd is vooral logich en eerlijk na denken... je verplaatsen in een ander! En wat ik eigenlijk van de daken zou willen schreeuwen..... Een dier is totaal afhankelijk van jou!


Het allerbelangrijkste, vermenselijk een paard niet, want dat doe je wel een beetje in je bovenstaande stukje.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:15

xx_Horsiex schreef:
De Anky discussie laait altijd wel weer op. Maar alsjeblieft niet in dit topic. Ga ergens anders je mening verkondigen over Anky.

?! Ze is wel het uithangbord van deze actie. Een hoge boom pakt veel wind zeggen we hier.
Verder alle lof voor de actie. En toch wel ietwat vreemd dat dit van de dierenbescherming moet komen. Je zou verwachten dat 'de paardenwereld' dit soort zaken zelf onder de aandacht brengt.

Pebblesther

Berichten: 2663
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:17

Tyke schreef:
idd superactie.

@katiavl: niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Dan is een schaap of geit een goede oplossing. En de schapen houden de wei goed schoon. en met 2 paarden gebeurt dat minder. (eten ruim rondom mest enz heen)


Niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Maar je kunt dan toch ook een shetlandertje aanschaffen. Is ook niet duur in onderhoud. In ieder geval niet duurder als een geit.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:18

Bandida schreef:
xx_Horsiex schreef:
De Anky discussie laait altijd wel weer op. Maar alsjeblieft niet in dit topic. Ga ergens anders je mening verkondigen over Anky.

?! Ze is wel het uithangbord van deze actie. Een hoge boom pakt veel wind zeggen we hier.
Verder alle lof voor de actie. En toch wel ietwat vreemd dat dit van de dierenbescherming moet komen. Je zou verwachten dat 'de paardenwereld' dit soort zaken zelf onder de aandacht brengt.


Ze is indd het uithangbord, maar dit is niet het topic 'Laten we met zijn allen Anky de grond instampen.' Laten we het on topic houden.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:19

Pebblesther schreef:
Niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Maar je kunt dan toch ook een shetlandertje aanschaffen. Is ook niet duur in onderhoud. In ieder geval niet duurder als een geit.

Of je kan samenwerken met iemand anders die ook één paard heeft.