Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110839
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 09:07

http://www.volkskrant.nl



Alleen in de wei, dat is eenzame opsluiting. Zet er desnoods een geitje bij.’ Voorlichtingsactie voor paardenbezitters.

De 26-jarige Bonfire, die negen jaar geleden met amazone Anky van Grunsven olympisch goud pakte in Sydney, legt zijn hoofd nieuwsgierig op de schouder van Frank Dales. De directeur van de Dierenbescherming kijkt even licht verschrikt achterom, maar vervolgt dan zijn betoog over verwaarlozing van paarden in Nederland: ‘Iedereen neemt tegenwoordig maar een paard of pony. Maar veel mensen behandelen hun dier niet goed, en dat gebeurt vaak uit onwetendheid.’

In de groene weide van het gepensioneerde kampioenspaard in het buitengebied van Erp (bij Veghel) lanceerde de Dierenbescherming dinsdag een voorlichtingscampagne om paardenbezitters te informeren over verzorging en huisvesting van hun dier. Speerpunten: een paard moet voldoende beweging krijgen en mag als kuddedier niet in z’n eentje in de wei lopen. Dales: ‘Alleen in de wei, dat is eenzame opsluiting. Zet er desnoods een geitje bij.’

Anky van Grunsven, die de campagne ondersteunt, geeft het goede voorbeeld. Bonfire heeft een maatje in de wei: de 8­jarige Jolly Jumper, een mini- Appaloosa. Andere paarden hebben het minder getroffen, zo blijkt uit de abriposters die de Dierenbescherming heeft gelanceerd: ‘Silver heeft een enorme speelweide, maar niemand om mee te spelen’, of: ‘Fury staat in een lekker warme stal, al 87 dagen.’ De boodschap: ‘Wees paardaardig. Laat je paard regelmatig de benen strekken.’

Volgens de Dierenbescherming worden in Nederland ongeveer 400 duizend paarden gehouden, waarvan naar schatting 100 duizend onvoldoende beweging krijgen. ‘Paarden en pony’s zijn groepsdieren, die van nature het grootste deel van de dag wandelend op zoek zijn naar voedsel. Gedurende 23 uur per dag in een gesloten box is dus niet goed’, zegt Dales.

Volgens hem komt daar nog eens bij dat zo’n 80 duizend hobbypaarden geen of onvoldoende contact hebben met soortgenoten. ‘Je ziet vaak een paard alleen in de wei staan. Vroeger dacht ik dan: hij staat daar lekker buiten. Maar een paard is een groepsdier, eenzaamheid is een kwelling.’

Daarnaast vergeten ook veel paardenbezitters dat ze eens in de zes tot acht weken de hoefsmid moeten inschakelen. Een schuilhut in de wei is ook geen overbodige luxe. ‘Het komt te vaak voor dat een dochter 12 wordt en zegt: pa, ik wil een pony’, aldus Dales. ‘Via internet kun je pony’s heel goedkoop kopen. Ze zijn soms goedkoper dan een hond. Maar pony’s en paarden hebben speciale verzorging nodig. Dat vergeten mensen nogal eens.’

Anky van Grunsven verwoordt het kort maar krachtig: ‘Vroeger had je paardenmensen. Nu heb je mensen met paarden.’

De Dierenbescherming luidt nadrukkelijk de noodklok over verwaarlozing van paarden in Nederland. Inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming rukken per jaar ruim tweeduizend keer uit om meldingen van paardenleed te onderzoeken. Na de hond neemt het paard de tweede plaats in op de lijst van de inspectiedienst.

Verwante artikelen:

[VN] Dierenbescherming start nieuwe campagne met Bonfire
[VN] Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

_BLOEMPOTJE

Berichten: 1402
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:10

Dit had ik ook al gelezen in de krant :D

Maar vind het een goede actie :j

daphneM

Berichten: 3647
Geregistreerd: 17-02-06
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:12

ja duh het is een kudde dier!..Logisch!... :7

MarjonTampon

Berichten: 842
Geregistreerd: 01-10-08
Woonplaats: Lottum

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:12

goh...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:17

Ik heb het gisteren ook al gehoord op de radio toen ik in de auto zat.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:18

niet iedereen die een paard aanschaft weet dit. Daarom is dit een goeie zinvolle actie. Mensen bewust maken! en voorlichten wat het nu eigenlijk is het wezen paard
En ja zo zijn er nog legio onderwerpen waar mensen zich meer bewust van moeten worden, maar het begin is er...

goeie aktie!

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:18

Cayenne schreef:
http://www.volkskrant.nl



Daarnaast vergeten ook veel paardenbezitters dat ze eens in de zes tot acht weken de hoefsmid moeten inschakelen. Een schuilhut in de wei is ook geen overbodige luxe. ‘Het komt te vaak voor dat een dochter 12 wordt en zegt: pa, ik wil een pony’, aldus Dales. ‘Via internet kun je pony’s heel goedkoop kopen. Ze zijn soms goedkoper dan een hond. Maar pony’s en paarden hebben speciale verzorging nodig. Dat vergeten mensen nogal eens.’


Hmmm nu nog de gemeentes die dan de vergunning afgeven 8-) Lekker makkelijk gezegd dus...

lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:22

Vind een geit/schaap enz ook geen oplossing, een groepsdier heeft gewoon nood aan communicatie met een soortgenoot.
En ja het lukt wel maar of het goed is. Eerlijk gezegd vind ik van niet.

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:23

Hoorde hem gister op de reclame ;)

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:24

ja maar ja het word je toch lekker gemakelijk gemaakt. Net wat er al in het bericht gezegt word, paarden zijn bijna goedkoper dan honden ( heb wel een idee welk soort paarden dit zijn) En mensen zijn gewoon vaak zo naief. En dan word er gedacht, geen nieuwe fiets dit jaar maar een pony, ja ze rijdt zo leuk op de manege. En het konijn daar zorgt ze ook zo goed voor. Dus tja, als er nu eens eerst een curcus voor gevolgt moest worden, hoe onderhou iik mijn paard. En dan met dat papiertje naar de handelaar. Maar goed dat zou wel erg ideaal zijn

shanou

Berichten: 314
Geregistreerd: 22-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:25

Ja, dat dacht ik ook Biancaa!!

De actie is super! Word tijd dat dat een goed onder de aandacht wordt gebracht.

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:28

idd superactie.

@katiavl: niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Dan is een schaap of geit een goede oplossing. En de schapen houden de wei goed schoon. en met 2 paarden gebeurt dat minder. (eten ruim rondom mest enz heen)

Pantykous

Berichten: 10501
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:29

Iedereen op bokt weet dit natuurlijk, en we hebben allemaal onze paarden minstens 4 uur buiten staan MET een vriendje..

Maar voor alle ANDERE leken :D is dit helemaal geen slecht initiatief hoor. Het gebeurt ook vaak uit onwetendheid.

Natuurlijk moeten gemeentes met bepaalde zaken ook beter meewerken, maar dan helpt het natuurlijk als de druk vanuit de samenleving groter wordt. :j

Love_Nola_xx
Berichten: 350
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:50

Maar even een vraag. Bonfire geniet nu zijn tijd in de wei, maar de andere paarden dan van Anky? die mogen toch ook niet in de wei. Die moeten alle dagen in de box staan? Of is dat niet?

Anoniem

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:53

dit is een bijzonder goed initiatief, maar dat ze er nu ook maar iets mee gaan doen!

superdymp

Berichten: 105
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:55

Biancaa schreef:
Cayenne schreef:
http://www.volkskrant.nl



Daarnaast vergeten ook veel paardenbezitters dat ze eens in de zes tot acht weken de hoefsmid moeten inschakelen. Een schuilhut in de wei is ook geen overbodige luxe. ‘Het komt te vaak voor dat een dochter 12 wordt en zegt: pa, ik wil een pony’, aldus Dales. ‘Via internet kun je pony’s heel goedkoop kopen. Ze zijn soms goedkoper dan een hond. Maar pony’s en paarden hebben speciale verzorging nodig. Dat vergeten mensen nogal eens.’


Hmmm nu nog de gemeentes die dan de vergunning afgeven 8-) Lekker makkelijk gezegd dus...


Ja inderdaad wij willen wel maar de gemeentes houden het tegen

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:56

Tyke schreef:
@katiavl: niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Dan is een schaap of geit een goede oplossing. En de schapen houden de wei goed schoon. en met 2 paarden gebeurt dat minder. (eten ruim rondom mest enz heen)

Toch kost mijn kleine gezelschapsdame me weinig geld. Eenmaal per 8 weken wordt ze bekapt, 4 keer per jaar wordt ze ontwormd en ze wordt eenmaal per jaar geënt. Als ik dat allemaal zo optel ben ik rond de 200 euro per jaar kwijt. Maar, moet ik er wel bij zeggen, ik heb ze thuis staan.

Een schaap of een geit moet ook klauwbekapt worden, moet ook ontwormd worden... en vergeet niet al die papieren rompslomp die je tegenwoordig hebt, óók voor maar een enkel dier. Dan liever een pony. :)

Met een beetje sneupen en mazzel heb je voor een prikkie een leuke gezelschapspony.

Anoniem

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:04

Een paar seconden geleden lieten ze op radio 3FM over dit onderwerp zelfs een promotie spotje horen...

Pepsje

Berichten: 60
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:13

Ja ik denk dat onze pensionstal-eigenaar hartstikke blij is als wij met z'n allen een geit of een schaap aanschaffen...

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:14

Wel fijn dat ze er aandacht aan besteden hoor. Voor ons is het misschien geen nieuws, maar hoe vaak gebeurt het niet dat wij commentaar hebben op hoe andermans paarden gehouden worden? Vaak ook uit onwetendheid, en voor hen is deze campagne zeer geschikt.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:14

Ik vraag me wel eens af of een schaap of geit een goede oplossing is. Die doen immers die dingen die paarden doen(spelen, krabben, elkaar op de plek zetten) nou eenmaal niet.

Ik denk dat je dan beter een pensionklantje kunt zoeken als je niet in staat bent 2 ponies te houden.
Verder blijf ik het een goed initiatief vinden. Er kan nog een hoop verbetert worden in paardenland.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:22

Love_Nola_xx schreef:
Maar even een vraag. Bonfire geniet nu zijn tijd in de wei, maar de andere paarden dan van Anky? die mogen toch ook niet in de wei. Die moeten alle dagen in de box staan? Of is dat niet?

Dat is precies wat ik ook dacht. :=

Ik zag gister de eerste billboards hier al hangen in de buurt. Ik vind het een super initiatief, alleen vind ik het jammer dat de optie geit wordt genoemd, had liever gezien dat ze soortgenootjes aan zouden bevelen.
"'Desnoods een geitje erbij" betekend natuurlijk voor velen "In plaats van een andere pony kan ik er ook een geit bij zetten".

anjore

Berichten: 255
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: t brabantse ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:26

Love_Nola_xx schreef:
Maar even een vraag. Bonfire geniet nu zijn tijd in de wei, maar de andere paarden dan van Anky? die mogen toch ook niet in de wei. Die moeten alle dagen in de box staan? Of is dat niet?


ja dat dacht ik nou ook even....
staan haar wedstrijdpaarden ook dagelijks met een maatje in de wei?

:o?

En een geit of schaap... is beter als niks.. maar zoals hier boven ook al genoemd niet de oplossing vind ik. Ook die kost geld, en papierrompslomp inderdaad....
en dan hebben ze eigenlijk allebei de verkeerde soortgenoot als maatje...

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:28

Puera schreef:
Tyke schreef:
@katiavl: niet iedereen kan 2 paarden bekostigen. Dan is een schaap of geit een goede oplossing. En de schapen houden de wei goed schoon. en met 2 paarden gebeurt dat minder. (eten ruim rondom mest enz heen)

Toch kost mijn kleine gezelschapsdame me weinig geld. Eenmaal per 8 weken wordt ze bekapt, 4 keer per jaar wordt ze ontwormd en ze wordt eenmaal per jaar geënt. Als ik dat allemaal zo optel ben ik rond de 200 euro per jaar kwijt. Maar, moet ik er wel bij zeggen, ik heb ze thuis staan.

Een schaap of een geit moet ook klauwbekapt worden, moet ook ontwormd worden... en vergeet niet al die papieren rompslomp die je tegenwoordig hebt, óók voor maar een enkel dier. Dan liever een pony. :)

Met een beetje sneupen en mazzel heb je voor een prikkie een leuke gezelschapspony.


Klopt. Bekappen doen we zelf. en de kosten voor schapen zijn dan nu voor mijn vader.
Maar je mist dierenarts kosten. Tja als die er nog bijkomen je laat je kleine viervoeter ook niet kreperen. Ik heb al genoeg gehad met de paarden en dan kan ik een tweede niet bekostigen.

Ollie23
Berichten: 718
Geregistreerd: 24-02-08

Re: Paard vindt het veel gezelliger met z’n tweetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:30

Gisteravond was het ook op SBS6. Goede campagne om hier eens aandacht voor te vragen. Ik vraag me alleen af of het wat uit zal maken...