'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110798
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:59

http://www.rtvnoord.nl


Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten. Dat zegt de organisatie van de Baistemaart in Winsum. Hiermee reageert ze op de campagne van de Dierenbescherming om dit soort markten te verbieden. Die campagne is dinsdag van start gegaan.

In Winsum worden al zo'n 950 jaar veemarkten gehouden.
Belangrijke attractie op deze zogenoemde Baistemaart zijn de paarden. Volgens de Dierenbescherming raken de dieren gestresst van zo'n evenement. Ook vindt de dierenbescherming dat de dieren te weinig buiten komen. Vier uur per dag zou het absolute minimum zijn.

De organisatie van de beestenmarkt vindt allemaal maar onzin. De paarden zijn volgens de organisatie niet zo snel gestrest en het vier uur per dag buiten laten van de paarden is niet haalbaar wegens de kosten.

De dierenbescherming houdt de paardenmarkten de komende tijd scherp in de gaten. Verder moet de campagne de politiek zover krijgen dat de wetgeving wordt aangepast.

Bekijk hier de reportage.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:04

tis ook onzin............ een gestressed paard staat er niet zo bij hoor :)

en daarnaast heb ik het ook wel eens minder naar mijn zin op mijn werk........

neemt niet weg dat ik geen fan ben van paardenmarkten, en van mij mag het verboden worden om de doodsimpele reden dat wat daar eigenlijk staat beter af is op het slachthuis.......

want had het dier gewoon verkocht kunnen worden dan was dat wel aan de hand geweest....

en natuurlijk kan iedereen hierop een voorbeeld geven van een paard van de markt die europees kampioen is geworden...... maar dat is zooooo een uitzondering op de regel

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:07

Ze zien er juist kalm uit, ik zie niks van stress.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:11

:+ zo'n stresskikkers zijn het niet, de meeste lijken de aandacht niet zo erg te vinden, wat voor paarden er staan is een ander paar mouwen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:12

nee ze zullen geen slechte beelden neerzetten duh maar er gebeuren wel degelijk nare dingen! en daarbij komt een paard is geen ding dus hoort NIET thuis op een markt.

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:13

nou ik denk dat dat een beetje aan het paard ligt
ik ben vorigjaar voor het eerst naar een paardenmarkt gaan kijken
ik hoorde de meest gruwel verhalen, maar tis mij meegevallen
en ja soms zag ik wel een paard dat ik dacht pfoe wat ziet die er beroerd uit
verder veel veulens
en ja veel paarden hadden wel last van stress
maar blinde paniek heb ik niet gezien
maar ja ben er 1 keer geweest om te kijken, dus ik kan er niet over oordelen, dit was puur wat ik meegemaakt heb

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:14

maatje............ bij mij op het werk gebeuren ook wel eens nare dingen.......... hell in mijn leven ook...........

siskeh
Berichten: 8678
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:18

tja ik denk ook niet dat veemarkten zulke nare gebeurtenissen zijn voor paarden...heus zal er wel eens wat gebeuren wat niet door de beugel kan maar dan nog, dat gebeurt nou eenmaal wel eens.

als veemarkten al te veel voor die paarden zou zijn zouden veel meer dingen niet kunnen(IMO)
maneges,
keuringen,
wedstrijden

nou en zo zijn er vast nog wel meer dingen te bedenken

Cemlys

Berichten: 14967
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:26

ik denk eens alles is uitgeladen en ter plekke staat dat de meeste stress wel weg is. tenzij je als paard het geluk hebt om naast een niet zo vrolijk, of vervelend paard te staan. maar voor de rest vind ik het nog meevallen. Er gebeuren wel eens nare dingen, maar die gebeuren op stal ook, zelfs in het wild :). natuurlijk komen daar heel veel paarden bijeen, dus logisch dat er ook meer gebeurd. Het blijven paarden he. Het buiten komen is mss wel een feit, maar zoiets is niet altijd mogelijk. en zoals kiwiko zegt, in ons leven gebeurt ook niet alles perfect. Ook in het wild niet.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:32

Van mij mogen ze blijven veemarkten organiseren, het is eenmaal een traditie en op naar 1000 jaar ;)

Mensen met erge reuma of aids breng je ook niet naar de slacht!? :+

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:48

Th0mas schreef:
Mensen met erge reuma breng je ook niet naar de slacht!? :+


Ja, maar daar wordt niet opgereden :D

Paarden met mensen vergelijken, kun je niet.

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:49

maatje31 schreef:
nee ze zullen geen slechte beelden neerzetten duh maar er gebeuren wel degelijk nare dingen! en daarbij komt een paard is geen ding dus hoort NIET thuis op een markt.



Dit vind k dus ook, het is onnatuurlijk om die paarden zo te laten staan. Een paard wat niet naar buiten kan en alleen maar stilstaat is geen paard, een paard moet vrij kunnen bewegen.

Bovendien je ziet niet alles wat er op die markt gebeurd, er zullen gerust een paar boeren rondlopen die die paarden weleens een rotschop om niks verkopen.

Het blijft alleen om geld gaan, traditie of niet, ten koste van de paarden, want als die niet verkocht worden is het einde in zicht.

nikolletje

Berichten: 577
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:00

Citaat:
Bovendien je ziet niet alles wat er op die markt gebeurd, er zullen gerust een paar boeren rondlopen die die paarden weleens een rotschop om niks verkopen.



Tja ik denk dat genoeg mensen dat ook gewoon bij hun thuis/ stal zullen doen. Maar daar zien we het niet, dus is het minder zielig?

Vind dat er wel beter gecontroleerd op een markt mag worden, want er gebeuren idd genoeg dingen die niet door de beugel kunnen. Maar verbieden, nee denk niet dat de oplossing is.

Zelf al jaren aanwezig op verschillende markten. Genoeg gezien en meegemaakt. Maar bij onze ponys nooit wat aan de hand geweest. Tja hengstjes wel eens lekker op dreef, maar dat lijkt me normale reactie. Verder alles lekker rustig om zich heen aan het kijken

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:05

KiWiKo schreef:
tis ook onzin............ een gestressed paard staat er niet zo bij hoor :)

en daarnaast heb ik het ook wel eens minder naar mijn zin op mijn werk........

neemt niet weg dat ik geen fan ben van paardenmarkten, en van mij mag het verboden worden om de doodsimpele reden dat wat daar eigenlijk staat beter af is op het slachthuis.......

want had het dier gewoon verkocht kunnen worden dan was dat wel aan de hand geweest....

en natuurlijk kan iedereen hierop een voorbeeld geven van een paard van de markt die europees kampioen is geworden...... maar dat is zooooo een uitzondering op de regel




Niet alles is beter af op het slachthuis hoor ;) Er staat ook wel eens iets tussen waar niks mis mee is.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:12

niet alles wat niet verkocht word gaat naar de slacht hoor.
er zijn er ook die geen goede prijs kunnen krijgen voor hun paard en ze daarom gewoon weer mee naar huis nemen,ook kun je op de markt zeer leuke shetlander's kopen,en ook leuk gefokte veulen's,een mooie gereden pony of paard,zou ik daar dus niet kopen!daar kun je op wachten dat er wat aan mankeert.
ik vind het wel een sneu gezicht dat die kleine pony's aan bosjes aan een touw geknoopt staan,en mekaar de hele tijd in mekaar schoppen!dat zie ik iedere keer,ook zie je sommige de hele dag er maar staan,dat vind ik toch wel zielig,staan ze daar op de vroege ochtend in de regen te kleumen,met veulens van een paar dagen oud,en een andere heeft een zadel op of een karretje erachter,en dan de hele dag......

even offline...mijn vorige pension houder kocht een aantal jaar geleden 3 veulens op de markt van zuidlaren.
1 zwarte(kenwood)een schimmel(winckenburg)en een bruintje(triton)
de schimmel heb ik gekocht toen hij 3 was,hij was als 5 jarige L springen en werd verkocht naar zweden.
de bruine ook L springen is nu recreatie paardje geloof ik.
maar de zwarte een kenwood,sprong nationaal met willem greve!
met zeer goede resultaten(je kunt hem wel googelen pandoer kenwood)
nu loopt hij L met een rijke meneer hihi.
dus dat er alleen slachtafal staat is wel een erg negatiefe omschrijving!!

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:12

Die 10 paarden op de baistenmaart staan zijn echt niet gestresst. Zijn echt de rust zelfve. Maar deze paarden staan ook helemaal niet in de buurt van kermis o.i.d. staan in de "winkel"straat waar verder niks te doen is. En ze staan er niet zo lang.
En de andere dieren die er staan hebben ook nergens last van.

Snap eigenlijk uberhaupt niet dat de baistenmaart in het nieuws komt. Zoveel steelt het niet meer voor. Kunnen het beter gewoon Vanallesmaart noemen.

Tja als je nou naar zuidlaardermarkt kijkt, waar de paarden bijna tussen de kermisatracties tstaan tja...

Balou_k

Berichten: 14086
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

die shetlanders staan wel leuk zo'n gat erin, ik kan niks over de markten zeggen, ben er nog nooit naartoe geweest, ze staan zo te zien wel rustig.

4 uur vind ik trouwens te weinig/
.

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:51

Nou bij de paardenmarkt in Bemmel ben ik 1 keer geweest (dagje uit), zal ik dus nooit meer doen. Wat een ellende heb ik daar gezien. De misstanden heb ik toen doorgegeven aan de marktleiding en ze hebben beloofd er wat aan te doen. Ik hoop maar dat dat gebeurd is. En dat parden een aantal uren naar buiten moeten per dag vind ik ook een normale zaak. De meeste paarden hier op de manege's komen de hele winter niet naar buiten. Ze worden 1 keer per dag de stal uitgehaald om een half tot een heel uur met de eigenaar in de binnenbak te lopen en verder mogen ze dan nog een half uur de stapmolen in. De rest van de 22 en een half uur staan ze achter de tralies.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 00:39

cas schreef:
Nou bij de paardenmarkt in Bemmel ben ik 1 keer geweest (dagje uit), zal ik dus nooit meer doen. Wat een ellende heb ik daar gezien. De misstanden heb ik toen doorgegeven aan de marktleiding en ze hebben beloofd er wat aan te doen. Ik hoop maar dat dat gebeurd is. En dat parden een aantal uren naar buiten moeten per dag vind ik ook een normale zaak. De meeste paarden hier op de manege's komen de hele winter niet naar buiten. Ze worden 1 keer per dag de stal uitgehaald om een half tot een heel uur met de eigenaar in de binnenbak te lopen en verder mogen ze dan nog een half uur de stapmolen in. De rest van de 22 en een half uur staan ze achter de tralies.


Daarmee schets je een hele brede groep, heel veel Bokkers ook.... ik vind het een SCHANDAAL en 'de hemel zij geprezen' dat de Dierenbescherming daar een campagne over start. Hopelijk springt de politiek er ook eens in.
Ik kan de dag dat die dieren een fatsoenlijk leven krijgen niet meer afwachten...

Maarre, on topic: veemarkten... weg ermee! Er zijn meer tradities die afgeschaft zijn om zeer geldige redenen.... deze onzin hoeft niet in stand gehouden te worden.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:49

De paarden minimum 4 uur per dag buiten vind ik een goede wet,dan kunnen ze vele maneges en pensionstallen opdoeken hoor.
Ben er zekers van dat er bokkers genoeg zijn die hun paard in een gevangenis houden.
dat ze daar eerst den opkuis houden.
ken pensions (maneges) genoeg waar men vanaf oktober tot mei geen enkele weide mag gebruiken,en waar de binnen en buitenpsites niet gebruikt mogen worden om enkele uren bezet te houden voor je paard erin los te gooien,hooguit 10 minuten,als er niemand aan het rijden is.

dat ze daar eerst eens aan welzijn denken.

superdymp

Berichten: 105
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:57

Een paard zal ook wel niet zo gestrest worden van de markt zelf maar wel van die fijne handelaren die hun handen niet thuis weten te houden , van mij mogen ze het verbieden al die onzin er zijn zat mogelijkheden om het paard te verkopen

Paarden minimaal 4 uur buiten zouden de meeste paarden liefhebbers uit zich zelf al moeten doen maarja dat is vaak wel anders jammer genoeg dus vandaar een wet
Ik ben een voorstander

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:03

Ik ben 2x op een paardenmarkt geweest en de tranen sprongen in mijn ogen. Wat een verschrikking! En dan al die lompe boeren met een stokkie even tegen de poten aanslaan. Ik was in alle staten toen ik dat zag.

En tuurlijk heeft iedereen wel eens een slechte dag in zijn leven, maar dan wordt je waarschijnlijk niet met stokken geslagen, of wel?

Van mij mogen ze die onzin absoluut verbieden, hoe lang het ook al bestaat!

natasjahut

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-07
Woonplaats: Schiedam

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:10

ik woonde in winsum en kwam elk jaar op die markt. Daar heb ik nog nooit gezien dat er een paard werd geslagen. ze staan daar een dagje met zijn allen gewoon bij elkaar krijgen eten en heeel veel aandacht. Ik heb ook nog bijna nooit eentje zien staan die er verdrietig of boos uitzag. De meeste waren wel vrolijk of ze stonden gewoon een beetje half te slapen. Ik vind in ieder geval niet dat ze hem in winsum moeten verbieden want daar gaat het er heel normaal aan toe! Andere paardenmarkten weet ik niet. Ik heb namelijk wel heel veel verschrikkelijke verhalen gehoord! En daar ben ik natuurlijk ook tegen.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:21

natasjahut schreef:
ik woonde in winsum en kwam elk jaar op die markt. Daar heb ik nog nooit gezien dat er een paard werd geslagen. ze staan daar een dagje met zijn allen gewoon bij elkaar krijgen eten en heeel veel aandacht. Ik heb ook nog bijna nooit eentje zien staan die er verdrietig of boos uitzag. De meeste waren wel vrolijk of ze stonden gewoon een beetje half te slapen. Ik vind in ieder geval niet dat ze hem in winsum moeten verbieden want daar gaat het er heel normaal aan toe! Andere paardenmarkten weet ik niet. Ik heb namelijk wel heel veel verschrikkelijke verhalen gehoord! En daar ben ik natuurlijk ook tegen.


Dan klinkt die paardenmarkt wel paardvriendelijk. Alsnog is het niet ideaal voor zo'n paard mja. Ik ben bij een paardenmarkt in Enter geweest, en daar kregen ze geen eten, boeren die met hun wandelstok even tegen die pezen slaan, en als een paard dan iets terugdoet zoals even dreigen, dan kregen ze nog een mep op hun kont ook. Er werden ook veulens ineens bij hun moeder weggehaald, terwijl ze het duidelijk niet gewend waren, een fries die een extreem doorgezakte rug had.... noem het maar op. Echt verschrikkelijk! ;(

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: 'Paarden raken helemaal niet gestresst van veemarkten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:52

ik ben van mening dat paardenmarkten niet nodig meer hoeft te zijn maar......dan zullen de handelaren om hun verkoopwaar te willen verkopen een nette stal/weide en paddocks moeten hebben,meer personeel en bekendheid maken(bijv via website)..DAT IS BETERE ZAAK VOOR DE PAARDEN/PONYS!

maar dat kost hun meer geld dan de meeste stokhandelaren hun paarden/ponys nu wegflikkeren in een onverzorgde wei en iedere markt ze ophalen in veewagen en er daar uitflikkeren..dat is stress,het gebeurt niet op een nette manier..

staldoorstap en die stal ''jacobs''in oud beijerland en de stal in zevenhuizen en van vliet in wateringen zijn al handelstalletjes begonnen zoals op de eerste manier....beter toch?