"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:31

Ik zou het ook niet zo'n probleem vinden als de prijzen van paarden omhoog zouden gaan. Het feit dat veel mensen nu "toch maar een paardje" kopen heeft ook te maken met het feit dat veel dieren in aanschaf een habbekrats kosten, het is niet voor niets dat er de laatste tijd zoveel misverstanden op het gebied van paardenhouden plaatsvinden.

Al die arme dieren die in 1e instantie voor een paar cent gefokt worden, daarna voor een paar cent verkocht worden en vervolgens voor een paar cent gehouden worden, want de kennis en kunde ontbreekt in 8,75 van de 10 gevallen.
Een echt goed paard kost nog steeds goed geld, uitzonderingen daargelaten. Een goed, gezond en voor de recreatie ruiter geschikt paard hoeft niet meteen een vermogen te kosten, maar het bedrag wat er voor neergeteld zou moeten worden mag best dusdanig zijn dat men eerst eens nadenkt voordat ze het dier kopen. Ik hoor zovaak dat men een prijs van 2000/ 3000 euro al duur vind. Als je rekent wat een paard kost, zijn dat prijzen waar je eigenlijk net een veulen voor zou moeten kunnen kopen. Aangenomen dat dat dier gefokt en opgefokt is met beleid.

Wat hengsten betreft, waarom zou je een middelmatig dier te lang hengst laten? Zelfs een goede hengst heeft weinig kans op dekkingen. Er zijn zat mensen die hengsten hebben en er niet op de juiste manier mee om kunnen gaan, dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Wij hebben zelf 2 hengsten bij huis lopen, geen probleem, maar een daarvan is de Lusitano kampioen en de ander heeft dergelijke Paint/ quarter bloedlijnen en zoveel aanleg dat het de moeite is hem ook hengst te laten.
Mijn Arabier is op 3 jarige leeftijd gecastreerd omdat hij geen aanwinste zou zijn voor de fokkerij, als hengst geen fijn karakter had ( nu is het een prima dier) en ik toen nog afhankelijk was van pensionstallen.
Als de paint of Lusitano geen toekomst als dekhengst zouden hebben zouden ze misschien wel gecastreerd worden, wat niet nodig is omdat ze beide perfect onder appèl staan en we ze ook aangeschaft hebben met het oog op de dekdienst.

Maar dan spreek je dus ook over paarden die niet in de klasse "goedkoop" vallen. Hengsten zijn niet voor iedereen weggelegt, als je er mee om kan gaan prima, maar als het geen aanwinst is voor de fokkerij door bijv. extrerieur problemen/ drager van ziektes etc. is casteren vaak de beste optie. Dan weet je tenminste ook zeker dat er met dat dier nooit vermeerderd zal worden en het overdragen van minder wenselijke eigenschappen/ ziektes geminimaliseerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:31

Nog nooit gehoord van een verzekering, Lois? Je kunt in dit vrije land je paard verzekeren tegen torenhoge dierenartsrekeningen namelijk :D
Verder is er niks ergs aan de slager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:32

Echwel schreef:
Ach dan zijn er nog altijd genoeg afgekeurde dravers die voor een prikkie weg gaan

En ik wil juist mijn haflinger door een arabier of nrps'er laten dekken ....


Ja, zou een goed menpaard op kunnen leveren Echwel!!!
Overigens hebben wij ook een draverruintje lopen die echt heel weinig heeft gekost maar het voor de kar erg goed doet, alleen je moet er wel mee om kunnen gaan.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:41

Al de paarden die ik al in mijn leven heb gehad en heb voor de moment, hebben mij gemiddeld 2000 € gekost. De ene iets meer, de andere iets minder. Dat waren stuk voor stuk paarden waar we veel aan plezier hebben aan beleefd en veel van geleerd hebben. Wie zegt dat een goed paard veel geld kost??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:41

Lois28 schreef:
suleilitha schreef:
Dus, met andere woorden, een paard zou dan niet meer zijn weggelegd voor de arbeider die wel een lapje grond heeft en een stal erop maar net niet genoeg budget om een duur paard te kunnen aanschaffen.
Jij hebt daar geen problemen mee Lois, maar er zijn genoeg mensen die dat wel hebben. We zijn niet allemaal rijk namelijk.


Dit slaat meer op het feit dat er steeds meer mensen een paard kopen voor een prikkie op de markt die geen verstand van paarden hebben. Ik ken gevallen dat een pony wordt "opgesloten" in een garagbox van een flat in de randstad omdat die mensen het zo'n leuk huisdiertje vinden en het voor een prikkie konden kopen en ik ken zo nog wel meer gevallen. Kijk als de prijs van een paard omhoog gaat, kopen dit soort mensen minder snel een paard/pony. En de echte liefhebber spaart er toch wel voor, dus het heeft niets met arm of rijk te maken, in onderhoud kosten ze allemaal geld.


De prijs van een paard heeft niets temaken met raszuiver of niet. Deze prijs valt of staat met vraag en aanbod. Je kan wel uitsluitend raszuiver gaan fokken -> de prijs kunstmatig hoog houden -> liefhebbers met een kleine beurs benadelen. Maar zodra er een overschot aan raszuivere paarden komt zal de prijs echt wel zakken.

Het is trouwens ook niet bepaald eerlijk om liefhebbers een paard te 'ontzeggen'of onredelijke prijzen te vragen, omdat er een paar raddraaiers tussen zitten.

Er is misschien nog wel meer leed en ellende bij die 'elite' groep die een duur paard kopen om te showen, maar er verder de b*llen verstand van hebben.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:44

@ Juliette86: men het met je eens!

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:45

suleilitha schreef:
Nog nooit gehoord van een verzekering, Lois? Je kunt in dit vrije land je paard verzekeren tegen torenhoge dierenartsrekeningen namelijk :D
Verder is er niks ergs aan de slager.


Echt? 8)7
Ja en die mensen die met veel pijn en moeite net een paardje kunnen betalen en maandelijks nog net kunnen onderhouden, kunnen ook echt die torenhoge premies betalen hè? Want het kost behoorlijk geld als je je paard all-risk wilt verzekeren tegen da-kosten.

sunnymay

Berichten: 822
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:48

Heb niet alle reacties gelezen, maar misschien is het al gezegd....

Ben het helemaal eens met dit bericht.
Maar ook moeten mensen bewuster worden met of ze wel of geen paard kopen.
Hoe veel mensen met maar amper verstand van een paard, schaffen een paard aan!?
Vaak de goedkopere paarden, soms paarden die wat mankeren, noem maar op....

Of ze weten niet om te gaan met een veulen en voeden een veulen verkeerd op.
Ze kunnen het veulen niet handelen, veulen wordt verkocht, die nieuwe eigenaar kan probleem ook niet oplossen en paard wordt weer verkocht, ga zo maar door...

Denk niet dat het alleen om fokken gaat, maar ook met de mensen van tegenwoordig. Iets meer kennis zou ik toch graag willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:51

Ook ik heb paarden lopen die ik met pijn en moeite kon betalen hoor Lois. Sorry maar ik vind dat je er een eind op weg generaliseert. Ik heb niks tegen mensen die niet bulken van het geld en toch paarden hebben, sterker nog, zij waarderen het misschien nog wel meer dan de nouveau riches onder ons.

Mijn beste paard van stal is rontgenologisch niet 100%. Klinisch is hij prima in orde. Hij heeft me niet de hoofdprijs gekost, (lees: kiloprijs) verder heeft ie alles in huis wat ik graag zie bij een paard, en ook in de dressuur, zowel onder het zadel als aangespannen staat hij zijn mannetje.
Als hij dat ongeluk als twenter niet had gehad, had ik hem nooit kunnen betalen want dan had hij meer dan 10000 op moeten brengen. Ik heb hem praktisch voor de slacht weggekocht, opgelapt en later beleerd en doorgetraind. En hij is en blijft onze topper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:06

Lois28 schreef:
Echt? 8)7
Ja en die mensen die met veel pijn en moeite net een paardje kunnen betalen en maandelijks nog net kunnen onderhouden, kunnen ook echt die torenhoge premies betalen hè? Want het kost behoorlijk geld als je je paard all-risk wilt verzekeren tegen da-kosten.


_/-\o_ _/-\o_ tenminste 1 persoon hier heeft het licht gezien!! Had jij niet de vriend/man van adel? *gaat even terug lezen* Correctie; dat was Winnie_Smit

Terug naar de 19de eeuw *\o/* paardrijden als vrijetijdsverdijf / statussymbool van de elite! _O-

Het voetvolk is maar arm en kan nooit goed voor een 2derangs betaalbaar paardje zorgen. :(:)

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:10

Je kunt toch beter iemand hebben die zielsveel van het diertje houdt en beknibbelt op alles om het dier te onderhouden
Dan iemand die geld zat heeft en het als statussymbool in de stal heeft staan

equitation

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:15

Juliette86 schreef:
Lois28 schreef:
Echt? 8)7
Ja en die mensen die met veel pijn en moeite net een paardje kunnen betalen en maandelijks nog net kunnen onderhouden, kunnen ook echt die torenhoge premies betalen hè? Want het kost behoorlijk geld als je je paard all-risk wilt verzekeren tegen da-kosten.


_/-\o_ _/-\o_ tenminste 1 persoon hier heeft het licht gezien!! Had jij niet de vriend/man van adel? *gaat even terug lezen* Correctie; dat was Winnie_Smit

Terug naar de 19de eeuw *\o/* paardrijden als vrijetijdsverdijf / statussymbool van de elite! _O-

Het voetvolk is maar arm en kan nooit goed voor een 2derangs betaalbaar paardje zorgen. :(:)

Ja, gadverdamme wat een zwart/wit visie heb jij. Dus er zijn alleen mensen die een heel duur paard kunnen betalen of mensen die net een goedkoop paardje kunnen betalen en amper kunnen onderhouden. Denk jij dat er geen mensen die gewoon van het paardrijden genieten maar geen sporttalent hoeven omdat daar hun interesse niet ligt dus bedanken voor een paard van 15 000 euro en liever een gezond recreatiepaard willen van 10 000 euro minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:24

aad1990 schreef:
Ja, gadverdamme wat een zwart/wit visie heb jij. Dus er zijn alleen mensen die een heel duur paard kunnen betalen of mensen die net een goedkoop paardje kunnen betalen en amper kunnen onderhouden. Denk jij dat er geen mensen die gewoon van het paardrijden genieten maar geen sporttalent hoeven omdat daar hun interesse niet ligt dus bedanken voor een paard van 15 000 euro en liever een gezond recreatiepaard willen van 10 000 euro minder.


Graag even de andere berichtjes ook lezen. Dit is namelijk behoorlijk sarcastisch bedoelt ;)

Betaalde tot een jaar gelden ook twee pony's van een bijbaantje bij de Appie. Huurde voor 30 euro een stukje grond en voor een 10 euro wat opslag voor hooi. Maar mijn beestjes zijn nooit iets tekort gekomen.

Beter een arme sloeber met een gezonde/degelijke kruising dan kakker waarvan de kwpner niet buiten kan. Want dan breken zijn beentjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:30

Lois28 schreef:
Maar de meeste mensen die bv een fries uit een kwpn'er fokken kijken niet naar de voorouders (en hebben uberhaupt geen idee waar ze mee bezig zijn) en dan krijg je vaak een paard dat exterieurmatig niet correct is of een k** karakter heeft, en wat gebeurd er dan mee? Als je het voor jezelf houdt, prima, maar meestal belandt zo'n paard uiteindelijk bij de slager.

Wat betreft het rijden van hengsten, zoals ik al aangaf, vind ik dat alleen hengsten die goedgekeurd zijn voor de dekdienst, hengst mogen blijven en dan komen die automatisch bij de profs terecht. Met als reden dat er geen dekkingen op MP komen te staan voor 25 euro. Als een hengst niet is goedgekeurd bij een stamboek, wat moet je er dan mee???

Kijk de eisen aan paarden worden steeds hoger, en als blijkt dat paarden een bepaald niveau niet aankunnen (bv door exterieurmatige tekortkomingen) of zelfs als recreatiepaard niet geschikt blijken te zijn en uiteindelijk bij de slager terechtkomen, dan vind ik dat er moet worden ingegrepen..

Naast het feit dat ik een gezond dosis verstand heb ben ik ook een liefhebber, in mijn geval van kwpn'ers. Ik zelf heb ook een kwpn merrie (ster en prok-gecertificeerd)


Arrogantie ten top. Kotssmiley.

Alsof de wereld er beter van zou worden als er alleen maar KWPN gefokt zou worden.
Alsof er geen KWPN paarden bij de slacht belanden die qua niveau, gezondheid of karakter niet voldoen!
Alsof jij voor een ander kan bepalen of ze hun hengst moeten laten ruinen of niet.
Alsof jij weet hoe de 'meeste mensen' zonder KWPNers met hun paarden of pony's omgaan.


fokfanaat schreef:
[EHK] [H]Hengstenkeuze voor kruizing fries x haflinger
zoiets voorkomen!

iemand schreef:
Ik heb een kruising merrie (fries x haflinger) die ik toch graag zou laten dekken
Ze heeft dus geen papier ofzo en wil dus niet al te veel geld spenderen.


Fokfanaat: niet iedereen wil een sportpaard.
Moet ze voor een godsvermogen een KWPNer aanschaffen en duizenden euro's aan dekgeld, stamboekkosten e.d. gaan betalen terwijl topsport helemaal het fokdoel niet is?

Het project in Engeland is om bewustwording te kweken onder de bevolking. Niet om fokken te verbieden, of fokken alleen mogelijk te maken voor sportpaarden. Er is een groeiende groep mensen die helemaal niet op een hete KWPNer, gefokt voor topsport, zit te wachten. Dat zie je wel op het wedstrijdterrein, in de basissport zie je steeds meer Tinkers, Friezen e.d. En dan is er nog een hele groep mensen die gewoon recreatief wil rijden/mennen.
Van mij mag iedereen een veulen fokken als ze er zelf de zorg en verantwoordelijkheid voor nemen.
En het is je ethische plicht om een zo gezond mogelijk paard te fokken, of het nou wel of geen papier heeft. Er lopen genoeg rotte KWPN fokmerries waar het ene na het andere veulen uitgetrokken wordt.

En er belandden net zo goed paarden met papier bij de slager als paarden zonder papier. Bovendien: dat vind ik pas een penny idee, dat een paard niet geslacht zou mogen worden. Nou en, who cares, zolang er paardenvlees gegeten wordt, worden er ook paarden geslacht.

equitation

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:38

[***] schreef:
Fokfanaat: niet iedereen wil een sportpaard.
Moet ze voor een godsvermogen een KWPNer aanschaffen en duizenden euro's aan dekgeld, stamboekkosten e.d. gaan betalen terwijl topsport helemaal het fokdoel niet is?

Het project in Engeland is om bewustwording te kweken onder de bevolking. Niet om fokken te verbieden, of fokken alleen mogelijk te maken voor sportpaarden. Er is een groeiende groep mensen die helemaal niet op een hete KWPNer, gefokt voor topsport, zit te wachten. Dat zie je wel op het wedstrijdterrein, in de basissport zie je steeds meer Tinkers, Friezen e.d. En dan is er nog een hele groep mensen die gewoon recreatief wil rijden/mennen.
Van mij mag iedereen een veulen fokken als ze er zelf de zorg en verantwoordelijkheid voor nemen.
En het is je ethische plicht om een zo gezond mogelijk paard te fokken, of het nou wel of geen papier heeft. Er lopen genoeg rotte KWPN fokmerries waar het ene na het andere veulen uitgetrokken wordt.

En er belandden net zo goed paarden met papier bij de slager als paarden zonder papier. Bovendien: dat vind ik pas een penny idee, dat een paard niet geslacht zou mogen worden. Nou en, who cares, zolang er paardenvlees gegeten wordt, worden er ook paarden geslacht.


Ja, soms wordt er alleen maar gegeild op het papier zonder dat er goed naar het veulen zelf gekeken wordt daar wil ik dan even bij toevoegen dat het nog altijd geldt: wat de gek er voor geven wil :D

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:50

Wat jammer dat mensen zo slecht de berichtjes lezen en gelijk allerlei vooroordelen hebben hoe mensen zijn en bij mensen in de portemonnee kunnen kijken. Wat ik knap vind overigens.
Nee en vervolgens wel klagen en berichtjes posten als er weer een topic wordt geopend als ergens de handel in beslag is genomen omdat eigenaren niet in staat waren om voor hun paarden te kunnen zorgen (heuuul zielig). Ja en dat zijn de gevolgen als er te veel wordt gefokt :+

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:50

[***] schreef:
Fokfanaat: niet iedereen wil een sportpaard.
Moet ze voor een godsvermogen een KWPNer aanschaffen en duizenden euro's aan dekgeld, stamboekkosten e.d. gaan betalen terwijl topsport helemaal het fokdoel niet is?


wie heeft het over kwpn?
Ik denk dat als je met een kruising fries/haflinger sowieso niet moet gaan fokken omdat je echt geeen idee hebt hoe dat eruit komt te zien, en waarvoor het gebruikt kan gaan worden.
BVovendien vind ik een hengst zoeken met als voornaamste ciriteria de prijs echt belachelijk, ik zou altijd een gekeurde hengst willen hebben, puur omdat je daar genetisch meer van weet, en deze aan de gestelde eisen voldoen.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:04

suleilitha schreef:
Klopt Pipo, en hoe vaak komt het voor dat een hengst het eerst in Nederland niet redt, daarna naar het buitenland verkast, zich daar laat zien in de sport en alsnog wordt toegelaten tot de dekdienst in Nederland. Prestige VDL is zo'n voorbeeld.


Inderdaad, soms besluit een eigenwijze eigenaar om niet gelijk te ruinen bij afkeuring, Landgraf en Rubinstein schieten me zo te binnen toch allebei behoorlijk invloedrijk. Maar als je nog een stap verder doordenkt, misschien zijn er nog betere hengsten wel ten onrechte geruind, wie zal het zeggen.

Ben het helemaal met je eens dat iedereen recht heeft op een paard/pony in zijn eigen prijsklasse. Ook een "rare" kruising kan voor sommige mensen het paard van hun dromen zijn en volledig voldoen aan hun eisen. Het feit dat iets een kruising Fries/Andalusier/en nog wat is maakt het paard niet minder gezond hoor, integendeel "hybrid vigour". Een hond zonder papieren is ook echt niet minder sterk en gezond dan eentje met. Alleen voldoet het hondje niet aan een bepaalde "rasstandaard".

Trouwens de laatste bekende persoon die vond dat mensen op raszuivere manier moesten worden gefokt wordt universeel beschouwd als een enge massamoordenaar wiens boek in veel landen verboden is.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 03-03-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:10

ElCid schreef:
Al die arme dieren die in 1e instantie voor een paar cent gefokt worden, daarna voor een paar cent verkocht worden en vervolgens voor een paar cent gehouden worden, want de kennis en kunde ontbreekt in 8,75 van de 10 gevallen.


En die arme dieren die bij de geboorte hun gewicht in goud al waard moeten zijn, terechtkomen bij de elite die paarden voor de show heeft, het duurste paard incl spullen kopen voor hun verwende dochter, op de duurste pensionstal zonder weidegang 24/7 in een box zetten? Hoe zit het daar dan mee? Mensen met geld kunnen geen gebrek aan kennis en kunde hebben? Zo kan je wel 100 voorbeelden bedenken.

Misstanden komen in alle lagen van de paardenhouderij voor.


fokfanaat schreef:
wie heeft het over kwpn?
Ik denk dat als je met een kruising fries/haflinger sowieso niet moet gaan fokken omdat je echt geeen idee hebt hoe dat eruit komt te zien, en waarvoor het gebruikt kan gaan worden.
BVovendien vind ik een hengst zoeken met als voornaamste ciriteria de prijs echt belachelijk, ik zou altijd een gekeurde hengst willen hebben, puur omdat je daar genetisch meer van weet, en deze aan de gestelde eisen voldoen.


Als iemand een recreatiepaard wil fokken, zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen. Over genetisch ergens meer van weten en gestelde eisen: je kan ook stellen dat je een grotere kans hebt op een gezond paard met een Fries x Haflinger dan met een Fries x Fries ivm de inteeltproblematiek. En het meisje in het topic vraagt niet om een niet goedgekeurde hengst, alleen een KWPNer van 1500 euro zou weggegooid geld zijn om een recreatiepaard te fokken. Maar ze kan best bij het NRPS of bij de Groningers kijken, om een voorbeeld van goedkoop dekgeld en goedgekeurd te noemen.

Een beter milieu begint bij jezelf. Als fokker probeer je een zo goed en gezond mogelijk paard of pony te fokken dat beantwoord aan je fokdoel (en dat is een persoonlijk iets). Als je dit naar eer en geweten doet, hoef je niet een ander te gaan vertellen wat die wel of niet zou mogen fokken.

Ik heb paarden met papier en fok ook met goedgekeurde hengsten, maar ik snap niet waar sommige van jullie de arrogantie vandaan halen om te zeggen dat iemand niet met zijn merrie mag fokken, terwijl het gewoon een leuk en gezond dier is.
Gezondheid en karakter staan boven een papier wat mij betreft in het geval van een meisje wat voor zichzelf een recreatiepaard wil fokken.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:20

[***] schreef:
Gezondheid en karakter staan boven een papier wat mij betreft in het geval van een meisje wat voor zichzelf een recreatiepaard wil fokken.


zover ik het begrijp fokt ze voor de verkoop.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:25

[***] schreef:
ElCid schreef:
Al die arme dieren die in 1e instantie voor een paar cent gefokt worden, daarna voor een paar cent verkocht worden en vervolgens voor een paar cent gehouden worden, want de kennis en kunde ontbreekt in 8,75 van de 10 gevallen.


En die arme dieren die bij de geboorte hun gewicht in goud al waard moeten zijn, terechtkomen bij de elite die paarden voor de show heeft, het duurste paard incl spullen kopen voor hun verwende dochter, op de duurste pensionstal zonder weidegang 24/7 in een box zetten? Hoe zit het daar dan mee? Mensen met geld kunnen geen gebrek aan kennis en kunde hebben? Zo kan je wel 100 voorbeelden bedenken.

Misstanden komen in alle lagen van de paardenhouderij voor.


fokfanaat schreef:
wie heeft het over kwpn?
Ik denk dat als je met een kruising fries/haflinger sowieso niet moet gaan fokken omdat je echt geeen idee hebt hoe dat eruit komt te zien, en waarvoor het gebruikt kan gaan worden.
BVovendien vind ik een hengst zoeken met als voornaamste ciriteria de prijs echt belachelijk, ik zou altijd een gekeurde hengst willen hebben, puur omdat je daar genetisch meer van weet, en deze aan de gestelde eisen voldoen.


Als iemand een recreatiepaard wil fokken, zou ik niet weten waarom dat niet zou mogen. Over genetisch ergens meer van weten en gestelde eisen: je kan ook stellen dat je een grotere kans hebt op een gezond paard met een Fries x Haflinger dan met een Fries x Fries ivm de inteeltproblematiek. En het meisje in het topic vraagt niet om een niet goedgekeurde hengst, alleen een KWPNer van 1500 euro zou weggegooid geld zijn om een recreatiepaard te fokken. Maar ze kan best bij het NRPS of bij de Groningers kijken, om een voorbeeld van goedkoop dekgeld en goedgekeurd te noemen.

Een beter milieu begint bij jezelf. Als fokker probeer je een zo goed en gezond mogelijk paard of pony te fokken dat beantwoord aan je fokdoel (en dat is een persoonlijk iets). Als je dit naar eer en geweten doet, hoef je niet een ander te gaan vertellen wat die wel of niet zou mogen fokken.

Ik heb paarden met papier en fok ook met goedgekeurde hengsten, maar ik snap niet waar sommige van jullie de arrogantie vandaan halen om te zeggen dat iemand niet met zijn merrie mag fokken, terwijl het gewoon een leuk en gezond dier is.
Gezondheid en karakter staan boven een papier wat mij betreft in het geval van een meisje wat voor zichzelf een recreatiepaard wil fokken.


En wie geeft haar de garanties dat er idd een gezond paard uit komt met een goed karakter? Grote kans dat er een paard uitkomt met ernstige tekortkomingen, waardoor die zelfs als recreatiepaard niet meer geschikt is, en dan?
En de kans is vele malen groter omdat je geen gegevens hebt over hoe het paard eruit komt. Bij goedgekeurde hengsten weet je hoe de nakomelingen over het algemeen zijn, niet dat dat altijd de garantie geeft op een leuk, gezond veulen met een fijn karakter, maar die kans is wel groter.

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:26

Citaat:
En wie geeft haar de garanties dat er idd een gezond paard uit komt met een goed karakter? Grote kans dat er een paard uitkomt met ernstige tekortkomingen, waardoor die zelfs als recreatiepaard niet meer geschikt is, en dan?

Dit gebeurt ook bij de beste stamboeken, dus heeft niets te maken over met papieren fokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:36

Fokfanaat: als ze met verlies een veulen wil fokken, moet ze dat lekker zelf weten. Net zoals duizenden fokkers die dat met paarden en pony's mét papier doen.

Lois28: speciaal voor jou:

Cayenne schreef:
http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie

De Britse paardenbescherming zal later dit jaar beginnen met een campagne genaamd Verantwoord Fokken. Deze actie zal worden gehouden omdat er jaarlijks enorme aantallen paarden en pony's gefokt worden in Engeland.

De organisatie maakt zich zorgen over de hoeveelheid fokkers die veulens fokken zonder na te denken over de toekomst van de dieren. De paardenbescherming kan steun verwachten van een aantal Engelse verzekeringsmaatschappijen.

De recessie zorgt er voor dat het overmatig fokken van paarden nog eens extra onder de loep wordt genomen. De paardenmarkt ligt nagenoeg stil en rusthuizen en opvanghuizen raken overvol. Er leven ongeveer 1.35 miljoen paarden en pony's in Engeland, en de dierenbescherming is van mening dat er simpelweg niet genoeg ervaren mensen zijn die de paarden op kunnen vangen.

Daarom willen zij iedereen die met paarden te maken heeft nog eens op het hart drukken om goed na te denken voordat men overweegt een veulen te fokken, omdat je het probleem alleen nog maar groter maakt.




Dat overmatig fokken is niet iets dat alleen met papierloze paarden en pony's gebeurd. De hele strekking van het verhaal is bewustwording.
Een papier geeft geen enkele garantie dat een paard gezond is en een goed karakter heeft, of dat er voldoende markt voor is.
Het zit er dik in met de kredietcrisis dat kruisingen en de goedkopere paarden zonder papier straks beter in de markt liggen dan de sportpaarden waar een fokker al 3000 euro aan moet spenderen om ze geboren te laten worden.

Op paardenmarkten en internet staan vrachtladingen vol met paarden en pony's mét papier die naar de slager gaan.
Laatst bijgewerkt door Winged op 03-03-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote verwijderd

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:34

Goede ontwikkeling dit +:)+

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:38

Lois
met fokken heb je geen enkele garantie en wat is er mis met fokken voor de leukigheid omdat het zo leuk is voor je kinderen? Eenieder heeft de verantwoording over de eigen daden en als je een waardeloos veulen fokt met kromme beentjes, of een arabier met een fjordenhoofd, blijf je meestal zelf met de narigheid te zitten dat het naar de markt/slacht moet en het financiele verlies.
Weet dat bijna alle paarden uiteindelijk bij de slacht belanden, de een alleen wat sneller dan de ander. Ik zie juist MP vol staan met paarden van 18+ die niemand meer kwijtraakt, de schattige veulentjes die gaan nog makkelijk van hand. Ik denk dat de meeste mensen tevoren geen garantie hebben dat ze een veulen het leven lang kunnen (onder)houden. Het is belachelijk om te stellen dat niet ggk hengsten verplicht gecastreerd zouden moeten worden. Als iemand er plezier in heeft om een hengst te hebben en die bezorgt een ander er geen last mee zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen. En als iemand voor de leuk een veulen met niet ggk ouderdieren wil fokken, moet dat mijn inziens ook gewoon kunnen. :D Want niet iedereen heeft een dikgevulde portemonnaie om duizenden euro's uit te geven voor dure KWPN hengsten