"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:51

Hetze tegen het KWPN, nee hoor. Alleen we weten allemaal onderhand dat je niet veel goede gebruikspaarden meer vindt met een KWPN papier, bijvoorbeeld de bereden politie is er ook voor een groot deel van afgestapt. Dan over het verhaal van die merrie met prutlendenen, zo een had ik al niet laten dekken, tenslotte heb je 50% kans om en nabij dat een nakomeling dit ook heeft.
Geen inteelt bij het KWPN? Je zult schrikken als je ziet hoeveel paarden er in de vierde en vijfde generatie dezelfde voorouders hebben zitten aan beide kanten. Ik vind het type KWPN niet zo heilig, ooit waren het oersterke dieren met gaaf beenwerk maar sinds vaderdieren als Duc de Normandie en nog een paar importprodukten waaronder Koridon XX zijn ingevoerd in de fokkerij, long long time ago, zitten we mooi met problemen als HKO...

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:01

@ Lois

Dat in de tent slapen samen met de kinderen is niet realiseerbaar bedoel je zeker, jammer hè.

Als je weinig hengsten gebruikt heb je meer kans op erfelijke ziekten, want meer inteelt, dit is gewoon cijfermatig aan te tonen. Dat er redelijk veel inteelt is kun je gewoon zien als je op KWPN/NRPS papieren kijkt. Met andere stamboeken ben ik niet zo bekend vandaar het voorbeeld. Via moederlijnen is er minder sprake van inteelt, omdat elk dier natuurlijk een beperkter aantal nakomeligen heeft (met draagmoederschap kan dat veranderen). Het was trouwens helemaal niet mijn bedoeling om een bepaald stamboek af te kraken, ik wilde alleen maar aangeven dat wij het nu "normaal" vinden om binnen bepaalde regels van een stamboek te fokken, terwijl dit niets te maken heeft met het fokken van een gezond paard.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:03

suleilitha schreef:
Hetze tegen het KWPN, nee hoor. Alleen we weten allemaal onderhand dat je niet veel goede gebruikspaarden meer vindt met een KWPN papier, bijvoorbeeld de bereden politie is er ook voor een groot deel van afgestapt. Dan over het verhaal van die merrie met prutlendenen, zo een had ik al niet laten dekken, tenslotte heb je 50% kans om en nabij dat een nakomeling dit ook heeft.
Geen inteelt bij het KWPN? Je zult schrikken als je ziet hoeveel paarden er in de vierde en vijfde generatie dezelfde voorouders hebben zitten aan beide kanten. Ik vind het type KWPN niet zo heilig, ooit waren het oersterke dieren met gaaf beenwerk maar sinds vaderdieren als Duc de Normandie en nog een paar importprodukten waaronder Koridon XX zijn ingevoerd in de fokkerij, long long time ago, zitten we mooi met problemen als HKO...


Dat is pure onzin, kijk eens naar basiswedstrijden, 90% rijdt op prima kwpn'ers rond en dat zijn echt niet alleen maar prof ruiters en als je verder kijkt dan weet jij dit ook, oh nee jij deed niet aan wedstrijden hè, dus dan weet je volgens mij uberhaupt niet waar je het over hebt. :+ Die daarna vaak een tweede carriere beginnen op een manege. Wat betreft die zgn prutlendenen (wat overigens jouw woorden zijn en ik alleen aangaf als punt ter verbetering bij mijn merrie, (waar ze overigens Z mee is geworden)) is geen ziekte maar een punt waar ik rekening mee moet houden met het aanparen en zeker geen issue om haar niet te laten dekken; het is iets wat vaker voorkomt bij nakomelingen van die hengst (waar mijn merrie dus van is) maar die toch een zeer waardevolle stempel heeft gedrukt op de Nederlandse fokkerij en waarvan de nakomelingen het heel goed doen en heel ver schoppen in de sport en die allen bekent staan om een heel fijn karakter. En ja nogmaals ik ben iemand die daar over nadenkt en niet de eerste de beste en goedkoopste hengst erop zet of even lekker gaat kruisen met een totaal ander ras want dan kun je op je klompen aanvoelen dat zo'n paard niet te vermarkten is (hoe geweldig de merrie ook mag zijn) en uiteindelijk op ons bord beland!

Wat betreft die oersterke paarden, lijkt me nu niet meer van toepassing, aangezien paarden over het algemeen gebruikt worden als rijdieren en niet meer als paarden voor in de landbouw die het land moeten omploegen (misschien nog bij jou op de boerderij ik weet niet in welk tijdperk jij leeft?). ;)
Heeft het inmengen van een scheutje volbloed er niet voor gezorgd dat paarden over het algemeen juist harder en droger beenwerk hebben en meer geschikt zijn geworden voor het rijden van deze dieren? Bij mijn paard iig wel, die staat hoog in het bloed (van moederskant volbloed), en heeft hard en droog beenwerk. :D
Hiervoor heb ik ook een paard gereden die hoog in het bloed staat (was al wat ouder en had voorheen Z gelopen) en geen galletje te vinden. Wat betreft erfelijke ziektes komt overal voor, helaas. Maar er zijn tal van andere factoren (ook veelal omgevingsfactoren) die bijdragen aan het overbrengen van (erfelijke) ziektes en niet allen door het toelaten van volbloedhengsten aan het ,in dit geval kwpn, stamboek.

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:16

Lois, ipv zoveel te schrijven kan je beter lezen. Want je moet nog veel leren mbt fokkerij, kwpn en sportpaarden. Geeft niets hoor, iedereen is zo begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:27

Citaat:
Wat betreft die oersterke paarden, lijkt me nu niet meer van toepassing, aangezien paarden over het algemeen gebruikt worden als rijdieren en niet meer als paarden voor in de landbouw die het land moeten omploegen (misschien nog bij jou op de boerderij ik weet niet in welk tijdperk jij leeft?). ;)
Heeft het inmengen van een scheutje volbloed er niet voor gezorgd dat paarden over het algemeen juist harder en droger beenwerk hebben en meer geschikt zijn geworden voor het rijden van deze dieren? Bij mijn paard iig wel, die staat hoog in het bloed (van moederskant volbloed), en heeft hard en droog beenwerk. :D
Hiervoor heb ik ook een paard gereden die hoog in het bloed staat (was al wat ouder en had voorheen Z gelopen) en geen galletje te vinden. Wat betreft erfelijke ziektes komt overal voor, helaas. Maar er zijn tal van andere factoren (ook veelal omgevingsfactoren) die bijdragen aan het overbrengen van (erfelijke) ziektes en niet allen door het toelaten van volbloedhengsten aan het ,in dit geval kwpn, stamboek.


Een gezond sportpaard moet nog steeds oersterk zijn, al worden ze gebruikt als rijpaard, Lois.
Verder heeft inderdaad het scheutje bloed, wat overigens niet allemaal volbloed is, neem nou Duc, was ook geen Volbloed, met hoofdletter overigens, er wel voor gezorgd dat Nederland opeens kennis ging maken met hoefkatrolontsteking. Voor de omvorming naar het hedendaagse sportpaard kwam dat niet voor. Verder heeft dit, zoals je wel moet weten niks te maken met de droogheid van het beenwerk maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
Als je daadwerkelijk zo'n kenner bent dan je doet voorkomen, had je moeten weten dat vooral Koridon XX de eerste was die hoefkatrol introduceerde in onze paardenstapel ;) en Duc de Normandie een goede tweede was met vererven van deze aandoening.
Ik zou zeggen, ken uw klassiekers :D

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:30

Hermelientje schreef:
@ Lois

Dat in de tent slapen samen met de kinderen is niet realiseerbaar bedoel je zeker, jammer hè.

Als je weinig hengsten gebruikt heb je meer kans op erfelijke ziekten, want meer inteelt, dit is gewoon cijfermatig aan te tonen. Dat er redelijk veel inteelt is kun je gewoon zien als je op KWPN/NRPS papieren kijkt. Met andere stamboeken ben ik niet zo bekend vandaar het voorbeeld. Via moederlijnen is er minder sprake van inteelt, omdat elk dier natuurlijk een beperkter aantal nakomeligen heeft (met draagmoederschap kan dat veranderen). Het was trouwens helemaal niet mijn bedoeling om een bepaald stamboek af te kraken, ik wilde alleen maar aangeven dat wij het nu "normaal" vinden om binnen bepaalde regels van een stamboek te fokken, terwijl dit niets te maken heeft met het fokken van een gezond paard.


Ja dat bedoelde ik. ;)
Of er veel inteelt is, daar durf ik geen antwoord op te geven, het is sowieso al lastig om cijfers te verkrijgen over de paardenbranche, maar dat terzijde. Ik denk trouwens dat dit bij heel veel stamboeken het geval is. Misschien valt het bij het kwpn juist wel weer mee, aangezien ze er voor open staan om nieuwe bloedlijnen toe te voegen (vroeger volbloed) tegenwoordig worden ook veelal hengsten met een duits papier goedgekeurd die weer voor de nodige vernieuwing zorgen. Als je over inteelt praat dan denk ik dat dit in de latere generaties wel een keer zichtbaar kan gaan worden (5e of 6e) generatie. Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit kan bijdrage aan erfelijke ziektes? Maar daar moet ik je het antwoord vooralsnog schuldig op blijven. Ik hoop dan toch niet dat het net zo gaat als bv bij de Duitse Herder, haha, want dan moeten straks zo'n 800.000 mensen een nieuwe hobby gaan verzinnen :D Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:33

Eerste patient en veroorzaker was trouwens L'invasion, voor wie het niet weet, een SF hengst die in 1960 in Nederland werd afgemaakt wegens kreupel aan beide voorbenen maar al heel wat nageslacht had achtergelaten, die overigens voor het merendeel ook allemaal verrot waren.
Verder is er niks mis met een beetje buitenlands bloed, maar het feit ligt er gewoon dat de combi Volbloed en/of Frans bloed, vermengd met ons toen nog Gelderse, kwa botstructuur niet slim is geweest.

O ja, en Farn is verdacht als doorgever van OCD. Dit om het plaatje even compleet te maken.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:56

suleilitha schreef:
Citaat:
Wat betreft die oersterke paarden, lijkt me nu niet meer van toepassing, aangezien paarden over het algemeen gebruikt worden als rijdieren en niet meer als paarden voor in de landbouw die het land moeten omploegen (misschien nog bij jou op de boerderij ik weet niet in welk tijdperk jij leeft?). ;)
Heeft het inmengen van een scheutje volbloed er niet voor gezorgd dat paarden over het algemeen juist harder en droger beenwerk hebben en meer geschikt zijn geworden voor het rijden van deze dieren? Bij mijn paard iig wel, die staat hoog in het bloed (van moederskant volbloed), en heeft hard en droog beenwerk. :D
Hiervoor heb ik ook een paard gereden die hoog in het bloed staat (was al wat ouder en had voorheen Z gelopen) en geen galletje te vinden. Wat betreft erfelijke ziektes komt overal voor, helaas. Maar er zijn tal van andere factoren (ook veelal omgevingsfactoren) die bijdragen aan het overbrengen van (erfelijke) ziektes en niet allen door het toelaten van volbloedhengsten aan het ,in dit geval kwpn, stamboek.


Een gezond sportpaard moet nog steeds oersterk zijn, al worden ze gebruikt als rijpaard, Lois.
Verder heeft inderdaad het scheutje bloed, wat overigens niet allemaal volbloed is, neem nou Duc, was ook geen Volbloed, met hoofdletter overigens, er wel voor gezorgd dat Nederland opeens kennis ging maken met hoefkatrolontsteking. Voor de omvorming naar het hedendaagse sportpaard kwam dat niet voor. Verder heeft dit, zoals je wel moet weten niks te maken met de droogheid van het beenwerk maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen.
Als je daadwerkelijk zo'n kenner bent dan je doet voorkomen, had je moeten weten dat vooral Koridon XX de eerste was die hoefkatrol introduceerde in onze paardenstapel ;) en Duc de Normandie een goede tweede was met vererven van deze aandoening.
Ik zou zeggen, ken uw klassiekers :D


Jij nog zo laat hier, dacht dat ik de enige was :D
Ben ik niet zo met je eens, een zwaarder gebouwd paard heeft nl weer kans op andere aandoeningen. Uit ervaring weet ik dit, helaas.
En ja vroeger waren de paarden ook sterk (type bulldozer zou ik haast zeggen) en maar goed ook want het was zwaar werk wat ze moesten verrichten, maar deze paarden zijn niet meer geschikt voor het werk wat ze nu moeten verrichten (ander werk). Zo'n paard zie ik niet elegant een kur rijden of een parcours springen. De tijden zijn veranderd, het landbouw paard is vervangen door machines en veranderd in een, voor de meeste mensen, een huisdier of een dier voor het plezier of waar ze ontspannen hun hobby/sport mee kunnen uitvoeren. Paarden moeten nu andere prestaties kunnen leveren en hiervoor zijn ze nu eenmaal gefokt (in de loop der jaren), aangezien de behoeften van de mens zijn veranderd en waar de fokkers en het stamboek commercieel op hebben ingespeeld.
Wat betreft volbloed: waarom pretendeert iedereen dan dat het volbloed een sterk paard is, hard op de benen, oudste ras, sterkste ras etc. Dus het inmengen van volbloed in onze hedendaagse fokkerij heeft ons echt wel wat goeds gebracht. Ik ken zat paarden die op hun 20 ste nog prima mee kunnen lopen.

Het inbrengen van volbloed in onze fokkerij heeft ons veel gebracht, super paarden die het goed doen zowel in de basis als op internationaal niveau en waar nu veel mensen bij welvaren. Dat er dan ziektes als ocd/oc, hoefkatrolontsteking of wat dan ook aan het licht komen, dat zou toch wel gebeurd zijn, of andere ziektes. Nogmaals ook andere omgevingsfactoren spelen een rol bij het ontstaan van ziektes. Bij ieder stamboek zie je overigens de trend naar chiquer, lichtvoetiger, rijtypischer etc. Daar is blijkbaar veel vraag naar, dus wordt er meer in die richting gefokt en beter verkocht, zodat we straks niet zitten met overvolle tehuizen met paarden die we niet kwijt kunnen, zoals in Engeland. En daar kun je het mee eens zijn of niet ;) En misschien wordt het over 20 jaar wel mode om weer terug te fokken naar basis (GPA weer helemaal gelukkig).

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 02:00

Weer geen voldoende op je huiswerk, er waren vroeger zat lichte landbouwpaarden die tegenwoordig ook als rijpaard en sportpaard zeer zeker niet hadden misstaan, Lois, maar ik ga er gemakshalve van uit dat dit voor je tijd was.
En verder is het bewezen en algemeen bekend dat bepaalde hengsten de veroorzakers zijn van OC/OCD en HKO, hoe je het ook wendt of keert.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:44

en toch vind ik kruizingen wel vaak bizonder leuk.
maar toch ben ik tegen hobby fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:52

suleilitha schreef:
Eerste patient en veroorzaker was trouwens L'invasion, voor wie het niet weet, een SF hengst die in 1960 in Nederland werd afgemaakt wegens kreupel aan beide voorbenen maar al heel wat nageslacht had achtergelaten, die overigens voor het merendeel ook allemaal verrot waren.
Verder is er niks mis met een beetje buitenlands bloed, maar het feit ligt er gewoon dat de combi Volbloed en/of Frans bloed, vermengd met ons toen nog Gelderse, kwa botstructuur niet slim is geweest.

O ja, en Farn is verdacht als doorgever van OCD. Dit om het plaatje even compleet te maken.


Sorry offtopic, vind het wel een hele toepasselijke naam :D

On topic; Wel of geen inteelt heeft vaak heel weinig temaken met de mogelijkheden die de bloedspreiging van de paardenstapel te bieden heeft. Het zijn (muv van de Fries) altijd de fokkers die een krappe bloedspreiding veroorzaken door bepaalde lijnen te verwaarlozen en massaal achter de kampioenshengst aan te lopen. Wanneer mensen bewuster gaan fokken (dus hengst en merrie op elkaar afstemmen) kunnen heel veel problemen op gebied van gezondheid en karakter voorkomen of er weer uitgefokt worden.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:00

suleilitha schreef:
Weer geen voldoende op je huiswerk, er waren vroeger zat lichte landbouwpaarden die tegenwoordig ook als rijpaard en sportpaard zeer zeker niet hadden misstaan, Lois, maar ik ga er gemakshalve van uit dat dit voor je tijd was.
En verder is het bewezen en algemeen bekend dat bepaalde hengsten de veroorzakers zijn van OC/OCD en HKO, hoe je het ook wendt of keert.


Ik wil deze discussie best met je voortzetten, maar ik denk idd dat het niet gepast is om dat in een topic te doen aangezien we nu teveel offtopic aan het raken zijn :+ Dus tot slot:
Wat betreft landbouwpaarden: Zij staan aan de basis van onze hedendaagse fokkerij, kijk bv naar een hengst als Sineada (groninger vaderXholsteiner moeder), een slimme en doordachte kruising van de fokkers van toen waar hele fijne springpaarden uit zijn voortgekomen en die tegenwoordig nog de hemel wordt ingeprezen. Tuurlijk heb je een sterk paard nodig om te kunnen sporten, maar zo'n paard moet ook beschikken over bepaalde techniek, temperament, snelheid enz. en dat alleen heeft het landbouwpaard van vroeger en van nature niet in zich om een compleet sportpaard te zijn, maar gekruisd met bv een volbloed krijg je dit weer wel. Goed voorbeeld hiervan is de hengst Abgarxx die is toegevoegd aan de fokkerij.

Ik zie trouwens zelden of nooit typen paarden rondlopen die me doen denken aan de paarden van vroeger (uitzonderingen daargelaten maar die zie je veelal voor de koets staan), dus daaruit kan ik concluderen dat a) dat model niet meer gewenst is en eruit is gefokt en b) lees ik letterlijk terug dat men de "evolutie" van het paard niet snel genoeg vond gaan en daardoor nog meer ging mengen met paarden die hoog in het bloed stonden. En daar zullen de fokkers van toen best een goede reden voor hebben gehad, oa het scheppen van fijne paarden die we nu inzetten voor de sport/recreatie.
Nogmaals: oc/ocd zal best erfelijk kunnen zijn, maar zeker omgevingsfactoren zoals voeding, huisvesting, opleiding etc. zijn evengoed veroorzakers van deze ziektes en dat is inmiddels bewezen ook!

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:48

Sinaeda (niet Sineada) en Abgar zijn niet de paarden die ons de HKO en de OC en OCD hebben gebracht, Lois. (of nee, ik moet zeggen de moeder van Sinaeda, Morgenster die uit Duitsland afkomstig was)
Gekruist met Volbloed is er destijds inderdaad iets van een sportpaard belandt maar dan beschik je slechts over de F1 genereratie wat inhoudt dat je nog generaties lang moet doorfokken om het soort te consolideren.
Wat jij bedoelt met koetspaard, zullen tuigers zijn, weer een type-aanduiding binnen de KWPN en Gelderse fokkerij ;)
Maar goed, ook deze zijn nog gewenst, anders werden ze niet meer gefokt, en verder is het zo dat men doorgaans de paarden in lang zo'n rijke conditie houdt dan men vroeger deed. Puntje bij paaltje is de gemiddelde KWPNer helemaal niet zo dramatisch veranderd dan jij probeert ons wijs te maken.
Ik geloof er ook niet zo in dat OC/OCD slechts veroorzaakt worden door voeding, huisvesting en opleiding zoals jij dit noemt. Immers, menig KWPNer leeft onder dezelfde omstandigheden als bijvoorbeeld een haflinger, fjord, etc. die echt niet allemaal buiten staan en hetzelfde eten te verstouwen krijgen, maar deze rassen kennen geeen OC en OCD.
Voeding en huisvesting zullen wel degelijk tot op zekere mate een vingertje in de pap kunnen hebben maar als het paard er niet erfelijk mee belast is, zal het de ziektebeelden niet vertonen.

Ik vind het leuk dat je dappere pogingen doet om hele grote lappen tekst te produceren, maar zorg dan wel ajb dat je namen van hengsten correct vermeld en niet met kwatsch komt...

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:49

suleilitha schreef:
Sinaeda (niet Sineada) en Abgar zijn niet de paarden die ons de HKO en de OC en OCD hebben gebracht, Lois. (of nee, ik moet zeggen de moeder van Sinaeda, Morgenster die uit Duitsland afkomstig was)
Gekruist met Volbloed is er destijds inderdaad iets van een sportpaard belandt maar dan beschik je slechts over de F1 genereratie wat inhoudt dat je nog generaties lang moet doorfokken om het soort te consolideren.
Wat jij bedoelt met koetspaard, zullen tuigers zijn, weer een type-aanduiding binnen de KWPN en Gelderse fokkerij ;)
Maar goed, ook deze zijn nog gewenst, anders werden ze niet meer gefokt, en verder is het zo dat men doorgaans de paarden in lang zo'n rijke conditie houdt dan men vroeger deed. Puntje bij paaltje is de gemiddelde KWPNer helemaal niet zo dramatisch veranderd dan jij probeert ons wijs te maken.
Ik geloof er ook niet zo in dat OC/OCD slechts veroorzaakt worden door voeding, huisvesting en opleiding zoals jij dit noemt. Immers, menig KWPNer leeft onder dezelfde omstandigheden als bijvoorbeeld een haflinger, fjord, etc. die echt niet allemaal buiten staan en hetzelfde eten te verstouwen krijgen, maar deze rassen kennen geeen OC en OCD.
Voeding en huisvesting zullen wel degelijk tot op zekere mate een vingertje in de pap kunnen hebben maar als het paard er niet erfelijk mee belast is, zal het de ziektebeelden niet vertonen.

Ik vind het leuk dat je dappere pogingen doet om hele grote lappen tekst te produceren, maar zorg dan wel ajb dat je namen van hengsten correct vermeld en niet met kwatsch komt...


Ik stuur je zo wel een pb zodat we buiten dit topic om de discussie verder kunnen voeren. Ik vind het wat ver gaan om hier in dit topic, die gaat over "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers in te gaan over het ontstaan van onze hedendaagse fokkerij. Nogmaals hetgeen wat ik schrijf is niet gebaseerd op onzin (wat jouw woorden zijn), maar uit bepaalde feiten en meningen (en over smaak valt nou eenmaal niet te twisten). En bepaalde feiten die ik hier benoem, bv het ontstaan van oc/ocd (dat dit niet allen komt vanwege erfelijke factoren maar eveneens andere factoren) is allang bewezen door wetenschappers.

Marij
Berichten: 315
Geregistreerd: 17-08-05

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:51

Nog even een toevoeging @ Lois....

In de tijd dat ik nog een zeer klein meisje was en daarvoor nog meer... Toch wel 25 jaar geleden onderhand. Liepen alle KWPN hengsten een trekproef. Veel van het echt oude stempel hengsten, de eerste hengsten die een basis hebben gelegd voor de huidige fokkerij, werkten gewoon op het land. Gewoon mooi voor de ploeg...
En om even in te gaan op jou boerderij uit de oertijd (of hoe lang geleden je m ook wilt), bij mijn opa en oma liepen twee hengsten gewoon voor de ploeg en de buurman had een goed gekeurde voor de ploeg staan (geen idee hoe ie heet, opa is t vergeten, buurman is gestorven). En ook de fokmerries liepen gewoon voor de ploeg/ wagen (al dan niet met veulen aan de voet)

En even betreft genetica;
Paard krijgt altijd helf van genen van paps en helft van mams. Alleen zijn bepaalde eigenschappen dominant over andere eigenschappen, waardoor bepaalde hengsten heel kenmerkende eigenschappen doorfokken. Heeft niets te maken met dat ie meer genen heeft gekregen van een van beide ouders.