"Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:26

Moderatoropmerking:
De sfeer is in dit topic niet gezellig, ik wil jullie dan ook verzoeken om niet meer op de man te spelen en een respectvolle discussie te voeren. Natuurlijk moet er over het fokken nagedacht worden, maar respecteer elkaars mening ook :)

Poosje81
Berichten: 21228
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:34

Lois28 schreef:
suleilitha schreef:
Verder is jouw mening dat je pas vanaf Z2 een hengst zou mogen rijden volstrekt belachelijk, Z2 zegt namelijk niks over of je een hengst aan kunt of niet.


Wat betreft het rijden van hengsten, zoals ik al aangaf, vind ik dat alleen hengsten die goedgekeurd zijn voor de dekdienst, hengst mogen blijven en dan komen die automatisch bij de profs terecht. Met als reden dat er geen dekkingen op MP komen te staan voor 25 euro. Als een hengst niet is goedgekeurd bij een stamboek, wat moet je er dan mee???



Dit is toch wel de grootste nonsense die ik ooit gehoord heb _O- :')

Mijn goedgekeurde hengst loopt in de sport, Z1, met een amateur.

Geen enkele profruiter die op een tinkerhengst stapt om die te gaan uitbrengen hoor, ze zien me aankomen.

Of mag deze dan niet meedraaien in de sport, aangezien het slechts een tinker is?

wolf359
Berichten: 113
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:58

dat mensen beter gaan na denken voor dat ze wat voor dier ook maar gaan fokken, is een heel goed iets, kijk eerst maar of je het veulen pup kitten etc, kwijt kunt voor je het fokt, dat er zoveel wildfok is, is erg jammer, gaat mij niet om papier of dat soort dingen maar dat mensen niet nadenken over het wel of niet castreren van hengst reu of kater etc.

zelf wil ik ook graag een veulen uit mijn merrie hebben, zit te denken aan een hengst met een apart kleurtje, maar moet wel klinisch goed zijn en goede bewegingen hebben en de merrie verbeteren, of een net goed gekeurde hengst van nrps of kwpn, die zijn ook niet zo duur maar wel interresant voor de fok, en blijkbaar ook goedbevonden door de stamboeken, met goed nadenken en uitzoeken kun je best goedkoop een leuk veulen fokken, maar er gaat wel tijd in zitten, voor mij is het om opvolging van mijn merrie te krijgen, dus ja wordt het een hengstje dan gaat die weg ongeacht hoe goed die is, wil gewoon een merrie uit mijn merrie hebben, dus een hengst wordt dan verkocht daarom wil ik er ook een goede hengst op hebben om te zorgen dat een hengstveulen verkocht kan worden, en is het een merrie veulen ja die moet eerst maar eens 3 worden en dan maar zien of het wat voor me is, gezien karakter en beweging, en als dat goed is dan gaat de oude merrie weg als recratie paard voor een leuk bedragje zodat iemand anders van haar kan leren.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:05

wolf359 schreef:
dat mensen beter gaan na denken voor dat ze wat voor dier ook maar gaan fokken, is een heel goed iets, kijk eerst maar of je het veulen pup kitten etc, kwijt kunt voor je het fokt, dat er zoveel wildfok is, is erg jammer, gaat mij niet om papier of dat soort dingen maar dat mensen niet nadenken over het wel of niet castreren van hengst reu of kater etc.

zelf wil ik ook graag een veulen uit mijn merrie hebben, zit te denken aan een hengst met een apart kleurtje, maar moet wel klinisch goed zijn en goede bewegingen hebben en de merrie verbeteren, of een net goed gekeurde hengst van nrps of kwpn, die zijn ook niet zo duur maar wel interresant voor de fok, en blijkbaar ook goedbevonden door de stamboeken, met goed nadenken en uitzoeken kun je best goedkoop een leuk veulen fokken, maar er gaat wel tijd in zitten, voor mij is het om opvolging van mijn merrie te krijgen, dus ja wordt het een hengstje dan gaat die weg ongeacht hoe goed die is, wil gewoon een merrie uit mijn merrie hebben, dus een hengst wordt dan verkocht daarom wil ik er ook een goede hengst op hebben om te zorgen dat een hengstveulen verkocht kan worden, en is het een merrie veulen ja die moet eerst maar eens 3 worden en dan maar zien of het wat voor me is, gezien karakter en beweging, en als dat goed is dan gaat de oude merrie weg als recratie paard voor een leuk bedragje zodat iemand anders van haar kan leren.


Natuurlijk is het goed dat iedereen die fokt goed nadenkt over het doel van het veulen maar niemand wil toch beperkt worden van hogerhand om iets te fokken uiteindelijk en wie bepaald nu wie en wat er wel fokt / gefokt mag worden.

Trouwens
Goedkoop een veulen fokken bestaat volgens mij niet als je het goed wilt doen want tel alle kosten van speciaal voer / dierenarts / extra wormenkuren en 3 jaar voer / verzorging / risico's op ongelukjes van het veulen en tijd en ik kan op een briefje geven dat je beter een leuke 3 jarige kan kopen.

Marij
Berichten: 315
Geregistreerd: 17-08-05

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:21

We hebben het nu steeds over dekken en fokken en doen met paarden met papier....
Ik heb een boel goedgekeurde kwpn-ers in handen gehad, en er zaten draken bij... Ze sprongen/ dressuurden geweldig... Maar een goed karakter??? Dat was bij sommigen ver te zoeken en veelal in de nakomeling ook niet terug te vinden.

En daarbij vraag ik me wel eens af of de huidige kwpn-er geschikt is voor de reacreatie (de echt sport gefokte)... Ze worden steeds heter en fijner en ik ga toch echt liever met een brave naar buiten... Laat ieder lekker happy zijn met zn eigen beestje, ongeacht soort kleur of ras.
Zolang mensen maar verantwoordelijkheid nemen voor wat ze fokken en iets verkoopbaars blijven fokken (ook al heb je die intentie niet)

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:28

piezze schreef:
Lois
met fokken heb je geen enkele garantie en wat is er mis met fokken voor de leukigheid omdat het zo leuk is voor je kinderen? Eenieder heeft de verantwoording over de eigen daden en als je een waardeloos veulen fokt met kromme beentjes, of een arabier met een fjordenhoofd, blijf je meestal zelf met de narigheid te zitten dat het naar de markt/slacht moet en het financiele verlies.
Weet dat bijna alle paarden uiteindelijk bij de slacht belanden, de een alleen wat sneller dan de ander. Ik zie juist MP vol staan met paarden van 18+ die niemand meer kwijtraakt, de schattige veulentjes die gaan nog makkelijk van hand. Ik denk dat de meeste mensen tevoren geen garantie hebben dat ze een veulen het leven lang kunnen (onder)houden. Het is belachelijk om te stellen dat niet ggk hengsten verplicht gecastreerd zouden moeten worden. Als iemand er plezier in heeft om een hengst te hebben en die bezorgt een ander er geen last mee zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen. En als iemand voor de leuk een veulen met niet ggk ouderdieren wil fokken, moet dat mijn inziens ook gewoon kunnen. :D Want niet iedereen heeft een dikgevulde portemonnaie om duizenden euro's uit te geven voor dure KWPN hengsten


Dit vind ik al een verkeerd uitgangspunt van fokken, leuk voor de kinderen ja, en wat als de kinderen groot zijn en geen interesse meer hebben in het veulen (ook veulens worden groot)? Ik vind dit ook een egoistische gedachtengang, want er staan zat leuke kinderpony's te koop waar kinderen (zeker beginnende ruitertjes) veel meer aan hebben dan een veulen waar je in principe weinig mee kunt (veulens horen ook thuis in een koppel de eerste 2/3 jaar maar goed dat is even niet ter discussie).

En wat het rijden van hengsten betreft, ik vind dat je daar als ruiter zijnde behoorlijk wat voor in je mars moet hebben en ervaring want het is niet niks. Als je met je hengst naar concours gaat moet je je goed realiseren dat je daar ook anderen mee in gevaar kunt brengen. Ik heb nl al meerder malen meegemaakt dat een hengst z'n ruiter van z'n rug heeft afgeworpen en los over het terrein liep, nou dan zit ik m wel te knijpen als m'n merrie hengstig is.

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:30

Ik rij ook wel hengsten, verder rij ik niet eens in de klasse B. Er een bepaald nivo aanhangen wat je minstens zou moeten hebben is geen garantie dat je met een hengst door 1 deur kunt, Lois ;)

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:38

Daar heb je een goed punt Marij niet alle kwpn'ers zijn geschikt als recreatiepaard vanwege het hete/sensibele karakter. Maar er zijn genoeg rassen die daar wel geschikt voor zijn, bijvoorbeeld Tinkers, Haflingers, Fjorden, Groninger paarden etc.(ook hier zitten natuurlijk draken tussen). En met deze rassen is helemaal niks mis mee, maar waar het mij om gaat is dat mensen deze rassen willen kruisen en dat vind ik zo zonde, omdat je dan misschien de brave/koele karakters eruit fokt of paardenrassen gaat fokken met tekortkomingen in het exterieur waardoor je er als recreant ook niets aan hebt en dat deze paarden onverkoopbaar blijven met alle gevolgen van dien...

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:40

Lois, ze doen juist hun uiterste best om het Groninger ras in stand te houden ;)
Verder ben ik ook niet voor het op goed geluk fokken van een kruising maar moet wel zeggen dat er ook hele goeie gebruikskruisingen bestaan waar echt wel over is nagedacht.

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:18

Pipo schreef:
kensha schreef:
Ben niet in op het hele fokken gedoe.

Maar het enigste wat ik wil is een veulen van Nowornever als ze wat ouder is.
En die veulen zal dan bij mij blijven tot die oud is. Of het nu een ruin wordt of merrie maak mij niets uit.


Als ruin geboren worden gebeurd niet zo vaak :D

Hahaha je snap me wel okay hengstje in jou geval later maar weer ruin :D

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:22

@Lois28

Je hebt wel een erg Nederlandse bril op. Er zijn landen waar hengsten bijna altijd hengst worden gelaten en daar kunnen heel veel ruiters die nog nooit een dressuurwedstrijd hebben gereden prima mee overweg. Ook zijn er stamboeken waar helemaal geen goedgekeurde hengsten bestaan, alle hengsten mogen worden gebruikt mits ze maar in het stamboek staan. Het oudste stamboek ter wereld dat van de arabier was helemaal niet geïnteresseerd in hengsten, de merrielijn was het enige dat telde.

O ja en zoals ik al eerder zei vroeger werden veel hengsten door kinderen gereden op een hengstenshow, daaruit bleek hun fijne karakter zei men toen. Of misschien konden die boerenkinderen van vroeger wel beter rijden dan sommige Z ruiters van nu.

Verder worden er in Engeland en Ierland elk jaar circa 18.000 renpaarden gefokt. Slechts zo'n 7.000 daarvan komen daadwerkelijk op de renbaan terecht, de rest is niet goed genoeg (ondanks het gesloten stamboek) of raakt voortijdig geblesseerd. Ook paarden met een prima afstamming vallen af. Kortom een enorm surplus aan paarden met papieren en een prima afstamming, die helaas vaak niet geschikt zijn als recreatiepaard en dus onverkoopbaar zijn. De opvang in Engeland zit er vol mee en veel bekende mensen uit de renpaardenwereld zijn hier ook echt niet blij mee.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:28

Maar het gros van de KWPN hengsten is toch echt niet geschikt voor de gemiddelde ruiter.
Inderdaad, bij bijv. de Paints/ Quarters is geen hengstenkeuring, maar dan hebben we het ook wel over een zeer "cool" paard, warvan de hengsten ook vrijwel allemaal prima te hanteren zijn. Maar binnen die stamboeken word de verantwoordelijkheid compleet bij de fokkers gelegt. Probleem daarvan is dat er dus wel degelijk gedekt wordt met hengsten die qua karakter/ exterieur niet 100% zijn of zelfs dodelijke erfelijke ziektes dragen. Doe zouden eigenlijk gecastreerd moeten worden, de verantwoordelijke eigenaars doen dat, de rest niet en laat de hengsten voor een fooi dekken met als gevolg zieke, niet levensvatbare of slechte kwaliteit veulens. In Spanje en Portugal worden veel PRE's en Lusitano's hengst gelaten, ook door het prettige karakter van de dieren, maar hengsten met een slecht karakter/ exterieur worden niet ggk voor de dekdienst, daar kan je dus geen veulen mee fokken dat wordt opgenomen in het stamboek. Overigens zullen dat soort hengsten vaak genoeg wel gecastreerd worden om op rijscholen, als koetspaard, etc. door het leven te gaan.

Maar verkijk je niet op het "hengst" laten, veel van deze hengsten staan altijd op stal, worden wel iedere dag gereden, maar in de wei staan zit er meestal niet in. Tot hun 3e jaar lopen ze in de kudde, dan worden ze onder het zadel gebracht en gaan ze op stal.

Een hengst, welk ras dan ook, is voor de gemiddelde en soms zelfs voor de betere ruiters niet het aangewezen paard. Het zijn qua aanpak en karakter wezenlijk andere dieren dan merries en ruinen en een kleine misstap kan fataal zijn voor de ruiter. Merries en ruinen zijn meestal veel vergevingsgezinder. Wij hebben zelf 2 hengsten, hele lieve dieren, maar je moet wel altijd "de baas" zijn. Bij mijn ruin kan ik nog wel eens even wat door de vingers zien, bij de hengsten niet, want die zullen er de volgende keer gebruik van maken.
En dan heb ik het over een Lusitano en paint, nog niet eens over de KWPN'r e.d. Veel mensen denken te makkelijk over hengsten, anderen zijn er weer onnodig bang voor. Maar je moet wel stevig in je schoenen staan, nooit bang zijn en soms keihard kunnen en willen optreden, als je hengsten wil houden en dat kan en wil niet iedereen.

Ik vind het fantastisch om met hengsten om te gaan omdat ze net dat beetje extra tonen in karakter, heel levendig zijn en heel aanhankelijk, net iets meer van je vragen, maar ik vind het ook heerlijk om met mijn, meer ongecompliceerde, ruintje te knuffelen. Bij onze jonge hengst kan dat echt niet en onze oudere hengst vind dat wel even leuk, maar niet te lang.
Merries zijn aan mij niet besteed, dat zijn vaak van die trutjes ;) En als je een echt Alpha merrie tegen het lijf loopt kan die vaak dominanter in gedrag zijn dan een hengst, maar dan wel op een andere ( gemenere) manier. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:53

Hermelientje schreef:
Verder worden er in Engeland en Ierland elk jaar circa 18.000 renpaarden gefokt. Slechts zo'n 7.000 daarvan komen daadwerkelijk op de renbaan terecht, de rest is niet goed genoeg (ondanks het gesloten stamboek) of raakt voortijdig geblesseerd. Ook paarden met een prima afstamming vallen af. Kortom een enorm surplus aan paarden met papieren en een prima afstamming, die helaas vaak niet geschikt zijn als recreatiepaard en dus onverkoopbaar zijn. De opvang in Engeland zit er vol mee en veel bekende mensen uit de renpaardenwereld zijn hier ook echt niet blij mee.


Mijn punt: een overschot aan paarden heeft weinig te maken met het hebben van een papier of niet.
De grootste stamboeken in Nederland zijn het KWPN en het NSPS. Om een voorbeeld gelijk als dat van de volbloeden hierboven te noemen: er worden jaarlijks 14000 KWPNers gefokt voor de topsport, en slechts een fractie daarvan bereikt de top ook werkelijk, of komt zelfs maar in de basissport terecht. Markt van gewone KWPN veulens ligt volledig op zijn reet.

Als je dus bewustwording onder fokkers wilt kweken, dan zou om bij hetzelfde voorbeeld te blijven iedereen met een KWPN merrie die zelf niet internationaal gepresteerd heeft of nakomelingen heeft die dat doen eens goed achter zijn oren moeten krabbelen of het wel zin heeft om zoveel dekgeld, dierenartskosten en stamboekkosten uit te geven voor een veulen waar door overproduktie geen vraag is.

Dus die Fries x Haflinger uit het eerdere voorbeeld, daar kan met een goedkope hengst misschien wel een veulen uitgefokt worden die makkelijker verkoopt en waar als recreatiepaard meer vraag naar is dan dat er vraag is van topsporters naar een veulen uit een gewone KWPN stermerrie, omdat laatste veel meer geld moet opbrengen en minder geschikt is voor het doel van de gemiddelde ruiter en minder geschikt is voor het doel van de topsporter. Dus als je een KWPN veulen fokt, bedenk je dan van tevoren dat je met verlies moet verkopen, of zorg dat je plek hebt om het dier een goede opfok en training de komende 3 of 4 jaar te geven.

Ik vind het arrogant om te zeggen dat er met papierloze paarden en pony's niet gefokt zou moeten worden, terwijl er net zo goed of misschien wel meer overproduktie is van stamboek Friese veulens, KWPNers, Shetten, Welshjes, Haflingers e.d.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:07

Hermelientje schreef:
@Lois28

Je hebt wel een erg Nederlandse bril op. Er zijn landen waar hengsten bijna altijd hengst worden gelaten en daar kunnen heel veel ruiters die nog nooit een dressuurwedstrijd hebben gereden prima mee overweg. Ook zijn er stamboeken waar helemaal geen goedgekeurde hengsten bestaan, alle hengsten mogen worden gebruikt mits ze maar in het stamboek staan. Het oudste stamboek ter wereld dat van de arabier was helemaal niet geïnteresseerd in hengsten, de merrielijn was het enige dat telde.
O ja en zoals ik al eerder zei vroeger werden veel hengsten door kinderen gereden op een hengstenshow, daaruit bleek hun fijne karakter zei men toen. Of misschien konden die boerenkinderen van vroeger wel beter rijden dan sommige Z ruiters van nu.

Verder worden er in Engeland en Ierland elk jaar circa 18.000 renpaarden gefokt. Slechts zo'n 7.000 daarvan komen daadwerkelijk op de renbaan terecht, de rest is niet goed genoeg (ondanks het gesloten stamboek) of raakt voortijdig geblesseerd. Ook paarden met een prima afstamming vallen af. Kortom een enorm surplus aan paarden met papieren en een prima afstamming, die helaas vaak niet geschikt zijn als recreatiepaard en dus onverkoopbaar zijn. De opvang in Engeland zit er vol mee en veel bekende mensen uit de renpaardenwereld zijn hier ook echt niet blij mee.



Dat vind ik al een raar uitgangspunt om te fokken. Tuurlijk de merrielijn moet goed zijn, maar evengoed moeten de hengsten als vaderdier goedgekeurd worden, anders ga je, in mijn ogen, op den duur steeds slechtere paarden fokken. Die hengsten zouden dan minimaal gekeurd moeten worden op gezondheid en karakter, dit ivm het overbrengen van erfelijke ziektes.

Wat betreft het rijden van hengsten, ik vind nogmaals dat dat lang niet voor iedereen is weggelegd, ook al is het zo'n brave hengst. Ik vind dat je behoorlijk ervaren moet zijn om een hengst te gaan rijden. Dit is zeker niet voor elke willekeurige ruiter weggelegd.

Er staat trouwens in het hele artikel niet dat het om renpaarden gaat. Dus dit zie ik dan even als aanname. Hier in Nederland worden ook veel kwpn'ers gefokt, maar het overgrote deel bereikt de top ook niet. Maar dit zijn vaak prima paarden voor amateurs die lekker in de basissport willen rijden of een bosrit willen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:20

Lois28 schreef:
Hier in Nederland worden ook veel kwpn'ers gefokt, maar het overgrote deel bereikt de top ook niet. Maar dit zijn vaak prima paarden voor amateurs die lekker in de basissport willen rijden of een bosrit willen maken.


* lang niet alle KWPNers zijn geschikte paarden voor amateurs

* mensen die een bosrit willen maken hebben het geld niet over voor een dure KWPNer

kensha

Berichten: 3915
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:33

[***] schreef:
Lois28 schreef:
Hier in Nederland worden ook veel kwpn'ers gefokt, maar het overgrote deel bereikt de top ook niet. Maar dit zijn vaak prima paarden voor amateurs die lekker in de basissport willen rijden of een bosrit willen maken.


* lang niet alle KWPNers zijn geschikte paarden voor amateurs

* mensen die een bosrit willen maken hebben het geld niet over voor een dure KWPNer



KWPN'rs hebben juist het goeie bouw vooral voor Dressuur en het Springen.

voor bosritten zijn KWPN'rs inderdaad te duur. Daar heb je veel goedkopere paarden voor. Maja als je van KWPN houd dan moet je die soort ook kopen. Hou zelf ook van KWPN ben niet echt zo op ander soort rassen.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:56

[***] schreef:
Lois28 schreef:
Hier in Nederland worden ook veel kwpn'ers gefokt, maar het overgrote deel bereikt de top ook niet. Maar dit zijn vaak prima paarden voor amateurs die lekker in de basissport willen rijden of een bosrit willen maken.


* lang niet alle KWPNers zijn geschikte paarden voor amateurs

* mensen die een bosrit willen maken hebben het geld niet over voor een dure KWPNer


Als ik om me heen kijk bij een willekeurige wedstrijd in de basissport, waarvan zeg maar 80% amateur is en lekker hobbymatig aan wedstrijden doet, lopen er zeker 90% kwpn'ers mee (of andere warmbloedpaarden). Zelden dat ik er andere rassen zie rondlopen (dat is dan zeg maar die overige 10%). Dus hoezo niet geschikt voor amateurs?

Kwpn'ers hoeven niet per definitie duur te zijn en kunnen prima geschikt zijn voor mensen die recreatief rijden. Misschien vinden recreanten zonder wedstrijdambitie kwpn'ers gewoon mooi?
Ook op maneges lopen genoeg kwpn'ers die prima geschikt zijn voor dat werk (en echt niet allemaal 20+) en manege-eigenaren kopen doorgaans geen paarden van 10.000-duizenden euro's. Voor een paard met een fijn karakter die gezond is en die niet al te oud is ben je zo 3000 tot 5000 euro verder. Trouwens Frieze paarden zijn ook niet goedkoop, ben je ook zo 5000 euro verder.

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:01

Hmmmm, 3000 tot 5000 euro! En jij vindt dat een normale prijs voor een recreatiepaard? Nou dan houdt de discussie op, want ik kan dat alvast niet betalen.
Maar... ik heb altijd al paarden gehad en die zijn altijd goed verzorgd en die waren klinisch in orde. En buiten een enkeling met zomereczeem allen kern gezond en betrouwbaar.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:12

De recessie alleen al lijkt me een goede reden om het fokken te doen verminderen; Engeland lijdt momenteel erger dan wij maar het schijnt dat wij hun kant op gaan, zo ja; dan krijgen we hier dezelfde problematiek...

In Ierland zijn er drachtige merries die worden geslacht zonder dat dit gemeld wordt. Mensen die eerst teveel geld hadden zitten nu met de gebakken peren.

Wat kan men preventief doen tegen intensieve fokkerij?

Dana82

Berichten: 1658
Geregistreerd: 01-07-08
Woonplaats: De Klinge - Oost-Vlaanderen: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:20

Men kan er weinig aan doen, maar men kan wel al de mensen wijs maken dat ze dus of gewoon hun veulen niet aan de straat stenen kwijt geraken of dat je zo voor een appel en ei moet verkopen. Misschien dat mensen die voor het "geld" fokken, al eens twee keer nadenken?
Jammer genoeg denkt iedereen dat zijn veulen het beste paard ter wereld zal worden en veel mensen kweken vanuit sentiment "zo schattig". Die zijn nog het moeilijkst te overtuigen om niet te kweken omdat zij denken dat hun dat nooit overkomt. Want zij gaan het veulen opleren en gaan er dan mee rijden ter vervanging (meestal) van de moeder, die dan lekker oud kan worden op de weide. Maar bij hoeveel mensen loopt het zo??

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:48

Lois28 schreef:
Hermelientje schreef:
@Lois28

Je hebt wel een erg Nederlandse bril op. Er zijn landen waar hengsten bijna altijd hengst worden gelaten en daar kunnen heel veel ruiters die nog nooit een dressuurwedstrijd hebben gereden prima mee overweg. Ook zijn er stamboeken waar helemaal geen goedgekeurde hengsten bestaan, alle hengsten mogen worden gebruikt mits ze maar in het stamboek staan. Het oudste stamboek ter wereld dat van de arabier was helemaal niet geïnteresseerd in hengsten, de merrielijn was het enige dat telde.
O ja en zoals ik al eerder zei vroeger werden veel hengsten door kinderen gereden op een hengstenshow, daaruit bleek hun fijne karakter zei men toen. Of misschien konden die boerenkinderen van vroeger wel beter rijden dan sommige Z ruiters van nu.

Verder worden er in Engeland en Ierland elk jaar circa 18.000 renpaarden gefokt. Slechts zo'n 7.000 daarvan komen daadwerkelijk op de renbaan terecht, de rest is niet goed genoeg (ondanks het gesloten stamboek) of raakt voortijdig geblesseerd. Ook paarden met een prima afstamming vallen af. Kortom een enorm surplus aan paarden met papieren en een prima afstamming, die helaas vaak niet geschikt zijn als recreatiepaard en dus onverkoopbaar zijn. De opvang in Engeland zit er vol mee en veel bekende mensen uit de renpaardenwereld zijn hier ook echt niet blij mee.



Dat vind ik al een raar uitgangspunt om te fokken. Tuurlijk de merrielijn moet goed zijn, maar evengoed moeten de hengsten als vaderdier goedgekeurd worden, anders ga je, in mijn ogen, op den duur steeds slechtere paarden fokken. Die hengsten zouden dan minimaal gekeurd moeten worden op gezondheid en karakter, dit ivm het overbrengen van erfelijke ziektes.

Wat betreft het rijden van hengsten, ik vind nogmaals dat dat lang niet voor iedereen is weggelegd, ook al is het zo'n brave hengst. Ik vind dat je behoorlijk ervaren moet zijn om een hengst te gaan rijden. Dit is zeker niet voor elke willekeurige ruiter weggelegd.

Er staat trouwens in het hele artikel niet dat het om renpaarden gaat. Dus dit zie ik dan even als aanname. Hier in Nederland worden ook veel kwpn'ers gefokt, maar het overgrote deel bereikt de top ook niet. Maar dit zijn vaak prima paarden voor amateurs die lekker in de basissport willen rijden of een bosrit willen maken.


Dat kun jij wel een raar uitgangspunt vinden maar een paar eeuwen geleden werd het arabische paard als het meest geweldig gefokte en nobelste paard ter wereld beschouwd. Het stamboek was toen al zo'n 1000 jaar oud geloof ik. Bijna alle rassen ter wereld zijn er mee veredeld, of rechtstreeks of via bijv. de volbloed. Rond 1800 werd er duizenden Britse ponden betaalt voor zo'n via de moederlijn gefokte arabier, toen ontzettend veel geld. Misschien kun je mij ook even biologisch gezien uitleggen waarom de inbreng van het mannelijke dier belangrijker zou zijn dan het vrouwelijke dier bij de overerving van eigenschappen, ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.

Anoniem

Re: "Denk na voordat je gaat fokken" boodschap aan de fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:51

Kwatsch, dat de inbreng van het mannelijke dier groter is dan die van het vrouwelijke dier, degene die dat heeft beweert heeft de klok horen luiden maar is de klepel kwijt :D en haalt wellicht de zaken doorelkaar, dat er eigenschappen zijn die aan het mannelijk gen zijn gekoppeld en sommige aan het vrouwelijk gen...
In de fokkerij gaat in het algemeen op dat een veulen driekwart van de eigenschappen van de moeder doorkrijgt. Zelf vind ik dit geen zuivere maatstaf maar zeker iets als de vorming van het karakter heeft hier wel mee te maken, immers, een veulen groeit op bij de merrie en zelden tot nooit met de hengst erbij.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:30

suleilitha schreef:
Kwatsch, dat de inbreng van het mannelijke dier groter is dan die van het vrouwelijke dier, degene die dat heeft beweert heeft de klok horen luiden maar is de klepel kwijt :D en haalt wellicht de zaken doorelkaar, dat er eigenschappen zijn die aan het mannelijk gen zijn gekoppeld en sommige aan het vrouwelijk gen...
In de fokkerij gaat in het algemeen op dat een veulen driekwart van de eigenschappen van de moeder doorkrijgt. Zelf vind ik dit geen zuivere maatstaf maar zeker iets als de vorming van het karakter heeft hier wel mee te maken, immers, een veulen groeit op bij de merrie en zelden tot nooit met de hengst erbij.


Dit was denk ik ook de reden dat men bij de arabische paarden zo gek was op goede merries. Karakter was heel belangrijk, merrie en veulen sliepen in de tent bij de mensen. De hengst hoefde alleen maar bloedzuiver te zijn, de papieren van de merrie was het belangrijkste. Eigenlijk het omgekeerde van het KWPN stamboek. Op deze manier krijg je ook echt niet meer kans op erfelijke ziektes, integendeel het inteeltpercentage zal lager liggen. Al dat opgeklopte hengstengedoe bij het KWPN is vooral goed voor de portemonnee van de hengstenhouder.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:32

Misschien kun je mij ook even biologisch gezien uitleggen waarom de inbreng van het mannelijke dier belangrijker zou zijn dan het vrouwelijke dier bij de overerving van eigenschappen, ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.


Allereerst beweer ik niet dat de inbreng van het vaderdier belangrijker is dan het moederdier, zoals je kunt lezen :+ Dat percentage zal wel ergens op 50% liggen. De reden waarom ik vind dat een vaderdier goed moet zijn is om te voorkomen dat nakomelingen bijvoorbeeld erfelijke ziektes kunnen erven.
Tegenwoordig hoor je niet voor niets dat bepaalde hengsten geroemd worden omdat ze bijvoorbeeld de nakomelingen zulke goede bewegingen meegeven, een fijn karakter geven of het juiste formaat.
Even ter verduidelijking: Ik heb een merrie en de vorige eigenaar heeft een veulen bij haar gefokt. Die hebben gekeken naar haar tekortkomingen (ze heeft wat zwakke lendenen en ze is niet groot aan de maat). Ze hebben haar laten dekken door een grote hengst met een sterke lendenpartij en waarvan bewezen was dat hij dat doorgaf (maat en een sterke lendenpartij). En voila er is een grootramig veulen uitgekomen met een sterke lendenpartij die ook nog eens heel fraai kan bewegen. Toeval? Nee, daar geloof ik niet helemaal in.

Lois28
Berichten: 156
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:39

Hermelientje schreef:
suleilitha schreef:
Kwatsch, dat de inbreng van het mannelijke dier groter is dan die van het vrouwelijke dier, degene die dat heeft beweert heeft de klok horen luiden maar is de klepel kwijt :D en haalt wellicht de zaken doorelkaar, dat er eigenschappen zijn die aan het mannelijk gen zijn gekoppeld en sommige aan het vrouwelijk gen...
In de fokkerij gaat in het algemeen op dat een veulen driekwart van de eigenschappen van de moeder doorkrijgt. Zelf vind ik dit geen zuivere maatstaf maar zeker iets als de vorming van het karakter heeft hier wel mee te maken, immers, een veulen groeit op bij de merrie en zelden tot nooit met de hengst erbij.


Dit was denk ik ook de reden dat men bij de arabische paarden zo gek was op goede merries. Karakter was heel belangrijk, merrie en veulen sliepen in de tent bij de mensen. De hengst hoefde alleen maar bloedzuiver te zijn, de papieren van de merrie was het belangrijkste. Eigenlijk het omgekeerde van het KWPN stamboek. Op deze manier krijg je ook echt niet meer kans op erfelijke ziektes, integendeel het inteeltpercentage zal lager liggen. Al dat opgeklopte hengstengedoe bij het KWPN is vooral goed voor de portemonnee van de hengstenhouder.


Dat lijkt me nu niet echt realiseerbaar :D
Het kwpn heeft zoveel hengsten dat inteelt niet nodig hoeft te zijn. En zo langzamerhand lijkt dit topic over te gaan in een hetze tegen het kwpn. Niet dat het kwpn heilig en zaligmakend is O:) , maar hey ze zullen toch echt wel wat goed doen, aangezien het een veelgevraagd product is (kwpn paarden) en niet alleen in NL maar over de hele wereld ;) Over het algemeen worden kwpn'ers geroemd om hun fijne werkwillige karakters.