Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9864
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:59

YankeeBoy schreef:
rowo schreef:
Maar wat ik nou niet snap; Ondersteund door Anky???? Als er iemand is die de paarden veel op stal houdt :?

Ik vraag me af of de campagne wat uithaalt, ik geloof er niks van.


eh ja, dat was dus ook mijn gedachte..(over anky dus)


Ja idd, stel voor dat ie een blessure oploopt in de wei.

Maar verder vind ik het een goeie zet, alleen kijken of het werkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:01

Anky is het boegbeeld van de paardensport, veel pennies dromen Anky te worden en die zullen, hoop ik, hun pappa vragen om een stukje paddock in de winter voor hun paard, al weer een groep die wijzer is geworden.....

Coentjuh

Berichten: 9864
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:05


Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:56

In ieder geval hebben de bokkers het er wel over en we denken er allemaal wel over na en dat is nou juist de bedoeling. Of mensen het nou positief of negatief opvatten we zijn er wel mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:02

Het paard van de buren staat nu buiten, zou het toch geholpen hebben?? Beestje is zo stijf, maar dat zal over een paar uur wel over zijn. ;)

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:54

Russel, met het kopje in de zon! :) Al is het maar een handjevol paarden dat gebaat is met deze campagne, dat is in ieder geval iets.

'Pablo staat al 3 maanden binnen' :(
Gezond verstand ontbreekt ook bij veel mensen. Met een beetje helderheid van geest zou je toch moeten beseffen dat zolang binnen staan niet oké is. (Ken er maar een paar, hoor. Die zolang binnen staan.)

_Noah

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:28

Misschien gooit Anky zelf wel het roer om, ik las vandaag nl dat ze met reining is begonnen. Een beter milieu voor je paard begint bij jezelf, go Anky je kunt het ;)

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:29

Heb je een krant uit 2008? :)

_Noah

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:30

Ik las het net bij de kapper in de privé zou best kunnen _O- :')

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:31

Haha. :) Dat zal het zijn.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:04

Hoe zit het trouwens met de paarden in nationaal bezit? De paarden van de koningin, van de politie??? Toevallig kom ik dagelijks langs de stallen van de politie, vandaag zelfs 4 keer verspreid over de dag, maar ik heb daar al heel lang geen paard meer buiten gezien.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:47

Ik word hier ondertussen zo moe van... . Ik heb niks tegen die actie en ben ook echt tegen paarden die de hele dag binnen staan, die spotjes, prima om mensen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Maar alle paarden zijn nu eenmaal niet over een kam te scheren. Ik ben absoluut een tegenstander van een paard alleen, heb er in het verleden ook altijd meer dan een gehad (extra erbij gekocht) om die reden. Maar wat wil nu het geval, mijn huidige paard kan gewoon echt niet bij andere paarden. Hij raakt zo in blinde paniek, niet alleen van een paard bij hem in de wei , maar ook op stal, dat hij letterlijk met zijn hoofd tegen de muur loopt om te vluchten. Om nog maar niet te spreken over dat hij begint te weven als een gek... We hebben het een paar keer geprobeerd (met verschillende paarden) maar nadat ik in 2 weken 8 keer de dierenarts kon laten komen en mijn paard alleen nog maar een zielig hoopje zenuwen was vol wonden hebben we het opgegeven. Hij word gewoon een gevaar voor zichzelf en anderen (als hij alleen staat is hij het liefste, rustigste en betrouwbaarste paard dat je je kan bedenken en weeft hij ook nooit). Ik heb trouwens ondertussen begrepen van een vorige eigenaar dat hij al van jongs af aan zo is. En misschien is er zal best ergens iets fout gegaan zijn in zijn opvoeding, maar daar kan ik nu toch niks meer aan doen! Ik zou het ook graag ander willen. Mijn paard staat nu in een zeer ruime box met buitenluik, komt iedere dag van 9 tot 5 buiten (en 's zomers ook nog van 6 tot 10) in een weide vol gras van 1,7 ha waar hij de hele dag lekker rondloopt te grazen, ook in de winter, met als hij op stal staat 's nachts net zoveel hooi als hij nog lust. We doen iedere dag iets leuks samen, hij word niet volgepompt met krachtvoer, ziet iedere 8 weken de hoefsmid en nu is hij een volkomen gelukkig en in evenwicht zijnd paard. Moet ik er dan maar weer zo'n hoopje ellende van maken en hem lekker aan de stalgebreken helpen omdat de dierenbescherming het weer beter weet, dacht het niet! Maar ondertussen vind iedereen me nu wel een grote dierenbeul na het horen van die reclamespotjes...
NIET IEDER PAARD IS HETZELFDE ! Laat ze het eerst eens strafbaar stellen als er werkelijk misstanden zijn zodat politie en/of dierenbescherming daadwerkelijk in kunnen grijpen voordat een dier dood is van ellende, dat lijkt me veel nuttiger...

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:54

Jij kunt voor dat paard vast geen verandering meer brengen. Maar ik heb dan de vraag, hoe is hij ooit zo gekomen? Het is namelijk geen normaal paarden gedrag. Welk mens heeft dat paard eerder in zijn leven zijn paard zijn afgenomen en hem verkloot?
Dat zou niet meer zo snel gebeuren als de mensen minder aan zich zelf zouden denken aan meer aan het paard en hem met andere buiten zou zetten. Dan had jij nu vast ook een ander paard gehad. En was er een uitzondering minder die niet samen kan staan.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:58

JJ, wat een verhaal, zulk gedrag is wel heel extreem. Zit me ook af tevragen wat dat dier heeft mee gemaakt, klinkt behoorlijk heftig. gestoord zelfs.
Arm dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:52

Ik ken wel meer paarden die andere paarden slopen, verder een heel normaal en fijn paard in de omgang en om te rijden, heel apart. Zo ken ik dus een ruin, maar ook een merrie,die merrie was minder braaf, alleen braaf als ze elke dag intensief gereden werd, maar samen met een ander paard op de wei, :n , die jaagde ze na en sloeg ze kapot, wel weer een fantastische moeder voor haar veulens.

Raar he?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:06

JJ: dat is een uitzonderlijk verhaal, vraag je je inderdaad af hoe zoiets heeft kunnen ontstaan...

Het is in zo'n geval toch evengoed nog altijd beter om als regel te stellen dat een dier in gezelschap minstens 5 uur naar buiten moet en uitzonderingen moeten er soms gemaakt worden... (zoals in jouw geval, of in geval van ziekste... klip en klaar) daar is ook ruimte voor lijkt me.
Dat is iig beter dan vrijgeven wat mensen moeten doen; resultaat zal dan nl zijn dat al die paarden die nu solitair opgehokt staan op die manier blijven staan totdat ze hun laatste adem uitblazen... en dat is geen wenselijk scenario...

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:25

zo heb ik een pony gekend die altijd ziek zwak en misselijk was (geen ernstige dingen maar kleinigheden) en daardoor altijd door andere paarden de sloot in werd gejaagt, we hebben van alles geprobeerd maar niets hielp en hebben we hem uiteidelijk een eigen weitje gegeven.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:28

barbar schreef:
zo heb ik een pony gekend die altijd ziek zwak en misselijk was en daardoor altijd door andere paarden de sloot in werd gejaagt, we hebben van alles geprobeerd maar niets hielp en hebben we hem uiteidelijk een eigen weitje gegeven.


Prima, toch? Ponyke had op die manier toch zijn beweging, zonder dat er ongelukken gebeuren.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:30

ja idd, maar als de db ook met dit soort paarden zou willen dat die "maatjes" zou hebben, zou zo'n ponytje niet lang leven.
verder vind ik het wel een hele goede actie die hopelijk bij een heleboel mensen de ogen opent.
ik woon dus in de randstad en je moest eens weten hoeveel stallen hier gewoon geen of heel weinig wei hebben, ben op dit moment op zoek naar een nieuwe stal en het is gewoon frustrerend zo moeilijk als het is om een stal te vinden waar de paarden ook in de winter elke dag een paar uur naar buiten mogen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:07

Maar er zijn toch altijd uitzonderingen op de regel. Kan me niet indenken dat de db na argumentatie van 'jullie' kant, die pony oplaadt en gaat herplaatsen wegens mishandeling/isolering.
Frustrerend dat je geen geschikte stal kunt vinden. Succes en ik hoop dat je snel iets passend vindt. :D

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:19

dank je

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:56

barbar schreef:
ja idd, maar als de db ook met dit soort paarden zou willen dat die "maatjes" zou hebben, zou zo'n ponytje niet lang leven.

Maatje met draadje....is toch ook gezelschap? Ik kan me niet voorstellen dat de DB zo ver wil gaan. Wij hebben ook wel eens wat apart lopen...hebben nu een logeetje, die loopt mooi met de andere paarden mee - maar wel in een apart weitje. Safety first, en het beestje gaat straks weer naar huis, dus om nu het hele circus van nieuwe koppelvorming voor een maandje te willen doorstaan, daar pas ik voor.

Anoniem

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:08

De paarden van de politie stonden vanmorgen en vanmiddag weer niet buiten :n.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:11

Hebben ze daar wel wei? In Groningen bij de bereden is er geloof ik niet eens weiland, ik weet dat ze daar de paarden in de zomer één of twee maanden vakantie geven (in de wei gooien dus) maar daar staan ze verder altijd binnen dacht ik.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:12

Lovely schreef:
De paarden van de politie stonden vanmorgen en vanmiddag weer niet buiten :n.

Het is het aanbellen waard :D :D