Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:48

Shan, instandhouden van voldoende bloedlijnen lukt alleen als dat het beleid van het stamboek is. Individueel kun je daar alleen een bijdrage aan leveren. Uit eigen ervaring weet ik hoeveel tijd en geld het kost om voor bloedverruiming een hengst te fokken en voor de keuring te brengen en hoe teleurstellend het is als die dan niet wordt goedgekeurd http://home.claranet.nl/users/lijssel/nederlnd/hengstenkeuring%201998.htm En dan was dit nog met gebruikmaking van een hengst die in Nederland ter dekking stond.

Lovely, de oude bloedlijnen zijn consequent geselecteerd op dezelfde wijze. Bij de vorming van een nieuw ras uit heel verschillende andere rassen moet je heel veel generaties selecteren voordat je allerlei ongewenste eigenschappen weer kwijt bent en er weer iets van fokzuiverheid ontstaat.
Kijk eens op de video op pagina 1 naar de kroonmerrie Gonnie die in 1965 is geboren. Dit is een mooie merrie. Dat type paarden willen we fokken, met de niet-zichtbare kwaliteiten waar het Gelders paard ook om bekend staat zoals gezondheid, braafheid, werkwilligheid, enz. Gonnie is de moeder van de dressuurvererver Cabochon en van de dekhengst Vanitas die zelf Grand Prix dressuur was onder Annemarie Keijzer. Deze paarden zijn - zeker voor de recreatie - veel beter geschikt dan wat het KWPN er later van gemaakt heeft. En de grootste afzetmarkt is de recreatie. Er moet voor het Gelders paard alleen nog veel beter reclame gemaakt worden. Het is te lang afgeschilderd als een lelijk dier dat alleen maar voor het landbouwwerk geschikt was. Natuurlijk waren er minder mooie paarden bij, maar ook niet alle KWPN-rijpaarden zijn even goed.
Vergelijk de belijning van de hengst Koster uit 1923 maar eens met de tegenwoordige Gelderse paarden
Afbeelding

NatasjavE, ik ken de Fredriksborger niet. Uit het oogpunt van het behoud van biodiversiteit zou ik het liefst de Fredriksborger de Fredriksborger en het Gelders paard het Gelders paard laten. Als het echt niet anders kan moet je iets, maar zo ver is het nog lang niet.
Bij een grote fokkerij kun je je nog wel een experiment veroorloven, maar niet bij een zeldzaam huisdierras.

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 01:53

Maar waarom is het dan niet gelukt om meer Gonnie's te fokken. Haar eigenaar heeft besloten om te fokken met hengsten die wat meer rijtypisch waren, zoals Pretendent, de vader van Vanitas. Zonder die keuze was het succes van Vanitas er nooit geweest.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 02:03

AWvL schreef:
NatasjavE, ik ken de Fredriksborger niet. Uit het oogpunt van het behoud van biodiversiteit zou ik het liefst de Fredriksborger de Fredriksborger en het Gelders paard het Gelders paard laten. Als het echt niet anders kan moet je iets, maar zo ver is het nog lang niet.
Bij een grote fokkerij kun je je nog wel een experiment veroorloven, maar niet bij een zeldzaam huisdierras.


Een voorbeeldje:
Afbeelding

Nogmaals ik loop, als ik Koss vrij wil blijven al aardig vast.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:39

Ik vind die Frederiksborgers op zich wel interessant, maar ik vraag me af hoe zij het onder het zadel zouden doen...

Mies

Berichten: 3988
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:41

Het gelderspaard kwam ook bij vroege volgels ofzo

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:45

De Frederiksborger was bij mij ook al opgekomen.
Hoe ze het onder het zadel doen?
Voorzover ik wel gelezen of gehoord heb prima.
Er zit volgens mij 1 fokker in Nederland die ook een hengst(en )
heeft.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:50

Ja MorraVita heeft die hengsten van de Frederiksborgers :)

Heb gekeken op de site van Gelderlanderhorse.nl en die heeft een update gekregen geloof ik :D Top!

Een hengst als Oscar is ook 50% Gelders. Met een merrie die 100% Gelders bloed voert krijg je dan alsnog een paard met 75% Gelders bloed. Voor merries als die van ons en als die van Natasja zou ik zoiets aanraden geloof ik. Dan blijf je binnen het KWPN en ook bij de gevraagde bloedeis. Daarbij komt dat Oscar biedt wat onze merrie kan gebruiken: front en het verankeren van de beweging :j

De Frederiksborgers zie ik echt als plan C... ik ben er wat terughoudend mee.


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:57

Pletje123 schreef:
Ik vind die Frederiksborgers op zich wel interessant, maar ik vraag me af hoe zij het onder het zadel zouden doen...


Ik weet ook niet of ze een oplossing kunnen zijn hoor. Ze worden op dit moment voornamelijk gebruikt voor de koets. Wat voor ons Amazones natuurlijk niet bijster interessant is. Daarom ook niet erkening maar ook echt testsen onder het zadel. En misschien in het begin een dekbeperking...

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:01

NatasjavE schreef:
Pletje123 schreef:
Ik vind die Frederiksborgers op zich wel interessant, maar ik vraag me af hoe zij het onder het zadel zouden doen...


Ik weet ook niet of ze een oplossing kunnen zijn hoor. Ze worden op dit moment voornamelijk gebruikt voor de koets. Wat voor ons Amazones natuurlijk niet bijster interessant is. Daarom ook niet erkening maar ook echt testsen onder het zadel. En misschien in het begin een dekbeperking...


Ik ben er voor om het eerst binnen het KWPN op te lossen. Je gaat wel heel veel "vreemd" bloed toevoegen met een Frederiksborger en je weet niet wat het brengt... Ik vind het zelf te eng :o Die halve Gelderse hengsten vind ik interessanter. Ook voor de markt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:04

Pletje123 schreef:
Ja MorraVita heeft die hengsten van de Frederiksborgers :)

Heb gekeken op de site van Gelderlanderhorse.nl en die heeft een update gekregen geloof ik :D Top!

Een hengst als Oscar is ook 50% Gelders. Met een merrie die 100% Gelders bloed voert krijg je dan alsnog een paard met 75% Gelders bloed. Voor merries als die van ons en als die van Natasja zou ik zoiets aanraden geloof ik. Dan blijf je binnen het KWPN en ook bij de gevraagde bloedeis. Daarbij komt dat Oscar biedt wat onze merrie kan gebruiken: front en het verankeren van de beweging :j

De Frederiksborgers zie ik echt als plan C... ik ben er wat terughoudend mee.


Officieel heeft mijn paard 96% Geldersbloed volgens Gelderlanderhorse. Met Oscar kom ik er bij het GPA dus niet. ;) Dat komt door Zep.
Oscar mag in de GPA beleving half gelders zijn..hij heeft ook 44% XX...nou daar begin ik niet aan. Veel te veel volbloed. Hackney en Engelsvolbloed zie ik echt het minst graag terug.

Die Fredriksborger is ook plan C..D zelfs voor mij. Ik bliijf ook veel liever binnen het KWPN.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:28

Lovely schreef:
Maar waarom is het dan niet gelukt om meer Gonnie's te fokken. Haar eigenaar heeft besloten om te fokken met hengsten die wat meer rijtypisch waren, zoals Pretendent, de vader van Vanitas. Zonder die keuze was het succes van Vanitas er nooit geweest.

Men ging er vanuit dat de gespeciakiseerde buitenlandse rijpaardrassen beter zouden zijn onder het zadel dan het veelzijdige landbouwrijpaard, dus vond er een grootscheepse verdringingskruising plaats met dit rijpaardbloed. Als Gonnie gedekt was door de Gelderse hengst Eufraat en die nakomeling was gereden door een internationale topruiter, wie weet. Maar het fokdoel van het Gelders paard is niet in de eerste plaats de topsport. Dat er ondanks dat het een zeldzaam huisdierras is en het niet door topruiters gezocht wordt toch nog regelmatig Gelderse paarden in de echte topsport verschijnen is mooi meegenomen.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:39

Citaat:
Ik kom na even zoeken wereldwijd tot een lijst van minstens 13 hengsten die voldoen aan de originele bloedvoeringseisen voor Gelders paard, zoals eerder in dit topic vermeld bij de bloedvoeringseisen van de GPA. Hiervan is vers sperma of diepvriessperma verkrijgbaar.
Dit zijn andere hengsten dan in de lijst van Gelderse hengsten van het KWPN staan vermeld of waarvan sperma in de genenbank is opgeslagen of die bij het IHW als Gelderse hengst zijn goedgekeurd.
Deze hengsten ga ik hier om verschillende redenen nog niet met name noemen


Dan ben ik toch wel heel benieuwd naar die hengsten.
Want dit is precies wat er steeds weer gebeurt: Er wordt steeds wat losgelaten, misschien wel om nieuwsgierig te maken, en dan wordt er uiteindelijk niets gezegd.

Dát, plus alle negatieve energie die vanuit de GPA komt is iets wat mij mateloos stoort.
Het is zeker niet zo dat ik het 100% oneens ben met de GPA, maar dit soort dingen zorgen er toch wel voor dat ik kritisch ben. Want aan een hoop woorden, maar uiteindelijk weinig resultaat hebben we nog niets.

Om nog even terug te komen op Nachtvorst:
Zo op het eerste gezicht, op basis van zijn afstamming: Wat zonde dat die niet goedgekeurd is. Dat zou qua bloed een hele mooie geweest zijn voor onze merrie.

Een Frederiksborger zou hier in eerste instantie ook niet geprobeerd worden. Er is totaal niets bekend van hun vererving. Wie weet wat je precies gaat fokken dan, en fokken voor de slager is niet de bedoeling.
Dan neig ik idd, net als Pletje, eerder naar half-gelderse hengsten.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:44

NatasjavE schreef:
Pletje123 schreef:
Ja MorraVita heeft die hengsten van de Frederiksborgers :)

Heb gekeken op de site van Gelderlanderhorse.nl en die heeft een update gekregen geloof ik :D Top!

Een hengst als Oscar is ook 50% Gelders. Met een merrie die 100% Gelders bloed voert krijg je dan alsnog een paard met 75% Gelders bloed. Voor merries als die van ons en als die van Natasja zou ik zoiets aanraden geloof ik. Dan blijf je binnen het KWPN en ook bij de gevraagde bloedeis. Daarbij komt dat Oscar biedt wat onze merrie kan gebruiken: front en het verankeren van de beweging :j

De Frederiksborgers zie ik echt als plan C... ik ben er wat terughoudend mee.


Officieel heeft mijn paard 96% Geldersbloed volgens Gelderlanderhorse. Met Oscar kom ik er bij het GPA dus niet. ;) Dat komt door Zep.
Oscar mag in de GPA beleving half gelders zijn..hij heeft ook 44% XX...nou daar begin ik niet aan. Veel te veel volbloed. Hackney en Engelsvolbloed zie ik echt het minst graag terug.

Die Fredriksborger is ook plan C..D zelfs voor mij. Ik bliijf ook veel liever binnen het KWPN.


Hij voert idd veel XX. Denk ook niet dat hij het echte Gelderse type geeft.. bij nader inzien. *zucht* Wat een lastig pakket zitten we in zeg. En dan hebben wij nog een Koss-vrije merrie. Stel dat je een Koss x Elegant x Ahoy x Zep hebt oid. Daar ben je mooi klaar mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:49

Patricia schreef:
Citaat:


Om nog even terug te komen op Nachtvorst:
Zo op het eerste gezicht, op basis van zijn afstamming: Wat zonde dat die niet goedgekeurd is. Dat zou qua bloed een hele mooie geweest zijn voor onze merrie.


Dat is idd een heel mooi lijntje voor de fokkerij en ook ik vind het heel jammer dat hij niet is goedgekeurd.
Ik heb zijn volle zus 7 jaar geleden ongezien gekocht, puur op afstamming en heb daar nog nooit spijt van gehad want het is een mooie vrije lijn om mee te fokken :D
In dit lijntje zit echter wel een scheutje volbloed, Krawall XX en Anblick XX, dus 100% klassiek is het zeker niet maar ik vind dat het juist wat extra's geeft.
Maar kwa type is het geen schoolvoorbeeld van een Gelders paard vind ik zelf, de meeste mensen zijn ook vrij verbaasd als ik zeg dat het een Gelderse is :D
Haar veulen van Zethar is ook luxer dan menig rijpaard....

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:52

Dat Zethar veulen van jullie is wel heel aansprekend Lia :j En Nachtvorst neigt idd naar het rijpaard-type, maar voor zover ik op de video-beelden kan zien, beweegt hij wel goed! Zijn vader, Loek, doet mij ook totaal niet denken aan een Groningerhengst.. die is ook luxe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:57

Loek was dan ook niet Gronings gefokt ;)
Zijn vader Halifax stond ingeschreven als SGLDT en was een Cadet x Noorman, Cadet was een Anblick XX uit een Holsteiner moeder....
Zijn moederlijn is wel redelijk Gelders.
De moederlijn van Lisa/Nachtvorst voert met Goudsmid x Gondelier x Krawall XX ook redelijk wat bloed.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:58

Een scheutje volbloed vindt ik helemaal geen probleem. Het moet alleen geen plons worden. :D

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:52

De frederiksborgers zijn over het algemeen te klein is dus waarschijnlijk geen oplossing.
Wat nachtvorst betreft als die werkelijk zo fantastisch is had hij via de achterdeur zo kunnen instromen op sport prestaties

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:02

volgens mij is Nachtvorst twee keer voorgesteld.
Heb hem beide keren gezien; vond hem qua model voldoende,
maar qua beweging absoluut onvoldoende, maar misschien
ben ik wel te kritisch *D

als hij het werkelijk goed had gedaan in de sport, dan was hij wel opgevallen
en had vast nog een kans gekregen. Zo is het in ieder geval wel met Rubus gegaan.

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:34

Leonora, volgens mij was hij toen al gecastreerd.....

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:49

Als hij niet goed genoeg is dan kunnen we er ook niets mee als ik tweede rangs paarden wil fokken kan ik wel bij een ander stamboek terecht

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:04

Maar goed, feit is dat Nachtvorst niet is ggk, nergens niet. En hier in dit topic ben ik de oplossing voor het probleem van de bloedspreiding nog niet echt tegen gekomen..

@AWvL: waarom heb je niet gereageerd op mijn post waarin ik je om advies vraag voor mijn merrie? :)

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:40

Lia_ schreef:
Leonora, volgens mij was hij toen al gecastreerd.....


persoonlijk vind ik Lisavivera beter geslaagd dan Nachtvorst

als de laatste er uit had gezien zoals de eerste en ook zo had kunnen lopen
dan was het waarschijnlijk wel gelukt om hem door te krijgen

GP mag nooit een vergaarbak van net-niet exemplaren worden toch?

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:52

Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!