Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 11:43

Zonder een zeer goed onderbouwd plan, tot in de details uitgewerkt, (geen loze kreten dus en het noemen van de naam van zegge en schrijven 1 hengst) zal er in ieder geval geen subsidie komen denk ik.


Als ik bijv. deze zin lees, dan heb ik er nog geen idee van wat men dan wil met deze hengst.
Een (op dit moment) loze kreet dus:

Citaat:
(zoals de promoting van Wandango door de GPA, die dit jaar waarschijnlijk resultaat gaat opleveren)


Dient hij alleen ter promotie voor het Gelders paard?
Leeft hij nog?
Is het de bedoeling om hem in te zetten in de fokkerij?
Is hij dan nog wel vruchtbaar?
Waar moet zijn sperma vandaan komen?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:33

Het is vast leuk bedoeld hoor, zo'n omschrijving van hoe het wel moet zijn. Maar wat bereik je daarmee? Volgens mij bar weinig..... Hooguit dat mensen denken: "nou en? Daarvoor heb ik het Gelderse paard niet nodig." Terwijl ik in mijn directe omgeving hoorde nav de uitzending van Vroege Vogels met Ria Hekkert: "het gaf me direct het gevoel dat ik ook zo'n paard moet hebben!" Dát is promotie en dáár gaat het om. Oftewel, HOE bereik je dat mensen een echt Gelders paard willen hebben. Stel daar nou eens een stappenplan voor op. Misschien is het wel nuttig om als eerste stap de keurheren van het KWPN te overtuigen van de waarde van het erfgoed Gelders paard, om vervolgens het bestuur van de Regio Gelders paard ervan te overtuigen een meer actieve promotie te gaan voeren die naar buiten toe gericht is.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:46

shan schreef:
Zonder een zeer goed onderbouwd plan, tot in de details uitgewerkt, (geen loze kreten dus en het noemen van de naam van zegge en schrijven 1 hengst) zal er in ieder geval geen subsidie komen denk ik.


Als ik bijv. deze zin lees, dan heb ik er nog geen idee van wat men dan wil met deze hengst.
Een (op dit moment) loze kreet dus:

Citaat:
(zoals de promoting van Wandango door de GPA, die dit jaar waarschijnlijk resultaat gaat opleveren)


Dient hij alleen ter promotie voor het Gelders paard?
Leeft hij nog?
Is het de bedoeling om hem in te zetten in de fokkerij?
Is hij dan nog wel vruchtbaar?
Waar moet zijn sperma vandaan komen?


Heb je ook het lef om zo'n kritische houding aan te nemen tegenover het KWPN. Met name over de vraag waarom ze het Gelders bloed afgeschaft hebben en waarom ze nooit iets gedaan hebben aan bloedspreiding, integendeel.

De GPA wil het oorspronkelijke fokbeleid van het veelzijdige landbouwrijpaard uit de tijd van voor het KWPN voortzetten en alle bloedlijnen benutten die daarin passen en dat zijn er (nog) al wat. Het is nog te vroeg om een uitgebreide subsidie-aanvraag op te stellen, zolang er geen stamboek en geen geld voor het behoud van de originele bloedlijnen is.

De hengst Wandango leeft nog http://www.kavallo.ch/artikel.asp?artikelID=438
Twee jaar geleden is tevergeefs geprobeerd om Zarona de moeder van Tepic la Silla hiervan drachtig te krijgen. Nu zijn er twee jongere merries drachtig van.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:51

Het is niet bedoeld als lef, het is bedoeld als goede raad!

Tja en als het nodig is heb ik idd best het lef om een kritische houding aan te nemen tegenover het KWPN.
Daar zijn best voorbeelden van te vinden hier op Bokt.
Ik heb in ieder geval het lef gehad om niet te voldoen aan het fokbeleidt dat het KWPN adviseerd.

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:43

AwvL, het is een eigenschap van oude bloedlijnen dat deze uitsterven, invloed van fokdieren van welleer verdwijnt steeds meer naar de rechterkant van het papier en de virtuele verlening daarvan. Het lijkt mij zinvoller om paarden te fokken die goede opvolgers zijn van die oude bloedlijnen, maar dan aangepast aan de moderne wens van de moderne paardenhouder die er van alles mee wil doen, behalve op het land werken. Wat het GPA zou kunnen doen is om deze gebruikswensen in te zetten als fokdoel en zó betere paarden te fokken. Dit lijkt mij een beter 'beleid' dan altijd maar terug te wijzen naar vroeger. Tijd en wensen zijn dynamisch en ik denk dat het onverstandig is om in deze tijd een statisch fokbeleid na te streven.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:39

Hoe zeg ik in paar regels waar ik hele artikelen voor nodig heb gehad. Ik zal het kort door de bocht proberen.

Er is een groot verschil tussen de verjonging van oude bloedlijnen en het verdwijnen ervan door het wegfokken met heel ander bloed. Bij het combineren van twee Friese paarden is door de selectie in de voorgaande generaties van beide ouders de kans heel groot dat het veulen zwart is. Hetzelfde geldt voor de schimmelkleur bij de Lippizaners, maar dit principe gaat ook op voor andere erfelijke eigenschappen.
Bij het combineren van twee Gelderse paarden krijg je door de selectie van de bloedlijnen vroeger in de landbouw een paard met andere eigenschappen dan bij een andere bloedcombinatie. Het bewaren van de genen van de oude rassen voor de toekomst heet behoud van biodiversiteit en dit is een modern begrip. Het is alleen al om deze reden belangrijk het genetisch erfgoed van het Gelders paard zo zuiver mogelijk te bewaren.

Maar er is ook een heel praktische reden. Het Gelders paard is voor de niet-professionele gebruiker beter geschikt dan de hoger in het bloed staande paarden die voor de topsport zijn gefokt. Het KWPN heeft ook in het kader van de omvorming voortdurend ernstige fouten gemaakt door telkens op een punt streng te selecteren bv. heel vlakke gangen, een krom achterbeen, een hellend kruis. Op de twee eerstgenoemde is men al eerder teruggekomen en bij het hellend kruis is men nu ook weer zo ver als de vroegere boerenfokkers, maar noemt dit "voortschrijdend inzicht". Het KWPN wil nu de paarden weer even gezond krijgen als vroeger, maar het gezondheispredicaat op grond van foto's van een paar gewrichten van de benen kan niet tippen aan de vroegere allround-selectie in het dagenlange werk voor de ploeg. Hetzelfde geldt voor karakter en werkwilligheid. De tests die daarvoor ontwikkeld gaan worden halen het niet bij de generaties lange selectie in de harde praktijk. Het Gelders paard blijkt bovendien beter te presteren in de topsport dan men vroeger dacht.

Het is dus ook voor de tegenwoordige tijd de moeite waard om de bloedlijnen van het Gelders paard in stand te houden. Maar binnen die bloedlijnen blijft uiteraard selectie plaatsvinden op hetgeen belangrijk is voor het gebruik. Van twee volle broers kan de ene veel beter zijn dan de andere en dus wordt daarmee verder gefokt. Maar dat is dus selectie in het kader van de verjonging van de originele bloedlijnen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 15:42

Passen de bij het KWPN goedgekeurde Gelderse hengsten dan wel of niet bij het beoogde beeld van het Gelders paard?

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:19

De tegenwoordige hengsten passen binnen de Gelderse fokkerij. Al is de overdaad aan Koss-bloed teveel voor zo’n kleine fokkerij, met name ook vanwege zijn karakter. Nakomelingen van Koss zouden alleen gecombineerd moeten worden met klassiek Gelders bloed om de karaktereigenschappen daarvan zoveel mogelijk vast te leggen. Zoals ik zelf ook heb gedaan door voor mijn Koss-merrie Galant en Elegant te gebruiken nu het nog kan.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:30

Dan worden in ieder geval wel de juiste paarden aangekeurd door het KWPN ;)
Waar gaat het dan mis?
Alleen de bloedeis is afgeschaft. Daardoor is het mogelijk om een paard met flink wat rijpaardbloed in te schrijven als zijnde Gelders. Met betrekking tot het behoud van oude bloedlijnen kan dat misschien als negatief worden bestempeld. Maar tegelijkertijd maakt het afschaffen van de bloedeis het mogelijk om de broodnodige bloedverversing toe te passen. Stel nou, je vindt de nieuwe Amor of de nieuwe Eclatant bij een ander stamboek.... Die kan voor de Geldersen niet ingezet worden, want dan is het fokproduct geen Gelders paard meer......

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:03

Het Gelders paard is nu het enige veelzijdige paardenras in Europa met meer dan 100 jaar hetzelfde fokbeleid.
De andere warmbloedrassen (Oldenburgers, Holsteiners, Hannoveranen, Anglo-Normandiërs, enz.) hadden een eeuw geleden hetzelfde veelzijdige fokdoel als het Gelders paard. Maar al deze rassen zijn na de opkomst van de tractor omgevormd tot rijpaarden met heel ander bloed voor gebruik door professionele ruiters in de topsport. Zij hebben de oude naam behouden, maar behoren nu tot dezelfde genenpool als in Nederland het KWPN-rijpaard. Zo is de naam Oldenburger hetzelfde gebleven, maar heeft de moderne Oldenburger die tegenwoordig in de KWPN-rijpaardfokkerij wordt gebruikt niets meer gemeen met de bekende hengst Gambo, die in 1929 uit Oldenburg naar Nederland is gehaald.
Door de instelling in Nederland van een apart Sportregister voor ongewenst bloed (het latere KWPN-rijpaard) is het Gelders paard hiervoor gespaard gebleven.

Andere geschikte hengsten voor de Gelderse fokkerij zijn er dus niet meer bij de buitenlandse rijpaardstamboeken.

De laatste klassieke Holsteinse hengst Flamingo geb. 1975 heeft zijn laatste jaren in Nederland doorgebracht als dekhengst van het Groninger stamboek. Zijn zoon Fambo uit een dochter van Baldewijn is een van de tegenwoordige Groninger hengsten die op grond van hun genetische achtergrond beter passen bij het Gelders paard dan de KWPN-rijpaardhengsten.

Waarom zou je niet eerst proberen de nog aanwezige Gelderse bloedlijnen voor bloedverruiming aan te wenden. Maar dan moet je wel snel zijn.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:17

AWvL schreef:
Waarom zou je niet eerst proberen de nog aanwezige Gelderse bloedlijnen voor bloedverruiming aan te wenden. Maar dan moet je wel snel zijn.


Ik heb een Elegant, een ruin welteverstaan ;)

Ik geloof er niets van dat in Duitsland nergens meer oude bloedlijnen terug te vinden zijn. Alleen vind je die niet terug in een aparte regio, apart stamboek, of iets dergelijks.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:26

AWvL schreef:
De tegenwoordige hengsten passen binnen de Gelderse fokkerij. Al is de overdaad aan Koss-bloed teveel voor zo’n kleine fokkerij, met name ook vanwege zijn karakter. Nakomelingen van Koss zouden alleen gecombineerd moeten worden met klassiek Gelders bloed om de karaktereigenschappen daarvan zoveel mogelijk vast te leggen. Zoals ik zelf ook heb gedaan door voor mijn Koss-merrie Galant en Elegant te gebruiken nu het nog kan.


Ik heb een Elegant x Zichem x Satelliet merrie. Wij kiezen heel bewust niet voor Koss, aangezien er al zoveel van Koss zijn. Maar.. nu zitten we dus met een heus probleem. Welke hengst moeten we in hemelsnaam gebruiken? En dan graag 1 waarmee we het juiste type en de goede beweging kunnen behouden. Dat vind ik nog niet meevallen. Mijn merrie beschikt over "vrij" bloed, maar hoe hou ik dat vrij? We willen wel graag op de lange termijn kunnen blijven fokken. Door nu voor Koss of Parcival te kiezen, wordt het mijns inziens te nauw allemaal.

Natuurlijk zijn er Rubus B en Nickson, maar ik ben bang dat we dan teveel de tuigtypische kant op gaan :o Nu zitten we te denken aan Vitens.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:31

Aimee schreef:
AWvL schreef:
Waarom zou je niet eerst proberen de nog aanwezige Gelderse bloedlijnen voor bloedverruiming aan te wenden. Maar dan moet je wel snel zijn.


Ik heb een Elegant, een ruin welteverstaan ;)

Ik geloof er niets van dat in Duitsland nergens meer oude bloedlijnen terug te vinden zijn. Alleen vind je die niet terug in een aparte regio, apart stamboek, of iets dergelijks.


Ik geloof er niets van dat ze er nog zijn. Bovendien zou het zelfs dan geen zin hebben om ze te gaan zoeken nu er nog verschillende onbenutte Gelderse bloedlijnen zijn.

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:35

AWvl als er zoveel onbenutte vrije gelderse bloedlijnen zijn waarom hebt u uw eigen dan "besmet"met Koss bloed

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:36

AWvL schreef:
Ik geloof er niets van dat ze er nog zijn. Bovendien zou het zelfs dan geen zin hebben om ze te gaan zoeken nu er nog verschillende onbenutte Gelderse bloedlijnen zijn.


Goed zoeken en gij zult vinden.....
Zomaar aannemen dat ze er niet meer zijn, is net zo'n vooroordeel als men in Nederland over het algemeen mbt het Gelders paard heeft.

Ik vind het erg kortzichtig om enkel naar de huidige bloedlijnen te kijken. Zie het bericht van Pletje over de reeds bestaande problemen.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:39

@Aimee: Ik voel me eerlijk gezegd ook wat "opgesloten" binnen het huidige hengstenbestand. Een RP-hengst gebruiken in het kader van bloedspreiding is als vloeken in de kerk.. dat is niet de bedoeling. We willen wel graag een op en top Gelders paard fokken waar andere Gelderse fokkers ook interesse voor hebben. Want als het een hengstveulen zou worden en het lijkt wat, dan zie je ons zeker op de HK verschijnen :j Wie niet waagt wie niet wint :)

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:46

Lijkt me echt heel sterk dat die er in buitenland niet meer zijn.

Ik vind het in dit soort discussies altijd jammer dat men blijft beweren dat er nog voldoende bloedspreiding mogelijk is, maar vervolgens niet met minstens 5 hengsten op de proppen kan komen.
Ik houd niet zo van het er omheen gezwets.
Noem het beestje bij de naam, letterlijk dus.
En geef de fokkers die wel willen maar niet weten een aantal handvaten.

Noem nu gewoon eens 5 hengsten op die passen binnen de gelderse fokkerij, die beschibaar zijn en die niet nauw verwant zijn aan elkaar.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:58

Precies, shan :)
Het klinkt mij een beetje in de oren als: wij zijn de enigen die nog geven om oude bloedlijnen ^)
Ook in Duitsland zijn er fokkers die met trots het oude veelzijdige type bewaren.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:04

shan schreef:
Lijkt me echt heel sterk dat die er in buitenland niet meer zijn.

Ik vind het in dit soort discussies altijd jammer dat men blijft beweren dat er nog voldoende bloedspreiding mogelijk is, maar vervolgens niet met minstens 5 hengsten op de proppen kan komen.
Ik houd niet zo van het er omheen gezwets.
Noem het beestje bij de naam, letterlijk dus.
En geef de fokkers die wel willen maar niet weten een aantal handvaten.

Noem nu gewoon eens 5 hengsten op die passen binnen de gelderse fokkerij, die beschibaar zijn en die niet nauw verwant zijn aan elkaar.


Die volgens mij niet nauw verwant zijn en beschikbaar:

Koss
Elegant
Nickson
Rubus B
Sirius

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:06

Ja hallo, zo lust ik er nog wel 1.
Ik bedoel buiten de al beschikbare hengsten om natuurlijk!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:08

Ow sorry :o Zo had ik het niet begrepen. Je vroeg om hengsten die passen binnen de Gelderse fokkerij en die beschikbaar zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:17

Pletje123 schreef:
AWvL schreef:
De tegenwoordige hengsten passen binnen de Gelderse fokkerij. Al is de overdaad aan Koss-bloed teveel voor zo’n kleine fokkerij, met name ook vanwege zijn karakter. Nakomelingen van Koss zouden alleen gecombineerd moeten worden met klassiek Gelders bloed om de karaktereigenschappen daarvan zoveel mogelijk vast te leggen. Zoals ik zelf ook heb gedaan door voor mijn Koss-merrie Galant en Elegant te gebruiken nu het nog kan.


Ik heb een Elegant x Zichem x Satelliet merrie. Wij kiezen heel bewust niet voor Koss, aangezien er al zoveel van Koss zijn. Maar.. nu zitten we dus met een heus probleem. Welke hengst moeten we in hemelsnaam gebruiken? En dan graag 1 waarmee we het juiste type en de goede beweging kunnen behouden. Dat vind ik nog niet meevallen. Mijn merrie beschikt over "vrij" bloed, maar hoe hou ik dat vrij? We willen wel graag op de lange termijn kunnen blijven fokken. Door nu voor Koss of Parcival te kiezen, wordt het mijns inziens te nauw allemaal.

Natuurlijk zijn er Rubus B en Nickson, maar ik ben bang dat we dan teveel de tuigtypische kant op gaan :o Nu zitten we te denken aan Vitens.


Bloedspreiding is een probleem. Ik kan Vitens niet gebruiken vanwege moedersvader Zep en ik wil ook graag een keer met Alexandro dekken...maar ook een keer Koss vrij.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:21

Alexandro kan ik niet gebruiken vanwege het feit dat die ook sabelbenig is en zijn strakke lendenen. Dat past niet op Zam, want zij heeft is achter ook sabelbenig en wat strak op de lendenen.

In combinatie met Koss ben ik bang dat we geen Gelderse meer krijgen ivm het karakter. Op een heel koele merrie zou ik het wel aandurven, maar Zam is niet heel koel en het paard moet wel bruikbaar zijn :) Daarnaast wil ik gewoon niet meewerken aan de verKossing ;) En: een zoon van Koss wordt nu (hopelijk) niet meer goedgekeurd.

@Natasja: jij hebt zeker ook helemaal geen idee welke hengst je dan kunt gebruiken? Sirius zou wat bloedspreiding wel kunnen toch?

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:24

In het kader van de bloedspreiding bedoelde ik Pletje. :D

AWvL blijft steeds maar beweren dat er voldoende bloedlijnen zijn buiten de nu beschikbare hengsten om.
Maar hij geeft nooit eens namen.
Ik vind dit vaag gedoe, waarmee hij bij ministeries, KWPN ed geen poot aan de grond krijgt.

Ik waardeer het ten zeerste wat hij doet voor het Gelders paard, gelukkig dat er mensen zijn die er verstand van hebben en zich er hard voor maken.
Ook ik vind dat deze 'genen' bewaard moeten blijven zodat we er naar terug kunnen grijpen later (en dat dit punt een keer komt daarvan ben ik overtuigd)
Maar hij moet wel de oogkleppen afdoen en het realistisch bekijken.
Op deze manier gaat het nl niet werken, ben ik bang.
Zo werkt het alleen maar averechts en worden de mensen op een gegeven moment een beetje moe van het gezever, dit doet het gelders paard weer geen goed.
Zoals ik al eerder aangaf, kom met duidelijke concrete plannen.
Stel op papier een fokprogramma op. (met namen)
Daarmee kom je veel verder bij Gerda en het KWPN.
Steeds maar vertellen dat het einde van het Gelders paard in zicht is en vervolgens geen duidelijke oplossingen aandragen is echt verspilde tijd.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:27

@ pletje Van Sirius zie ik keer op keer mooie kinderen...de hengst zelf kan mij echter niet bekoren...en voert ook Amor..al is dat al wat verder weg. Ik weet het inderdaad nog helemaal niet..

Gelukkig heb ik nog even...