Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:52

Ik ga vanmiddag even zoeken wat ik op de pc/internet heb. Anders kunnen er ook wel foto's gemaakt worden. Ze staat vlak bij onze paarden. Als ik dat even vraag is dat zo geregeld :j

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:57

Dankje :D Zou top zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:04

Ik heb een Parcival x Hendo x Theoloog.
Voor mijn merrie is er geen enkele Gelderse hengst die momenteel in aanmerking komt. Ik wil er geen typische tuiger zoals Ahoy of Nickson op omdat ze al uit een tuigpaardmoeder komt. Alle andere hengsten zijn van dichtbij familie (Laurentz, Vitens, Elegant, Alexandro, Zethar etc) Ze is gedekt met Sirius maar zelfs met die hengst heeft ze nogal wat bloedverwantschap als je een generatie verder kijkt (Goudsmid, Amor, L'invasion etc). Dus als er binnen een paar jaar geen andere hengst bijkomt gaat ze toch weer bij een rijpaardhengst. Dat is niet zonde, dat is gebrek aan keus. En ik fok liever een goed rijpaardveulen dan een matige Rubus.

Ik vind het een dilemma. Ik ben niet voor een gesloten stamboek oftewel rasfokkerij, zie als voorbeeld idd de Fries.
Vreemd bloed massaal inzetten zoals bij de Groningers de Cleveland Bay en Zwaar warmbloed en dan 100 % Gronings noemen vind ik ook niks.
Verder vind ik dat er wel een bloedspreidingsprobleem is al ontkent het KWPN dat (zie mijn merrie). Maar ik zou zeker niet willen dat de Gelderse richting er weg zou gaan, zie recente problemen bij het IHW. Van mij hoeft er ook geen bloedeis te komen, maar wel beter vasthouden aan een maximaal % veredelingsbloed. Beetje bewustwording van het probleem zou toch prettig zijn, als fokker zit je er mee.

Er lopen nog een heleboel mooie merries met vrije bloedvoering. Misschien daar eens proberen een Gelderse hengst uit te fokken die niet of nauwelijks verwant is aan de huidige hengstenstapel. Of zo'n hengst wel dekkingen krijgt daar hoef je niet over in te zitten. Als het een dier met kwaliteit is dan dekt hij 90 % van alle vrouwelijke nakomelingen van Koss, Parcival, Vitens etc.
Dus dan moet je al weer een nieuwe vrije lijn klaar hebben.
Wat mij betreft ging een foktechnisch medewerker van het KWPN daar eens mee aan de gang. Bloedlijnen inventariseren, met de fokkerijraad dekadviezen geven met bloedspreiding in het achterhoofd.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:35

En een hengst als Inspekteur Janne? Die voert ook aardig wat Gelders bloed en hij komt natuurlijk uit een mooi lijntje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:44

Mijn merrie is zelf al te modern om er een rijpaardhengst op te zetten met als doel een Gelders paard. Ze wordt al voor een Jazz aangezien :(:) Je fokt gewoon een rijpaard dan. Oftewel vlees noch vis door het hoge % Gelders bloed. Te luxe voor de Geldersen en te zwaar voor de rijpaarden, dan neem ik liever een rijpaardhengst met minder Gelders bloed die wat veredeld als ik een rijpaard wil fokken.

Zoiets als Inspekteur of Negro zou ik op [naam] straks nog wel durven, maar bij [naam] moet ik voor het type waken.
Ik zou een hengst als Laurentz graag gebruiken, als hij geen familie was.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:50

En voor Vidien Sander? Of ben je bang dat dat te tuigtypisch wordt?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:52

En ik moet bekennen dat ik Elegant nog wel zou durven op Vidien...Theoloog zit in de 3e generatie en bij Elgant is de 2e.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:58

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:19

Dan zou je Ilegra eens moeten PB'en.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:15

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:17

Ik zal mijn oren en ogen ook eens even open houden hier in de buurt. Zitten hier wel wat liefhebbers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:17

Ik denk dat er voor een 20 jarige guste merrie niet zoveel opties meer zijn.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:16

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:20

Als je haar als fokmerrie kwijt wil, dan is het handig om haar drachtig te verkopen. Anders is het risico dat het niet meer lukt te groot. En een merrie zonder predikaten of andere fokprestaties in deze tijd van recessie.... Heeft wat mij betreft geen toegevoegde waarde.

Tik op marktplaats eens 'gezocht' in. Er worden meerdere gezelschapspaarden en zorgboerderij paarden gevraagd.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:47

@Janne: Of het paard wel of geen toegevoegde waarde heeft voor de fokkerij, dat heeft toch niets met de recessie te maken? :) De kwaliteit verandert er niet om..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:10

Een 20 jarige is niet makkelijk om goed te verkopen nee. De kwaliteit veranderd niet pletje maar toch zijn er om mij heen meerdere mensen die even de handjes af houden voor de aankoop van paarden. Verkoop loopt ook niet (in dit geval dan friezen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:21

Helaas, hoe graag ik ook had gewild kan mij het momenteel niet veroorloven.
Achter af ben ik ook wel blij dat ik de koop van de Tourist merrie niet is door gegaan. (die ik vooral door emotionele redenen wel had willen hebben :o )
Heb nu wat extra kosten i.v.m aankoop nieuw zadel voor [paard] en mijn brommer heeft het begeven.

Hopenlijk kan iemand deze Gelderse merrie wel plekje bieden.

griziyr
Berichten: 183
Geregistreerd: 26-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:04

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:50

Fairytail schreef:
Een 20 jarige is niet makkelijk om goed te verkopen nee. De kwaliteit veranderd niet pletje maar toch zijn er om mij heen meerdere mensen die even de handjes af houden voor de aankoop van paarden. Verkoop loopt ook niet (in dit geval dan friezen).


Dat klopt hoor, de prijzen zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar toch blijft handel in een 20-jarige merrie altijd lastig.. wel of geen recessie :)