Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

@Leonora: dat zou een hele goede oplossing zijn! Het geld is inderdaad een probleem.. en dan zitten we ook nog eens in een heel "verkeerde" periode. De crisis heeft duidelijk een negatief effect op de handel en op de sponsoring van bedrijven etc. Maar misschien is er wel ergens een goed vermogend persoon die graag een warm hart wil toedragen aan de Gelderse fokkerij. Vraag is alleen: waar vind je die? :D

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:16

Leonora schreef:
Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!


Hèhè.... Eindelijk iemand die daar ook aan denkt! +:)+

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:19

Ik ben ook erg blij met Lisa; vooral omdat ze geen tuigpaardachtergrond heeft.

Er is een goedkopere en betere oplossing voor bloedverbreding:
Importeer een lading sperma vanuit Amerika van bijvoorbeeld Zoöloog en insemineer hier de juiste (moderne) Gelderse merries.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:21

Dat is toch een veel kleinschaligere en slechts tijdelijke oplossing Albert.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:29

Leonora schreef:
Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!


We hebben dringend behoefte aan nog een meneer Broere die zijn hart bij Gelderse paarden heeft liggen.

Wat dat betreft is het eeuwig jammer dat Nederland geen staatstoeterij heeft zoals Duitsland en Frankrijk wel hebben. Zo'n hengst hoeft dan niet winstgevend te zijn. In Frankrijk behoede ze enkele cultuurrassen op die manier voor uitsterven.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:22

Leonora schreef:
volgens mij is Nachtvorst twee keer voorgesteld.
Heb hem beide keren gezien; vond hem qua model voldoende,
maar qua beweging absoluut onvoldoende, maar misschien
ben ik wel te kritisch *D

als hij het werkelijk goed had gedaan in de sport, dan was hij wel opgevallen
en had vast nog een kans gekregen. Zo is het in ieder geval wel met Rubus gegaan.


Henk Rootveld, eerder hengstenhouder van o.a. de Gelderse keurhengst Waldo en nu voorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie voor de tuigpaarden, beschreef Nachtvorst in het verslag over de hengstenkeuring in zijn paardenkrant: "Deze grote bruine heeft veel front en bot, maar is wat hoogbenig. Stap en draf zijn zeer goed, terwijl de hengst in de baan rust uitstraalde."
Op de Limburgse Paardendagen 2000 was een rubriek voor 5-jarige rijpaarden. De twee beste werden door de Frenk Jespers voorgereden op het hoofdterrein. Nachtvorst maakte daarbij veel indruk met name ook door zijn galop. Frenk Jespers gaf daarbij overigens de voorkeur aan het andere paard.
Nachtvorst is Z-dressuur geworden, maar is al lang ruin.
Laatst bijgewerkt door AWvL op 03-03-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:23

Leonora, ik heb je al eerder gevraagd om bij dit soort discussies bekend te maken wat je relatie is met het KWPN en met degenen die hoogverraad hebben gepleegd - door tegen de ledenvergadering van de Gelderse fokkers in - aan het KWPN een positief advies van de Fokkerijraad Gelders Paard uit te brengen, waardoor het KWPN-bestuur "democratisch" kon besluiten tot afschaffing van het vereiste van Gelders bloed voor een Gelders paard.
Dan weet iedereen uit welke hoek je wind waait.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:25

Is het niet handiger om in de toekomst te kijken ipv te grieven over het verleden? Met een ruin kan niet gefokt worden, dus.... Waar is de nieuwe Nachtvorst?

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:29

Ik erger mij aan de wijze waarop Leonora telkens op Bokt paarden afkraakt. Vandaar mijn poging om duidelijkheid te krijgen over haar deskundighied en belangenverstrengeling.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:35

De andere zijde is dat veel mensen zich eraan ergeren hoe telkens het KWPN wordt afgekraakt :)

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:41


Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:47

Tja.... Dat is nou eenmaal jammer aan zo'n forum, niet iedereen post onder de eigen naam.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:53

AWvL schreef:
Ik erger mij aan de wijze waarop Leonora telkens op Bokt paarden afkraakt. Vandaar mijn poging om duidelijkheid te krijgen over haar deskundighied en belangenverstrengeling.


Iedereen op dit forum kraakt paarden (dan wel ruiters, methodes, etc )af en prijst even zo veel andere de lucht in.
U kiest ook telkens dit openbaar forum als spreekplatform en kraakt het KWPN af (soms terecht)

Dan ook niet piepen als iemand uw paard niet kan waarderen. (ik ken het paard overigens niet en heb er dan ook geen mening over)

Het aanprijzen en afkraken dient altijd met een schep zout genomen te worden vindt ik... Zelf kijken en oordelen.

Maar iedereen mag hier zijn mening ventileren op dit forum.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:57

Aimee schreef:
Tja.... Dat is nou eenmaal jammer aan zo'n forum, niet iedereen post onder de eigen naam.


Ik denk dat dhr van Lijssel heel goed weet wie Leonora is. Een beetje flauw om iemand dan op die manier uit de tent proberen te lokken. Volgens mij zijn er meer die weten wie zij is dus het doet er in de discussie niet toe.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:11

Volgens mij is het aanprijzen of afkraken van één bepaald paard hier sowieso niet van belang, het gaat namelijk om het behoud van een type in het algemeen.

SophievdV
Berichten: 14757
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:25

En hier komen we dus niet verder mee :n Dit is denk ik precies wat er steeds gebeurt en waarom er nog geen concreet plan van aanpak is.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:38

AWvL schreef:
Leonora, ik heb je al eerder gevraagd om bij dit soort discussies bekend te maken wat je relatie is met het KWPN en met degenen die hoogverraad hebben gepleegd - door tegen de ledenvergadering van de Gelderse fokkers in - aan het KWPN een positief advies van de Fokkerijraad Gelders Paard uit te brengen, waardoor het KWPN-bestuur "democratisch" kon besluiten tot afschaffing van het vereiste van Gelders bloed voor een Gelders paard.
Dan weet iedereen uit welke hoek je wind waait.


moet eerlijk bekennen dat mijn echtgenoot het heel vervelend vindt om door jou bij voortduring beschuldigd te worden van hoogverraad :(:)
daarnaast pretendeer ik nooit dat het KWPN heilig is, maar ik ben wel blij dat we nog steeds onder die vlag werken, al is het alleen al om problemen
zoals er nu weer bij het IHW zijn te voorkomen. Wat daar nu bij gebeurt, berokkent de fokkerij van zware warmbloedpaarden heel veel schade.

geef mij eens een paar voorbeelden waarin ik paarden afkraak ?

ik speel het in deze discussies ook zelden op de man 0f vrouw, zoals jij hier wel doet!

over dat Nachtvorst Z is geworden, wil ik nog wel kwijt dat we hier een tienjarige, superleuke Gelderse ruin hebben, die
Z1-dressuur met winst is, L-springen en B-samengesteld. We zijn nu bezig met de wissels en dat pakt hij makkelijk op.
Hoe leuk hij ook is, hij heeft niet de kwaliteiten voor een vaderpaard en daar moet je dan reëel in zijn!

Wat zo jammer is voor het Gelders Paard is dat jij ons voortdurend dwingt om terug te kijken, terwijl we met de fokkerij juist vooruit moeten.
En nee, dat betekent niet dat de paarden nog luxer moeten worden en ja, ze moeten zeker goed kunnen lopen en een eerlijk karakter hebben.
De reportage van Ria is een goed voorbeeld van positieve reclame voor het GP. Oplossingen vind je in ieder geval niet door alleen maar overal
over te blijven zeuren.

Ik hoop dat je nu stopt met het hier uitvechten van persoonlijke vetes.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:07

Gezien je betaalde functie bij het KWPN zullen de velen, die dit blijkbaar al weten, je mogelijk enige deskundigheid toedichten, zonder te weten dat jouw "deskundigheid" haaks staat op die van iemand als Henk Rootveld.

Andere voorbeelden waarin je paarden afkraakt kan ik hier niet aanhalen, daar is bokt te groot voor, maar ze zijn er wel.

Voor de toekomst van het Gelders paard is het behouden van het goede uit het verleden essentieel als zeldzaam huisdierras. Maar aangezien jullie met de hengst Jazz Gelderse paarden fokken denken jullie daar duidelijk anders over.

Voor het gedrag van je man is nog steeds geen beter woord denkbaar dan "hoogverraad", vooral ook omdat hij en zijn voorganger als voorzitter van de Fokkerijraad nooit iets hebben gedaan om de schade te herstellen en zelfs geen excuses aangeboden hebben aan de Gelderse fokkers, die nog steeds niet weten waarom het KWPN het vereiste van Gelders bloed heeft afgeschaft.

Een video, die ik met de beperkte middelen die mij ten dienste staan over het Gelders paard gemaakt heb en op YouTube heb gezet, wordt daar veel bekeken en maakt positief reclame voor de veelzijdige aspecten van het Gelders paard. Natuurlijk blijf ik "zeuren" over de instandhouding van de Gelderse bloedlijnen, omdat daarmee die kwaliteiten worden doorgegeven naar de toekomst.

Er is wat mij betreft geen sprake van een persoonlijke vete. Als je ergens gelijk in het, heb ik er geen enkel probleem mee om dat te steunen. Maar ook niet om er iets van te zeggen als je mensen op het verkeerde been zet.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:24

Moet dit? :o

Ik ga er vanuit dat beide partijen het beste voor hebben met de Gelderse paarden, alleen wordt het over een andere boeg gegooid. Ga elkaar nou niet in de haren vliegen, want dat kan alleen maar in het nadeel van het Gelderse paard zijn.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:43

sorry, vind dit ook te genant voor woorden
lijkt wel degelijk op een persoonlijke vete
jij bent zo overtuigd van je gelijk, dat daar toch niets tegen
in te brengen is.

We hebben inderdaad weer een merrie drachtig van Jazz,
niet vanuit het oogpunt om een Gelders paard te fokken.
Wel met het idee om vanuit een goede basis een fijn sportpaard
te fokken!
Daarnaast hebben we een Walser-merrie drachtig van Alexandro
en een Laurentz-dochter drachtig van Zethar met de bedoeling daar een fijn Gelders paard uit te fokken.

Als iedereen vroeger zo de hakken in het zand had gezet, dan was een 'buitenlander' zoals Amor niet eens naar Nederland
gehaald en was hij door geen enkele fokker gebruikt. De discussie die wij nu voeren loopt als een rode draad door de vorming
van het Nederlandse paard, daarom hebben er ver in de vorige eeuw al diverse splitsingen plaatsgevonden in het stamboek
en de naamvoering. Ik denk niet dat wij er gauw uit gaan komen samen, maar vind enig respect toch wel op zijn plaats.

Ik pretendeer zeker niet deskundig te zijn; ik opper gewoon een idee en krijg dan dit gedoe
heeft niet zoveel te maken met een discussie

graag weer on-topic nu:

ik vind de Frederiksborger op de foto een heel mooi paard
en zo'n kruising lijkt me ook interessant.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:37

NatasjavE schreef:
Leonora schreef:
Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!


We hebben dringend behoefte aan nog een meneer Broere die zijn hart bij Gelderse paarden heeft liggen.

Wat dat betreft is het eeuwig jammer dat Nederland geen staatstoeterij heeft zoals Duitsland en Frankrijk wel hebben. Zo'n hengst hoeft dan niet winstgevend te zijn. In Frankrijk behoede ze enkele cultuurrassen op die manier voor uitsterven.


misschien een idee om iedereen in de quote top-50 een brief te sturen met daarin een oproep voor een Gelderse liefhebber *D

staatsstoeterij klinkt zo zwaar, misschien gewoon eigenaren van goede hengstveulens aanhoudondersteuning bieden
en dit kan misschien wel samen met de SZH.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:57

Leonora schreef:
Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!


Bestaat de hengst die jullie zoeken al niet in de vorm van Winningmood?

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:44

Leonora schreef:
NatasjavE schreef:
We hebben dringend behoefte aan nog een meneer Broere die zijn hart bij Gelderse paarden heeft liggen.

Wat dat betreft is het eeuwig jammer dat Nederland geen staatstoeterij heeft zoals Duitsland en Frankrijk wel hebben. Zo'n hengst hoeft dan niet winstgevend te zijn. In Frankrijk behoede ze enkele cultuurrassen op die manier voor uitsterven.


misschien een idee om iedereen in de quote top-50 een brief te sturen met daarin een oproep voor een Gelderse liefhebber *D

staatsstoeterij klinkt zo zwaar, misschien gewoon eigenaren van goede hengstveulens aanhoudondersteuning bieden
en dit kan misschien wel samen met de SZH.


Als die ondersteuning goed geregeld gaat worden, denk ik wel dat dit een idee is wat aan gaat slaan. :j
En als groots opgezet niet mogelijk is, dan desnoods alleen voor die hengstveulens die op papier interessant zijn om hengst te laten.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Overleg in stilte over de toekomst van het Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:20

In het verleden is bij wijze van experiment op de NDGP in Hengelo wel eens een aanhoudadvies aan bepaalde veulens gegeven. Dat is ook een manier om ze te selecteren!

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:21

Vudress schreef:
Leonora schreef:
Er is wel een simpele oplossing. Prop een aantal deskundigen, en dan bedoel ik echte en niet van die betweters, in een auto en tuf een paar dagen naar Duitsland. Zoek daar een hengst op, die helemaal in het type staat en ook apart kan bewegen. Als je er een hebt gevonden, schakel je de inspectie van het KWPN in of zij de hengst ook goed genoeg vinden en vervolgens haal je hem naar Nederland. Zo gebeurt het al sinds twee eeuwen geleden en sommige fokkers/hengstenhouders hebben zo'n aparte neus voor een goede hengst, dat de inzet van die hengst een enorme 'boost' betekent voor de populatie. In het geval van het Gelders Paard lopen we tegen een serieus probleem op, namelijk geldgebrek. Weet niet of er uit die gelederen bijvoorbeeld een syndicaat te vormen is die het bedrag van die hengst wil ophoesten. Zo'n hengst is in ieder geval geen koopje, want kwaliteit staat voorop!


Bestaat de hengst die jullie zoeken al niet in de vorm van Winningmood?


Vind hem heel mooi en heb het ook overwogen.
Maar dacht dat hij wat chique veulens gaf, ga eigenlijk voor wat steviger