Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:10

randalinpony schreef:
Ik voorzie een woud van zich tegensprekende, oncontroleerbare en onnavolgbare regels.... -O-


Ik ben er ook bang voor, alleen is dit wel eindelijk een goede stap in de goede richting. Als het van "hogere hand" alleen al erkend wordt dat dit soort dingen absoluut niet langer door de beugel kunnen, is dat al heel positief.
Hoe de uitwerkingen plaats gaan vinden.. ja dat zal lastig zijn.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:11

inderdaad splash1999 ; ik ben ook bang dat er nog veel mensen gewoon met sporen en S&T blijven rijden. :)

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:11

dat te lang op de trailer

meestal houden ze de prijsuitreiking aan het eind van de dag zodat ze nog iets verdienen aan de kantine.

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:12

bedankt voor de reactie, heb inmiddels ook een antwoord via bp gekregen, mijn vraag is beantwoord! :D

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:15

verana schreef:
Maar ja dat te lang op de trailer staan dan mogen ze er eerst wel voor zorgen dat de verenigingen wat sneller zijn met de punten en eventuele prijsuitreiking want dat is vaak de grootste reden dat mijn paard lang op de trailer moet staan

daarom bracht ik m graag tussendoor naar huis als dat kon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:17

Maar is het niet zo ( ik ben geen wedstrijdruiter) dat de mensen die wedstrijden rijden, meestal een wedstrijd uitzoeken die redelijk in de buurt gehouden wordt?
Dan is het vaak ook mogelijk om paard weer terug te rijden naar "huis" en dan zelf weer naar de uitreiking te gaan. Als je een van de laatste ruiters bent die vóór de uitreiking rijdt, dan zal jouw paard hooguit een minuutje of 20 op de trailer staan.
Ik vind langer dan 3 kwartier eiggenlijk onnodig.. een trailer is gewoon TE klein om een paard voor langere tijd in te laten staan. En in vrachtwagens vind ik dat net zo. Want de paarden kunnen er niet rondlopen, maar zijn verplicht gesteld om na hun rondje in de wedstrijdring in een te klein stukje stil te moeten staan.
Maar zo kijk ik er tegenaan.
Misschien dat wedstrijdruiters hun visie kunnen delen hierover?

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:19

langer dan 3 kwartier zeg je, ja opzicht stilstaan wel, maar als mensen nu eens langer dan 3 kwartier moeten reizen voordat ze op bestemming zijn? dan staat het paard ook langer in de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:19

Eevj schreef:
inderdaad splash1999 ; ik ben ook bang dat er nog veel mensen gewoon met sporen en S&T blijven rijden. :)


Als ik op sommige wedstrijden zie hoe streng ze zijn om met minpunten te komen als je met strijklappen in de ring verschijnt of als je (op hoger niveau) vergeet je zweep te laten vallen..
Denk ik dat als het eenmaal goed doorgevoerd wordt, dit vanzelf wel zal gaan lopen. Door de jury af laten straffen. Zij hebben er immers controle op/over.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:22

Jade schreef:
verana schreef:
Maar ja dat te lang op de trailer staan dan mogen ze er eerst wel voor zorgen dat de verenigingen wat sneller zijn met de punten en eventuele prijsuitreiking want dat is vaak de grootste reden dat mijn paard lang op de trailer moet staan

daarom bracht ik m graag tussendoor naar huis als dat kon :)


moet dat wel kunnen nauurlijk. Ik rijd endurance wedstrijden en die zijn nooit om de hoek. Daarbij kan ik haar niet meteen na een wedstrijd wegbrengen doordat ze moet uitrusten na een rit. Ik maak wel een paddock maar als het erg heet is dan is de trailer koeler. Ook met hevige regen maak ik haar dan blij als ze in de trailer gezet wordt. Dus wat is lang.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:23

Die regels over te lang in de trailer staan zullen heus nog wel nader toegelicht worden en dat zal allemaal vast niet zo'n vaart lopen. Ik vind het ook niet goed als een paard heel lang op de trailer moet staan, maar soms ontkom je daar niet aan.

Als ik naar een SGW ga, moet ik vaak 2 uur of meer reizen, dan daar een uur de cross lopen en dan pas komt de eerste van de wagen voor de dressuur, die ander moet dan nog een uur wachten en dan staan ze zo 5 of 6 uur op de vrachtwagen. Dan aan het eind van de dag weer terug. Ik probeer ze wel steeds even eruit te halen zodat ze wat rond kunnen lopen en wat kunenn grazen. Verder gaan ze voor vertrek nog 20 minuten in de molen en krijgen ze veel hooi op de wagen. Vaak staan ze gewoon wat te eten en te suffen, ik heb niet het idee dat ze er onder lijden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:24

Dat ze sporen verbieden vind ik prima, ik heb ze niet nodig. Te lang op de trailer staan mag niet; prima, maar wat is te lang??
Niet langer dan een uur, een dagdeel, een dag..? Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:24

bad_eendje22 schreef:
langer dan 3 kwartier zeg je, ja opzicht stilstaan wel, maar als mensen nu eens langer dan 3 kwartier moeten reizen voordat ze op bestemming zijn? dan staat het paard ook langer in de trailer.


Ja, daar zeg je me wat.. Soms ben je inderdaad langer onderweg met je paard. Dat is omdat je naar een locatie rijdt.En je bent in beweging, paard kan naar buiten kijken of achterom en ziet van alles gebeuren. Als je aankomt en je hebt je aangemeld bij het secretariaat, dan laad je meestal je paard uit. Dus dat is niet zo een groot punt vind ik.
Maar waar ik over struikel is dat mensen hun paard na de gereden proeven afzadelen en dan op de trailer zetten, waar hij vervolgens langer dan een uur stil moet staan, omdat zij dan rustig rond kunnen lopen, en wellicht naar andere proeven kunnen kijken of wat gaan drinken in de kantine. En dan de prijsuitrijking afwachten.
Ze zullen vast wel tussendoor bij het paard gaan kijken, maar het paard staat alsnog IN de trailer VAST en kan niet anders dan stilstaan, of een pasje opzij.
Snap je beetje wat ik bedoel?

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:25

goed begin is het halve werk, maar hoe wil men dit controleren?
Wat is niet lang op de trailer staan? hoe wil je dit gaan meten?
maar dat ze hierover nadenken is al een stap verder, ben benieuwd hoe de uitvoering word.

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:27

ik begrijp wat je bedoel, maar vind er nog steeds niet heel veel mis mee. ik heb het zelf nooit meegemaakt ik ben geen eigen paard bezitter, maar zie het inderdaad om me heen wel gebeuren. een paard een paar uur laten stilstaan zonder er naar om te kijken, dat zou ik jammer vinden, maar dat kan je niet controleren bij iemand.

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:27

Dela schreef:
goed begin is het halve werk, maar hoe wil men dit controleren?
Wat is niet lang op de trailer staan? hoe wil je dit gaan meten?
maar dat ze hierover nadenken is al een stap verder, ben benieuwd hoe de uitvoering word.


je was me voor :)

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:30

[***] schreef:
randalinpony schreef:
Ik voorzie een woud van zich tegensprekende, oncontroleerbare en onnavolgbare regels.... -O-


Ik ben er ook bang voor, alleen is dit wel eindelijk een goede stap in de goede richting. Als het van "hogere hand" alleen al erkend wordt dat dit soort dingen absoluut niet langer door de beugel kunnen, is dat al heel positief.
Hoe de uitwerkingen plaats gaan vinden.. ja dat zal lastig zijn.



Als we straks allemaal heel veel moeten gaan betalen (wedden dat het daarop neerkomt) omdat er 1000 controleurs in dit land gaan rondneuzen of POlly niet een kwartier te lang op de trailer staat, of boer Piet zijn veulens toch echt wel 5 maanden en 6 dagen bij de merrie laat, en om te meten of de stallen wel overal precies 3.36 m zijn in plaats van de nu gangbare 3.00 (ook al zet jij er je shetje in!), dan hoeft het voor mij echt niet.


Straks wordt de praam ook verboden, ziet er zo zielig uit, en de opvoelbox, das ook zielig toch?

En dat lang op de trailer staan... op stal kan een paard ook geen rondjes lopen, en liggen doen ze toch al maar heel weinig. Dus wat maakt het voor zon paard nou uit als ie een paar uur op de trailer staat, mits hij eraan gewend is en eventueel een hooinet tot zijn beschikking heeft...

Nee hoor, eerst zien waarmee ze komen, dan is er hopelijk nog tijd om te juichen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:33

splash1999 schreef:
Jade schreef:
daarom bracht ik m graag tussendoor naar huis als dat kon :)


moet dat wel kunnen nauurlijk. Ik rijd endurance wedstrijden en die zijn nooit om de hoek. Daarbij kan ik haar niet meteen na een wedstrijd wegbrengen doordat ze moet uitrusten na een rit. Ik maak wel een paddock maar als het erg heet is dan is de trailer koeler. Ook met hevige regen maak ik haar dan blij als ze in de trailer gezet wordt. Dus wat is lang.


vandaar ook de opmerking 'als het kan' ;)
ik ga zelf ook 1x in de 6 weken 2-2,5 uur naar de hoefsmid, dat is ook niet om de hoek. regel wel altijd dat hij kan overnachten zodat hij geen 5 uur op een dag op de trailer staat.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:34

Jade schreef:
verana schreef:
Maar ja dat te lang op de trailer staan dan mogen ze er eerst wel voor zorgen dat de verenigingen wat sneller zijn met de punten en eventuele prijsuitreiking want dat is vaak de grootste reden dat mijn paard lang op de trailer moet staan

daarom bracht ik m graag tussendoor naar huis als dat kon :)



Ja als het zou kunnen zou ik het ook doen

Maar even snel een rekensommetje als ik om 10 zou moeten starten dan ben ik er gemiddelt een uur tot anderhalf uur van te voren want ik heb zo +/- 3 kwartier tot een uur nodig voor het opzadelen omkleden en inrijden gemiddelde reistijd is voor mij een 3 kwartier dus gaan we er vanuit dat ik dus anderhalf uur van te voren erben dus dan staat inclusief reistijd zeker een 1 uur en 15 min op de trailer dan krijg je dat je soms nog zeker een half uur tot een uur op je punten kan wachten dus dan staat die al bij elkaar op zijn kortst 1 uur en 45 min en dan nog terug 3 kwartier dan zit je op 2 en half uur en dan zijn we nog snel.

Heb 2 jaar geleden gehad dat ik in de prijzen zat maar nog een 2 uur moesten wachten voor dat ik alles kreeg en tijd om paard terug te rijden was er niet wegens een uur reistijd en ik moest persoonlijk mijn prijs in ontvangst nemen anders had ik pech.
1 ding scheeld dat ik een heel braaf paard op de trailer heb die het niet erg vind om zo lang te staan

Dus soms kan je niet anders dan je paard laten staan op de trailer

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:42

Ik snap nooit zo goed waarom ze zich niet eerst druk gaan maken om de dieren die het echt nodig hebben. Verplicht spoorgebruik...? Te lang op de trailer? Sorry hoor, maar dat vind ik echt nergens over gaan.

Het recht op een behoorlijke verzorging, huisvesting, voer- en watervoorziening vind ik een ander verhaal. Dat verhaal begint alleen volgens mij niet bij de paardensector. Het gemiddelde paard in een te wat krappe stal heeft nog altijd een fijner leven dan de gemiddelde legbatterij kip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:46

manic schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom ze zich niet eerst druk gaan maken om de dieren die het echt nodig hebben. Verplicht spoorgebruik...? Te lang op de trailer? Sorry hoor, maar dat vind ik echt nergens over gaan.

Het recht op een behoorlijke verzorging, huisvesting, voer- en watervoorziening vind ik een ander verhaal. Dat verhaal begint alleen volgens mij niet bij de paardensector. Het gemiddelde paard in een te wat krappe stal heeft nog altijd een fijner leven dan de gemiddelde legbatterij kip.


Klopt helemaal wat je zegt.. maar het feit DAT er eerste stappen ondernomen worden om dieren een beter leven te geven en onnodig paardenleed te voorkomen, is toch iets om voor te juichen?
Ok er is nog niets zeker en alles is erg vers en ze zijn ermee bezig. Maar de eerste stap is gezet.
En ik hoop ook zeker dat ze hun ogen goed open houden voor AL het andere dierenleed.

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:52

eerst maar eens afwachten, daarna verder speculeren. met een paar woorden is de daad nog niet vericht. eerst zien dan geloven. ik wacht af wat ze allemaal willen gaan doen en daadwerkelijk gaan doen.

manic

Berichten: 6992
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:53

Absoluut, er zijn zeker verbeteringen door te voeren, en je moet nou eenmaal ergens beginnen. Ik hoop alleen echt dat ze perspectief houden en niet gelijk doordraven.

Bijvoorbeeld het bovengenoemde verplichte gebruik van sporen. Mag wat mij betreft inderdaad afgeschaft worden. Niet omdat ik het nou zo zielig vind, maar als iemand nou eenmaal vindt dat hij/zij ze niet nodig heeft... Maar is dat nou echt iets waar de overheid zich mee bezig moet houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:59

manic schreef:
Maar is dat nou echt iets waar de overheid zich mee bezig moet houden?

point taken..

Echwel

Berichten: 12484
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:00

Onze paarden moeten met wedstrijd altijd 2 nachten overnachten op de vrachtwagen en het hele overnachtingsveld staat vol met paarden die op de wagen of in de tent overnachten..
zou een mooie bedoening zijn als dat verboden wordt.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:13

dat vind ik ook persoonlijk niets.