Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:14

wat dachten jullie van paarden die in het circus zitten? die staan ook vaak hele dagen op de vrachtwagen

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:21

bad_eendje22 schreef:
wat dachten jullie van paarden die in het circus zitten? die staan ook vaak hele dagen op de vrachtwagen

Dat is toch ook niet goed ;)

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:24

sporen niet verplichten is symboolregelgeving, sorry. Puur cosmetisch en doet niets effectiefs. Ik mag hopen dat er wat constructievers instaat dan dit soort regels, want daar schieten we niets mee op.

kinsealy

Berichten: 606
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:34

Inderdaad, regelgevingen als deze zijn absoluut niet effectief.
Heb een poging gewaagd het hele plan van aanpak door te lezen, maar voor zover ik kan zien staan er erg veel "als, maren en eventueels" in.
Een plan waarin eigenlijk weinig stelling voor het paardenwelzijn wordt genomen omdat e.e.a. niet meetbaar zou zijn etc.
Genoeg in iedergeval om enige nieuwe regelgeving hierin te omzeilen en weinig waarmee paarden echt beter af zijn.
Een regel zoals er bijvoorbeeld in Zweden is waarin men verplicht is paarden een bepaalde tijd per dag buiten te zetten is iets daadkrachtigs waarmee echt het paarden welzijn wordt verbeterd. Een regel zoals het niet verplicht stellen van sporen is een aanfluiting.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:40

alles waar TE voor staat is slecht dus..
Maar stang en trens is niet verplicht sporen wel,\ maar je kan ook sporen maken van schuimrubber heeft geen effect en lijkt net alsof je ze draagt. Nee geef de ruiter een zweep, teugels, arsenaal aan bitten, hulpteugels zadels enz .
Misschien moeten we de paardensport wel op houden te bestaan.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:43

Ik sluit me hier volledig bij aan.
Gooi ze in de wei, slofje d'rbij! Dat maakt de Penny immers reuzeblij!

Ik vind het meten met twee maten.
Hangt het niet er vanaf hoe je spullen gebruikt?
Mag een slof te pas en onpas dan wel?

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:48

Dan hoop ik dat dit ook gaat gelden voor de subtop en dan helemaal tot bovenaan. Dus ook zelf kunnen uitmaken of je zonder sporen en alleen op trens een Grand Prix-proef gaat rijden. Heb dit nooit begrepen dat sporen vanaf M1 verplicht zijn.
Verder vind ik dat ze inderdaad op wedstrijden (vooral ook weer subtop) eerder de mogelijkheid moeten geven om startcoupons ook tussendoor mee te krijgen of evt. later nasturen. Als je ver weg gaat en een lange rubriek rijdt en als eerste start, ben je anders verplicht soms wel je paard tot aan 4 a 5 uur op de wagen te laten staan. Een jury die ik daar op aan sprak zei toen dat het toch niks uitmaakte of mijn paard nu op de wagen stond of thuis op stal. Nou sorry hoor, mijn paard staat overdag in de wei en plast niet of nauwelijks op de wagen. Hoezo diervriendelijk. Dan maar zonder startcoupon naar huis dus. Jammer. Gemiste |( kans.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:48

Heb net het rapport eens even doorgekeken, maar het is bar weinig specifiek.

justmenatas

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Tussen de dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:50

SaskiaKur schreef:
Ik vind het erg goed dat ze dit doen. Maar weiland zonder prikkeldraad dat was toch al verboden?



Bedoel je niet met? ;)

Was wat ik begreep nog niet verboden maar wel allang in de aankondiging

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:01

Ik mis ook nog het niet verplichten van het rijden met stand en trens. Volgens mij kan dit plan nog wel wat beter en uitgebreider. Ik zie zo snel ook niet echt iets staan over een paard alleen (dus geen contact met andere paarden mogelijk op stal en in de wei) :o of ik moet te snel hebben gelezen.

melissa_b
Berichten: 1390
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:04

Achja te lang in een trailer staan is ook niet iets wat ik me paard graag zou aandoen.. Maar ik heb liever dat ze, stel dat ik begin met wedstrijden, één keer in de maand misschien lang in de trailer moet staan. Maar de rest van de maand weer lekker in haar uitloopstal kan en overdag(in de wintermaanden) met andere paarden in de grote paddock kan spelen en in de zomer 24/7 op het land staat... Ik vind dat ze eerder de kleine stallen moeten aanpakken d.m.v. bijv. uitloopstallen of overdag ook in de paddock kan spelen mét soortgenoten.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:10

Echwel schreef:
Onze paarden moeten met wedstrijd altijd 2 nachten overnachten op de vrachtwagen en het hele overnachtingsveld staat vol met paarden die op de wagen of in de tent overnachten..
zou een mooie bedoening zijn als dat verboden wordt.


Maar kunnen ze wel liggen dan?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:13

Niwla schreef:
Super :) Als ze nou ook invoeren dat je ook bitloos mag starten zou het helemaal geweldig zijn.


Heb net het hele welzijnsplan doorgelezen en de KNHS gaat aparte wedstrijden organiseren voor bitloos rijdende combinaties.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:16

Goed zo :) idd stands moeten ze ook afschaffen....

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:20

macke schreef:
alles waar TE voor staat is slecht dus..
Maar stang en trens is niet verplicht sporen wel,\ maar je kan ook sporen maken van schuimrubber heeft geen effect en lijkt net alsof je ze draagt. Nee geef de ruiter een zweep, teugels, arsenaal aan bitten, hulpteugels zadels enz .
Misschien moeten we de paardensport wel op houden te bestaan.


Stang en trens zijn dus wel verplicht vanaf lichte tour. ;)

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:22

Djilan schreef:
Echwel schreef:
Onze paarden moeten met wedstrijd altijd 2 nachten overnachten op de vrachtwagen en het hele overnachtingsveld staat vol met paarden die op de wagen of in de tent overnachten..
zou een mooie bedoening zijn als dat verboden wordt.


Maar kunnen ze wel liggen dan?

We maken er 2 stallen van 2m25 bij 2m50 van en als het kan overdag in een uitloopje.
Maar niet op trailer of vrachtwagen staat nu niet duidelijk beschreven en ik weet dat de hele menwereld op zijn kop gaat als het niet meer zou mogen

dafjes
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:31

Cayenne schreef:
http://www.leeuwardercourant.nl


Verplicht rijden met sporen straks definitief van de baan.

Een reeks maatregelen is nodig om het welzijn van paarden in Nederland te verbeteren. Er is een groot gebrek aan kennis, concludeert de sector zelf. Zij presenteerde vandaag een reeks voorstellen aan minister Gerda Verburg van landbouw.

Paarden mogen niet te lang in een trailer staan. Het verplicht rijden met sporen is straks van de baan. Paarden mogen alleen grazen in weilanden zonder prikkeldraad. Boeren, gemeenten en provincies moeten er voor zorgen dat in hun bermen het giftige Sint Jacobskruid niet meer voorkomt.

Bekijk hier het plan van aanpak voor Welzijn in de sector Paardenhouderij.

Citaat:
http://www.knhs.nl

De Sectorraad Paarden, waarin de georganiseerde Nederlandse paardenhouderij samenwerkt, heeft op 13 januari een Plan van Aanpak voor de verbetering van het dierenwelzijn paardenhouderij aangeboden aan minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

“Als paardenhouderij zijn we het aan onze stand en aan onze dieren verplicht om te zorgen voor optimaal dierenwelzijn en om verbeteringen door te voeren waar dit mogelijk en zinvol is. Dit Plan van Aanpak laat zien dat onze complete sector hieraan een hoge prioriteit geeft”, aldus voorzitter Johan Lokhorst van de Sectorraad Paarden bij de aanbieding van het plan.
Het ontwikkelen van het Plan van Aanpak sluit aan bij de nota Dierenwelzijn die in 2007 door de minister van LNV werd uitgebracht. Het verzoek om een dergelijk plan te maken, is door de sector met enthousiasme opgepakt.

Kennis verdiepen en uitwisselen
Voor het verdiepen en uitwisselen van kennis over dierenwelzijn in de paardenhouderij is een belangrijke plaats toegekend aan het Nationaal Hippisch Kenniscentrum, dat binnenkort van start gaat. Daarnaast zullen de in de Sectorraad vertegenwoordigde organisaties in 2009 een onderzoeksproject uitvoeren om te komen tot objectieve parameters voor de relatie tussen dierenwelzijn en huisvesting.

Het plan van aanpak onderscheidt zes aandachtsvelden: huisvesting, voeding, training en hulpmiddelen, transport, fokkerij en paraveterinaire en complementaire beroepen. Voor elk aandachtsveld zijn in het plan beleidsvoornemens, plannen voor nadere analyse en onderzoek en concrete acties aangegeven om het dierenwelzijn te bevorderen. Het merendeel van de concrete verbeteringen zal volgens het Plan van Aanpak vanaf 2010/2011 worden gerealiseerd.

Coupeerverbod effectief handhaven
De Sectorraad schuwt echter niet om directe verbeteringen van het dierenwelzijn al concreet in het Plan van Aanpak te benoemen. Een voorbeeld is de handhaving van het verbod om staarten van trekpaarden te couperen. De Sectorraad stelt vast dat dit verbod (en bijvoorbeeld ook het verbod om paarden te brandmerken) nog steeds door een kleine groep fokkers wordt omzeild. “Wij willen hieraan een einde maken door tijdens keuringen het hebben van een volledige staart verplicht te stellen”, stelt Jaap Werners, die als lid van het bestuur van de Sectorraad de totstandkoming van het Plan van Aanpak heeft aangestuurd. Daarnaast steunt de Sectorraad de minister om het couperen en brandmerken op de agenda van de Europese Unie te zetten.

Actieve communicatie
Met het uitbrengen van het Plan van Aanpak neemt de Sectorraad Paarden het voortouw bij de verdere verbetering van het dierenwelzijn in de paardenhouderij. Communicatie en voorlichting zijn belangrijk in deze sectorbrede aanpak en de Sectorraad is dan ook van plan actief te communiceren over de volgende stappen die worden gezet.
De Sectorraad realiseert zich dat het niet eenvoudig zal zijn ook de niet-georganiseerde paardenhouderij te bereiken en te stimuleren. Toch willen de samenwerkende organisaties zich hiervoor met kracht inzetten en rekenen daarbij op faciliterende ondersteuning door het ministerie van LNV.


Verwant artikel
[VN] Sectorraad Paarden prestenteert PvA paardenwelzijn



Hallo Bokkers,

Volgens mij is de sectorraad niet goed snik, je kunt evengoed goed zijn voor je dieren en ze met respect behandelen.
Ze moeten in dit land eens eerst regels gaan afschaffen want het is toch te gek dat de alles wat in Den Haag zit maar klakkeloos kan doen en laten wat ze willen met ons belastingsgeld.
Als jij je weiland netjes met prikkeldraad hebt afgemaakt zal dit geen enkel probleem moeten zijn , kijk maar eens in Limburg waar de wilde paarden (koninks paarden) lopen. Hier is ook afrastering met prikkeldraad, maar ja dat is rijksoverheid dan mag dat.
Als jij in je stalletje een betonvloertje heb liggen en doet daar een goede laag stro, houtvezel, vlas of wat dan ook overheen, wat is dan het probleem.
Wat betreft het te lang op de trailler staan, als je paard iets mankeerd en je zou van het zuiden van limburg uit naar de faculteit in utrecht moeten moet je dan je paardje maar laten barsten of zorgt minister Verburg ook voor paardenhotels langs de snelwegen.
Ze zijn in dit land immers zo goed bezig, dat er gezinnen zijn die in deze tijd nog naar een voedselbank moeten gaan, een zwerver op straat laten ze nog liever verrekken dan dat die geholpen wordt.
Liever miljarden aan ontwikkelingshulp in het buitenland of voor oorlogsindustrie, dan het eigen volk helpen, waar het hoogtijd wordt de grenzen weer te sluiten en Europa weer te ontbinden en ieder land voor zijn eigen regels en mensen op kan komen.
Niet alle wetten, regels en plichten door de EU op laten leggen, Laat ook jan met de kleine achternaam van zijn hobby genieten.
Ik denk dat de meeste "paardenmensen" heel goed weten wat goed is voor hun paard of pony.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:38

De meesten misschien wel, maar sommigen niet. Het is goed dat er een plan is, straks mogen we anders misschien helemaal niet meer paardrijden van de overheid. |(

bad_eendje22

Berichten: 73
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Rotterdam-Zuid

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

Dafjes: goed gesproken en ik ben het eerlijkgezegt goed met je eens.

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:06

bad_eendje22 schreef:
Dafjes: goed gesproken en ik ben het eerlijkgezegt goed met je eens.


Ik sluit me hierbij aan.

Vind het wel een goede zet om het verplicht met sporen rijden op wedstrijden vanaf de M1 niet meer verplicht te stellen, want als het ook zonder kan waarom zou je dan met sporen moeten rijden.
Dat is wel een hele klassieke regel die inmiddels wel uit de tijd is.

Ik denk dat de tijd die een paard op de trailer mag staan veel tegenspraak gaat krijgen vanuit de paardenwereld mocht daar echt een grens getrokken worden.
Wat als je met een aantal paarden in verschillende leeftijden naar een stamboekkeuring gaat, en ook een zadelrubriek daar rijd.
Dan rij je met je veulen en de rest weg van huis om zeg 7.00 uur en de laatste rubriek van mischien wel de moeder van het veulen is om 15.00 uur. Als je geluk hebt kun je een box of standje krijgen, maar de meeste staan toch op of naast de trailer vast.
En zoals eerder in dit topic zou de SGW tak ook een probleem hebben.
Moeten we dan al deze wedstrijden en keuringen dan maar gaan vergeten?

Het stukje over het prikkeldraad en het jacobskruid vind ik dan wel weer oke, vooral het jacobskruid moet snel wat aan gedaan worden.

Maar ik denk dat de Nederlandse paarden het doorgaans echt zo slecht niet hebben vergleken met paarden in andere landen.

Hopelijk komen er ook minder stallen/maneges met stand, maar daar werd geloof ik al wat mee gedaan vanuit de FNRS toch of vergis ik mij? Dacht ooit te hebben gehoord dat je geen certificaat of sterren kreeg als je stal/manege stand heeft.

miesje890

Berichten: 89
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Venray

Re: Sector wil welzijn van paarden drastisch verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:47

Amen! Ik ben het hier volledig mee eens!