Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:10

Antoiinette schreef:
hoezo is het bijdehand om te zeggen dat je zonder staart mooier vindt als met staart..?

Dus voor jouw maakt het niets uit wat er met iemand gedaan wordt, zolang hij er maar voor het oog er mooi uitziet?

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:12

Dat zeg ik toch niet?

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:25

Antoiinette schreef:
Ik ben er tegen, tegen de afschaf van t couperen.. de staarten er af is veel mooier, er hoort geen staart op...

Jawel toch, waar denk je anders dat iedereen over valt bij jouw uitspraak?

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:27

ja maar toch niet hoe Pling

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:47

Bijdehand was niet het juiste woord misschien.Ik had een ander,minder fatsoenlijk woord in gedachte.Maar ik wilde mij inhouden.
Maar Antoiinette,ik blijf erbij jouw gedacht/mening is zacht gezegd,''heeel vreemd'',als je beweert een paardenliefhebber te zijn.Ik zou geen trekpaard bij jou willen zijn.Ik ben veel te gek op dikke staarten.

Beantwoordt deze eens:
Waarom worden de Haflingers of Schwartzwalder Fuchsen niet gecoupeerd?
Dat zijn ook trekpaarden en hebben dikke billen.

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:57

oke ik neem de lompe opmerkingen terug maarr
ik ben het er niet mee eens nu niet straks niet nooit niet
laat die staart er lekker aan zitten!

edit: zon staart kan er idd ook op een da'selijke manier afgehaald worden maarr, zouden ze dan nog 'lekker' buiten kunnen staan ivm al die beestjes enzo? Bloos

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:04

gootje12 schreef:
Beantwoordt deze eens:
Waarom worden de Haflingers of Schwartzwalder Fuchsen niet gecoupeerd?
Dat zijn ook trekpaarden en hebben dikke billen.
nou trekpaarden werden vroeger veel mee voor de ploeg gebruikt e.d. dan een haflinger

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:08

en de russiche trekpaarden en noem maar op.........
Dat couperen is echt iets van de houders van de Belgische Trekpaarden.Hoe hebben al die andere eigenaars van zware paarden dat dan al die jaren gered zonder couperen ?

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:10

Ja weet niet;-), maar ze deden het vooral bij het belgische trekpaard omdat hij de staart over de leidsels heen sloeg, ze hem niet meer konden besturen, en dat de staart in de ploeg e.d. zou blijven hangen.. dat lijkt me ook niet bepaald lekker als zn haren vast zitten in een ploeg

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:13

Das kul,dat zou inhouden dat alle zware trekpaarden daar last van hadden en hun bazen.Maarrrrrrr.....alleen de BT`s zijn altijd gecoupeerd! Waarom ..................omdat men [de oude boeren] het zo mooi vonden en geen bal gaven om het welzijn van hun dieren.''Al zeiden ze van wel''.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:24

En hoeveel trekpaarden worden er nog daadwerkelijk ingezet als noodzakelijke broodwinning? Hoeveel trekpaarden met gecoupeerde staart trekken nog de ploeg in het land? ik weet niet hoe het in jullie streken is, maar op ooit eens een paard wat in het bos een paar bomen moest slepen heb ik hier nog nooit een trekpaard voor de ploeg gezien. Waarom zouden ze dan nu nog gecoupeerd moeten worden?
En wat met de alternatieven?(opbinden etc, ik meen dat hier ook iemand vertelde dat ze de staart gewoon tot de wortel knipte en dat dat prima werkte).

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:26

Tja zeeland, zijn nog wel eens ploegwedstrijden met trekpaarden

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:27

Antoiinette schreef:
Tja zeeland, zijn nog wel eens ploegwedstrijden met trekpaarden


En waarom zouden de mensen in Zeeland dan niet gewoon gebruik kunnen maken van de alternatieven die er zijn?

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:41

Antoiinette schreef:
Tja zeeland, zijn nog wel eens ploegwedstrijden met trekpaarden


hier een zeeuw!
voor ploegen is echt geen couperen nodig,maar zeker ook geen lange staart.
afknippen of opbinden is echt voldoende om niet in de strengen te komen maar gewoon meer werk Bloos
dat en start te zwaar is van een belg is kul,bewijs heeft hier gelopen!

de enigste reden waarom het nog gedaan word is omdat de oude garde er niet aan wil.
kom met het mooiste trekpaard hengst naar de keuring en je gaat met de laagste punten naar huis.
oftewel als fokker/gebriker word je recht in je..... uitgelagen.
zolang dat niet veranderd kom je er niet vanaf,moet eens opletten hoeveel er straks "tussen de deur" belanden. Boos!

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:46

zo is het met het friese paarden wereldje(bij ons dan) als je er niet bij hoort hoef je echt niet bij een keuring aan te komen hoor je hebt er dan toch helemaal niks aan!
oh ff lekker offtopic, sorry Bloos
maar iemand die ik ken(de) is/was nationaal kampioen belse paarden fokken (mooi dat ze waren!) maar helaas wel met...een minie staartje(gecoupeerd) Nors opkijken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:52

Shadow0 schreef:
Antoiinette schreef:
Tja zeeland, zijn nog wel eens ploegwedstrijden met trekpaarden


En waarom zouden de mensen in Zeeland dan niet gewoon gebruik kunnen maken van de alternatieven die er zijn?

En zelfs als dat niet mogelijk is(wat volgens de post hierboven wel perfect kan), waarom zouden paarden dan verminkt moeten worden puur voor wedstrijdentertainment?

Bij noodzaak als broodwinning zoals vroeger het land bewerken kan ik het mij voorstellen, maar voor een wedstrijd, nee sorry...

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:35

Dus ik denk als je een opiniepeiling onder de gemidd.paardenliefhebber zou houden over het wel/niet couperen van staarten,dat juliie toch echt aan de lange staarten zouden moeten.

janouk
Blogger

Berichten: 17921
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 06:47

mariska32 schreef:
Antoiinette schreef:
Tja zeeland, zijn nog wel eens ploegwedstrijden met trekpaarden



de enigste reden waarom het nog gedaan word is omdat de oude garde er niet aan wil.
kom met het mooiste trekpaard hengst naar de keuring en je gaat met de laagste punten naar huis.
oftewel als fokker/gebriker word je recht in je..... uitgelachen.
. Boos!


Dus ligt hier de verantwoordelijkheid van het stamboek KVTH en de jury leden om hier hun verantwoordelijkheid te nemen.

starjo
Berichten: 2009
Geregistreerd: 28-06-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:23

Antoiinette schreef:
gootje12 schreef:
Beantwoordt deze eens:
Waarom worden de Haflingers of Schwartzwalder Fuchsen niet gecoupeerd?
Dat zijn ook trekpaarden en hebben dikke billen.
nou trekpaarden werden vroeger veel mee voor de ploeg gebruikt e.d. dan een haflinger


Boos! Nou volgens mij werden, cq worden, haflingers, en zo ook fjorden paarden nog steeds gebruikt in de bos bouw, waar tractoren niet kunnen komen , In nederland misschien niet zoveel , maar in landen met veel gebergte wel, deze paarden worden ook NIET gecoupeerd hoor.. Pling

Geef mij maar zo'n lekkere dikke belgen kont met een mooie volle lange staart. Duivel
Ik zeg altijd :
Hyper! DE STAART IS HET SIERAAD VAN EEN PAARD

8nnemiek

Berichten: 43497
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:37

gootje12 schreef:
Dat couperen is echt iets van de houders van de Belgische Trekpaarden.Hoe hebben al die andere eigenaars van zware paarden dat dan al die jaren gered zonder couperen ?

Shires en clydesdales in engeland werden vroeger ook gecoupeerd. Maar ook daar werd het verboden, werd ook niet meer gedaan, en nu zie je alleen nog shires met lange staarten Lachen

wiezewoes
Berichten: 27
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:12

Antoiinette schreef:
Ja weet niet;-), maar ze deden het vooral bij het belgische trekpaard omdat hij de staart over de leidsels heen sloeg, ze hem niet meer konden besturen, en dat de staart in de ploeg e.d. zou blijven hangen.. dat lijkt me ook niet bepaald lekker als zn haren vast zitten in een ploeg



Was het niet ook makkelijker voor het dekken van de merrie's?
Ik meen dat ik dat ook eens gehoord heb maar weet het niet zeker.
Maar de staartjes mogen er van mij nu wel aan blijven is toch wel sneu om een dier zomaar van iets te beroven,germ..........

wiezewoes
Berichten: 27
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:15

en bij schapen dan?Bij de ooien worden ook de staartjes al heel vroeg agebonden zodat het bij het dekken makkelijker gaat.
Dus niet alleen de paarden zijn slachtoffer hiervan! Huilen

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:17

en ze mogen blij zijn dat hun paard een mooie volle staart heeft ipv zo'n pieliewielie dingetje zoals sommigen appaloosa's(niks tegen appaloosa's ik vind ze persoonlijk erg mooi!)

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:33

@Wiezewoes, bij schapen werd de staart eraf gehaalt om te voorkomen dat ze myiasis (huidziekte veroorzaakt door vliegenlarven) kregen. Het is nu wel bewezen dat het couperen niet nodig is als men verandwoord de schapen houd. Maar ook ivm lamsterfte en vruchtbaarheid werd de staart eraf gehaald.

Verder, ik vind dat men te zwart/wit denkt hier. Je moet als paardenliefhebber het lelijk vinden dat belgen gecoupeerde staarten hebben, en ik merk dat men niet leest wat er staat geschreven door de mensen die het mooi vinden. Dat iets leuk en/of goed lijkt wil niet zeggen dat je er dan per defenitie voor bent. Ik vind het dan ook raar dat er zo ontzettend over deze meningen word gevallen en met zelfs spreekt over haat jegens deze dieren of het willen verminken van de desbetreffende persoon. Als je niet van plan bent beter te gaan lezen of de mening van een ander te respecteren - en dat wil niet zeggen dat je het met die persoon eens bent- denk ik dat je maar beter elders je frustratie moet gaan kwijt raken wat het heeft geen enkele zin om 10.000 emoticons te gaan gebruiken en nergens op slaande argumenten om je -die je dus niet gaat krijgen op die manier- gelijk te krijgen. of ik het nou mooi vind of niet of een paard een staart eraf heeft heeft er niet mee te maken of ik het vind kunnen. Ikzelf ben voor staart aan een paard, dat vind ik nou eenmaal mooi en dat maakt mij geen mindere liefhebber voor het paard in het algemeen dan iemand die een belg zonder staart mooier vind. Tegen een verbod zijn en het niet willen inzien dat het puur cosmetisch is, is een ander verhaal, daarmee kan ik het niet eens zijn. Het is nu gewoon niet meer nodig, zelfs de paarden die nog wel een deel van hun kost en inwoning op dusdanige manier verdienen kunnen hun staart nog gewoon houden, dat is nu wel bewezen. Het gebruik van het couperen stamt niet alleen uit de tijd dat men dacht dat het beter was voor het dier en de boer, maar ook uit een tijdperk dat men er van overtuigd was dat dieren geen gevoel hadden, maar slechts met hun instincten reageerde op pijn. Ik geloof dat we nu wel beter weten... toch?

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:48

Elk paard word geboren met een STAART. En waarom omdat ze die nodig hebben voor de insecten weg te kunnen jagen!
Daarom is het dus. Dus blijf er met je handen vanaf! Diep triest vind ik het, en het is geen gezicht zo'n stompie!! Boos!
Welk paard loopt er nu nog voor de ploeg? Kom op zeg bind hem dan op. Niet afknippen wat hier gezegd word. Want dan heeft het nog geen werking tegen de vliegen. Hier was een paar maanden terug in het dorp een evenement met trekpaarden ringsteken
Er was er maar 1 die er bij liep met staart en die won. De rest afschuwelijk om te zien. Heb er schande van gesproken.
Die stomme oude garde die het mooi vind Bah. PURE DIERENMISHANDELING IS HET Boos! Boos! Boos!
Hoor hier via via dat belgische artsen het nog steeds komen doen. Illigaal natuurlijk want het mag niet.
Mocht ik weten wie dat is? Dan gaat die vandaag nog aan de schandpaal. Verboden is verboden punt uit!!!!