Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:30

wiezewoes schreef:
Antoiinette schreef:
Ja weet niet;-), maar ze deden het vooral bij het belgische trekpaard omdat hij de staart over de leidsels heen sloeg, ze hem niet meer konden besturen, en dat de staart in de ploeg e.d. zou blijven hangen.. dat lijkt me ook niet bepaald lekker als zn haren vast zitten in een ploeg



Was het niet ook makkelijker voor het dekken van de merrie's?
Ik meen dat ik dat ook eens gehoord heb maar weet het niet zeker.
Maar de staartjes mogen er van mij nu wel aan blijven is toch wel sneu om een dier zomaar van iets te beroven,germ..........


Ach, in het wild moet de hengst zn stokkie ook voorbij de staart steken en dat gaat over het algemeen prima. Zou beetje onzin zijn om het dáárvoor te couperen.

De enige oplossing zou zijn om alleen nog maar de ongecoupeerde paarden toe te laten op de keuringen. Hopelijk gaan ze dat dan ook doen! Want waarom zou je de staart er in zn geheel af halen wanneer je hetzelfde effect creeërt wanneer je de staart mooi invlecht en bandageert? Of onder de staartwortel afknipt?

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:56

Benfan schreef:
of ik het nou mooi vind of niet of een paard een staart eraf heeft heeft er niet mee te maken of ik het vind kunnen. Ikzelf ben voor staart aan een paard, dat vind ik nou eenmaal mooi en dat maakt mij geen mindere liefhebber voor het paard in het algemeen dan iemand die een belg zonder staart mooier vind. Tegen een verbod zijn en het niet willen inzien dat het puur cosmetisch is, is een ander verhaal, daarmee kan ik het niet eens zijn.


ik vind het bij sommigen hondenrassen 'mooier' met een kort gecoupeerd staartje, maar dat neemt niet weg dat ik het zielig vind hoe ze het doen. dan maar naar mijn mening een iets minder 'mooiere' hond met een wel leuke kwispelende lange staart dan een kort frotje... Bloos

edit: nu ik dit heb getypt begin ik die rassen toch nog mooier te vinden mét staart dan zonder staart(gecoupeerd frotje) Haha!

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:12

DebjeDopje schreef:
Benfan schreef:
of ik het nou mooi vind of niet of een paard een staart eraf heeft heeft er niet mee te maken of ik het vind kunnen. Ikzelf ben voor staart aan een paard, dat vind ik nou eenmaal mooi en dat maakt mij geen mindere liefhebber voor het paard in het algemeen dan iemand die een belg zonder staart mooier vind. Tegen een verbod zijn en het niet willen inzien dat het puur cosmetisch is, is een ander verhaal, daarmee kan ik het niet eens zijn.


ik vind het bij sommigen hondenrassen 'mooier' met een kort gecoupeerd staartje, maar dat neemt niet weg dat ik het zielig vind hoe ze het doen. dan maar naar mijn mening een iets minder 'mooiere' hond met een wel leuke kwispelende lange staart dan een kort frotje... Bloos

edit: nu ik dit heb getypt begin ik die rassen toch nog mooier te vinden mét staart dan zonder staart(gecoupeerd frotje) Haha!



Dat bedoel ik er dus mee aan te geven, het lijkt wel alsof je dat niet mag vinden omdat je anders een dierenbeul bent. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je niet meer je mening durft te geven omdat anders een of ander onverlaat er als een halvegare begint te schreeuwen (en goden, die hebben we hier genoeg zeg). Het brengt dan helemaal niks nieuws in de discussie dus wat heeft het dan voor zin. Van mij mag je het mooi vinden een gecoupeerde staart en oren, ze lijken (honden) er veel stoerder van, een Dobberman met oren en staart is eigelijk alleen maar lachwekkend Tong uitsteken die jagen nu mensen in een lachstuip in plaats van het terrein af.

Dus je zult zien dat er nog mensen gaan gillen dat jij en dierenbeul bent, je vind het nou eenmaal mooier Tong uitsteken tja, heb je dat weer! je mag alleen maar je mening geven als het gelijk is aan de rest want laten we eerlijk zijn, daar zijn ze wel op uit. Het verbloemen met "geef dan een goed argument" is een smoes. Moet ik een goed excuus hebben waarom ik groen mooier vind dan blauw? Ik zie mijn kop eraf gebeten worden door alle blauw liefhebbers....

Dus tja, tis gewoon gezeik om helemaal niks. Of het nou zielig is voor die dieren of niet daar gaat het even niet om. Het gaat erom of je het mooier vind, neemt niet weg dat je het zielig vind.... toch? Ik blijf je er echt over verbazen dat sommige zo ontzettend "dom?" kunnen zijn om dat niet onder ogen te kunnen zien.

Maar zo kan ik blijven door gaan...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:20

ik denk dat mensen vooral vallen over meningen als: die dieren horen geen staart te hebben.
bij sommige hondenrassen vind ik het ook misschien wel mooier,maar ik zou zo'n dier niet aanschaffen,omdat je anders zulk soort praktijken in stand houdt.
dat een dobermann met oren en staart lachwekkend is,vind ik nogal beledigend overkomen,maargoed.

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:21

ja dat is waar maar ik geef wel duidelijk aan dat ik van mening ben verandert en dat ik het wel zielig vind voor de dieren hoe ze het doen, al is het een nette manier die staart hebben ze nodig zo'n ding zit er niet voor niks aan vast.
anders viel ie er zelf wel vanaf Knipoog
ik ben nu eenmaal opgegroeid(hallo opgegroeid ik ben 15 daarnietvan) met een rottweiler, dus een kort staartje ben het dus gewoon gewend

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:25

haha nee dat snap ik ook hoor,wij hadden vroeger een hond met afgeknipte oren,je bent het idd snel gewend.(dat is 16 jaar terug)maar het is ook nergens voor nodig meer.
een dier word niet voor niets zo geboren,ze zijn prima zoals ze zijn,en ik vind het op zijn zachtst gezegd belachelijk dat bij dieren bepaalde onderdelen eraf gehaald worden omdat mensen dat zo mooi vinden.

Benfan

Berichten: 4009
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:31

Ik vind ze echt grappig, zou zo een paar nemen. Ik hou van honden met humor, heb niks voor niks 2 jack russels. Staffordshire's zijn ook lachwekkend met oren, net als rotweillers spontaan geen bloeddorstige killers meer zeg maar. Dat het lachwekkend is wil niet zeggen dat ik ze daarmee beledig, dat maak je er zelf van.

Ik heb eigelijk nog maar 1 horen zeggen dat ze geen staart horen te hebben. Verder nog 1? die zonder staart mooier vind maar ook vind dat men zich aan het verbod moet houden. Wat er staat geschreven en wat men leest is vaak 2 hele verschillende dingen, men heeft zijn reactie al in zijn hoofd zitten na de zin 'vind het mooier' om vervolgens niet verder te luisteren naar wat er eigelijk staat. Als iemand zou zeggen "ze moeten die verbod nooit laten doorkomen, en al die staarten moeten eraf want dat is mooier" is heel wat anders dan "ik vind het zonder staart mooier" maar toch leest het grote gros dat omdat de schrijver zegt "zonder staart mooier" dat ze er dan ook maar gewoon af moeten.

Dus tja, lees gewoon wat er staat zou ik zeggen, dan kunnen we het er echt over hebben ipv steeds dat geschreeuw van het grote gros te moeten doorspitten.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:38

nee je leest niet goed,ik zeg dat ik het beledigend vind overkomen.

de hele discussie gaat vooral om een persoon in dit topic.
en het scheelt al een heleboel als mensen op normale manier hun mening weergeven

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:45

Ik kom ook nog even om het hoekje kijken, als trekpaardfan.

Bij mij op het eiland zijn aardig wat mensen die hun trekpaarden op een traditionele manier gebruiken. En dan zit die staart dus echt in de weg... Mogen zij dan ook niet meer aan keuringen meedoen?

En ja, ik vind het 100000 keer zo mooi, een trekpaard met mooie stevige, blote billen. Vingers aflikken
Maar daarom ben ik nog niet tegen het verbod. Ik snap ook wel dat het in 99 procent van de gevallen verschrikkelijk onnuttig is, maar die ene procent dan die z'n paarden nog wel echt gebruikt?

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:48

tja ik vind dat die paarden dan nog steeds niet hun staart ontnomen mogen worden,er zijn al meerdere oplossingen om geen last van de staart te hebben(wat ik me ook kan voorstellen).

ik blijf er wel tegen,omdat een paard zijn staart niet voor niets heeft.
erg vervelend voor de mensen die er serieus mee werken,maar als men die ook toe blijft laten,blijven deze praktijken nog meer in stand.
dus imo mogen gecoupeerde paarden gewoon niet meer verschijnen op de keuringen

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:52

ik vind het superzielig!! Huilen Verdrietig Verdrietig
ik vind dat een staart bij een paard hoort!!!
denk na
je kunt het vergelijken met een huis
als een paard geen staart heeft en het regent kun je dat vergelijken met een huis dan geen voordeur heeft!!

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:05

Miss_Malfoy schreef:
Ik kom ook nog even om het hoekje kijken, als trekpaardfan.

Bij mij op het eiland zijn aardig wat mensen die hun trekpaarden op een traditionele manier gebruiken. En dan zit die staart dus echt in de weg... Mogen zij dan ook niet meer aan keuringen meedoen?

En ja, ik vind het 100000 keer zo mooi, een trekpaard met mooie stevige, blote billen. Vingers aflikken
Maar daarom ben ik nog niet tegen het verbod. Ik snap ook wel dat het in 99 procent van de gevallen verschrikkelijk onnuttig is, maar die ene procent dan die z'n paarden nog wel echt gebruikt?


Ze hoeven dan alsnog de staart niet te couperen als ze ermee werken opde traditionele manier. De staart onder de staartwortel afknippen of de staart bandageren (met het haar dus op de staartwortel) moet voldoende zijn om ervoor te zorgen dat stuurman & paard er tijdens de activiteiten geen last van hebben.
Dus dan is dat ene procent dat zn staarten coupeert ook niet terecht.

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:09

alsof even een vlecht erin maken zoveel moeite is, anders knip je m tot de staartworel af ofzo kunnen ze toch nog een groot gedeelte van de vliegen wegjagen
en stel even voor ; een paard dat op het land staat gaat met zn kont tegen de wind in staan zodat ze geen last hebben van de wind bij het hoofd, hoe doet een paard met een gecoupeerde staart dat?! lekker al die wind in je gat!

sorry Steefjevos lees jou bericht net pas

op die hond heb ik trouwens wel mijn eerste paardrijervaring meegemaakt.. Haha!
klein meisje + grote hond = paardje rijden Tong uitsteken

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:28

Miss_Malfoy schreef:
Ik kom ook nog even om het hoekje kijken, als trekpaardfan.

Bij mij op het eiland zijn aardig wat mensen die hun trekpaarden op een traditionele manier gebruiken. En dan zit die staart dus echt in de weg... Mogen zij dan ook niet meer aan keuringen meedoen?

En ja, ik vind het 100000 keer zo mooi, een trekpaard met mooie stevige, blote billen. Vingers aflikken
Maar daarom ben ik nog niet tegen het verbod. Ik snap ook wel dat het in 99 procent van de gevallen verschrikkelijk onnuttig is, maar die ene procent dan die z'n paarden nog wel echt gebruikt?


Daar heb je gelijk in Knipoog ik zie het veel liever een trekpaard zonder staart, veel mooier;) maar k ben tegen het verbod...

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:30

waarom zou je trouwens een trekpaard die je alleen op de 'traditionele' manier gebruikt laten keuren?

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:31

Mischien.. denk ik.. om een veulentje mee te fokken Haha!

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:33

kan toch wel en waarom dat want dan kun je m een bepaalde tyd niet op het land gebruiken Koe

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:35

ik ben juist voor het verbod,om mensen niet verder te stimuleren die staarten te laten couperen.
het mag in NL niet,maar ze mogen wel op de keuring....vreemd
maarja ik heb dan ook weinig verstand van trekpaarden.......... Knipoog

Anouk91

Berichten: 371
Geregistreerd: 23-09-08

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:35

Ja, maar een goedgekeurd paard kan je een beter veulen fokken, dus beter verkopen.. maaar je kan ze gewoon gebruiken hoor, ze dragen toch meestal 's winters, en als je ze dan vroeg dek, krijg je een vroeg veulen bijv. in maart. Dus kunnen de merrie's nog makkelijk op t land werken

rensju

Berichten: 1601
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:44

Het kan best zijn dat je het mooier vind, en ik lees ook echt de rest wel hoor.. Maar ook al vind je het mooier, als paardenliefhebber gaat het welzijn van je paard toch voor datgene wat jij mooi vind? Dus ook al vind je het minder mooi, die staart kan er gewoon beter Niet af.
Ik las net dat fokkers dus bang zijn dat hun belg met staart, minder snel goed gekeurd worden. Hier ligt dus het probleem eigenlijk, want voor die 1% werkpaarden kunnen de mensen wel een andere oplossing bedenken als ze slim zijn.
Daarom moeten de Trekpaardenstamboeken dus met deze actie beginnen, zonder staart, geen stamboek. Erg jammer dat deze dus niet mee willen werken:( Ik denk als je het stamboek zo ver kan krijgen, dat het probleem grotendeels opgelost is.

DebjeDopje

Berichten: 1272
Geregistreerd: 01-11-07
Woonplaats: Schijndel

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:46

hehe omdat het ook veel risico's meebrengt om een veulen te fokken
en ik kan niet geloven dat steenrijke boeren juist met een paard nog op het land werken Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:33

DebjeDopje schreef:
hehe omdat het ook veel risico's meebrengt om een veulen te fokken
en ik kan niet geloven dat steenrijke boeren juist met een paard nog op het land werken Clown


Uit liefhebberij voor onder andere het ras mischien? Knipoog

Tja, die ene procent kan idd de staart wel opbinden, daar hebben jullie dan ook wel weer gelijk in.
Hoewel dat ook weer extra werk meebrengt, dat wel.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:01

Zeg Miss_Malfoy ,jij als zweeuwse zou toch Zeker moeten weten dat paarden zonder staart gehandicapt zijn.Weet je wel hoeveel Zweeuwse trekpaarden zijn omgekomen in de Watersnood bij jullie ,puur omdat ze niet konden zwemmen ZONDER staart.Je kan de archieven er op na kijken.
Dus alweer een reden om niet te couperen.
In Engeland scheren ze gewoon de staartwortel kaal en versieren die met allerlei frutsels.Dat kan toch ook.Heb je toch ''blote''billen.

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:03

Hoezo kan een paard zonder staart niet zwemmen?

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Dierenbescherming: 'Boycot alle gecoupeerde trekpaarden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 01:10

Omdat hij z`n balans en stuur niet kan houden.
En die stormnacht in Zeeland zijn er een heleboel paarden verdronken toen ze werden verrast door het opkomende water.
Ik weet dat uit eerste hand ,want mijn ouders hebben daar geholpen om die mensen te redden ,en zagen dus ook al die verdronken dieren.De staart van een paard is z`n evenwichtsorgaan.Kijk maar eens naar de foto`s van trekpaarden met -en zonder staart.Ze lopen ook anders.