Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 09:51

http://www.limburger.nl


De politie heeft vorige week een veulen in beslag genomen tijdens de paardenmarkt in Lottum. Het dier dat zeer slecht ter been was, wordt momenteel onderzocht door de Algemene Inspectiedienst (AID).

Mogelijk is het dier ernstig verwaarloosd.
Volgens een woordvoerder van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) is de naam van de handelaar die het dier op de paardenmarkt heeft aangeboden bekend, maar zijn er nog geen arrestaties verricht.

Irmaatje

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Sint Anthonis

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:01

Het is jammer, maar af en toe is het ook wel dwijlen met de kraan open.

In ieder geval goed dat dit veulen zijn leven toch beter kan voortzetten.

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:42

Tja triest hoor, ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest dus eigenlijk mag ik er geen mening over trekken, maar ik heb er een heel slecht beeld bij........

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:48

triest, zeer triest. Maar ik ben ook wel eens op een paardenmarkt geweest. en er staan rare dingen tussen, goed dat de dierenbescherming het beestje in beslag heeft genomen. We hadden zelfs een x eeen zebraveulen met een ontstoken oog gezien, we zijn gelijk naar de dierenbscherming gelopen, want die zat daar ergens. Maar je ziet echt wel meer van die 'hopeloze' gevalletjes

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:50

Ik heb het beestje gezien, echt belachelijk hoe het eruit zag

dipstaartje

Berichten: 3678
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 11:47

ik ga nooit naar paardenmarkten denk dat ik gek zou worden
veel te zielig meestal als je het zo hoort

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:39

dipstaartje schreef:
ik ga nooit naar paardenmarkten denk dat ik gek zou worden
veel te zielig meestal als je het zo hoort

Dat valt best mee hoor, een paar jaar geleden stonden er veele slechtere paarden op de paardenmarkten dan tegenwoordig !

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:42

De controles zijn tegenwoordig behoorlijk streng. Niettemin zul je best paarden en ponys aantreffen die er slecht uitzien. Maar deze paarden zijn toch door de inspectie beoordeeld. Een paard wat dun is hoeft niet meteen verwaarloosd te zijn, maar kan ook ziek geweest zijn....
Op de markt wordt veel aangeboden wat medelijden opwekt, maar dat hoeft niet altijd de schuld te zijn van de eigenaar.
En kijk eens wat er welniet op MP te koop aangeboden wordt! En dat wordt niet vooraf door een inspectie beoordeeld!!

monique4

Berichten: 1563
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: venlo

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:43


StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:03

snap er niks van in utrecht stond echt werkelijk een zielig veulen maar niemand van de bescherming gezien Boos!

1 vinger en het beestje viel letterlijk om, mager, kale plekken moest een hengst voorstellen nou dat zeg je niet eens.. en noem maar op.

maar dat friesje vind ik toch meevallen. oke is wat mager maar niet zwaar verwaarloosd ofso

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:11

Ik ga sinds jaren niet meer naar een paardenmarkt (laatste keer was in Geervliet (of was het nou Heenvliet? Twijfel twijfel... anyway, de jaarlijkse paardenmarkt daar maar jéé... echt nooit meer. Kon het niet meer aanzien.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:16

triest dat dat soort dingen nog altijd gebeurd

hier is ook jaarlijks paardenmarkt, bijna voor mijn deur, loop er meestal wel even heen, meer voor de kraampjes dan de dieren. Afgezien van slecht verzorgde hoefjes en wat dikke/slechte vachten (is in augustus) zien de dieren er altijd wel ok uit.

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:30

jemig dat dat soort dingen nog gebeuren tegenwoordig Boos!
er zijn op de meeste markten wel zo veel controle en dierenartsen aanwezig dat ze vaak de markt niet eens opkomen...

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:36

Dit veulen is door toedoen van mij, mijn 2 vriendinnen en mijn 2 vrienden in beslag geneomen.
In de ochtend zagen wij het dier al staan en hebben we geprobeerd het dier te kopen, handelaar ging hier niet mee akkoord.
Het diertje stond achter wiebelig en x benig, na de vraag ''wat is er met dit dier gebeurt'' kregen wij te horen dat hij in een gat had vast gezeten en ze hem er zo hebben uitgetrokken en hij had dus waarschijnlijk zijn bekken gebroken.
Het gaat hier om een mini pony die op papier truusje heette, er zat een KNHS paspoort bij, ze was van maart dit jaar als ik het mij goed herriner.
We hebben toen de politie gebeld en die is gekomen, op dat moment wist de handelaar ons te onvluchten, jammer.
Maar het diertje was er mee geholpen, het was broodmager en had veel pijn.

Ze stond samen met een ander kleine mini die ook zwaar verwaarloosd was, het enige wat hun hoofd nog omhoog hield was het halstetouw.......
Het erge hieraan is dat al deze dieren op die markt door een DA waren goed gekeurd, verder was het merendeel van de dieren op de markt in Lottum er slecht aan toe!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:07

Heeft er iemand een foto van het beestje?

frisiangirl

Berichten: 2021
Geregistreerd: 08-02-08
Woonplaats: Nordhorn

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:17

Mmm, dat is zeker een minpunt voor de betreffende DA van deze markt....

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:31

Je kunt je dus gaan afvragen hoe worden de dieren gekeurd ........ een blik in de veewagen
waar ze staan of per stuk, want anders zou dit dus absoluut niet kunnen en kun je de veearts dus ook
aanklagen vindt ik........
Denk dat degene die deze markt of welke markt dan ook dit geen reclame vinden.....

berpie

Berichten: 1662
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: belgie

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:18

Ik ben het met al jullie reacties eens om te beginnen maar sorry wat een slappe houding van de Aid.
Ik weet van wie het veulen is (althans wie er mee op de markt stond) en is ook maar zo gekocht bij een particulier vandaan.
Ik ga dit niet goedpraten hoor echt niet maaralsze dan toch in beslag gaan nemen nou dan staan er nog heel wat die er veel erger aan toe zijn.
In zuid laren ben ik ook gevallen tegen gekomen waar ik snel bij doorgelopen ben en op iedere markt kom je ze tegen maar vergis je niet bij die grote markten staan altijd controlens voor je de markt oploopt, waarom doen ze er dan niets aan?

Kan me zo kwaad maken om dit soort berichten, ik ben blij dat dit veulen in beslag is genomen begrijp me niet verkeerd maar @#$#@ doe nou als Aid iets aan verwaarlozing en mishandeling, het zijn altijd de handelaren die de zwarte piet toegeschoven krijgen maar handelaren kopen van particulieren en de allerergste gevallen ben ik tegen gekomen bij particulieren, o zo.

Als je als handelaar je dieren verwaarloosd sta je bij ons slecht aangeschreven geloof me , de meeste van ons worden handelaar uit liefde voor paarden en je gaat echt je handel niet verwaarlozen, net zo min als een autohandelaar die eerst een kras over zijn auto trekt alvorens te verkopen.

Het handelaarswereldje is roddel en achterklap en als je je beesten verwaarloosd nou geloof me dat word je door geen enkele handelaar in dank afgenomen.

Bij particulieren is het altijd door omstandigheden, of het paard nou verrrot is, kreupel mager enz, ja ja die omstandigheden he?

Ach wat een onzin zeg, voor handelaren is de markt om te verkopen aan handelaren en buitenlanders, 90 procent van deze paarden komen rechtstreeks bij de particulier vandaan, dus schuif het op de handelaren maar het ligt toch echt anders.

Ik ben trouwens geen handelaar meer, wel heel erg jammer want was de 5e generatie maar niemand hoeft mij iets te vertellen over de wereld die paardenhandel heet, en nu opeens wil de Aid een wit voetje halen door dat dier in beslag te nemen, nou er stonden er bij die er erger aan toe waren waarom zijn die blijven staan dan, alleen maar propaganda geloof me, opeens doen ze zon goed werk, tssss.

Daarom heb ik zeker hemel en aarde moeten bewegen om een aantal maanden geleden 2 pony's ingeslapen te krijgen die zo geleden hebben dat ik er nog wakker van leg, en maar afschuiven ondertussen, politie op dierenarts, op Aid enz.

Zo neem me niet kwalijk iedereen maar dit moest er even uit, de markten zijn voor de meeste van ons een manier van leven, dat smerige paardenverwaarlozers dat willen verzieken oke maar alsjeblieft scheer niet alles en iedereen over een kam heen zonder dat je weet hoe en waarom.

GoldenDream
Berichten: 276
Geregistreerd: 02-01-08

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:46

berpie schreef:
Ik ben het met al jullie reacties eens om te beginnen maar sorry wat een slappe houding van de Aid.
Ik weet van wie het veulen is (althans wie er mee op de markt stond) en is ook maar zo gekocht bij een particulier vandaan.
Ik ga dit niet goedpraten hoor echt niet maaralsze dan toch in beslag gaan nemen nou dan staan er nog heel wat die er veel erger aan toe zijn.
In zuid laren ben ik ook gevallen tegen gekomen waar ik snel bij doorgelopen ben en op iedere markt kom je ze tegen maar vergis je niet bij die grote markten staan altijd controlens voor je de markt oploopt, waarom doen ze er dan niets aan?

Kan me zo kwaad maken om dit soort berichten, ik ben blij dat dit veulen in beslag is genomen begrijp me niet verkeerd maar @#$#@ doe nou als Aid iets aan verwaarlozing en mishandeling, het zijn altijd de handelaren die de zwarte piet toegeschoven krijgen maar handelaren kopen van particulieren en de allerergste gevallen ben ik tegen gekomen bij particulieren, o zo.

Als je als handelaar je dieren verwaarloosd sta je bij ons slecht aangeschreven geloof me , de meeste van ons worden handelaar uit liefde voor paarden en je gaat echt je handel niet verwaarlozen, net zo min als een autohandelaar die eerst een kras over zijn auto trekt alvorens te verkopen.

Het handelaarswereldje is roddel en achterklap en als je je beesten verwaarloosd nou geloof me dat word je door geen enkele handelaar in dank afgenomen.

Bij particulieren is het altijd door omstandigheden, of het paard nou verrrot is, kreupel mager enz, ja ja die omstandigheden he?

Ach wat een onzin zeg, voor handelaren is de markt om te verkopen aan handelaren en buitenlanders, 90 procent van deze paarden komen rechtstreeks bij de particulier vandaan, dus schuif het op de handelaren maar het ligt toch echt anders.

Ik ben trouwens geen handelaar meer, wel heel erg jammer want was de 5e generatie maar niemand hoeft mij iets te vertellen over de wereld die paardenhandel heet, en nu opeens wil de Aid een wit voetje halen door dat dier in beslag te nemen, nou er stonden er bij die er erger aan toe waren waarom zijn die blijven staan dan, alleen maar propaganda geloof me, opeens doen ze zon goed werk, tssss.

Daarom heb ik zeker hemel en aarde moeten bewegen om een aantal maanden geleden 2 pony's ingeslapen te krijgen die zo geleden hebben dat ik er nog wakker van leg, en maar afschuiven ondertussen, politie op dierenarts, op Aid enz.

Zo neem me niet kwalijk iedereen maar dit moest er even uit, de markten zijn voor de meeste van ons een manier van leven, dat smerige paardenverwaarlozers dat willen verzieken oke maar alsjeblieft scheer niet alles en iedereen over een kam heen zonder dat je weet hoe en waarom.



amen Afgod

Nienke124
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-11-08

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:24

Waarom denkt iedereen zo slecht over paardenmarkten.
Mijn vader handeld soms ook in paarden maar gaat er niet mee naar de markt heel soms.
Ik ken ook heel veel handeleren die goed zijn voor de paarden.
ok, niet allemaal zijn goed voor de paarden die willen alleen maar geld,geld en nog eens geld.
Maar ze controleren ook veel strenger want als je met een verwaarloosd paard komt nemen ze hem in beslag. ik zie zelf soms ook dingen dan denk ik een paard is geen ding maar een dier.
ze doen veel voor je dus je moet ze ook goed verzorgen.
maar wat ze mooi is dat er ook veel mensen op de markt lopen die een verwaarloosd paard kopen.
dan denk ik die zijn goed bezig Haha!
wij kopen ook alleen maar paarden die gezond zijn maar we zijn niet echte handelaren soms ziet me vader een keer een paard staan en dan koopt ie die en verkoopt hem weer door.
wij zoeken meestal een goed baasje voor ze op Lachen

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:27

ik ga met je mee berpie

hoevaak ik via partikulieren een paard pony krijg aan geboden waarvan wij denken poehhh dat hebben we liever niet bij ons op stal... net wat je zet... altijd weer dat eeuwige smoesje

problemen, verhuizen, relatie uit, geen tijd enz enz

soms he, en ik roep het hardop.. moeten sommige mensen maar een houten hobbelpaard nemen als ze zonodig iets willen hebben...
ik kom weekelijks op markten, morgen bv wanroij, elke 2 weken komt een groep daar bij elkaar en wisselen ze van paarden..
het is er altijd gemoedelijk en ons kent ons....

heb ook al een idee over welk veulen het hier gaat

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 01:37

berpie schreef:
Kan me zo kwaad maken om dit soort berichten, ik ben blij dat dit veulen in beslag is genomen begrijp me niet verkeerd maar @#$#@ doe nou als Aid iets aan verwaarlozing en mishandeling, het zijn altijd de handelaren die de zwarte piet toegeschoven krijgen maar handelaren kopen van particulieren en de allerergste gevallen ben ik tegen gekomen bij particulieren, o zo.


Als deze handelaar van een particulier gekocht had (áls) dan had hij nooit met dit veulen naar de markt moeten gaan. Dan draag je als handelaar ook zelf wel bij aan de goede naam die ze al hebben Nagelbijten / Gniffelen

StalNollie

Berichten: 9165
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:19

ga ook mee in berpie.
meeste van de keren zijn het de particulieren, en de handelaren kun je meer zien als redder in nood op zo n manier. maarjah die staan met zo n beestje en zijn gelijk de boosdoener.

en oke handelaren kunnen hard zijn maar zijn meestal toch zeer redelijk goed voro hun beesten.

ricohorse
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-12-08

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:46

Hallo, ik wou even wat kwijt, als je echt wilt weten hoe het met het veulen zat.
ik stond met 8 paarden op de markt, en 's morgens zetten ze het veulen voor mijn paarden neer.
En als je goed gekeken had dan zag je dat mijn paarden dekens ophadden tegen de kou en ziektes tegen te gaan.
s'middags stond 't veulen er nog en was aan zijn lot over gelaten.
En mijn zoon had zich over het paardje ontfermd.
En bij het inladen van mijn paarden heb ik 't veulen mee willen nemen voor te verzorgen. Bij het inladen komt de politie,en waar ik kwaad om ben, ze hebben s'morgens 't paardje al zien staan, ze hebben heel de dag dat diertje laten staan.
En als je dan dieren vriend bent had je s'morgens het paardje in beslag moeten nemen.
Ik twijfel op de mensen die er commentaar op gemaakt hebben,want als ze dierenvrienden waren hadden ze eerder in kunnen grijpen.
En hadden ze het paardje op zijn minst water kunnen geven.
Graag verneem ik wie dat paardje bij mij heeft neer gezet.
Ben een vent en kom voor je fouten op.
U ook politie en AID.
Groetjes handelaar.

stalnijmegen

Berichten: 4562
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: schijnbaar niet verweg genoeg van het gezeur

Re: Veulen in beslag genomen op paardenmarkt van Lottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:48

denk niet dat de eigenaar ooit nog iets van zigh laat horen