Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 04:25

is r via google niets te vinden dan?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70743
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:59

Aan de hand van het concept plan van aanpak geven Jaap Werners (vice-voorzitter van de KNHS en voorzitter werkgroep diergezondheid en dierenwelzijn van de Sectorraad Paarden), Jan Greve (paardenarts, o.a. teamveterinair op de Olympische Spelen in Hong Kong), Ir. Kathelijne Visser (onderzoeksleider Dierwelzijn/Training WUR) en Medy van der Laan (voorzitter Vereniging Eigen Paard) hun visie op het thema. Er is tevens gelegenheid tot het stellen van vragen. De avond wordt geleid door Dirk Willem Rosie (hoofdredacteur van Het Sportpaard en wandelende paardenencyclopedie).

De opleidingen Paardenhouderij, Paardensport en Hoefsmid van Stoas Hogeschool en de Groene Welle nodigen hun stagebedrijven uit voor deze interessante en noodzakelijke bijeenkomst. Maar ook andere ge?nteresseerden zijn welkom op donderdag 4 december in het gebouw van de Groene Welle aan de Koggelaan in Zwolle. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open, waarna het programma om 19.30 uur begint. Rond 21.30 uur zal de thema-avond afgelopen zijn. De toegang is gratis en een kopje koffie staat klaar.
Dit staat op de site van groene welle.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:43

Nu is het wel geweest, he? Knipoog
Wie is er heen geweest en wat is er gezegd?

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:45

Ik was er, er is veel maar eigenlijk weinig gezegd No Cheer

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 22:51

Nog iets over stallen? En bitloos? Jammer.... niks nieuws gehoord?

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 00:02

e_horse schreef:
Nog iets over stallen? En bitloos? Jammer.... niks nieuws gehoord?

Nee eigenlijk niets nieuws gehoord, ik vond Jan Greve wel een interessante spreker, die had van mij wel even door mogen gaan. Verder was de tijd voor discussie veels te kort.
Bitloos hebben ze het niet over gehad ook niet de manier van trainen enz
Het hele plan van aanpak is nog niet klaar dus ze konden ons ook weinig melden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70743
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Thema-avond over paardenwelzijn in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:39

Wat raar datze dan een thema-avond houden als de plan van aanpak nog niet eens klaar is..
Blij dat ik niet gegaan ben.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41681
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:39

Zo heel erg raar is dat niet. Een avond als dit moet je een flinke tijd van te voren plannen en de verwachting was dat het (concept) plan van aanpak nu klaar zou zijn. Het plan van aanpak moet namelijk over drie weken definitief zijn maar schijnbaar is er wat tegenslag geweest. Ook dat is niet raar als je ziet met hoeveel verschillende organisaties en zienswijzen de sectorrraad rekening moet houden.

Maar idd, het was op zich een interessante avond maar met erg weinig nieuwe dingen en niet heel veel concrete informatie. Groepshuisvesting wordt genoemd maar met een 'interessant voor jonge paarden' (lees; opfok) opmerking, de sectorraad lijkt niet heel happig op grootschalige invoering. Als ik het goed begrepen heb komt er een richtlijn voor de stal grootte van (2*schofthoogte)^2, stands worden niet verboden, solitair huisvesten is men tegen.

Wat betreft training/hulpmiddelen is er volgens de sectorraad al behoorlijk wat gereglementeerd, reglementen wil men wat aanscherpen en vooral hogere sancties zetten op het gebruik van b.v. niet toegestane hulpmiddelen (out of competition voor b.v. een trainingsstal). Over bitloos is in Zwolle niets gezegd maar als ik het goed begrepen heb wordt dit door toegestaan in wedstrijden e.d. Meer hierover is te lezen in de Notitie Welzijn 2008 van de KNHS.

Wat betreft transport is er (relatief recente) Europese regelgeving, de sectorraad is bezig om deze samen met de wetgever om te zetten naar Nederlandse wetgeving, hier is nog redelijk wat werk nodig ivm onduidelijkheid in de EU regels. Paardenmarkten wil men toe blijven staan maar men wil wel meer en strengere controle op vervoer, zeker na afloop van de markt.

Wat fokkerij betreft wil men een centrale en stamboek onafhankelijke database met erfelijke afwijkingen. Is nog wat meer over gezegd maar ik heb te weinig verstand van fokkerij om dat te kunnen volgen :)

Tijdens de avond werd iig weer duidelijk dat dit plan van aanpak door en voor hippische ondernemers wordt geschreven. Op zich ook logisch als het van de Sectorraad afkomt. De 'normale' ruiter of paardeneigenaar heeft iig weinig tot niets in de melk te brokkelen. Veel van de maatregelen (of het gebrek daaraan) wordt dan ook ingegeven door economische motieven. Op zich begrijpelijk aangezien je niet wil dat door b.v. dit plan van aanpak ineens 50% van de paardenbedrijven in NL dicht moeten, maar heel ambitieus wordt het daardoor zeker niet. Het kwam op mij iig over op een formalisering van al bestaande best practises. Op zich een aardig begin maar ook niet meer dan dat. Kan natuurlijk dat ik er helemaal naast zit maar het is me nog totaal niet duidelijk wat er nou in het plan van aanpak van de sectorraad staat. Lijkt erop dat dit concept ook niet beschikbaar komt en we moeten wachten op de definitieve versie, ik kreeg vrijdag niemand te pakken bij de sectorraad dus ook dat is me nog niet helemaal duidelijk.