Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:17

Als er een kind geboren wordt met diabetes laat je die toch ook niet afmaken? Ik snap dat een dier anders is dan een mens, maar in een topic over hondenopvoeding wordt die link ineens wel gelegd dus waarom nu niet.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:19

twinducklin schreef:
Steefjevos schreef:
Het zou sommige mensen goed doen om de realiteit eens onder ogen te zien...

Hij kan alleen maar rennen wanneer er de gehele dag gelet wordt op zijn suikerspiegel en hij moet relematig insulini injecties, kan nooit de wei op en krijgt toevallen. Waar hou je op? Wat noemen ze dan een paardvriendelijk bestaan? 24/7 zijn hele leven binnen leven? Raar! Wanneer heeft hij dan géén goede kwaliteit van leven meer?
Sneu hoor...

Hij is misschien erg boeiend voor de wetenschap, maar zo is het geen paard meer.


Hij kan altijd gewoon rennen, alleen wanneer hij dat juist niet doet zal zijn suikerspiegel gecontroleerd moeten worden. Hij hoeft toch niet binnen te blijven? Kan ook in een paddock, gras eten lijkt mij ook geen probleem. Mensen hoeven tegenwoordig de suiker ook niet te laten staan, de insuline wordt gewoon aangepast aan je leefgewoonte, ze weten tegenwoordig veel meer en een streng dieet is in de meeste gevallen echt niet meer nodig. Toevallen krijgt hij bovendien alleen wanneer de suikerspiegel niet goed is en dan ben je dus al te laat met meten.

Ikzelf zou het niet kunnen betalen en dat zal dan de reden zijn waarom ik me paard zal inslapen, maar is dát dan niet juist egoistisch?

Denk dat we in de toekomst wel vaker zo'n dingen gaan meemaken, net als bij ons mensen vallen de zwakkelingen niet meer af maar wordt er ook mee gefokt, zo krijg je uiteindelijk altijd wel een fout ergens.


Er staat in het artikel dat hij nooit op de wei zou mogen want hij mag geen gras eten omdat dit teveel suiker bevat.
Zoals ik ook lees uit bovenstaande uitleg over het tupe diabetes is er voor het veulen wel een leven mogelijk, maar vinden jullie het ook niet raar dat de eigenaresse haar baan ervoor opgeeft? Je moet wel het dier kunnen blijven betalen, dat lijkt me dan wel een probleem, of haar man (als ze die heeft) moet het gaan betalen.
Het is nogal wat als je dat wilt vol gaan houden, hoe moet dat later dan? Kan hij bereden gaan worden ofzo? Ach, dat hóeft natuurlijk ook niet. Een paard kan ook een fijn leven hebben zónder te werken Tong uitsteken
Ik ben gewoon wel benieuwd hoe het leven van dit dier zal gaan worden.


@ManonR_ : de meningen over wanneer je dieren moet vergelijken met mensen lopen uiteen. Ik denk in dit geval dat het voor mensen een stuk gemakkelijker is om met diabetes te leven dan voor een paard. Al is het alleen maar om bovengenoemd voorbeeld dat je niet snel kunt zien wanneer de suikerspiegel niet in orde is.

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:20

Steefjevos schreef:
Al is het alleen maar om bovengenoemd voorbeeld dat je niet snel kunt zien wanneer de suikerspiegel niet in orde is.
Daar heb je apparaatjes voor die een melding geven..

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:21

ManonR_ schreef:
Steefjevos schreef:
Al is het alleen maar om bovengenoemd voorbeeld dat je niet snel kunt zien wanneer de suikerspiegel niet in orde is.
Daar heb je apparaatjes voor die een melding geven..



Ja, maar je zit toch niet de hele dag naast je paard met dat apparaat aangesloten?

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:21

Steefjevos schreef:
Ja, maar je zit toch niet de hele dag naast je paard met dat apparaat aangesloten?
Daar is vast wel iets op te vinden.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:22

lisetjjee schreef:
dat beestje leeft toch springt bokt en doet alles wrm dan laten in slapen ???? als die mensen het er nou voor over hebben. ik vind het echt heel knap.. ik laat me vriendin toch ook niet inslapen omdat ze die ziekte heb.. en om de zo veel tijd moet prikken na ja het zal alle maal wel.... maar toppie hoor voor de mensen die dit wel doen voor hun paard



Mensen kan je niet met dieren vergelijken en al helemaal niet met ziektes. Als je vriendin DM heeft neem ik aan dat ze zichzelf prikt, zelf haar bloedsuiker in de gaten houd. Zij kan gewoon uit eten gaan, naar logeerpartijtjes gaan enzo.
Een paard is dan constant afhankelijk van zijn baas, de baas die dus ip nooit meer van zijn zijde afwijkt. Je kan het beest niet uitleggen waarom hij zich zo rot voelt, waarom hij om de zoveel uur geprikt moet worden.

En dan ja die onkosten. Vergis je niet dat dit enorm duur gaat worden, laten we van die 6 keer per dag uitgaan. Bij elke prik een schone naald, dus 6 naalden per dag. Met 1 insulinepen kan je ook wel een paar dagen doen, maar dat ligt aan de hoeveelheid insuline die je moet prikken, de pen raakt uiteraard ook op, dus een voorraad is ook handig. Dan de glusocestrips en de glucosenaaldjes, het bloedsuikerapparaat. Moet geijkt worden een paar keer per jaar, nieuwe batterijen.
Mensen met DM moeten uitkijken met wondjes vooral aan de voeten. Dus ook bij je paard zal dat moeten gebeuren.
Mocht hij ooit koliek krijgen en geopereerd moeten worden dan moet hij weer helemaal opnieuw ingesteld worden op de insuline.
Ik weet bijna wel zeker dat dit paard vaker de kliniek zal bezoeken dan een 'gewoon' gezond paard.

Paardonvriendelijk? Hm misschien, maar zonder geld geen stal, geen insuline en geen voer. tenslotte is de eigenaar verantwoordelijk voor de gezondheid van dit beestje en geloof me dit gaat absoluut niet goedkoop worden.

Steefjevos

Berichten: 1691
Geregistreerd: 02-07-08
Woonplaats: 't Gooi

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:23

ManonR_ schreef:
Steefjevos schreef:
Ja, maar je zit toch niet de hele dag naast je paard met dat apparaat aangesloten?
Daar is vast wel iets op te vinden.


Er is vast wel wat op te vinden, maar dat moet dan eerst bedacht worden. Het gaat mij erom dat het me lastiger lijkt voor een paard dan voor een mens. Ik heb nog nooit een paard horen zeggen: "ik ben misselijk" je moet dus steeds het in de gaten houden want het dier kan het zelf niet aangeven.
Dat lijkt me lastig.

Dat wilde ik erbij halen om aan te geven dat het ook lastig is om te bepalen wanneer je dieren nou wel/niet moet vergelijken met dieren.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:23

ManonR_ schreef:
Steefjevos schreef:
Ja, maar je zit toch niet de hele dag naast je paard met dat apparaat aangesloten?
Daar is vast wel iets op te vinden.


Zo'n systeem is voor mensen nog niet eens vrij op de markt (nog niet volledig uit ontwikkeld, het systeem van permanente glucose meting is nog niet altijd betrouwbaar) laat staan voor paarden.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:23

ManonR_ schreef:
Steefjevos schreef:
Ja, maar je zit toch niet de hele dag naast je paard met dat apparaat aangesloten?
Daar is vast wel iets op te vinden.



Als dat zo is waarom introduceren ze dat dan niet bij mensen???

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:27

Niet alleen de voeding nee, maar je kunt wel leren om de voeding en beweging aan elkaar aan te passen. Er zijn veel meer dingen die bij diabetes komen kijken, zo schommelt de suikerspiegel ook wanneer je ziek bent, in je maandelijkse periode, wanneer je een wond hebt en noem maar op. Maar menig mens heeft dit en kan nou niet zeggen dat hun zo beperkt zijn in hun leven, al ervaart iedereen dat op zijn eigen manier..

En het spuiten lijkt me niet dat het paard daar een probleem tegen gaat geven, zoals iemand hier eerder in het topic noemde na 3 dagen spuiten dat het paard vervelend werd. Mijn jaarling heeft pas 5 weken 2 x daags op antibiotica gestaan, kreeg deze wel oraal ( dus via een spuitje in de mond ) de eerste paar dagen vond hij het helemaal niet leuk ( lees hij probeerde weg te rennen, je weg te duwen en zelfs te steigeren ) na 1 week deed hij al niet meer moeilijk en na 2 weken kwam hij zelfs op de wei alweer naar me toe als ik met de spuit aankwam liet zich erin spuiten en ging verder gras eten. Jonge dieren wennen heel snel aan iets en zullen dan niet beter weten.

@ steefjesvos : ze verglijken het ook met mensen, en die theorie is ook een beetje verouderd. Wij hebben bijvoorbeeld iemand op het werk die heel graag stroop op de boterham eet, die eet zeker 4 sneetjes per dag op brood ( ook nog eens wit ) en dat is geen probleem alleen krijgt ze wat meer insuline als dat ze had gekregen wanneer ze dat niet at. Denk dus dat het met paarden niet anders zal hoeven zijn, en dat dit ook een journalist is die zelf ook wat specticuleerd

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:28

IndianLady schreef:
Als dat zo is waarom introduceren ze dat dan niet bij mensen?
Zoiets is er al voor mensen. Ik weet niet precies hoe het heet maar mijn buurjongen heeft zo'n ding (hij is in de 30 hoor). Hier wel een artikel over iets wat er erg op lijkt; http://www.bddiabetes.nl/dyn_nl/onderzo ... pancr-.htm

flora
Berichten: 802
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:29

ik heb ook diabetes, spuit mezelf 4x per dag...een mens kan er prima mee leven, maar een paard?

hoe hadden ze dit voor zich gezien? paard heeft bijna permanente toezicht nodig..
en dan al die kosten?

nee, voor mij had dit diertje maar 1 spuitje gekregen...puur vanuit het oogpunt van het dier...

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:33

ManonR_ schreef:
IndianLady schreef:
Als dat zo is waarom introduceren ze dat dan niet bij mensen?
Zoiets is er al voor mensen. Ik weet niet precies hoe het heet maar mijn buurjongen heeft zo'n ding (hij is in de 30 hoor). Hier wel een artikel over iets wat er erg op lijkt; http://www.bddiabetes.nl/dyn_nl/onderzo ... pancr-.htm



Heb je enig idee wat de eventuele kosten zullen gaan zijn om dit bij een beest te doen?
Hoever is iemand bereid om te gaan?

Sorry, maar dan heb ik echt zoiets van een dier is een dier en gelukkig kan ik dan bepalen wanneer het einde nabij is.

Kiwipitje

Berichten: 10538
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:35

[quote="IndianLady"]Tja ze hebben nu ook al 4000 euro uitgegeven aan het dier en zij heeft er zelfs haar baan voor opgezegd. Ik kan niet voor die mensen bepalen hoe ver ze bereid zijn om te gaan. JOUW vraag was waarom ze het niet introduceren bij mensen maar dit is er dus al Knipoog

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:39

Die 4000 was denk ik meer voor de kliniek en de diagnose. Als mijn fjord of shet iets mankeert zou ik dat (tot op een bepaalde hoogte) ook uitgeven.


Dan nog al is dat apparaatje uitgegeven bij mensen, ik zie dat nog niet zo snel bij dieren komen.

Smystique

Berichten: 1423
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:40

Lijkt meer dat ze kicken op de media-aandacht dan dat ze het voor het beestje doen.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:46

ManonR_ schreef:
JOUW vraag was waarom ze het niet introduceren bij mensen maar dit is er dus al Knipoog



Zoals ik al zei, het apparaat waar het hier om zou gaan: een permanente glucose meting is er inderdaad al, maar dit systeem werkt nog niet altijd optimaal. Dit systeem is dus voor mensen nog niet vrij verkrijgbaar (geloof mij, anders had ik er allang een gehad). Dit apparaat moet overigens niet verward worden met een insulinepomp (waarbij je dus alsnog zelf je bloedglucose moet meten).
Laatst bijgewerkt door Amulet op 25-11-08 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:48

Dat zei/dacht ik ook al Knipoog ManonR zei dat

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:48

O o o o o, dit is weer Amerika... ze weten nu al dat het dier niet ouder kan worden dan een jaar of tien en ze weten kennelijk nu ook al dat ze zelf niet voor de zorg kunnen dokken, er wordt in de openingspost al gesproken over het stichten van een fonds.... tja, dat mag dan weer door derden betaald worden.

Duizenden Amerikaanse staatsburgers kunnen hun gezonde paarden door de recessie niet meer in leven houden, en in dit geval zou een dier in leven moeten worden gehouden wat niet eens gezond is.... het is weer eens de omgekeerde wereld, daar aan de overkant van de Oceaan.... lang leve de Hollandse nuchterheid. Nee, als het mijn veulen was, spuitje. Wel zo eerlijk.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:51

IndianLady schreef:
Dat zei/dacht ik ook al Knipoog ManonR zei dat


gefixed Haha!

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:58

ManonR_ schreef:
Als er een kind geboren wordt met diabetes laat je die toch ook niet afmaken? Ik snap dat een dier anders is dan een mens, maar in een topic over hondenopvoeding wordt die link ineens wel gelegd dus waarom nu niet.



een paard is toch wel even iets heel anders dan een mens ..
mensen kunnen zelf insuline gaan spuiten .. daar hoeven de ouders hun baan niet voor op te zeggen of de verzorgers...
vind dit toch een beetje bizar en overdreven om je baan op te zeggen voor een veulen dat ieder uur insuline moet hebben ... en dan ook nog donaties vragen ..
Maargoed als de eigenaresse dat allemaal over heeft voor een veulen moet ze dat voorral doen

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:03

Citaat:
De levensverwachting van het paard is tot ongeveer 10 jaar.
De familie is op zoek naar donaties voor de kosten die het paard met zich meebrengt.


Quoot uit de openingspost. Wat vindt Bokkend Nederland hier van?

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:13

Ik vind het ronduit schandalig van de eigenaren. Media-aandacht zoeken ten koste van een dier, en dan nog zo onbeschoft zijn om geld te vragen. Ik hoop dat ze tenminste goed blut worden van deze zaak, en ze vlug beseffen wat ze het beestje aandoen, ocharme .
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 25-11-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:16

Dat bedoel ik dus, Bravespots. Ze weten nu al dat ze zelf niet in staat zullen zijn om voor de kosten op te draaien dus hebben ze de intenties dat bij andere mensen vandaan te schooien. En dan hebben we het nog niet eens over het leed van het beestje.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:41

suleilitha schreef:
Citaat:
De levensverwachting van het paard is tot ongeveer 10 jaar.
De familie is op zoek naar donaties voor de kosten die het paard met zich meebrengt.


Quoot uit de openingspost. Wat vindt Bokkend Nederland hier van?

Sneu, ik vind het goed dat ze de intentie hebben het dier te helpen maar dit is geen leven, niet voor het paard en niet voor de eigenaren. Ga maar na, elke 4 uur een spuit, kun je niet op vakantie, zelfs geen weekendje en een avondje uit eten wordt zelfs een lastig verhaal. Als je uberhaupt weg durft te gaan want stel dat ie net een toeval krijgt als jij lekker aan je biefstukje zit?
Ik zou geen seconde rust hebben als het mijn paard was en daarnaast zou ik het voor het paard zelf ook geen leven vinden. Hij mag niet eens de weide op?!?!

Als ze nu een veulen met een gebroken been hadden was het wat anders maar dit vind ik echt een triest verhaal, voor alle partijen.

Daarnaast vraag ik me ook af hoe het kan dat hij dit heeft. Type 1 is niet/nauwelijks erfelijk maar toch lijkt het me niet onverstandig om te onderzoeken hoe hij eraan komt.
Het klinkt me net zo raar in de oren als een wolf met vleesallergie, kreeg van mij ook een spuitje.