Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 02:26

Ik vind, resumerend, dit paard in leven laten je reinste mishandeling.

ellepel

Berichten: 47468
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:14

http://www.petcaretips.net/diabetes_horse.html
http://www.horsehealthcare.info/horse-diabetes.html
artikeltje over diabetes bij paarden.
en raar dat ze dit het eerste geval noemen,terwijl er echt wel al meer zijn Verward
zal inderdaad wel komen doordat d eeigenaren graag geld willen zien voor de behandeling van hun dier.

en hoeveel insulineresistente paarden lopen er nu al rond?
echt al best veel...en die doen het ook hartstikke goed op hun oud hooi, en hun speciale voeding.

artikelen:
http://www.icreo.com/student/Nl/eindwerk/wilschut.htm
http://www.pavo.nl/actuele-vraag-van-de ... entie.html


ga es zoeken op google, vind je echt heel veel info.
en dieren met diabetes 1 en diabetes 2( insuline resistentie) zijn er wel hoor,zelfs hier op bokt Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 07:34

Paarden met type 2 diabetes bestaan idd al.
met type 1 nog niet (behalve deze dan).

Iets beter lezen Lachen

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 07:42

Met type 1 vast wel, maar ik ga er van uit dat die dood waren voor ze het ontdekten Knipoog

ellepel

Berichten: 47468
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:22

dat denk ik ook wel,maar door dit dier zullen in de toekomst zulke gevallen wel herkend worden en misschien nog een stukje levensverlenging krijgen?

ze willen bij dit dier in elk geval het een en ander gaan proberen, de medische wereld is natuurlijk heel erg geinterreseerd in zo'n dier...

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 08:26

Jakkes, ik vind het niet met het leven verenigbaar voor een paard, moet er niet aan denken dat een paard een hypo of een hyper krijgt en daar ontkom je toch niet aan.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:07

Insulinetoevoer is niet aan lichaamsgewicht gebonden maar aan de hoeveelheid koolhydraten. Het aantal koolhydraten wat geconsumeerd wordt moet een x aantal eenheden insuline tegenover staan om de bloedglucose waarde tussen de 4 en de 10 te houden. Natuurlijk kan de hoeveelheid voeding tijdens de groei toenemen maar ervan uitgaande dat het dier op een gecontroleerd rantsoen staat levert dit geen spectaculaire aanpassingen op.


En idd er zullen redelijk wat hypos en hypers zijn want een paard is minder makkelijk te controleren als een mens. Maar het voordeel van hyper en hypos is dat je ze ziet aankomen en kunt herkennen.Bij extreme moeheid en lusteloosheid weet men dat er een hypo aankomt en bij extreme drukte en gejaagdheid weet je dat er een hyper aan te komen zit..meestal als je op zon moment de bloedglucose meet en corrigeerd door toediening van koolhydraten of juist door toedienen van extra insuline zijn deze denk ik wel redelijk op te vangen. Nogmaals het za absoluut geen rijpaard zijn want niemand wil een paard wat zomaar ineens neer kan vallen of ineens door het lint kan gaan..maar als " sierpaardje" en als studiemodel voor de medici kan hij wel degelijk een kwalitatief goed leven hebben..mits de nodige zorg en aandacht er is natuurlijk.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:17

Barbara1975 schreef:
Insulinetoevoer is niet aan lichaamsgewicht gebonden maar aan de hoeveelheid koolhydraten. Het aantal koolhydraten wat geconsumeerd wordt moet een x aantal eenheden insuline tegenover staan om de bloedglucose waarde tussen de 4 en de 10 te houden. Natuurlijk kan de hoeveelheid voeding tijdens de groei toenemen maar ervan uitgaande dat het dier op een gecontroleerd rantsoen staat levert dit geen spectaculaire aanpassingen op.


En idd er zullen redelijk wat hypos en hypers zijn want een paard is minder makkelijk te controleren als een mens. Maar het voordeel van hyper en hypos is dat je ze ziet aankomen en kunt herkennen.Bij extreme moeheid en lusteloosheid weet men dat er een hypo aankomt en bij extreme drukte en gejaagdheid weet je dat er een hyper aan te komen zit..meestal als je op zon moment de bloedglucose meet en corrigeerd door toediening van koolhydraten of juist door toedienen van extra insuline zijn deze denk ik wel redelijk op te vangen. Nogmaals het za absoluut geen rijpaard zijn want niemand wil een paard wat zomaar ineens neer kan vallen of ineens door het lint kan gaan..maar als " sierpaardje" en als studiemodel voor de medici kan hij wel degelijk een kwalitatief goed leven hebben..mits de nodige zorg en aandacht er is natuurlijk.


het is niet puur een combi van koolhydraten versus insuline, er speelt veeeeel meer mee, daarnaast is niet alles zo makkelijk te herkennen als men denkt (ik doel op de hypo's en hypers) zie in jouw profiel dat je er ook dagelijks mee te maken hebt maar zi is ieder mens ander wat reactie/aanvoelen betreft en zal dat bij dieren ook zo zijn.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:21

nee idd het is niet zo zwart wit maar dit is wel de basis.

En idd elk mens en elk dier is anders het gaat om het globale.Maar ik blijf erbij dat dit beestje best een paardwaardig bestaan kan hebben mits hij de juiste zorg en aandacht krijgt..blijft de vraag of de eigenaren dat er voor overhebben.
ik hoop in elk geval van wel!

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:25

ja ik denk ook niet dat het een gebed zonder end zal zijn, mits de verwachtingen niet te hoog zijn

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:57

Voor de wetenschap is onderzoek erg nuttig..want diabetes type 1 bij paarden is een probleem in een paardenland als NL waar de meeste mensen een paard toch echt kopen om het ook daadwerkelijk te rijden..en dat is ietswat absoluut niet zal gaan.

ben erg beneiuwd of een kunst pancreas oftewel een in het lichaam ingebouwde insulinepomp, waarz enu ook druk mee bezig zijn voor mensen, ook een optie is voor dieren..dieren met een gebruiksdoel dan zoals paarden.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:44

Barbara1975 schreef:
ben erg beneiuwd of een kunst pancreas oftewel een in het lichaam ingebouwde insulinepomp, waarz enu ook druk mee bezig zijn voor mensen, ook een optie is voor dieren..dieren met een gebruiksdoel dan zoals paarden.


Dat is absoluut een interessante vraag, al vraag ik me af of dat voor de eerste de beste particulier (die geen bedelfonds voor een paard op wil zetten) te betalen zou zijn. En trouwens ook op welke termijn dit zal gebeuren aangezien ze er voor mensen toch al een aardig tijdje mee bezig zijn, maar het nog altijd geen volledig betrouwbaar systeem is.

Want als ik zie hoe duur mijn eigen insuline en teststrips zijn, nou.....dan ben ik blij dat alles vergoed wordt Duivel Haha! Dat zou ik namelijk van mijn studiefinanciering niet kunnen betalen.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:46

idd wij mogen dankbaar zijn voor de ziektekostenverzekering watdat betreft! Maar als dit een tendens gaat worden..want ik durf echt te wedden dat dit niet het eerste paardis met diabetes..dit zal het eerste geval zijn waarmee naar buiten wordt getreden..dan is het misschien zaak om hiervoor ook een verzekeringsvorm in het leven te roepen.
Maar ook daar zullen wel flink wat tijd over heen gaan..NL kennende

MandyR

Berichten: 2746
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Toftlund - Denemarken

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:53

Amulet schreef:
Barbara1975 schreef:
ben erg beneiuwd of een kunst pancreas oftewel een in het lichaam ingebouwde insulinepomp, waarz enu ook druk mee bezig zijn voor mensen, ook een optie is voor dieren..dieren met een gebruiksdoel dan zoals paarden.


Dat is absoluut een interessante vraag, al vraag ik me af of dat voor de eerste de beste particulier (die geen bedelfonds voor een paard op wil zetten) te betalen zou zijn.

Maar, als je het eerste paard ter wereld hebt die met zo'n pomp rond mag lopen, denk ik dat er toch wel ineens wat sponsors op de stoep staan in de vorm van dierenartsen en fabrikant van die pomp. Dus best kans dat het de eigenaar niet veel gaat kosten.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:31

precies dat bedoel ik.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:54

Maarrr om dan weer flauw te doen: Haha! daar heeft dan alleen dat eerste geval baat bij. Zal wel net zijn als met de continue glucose meters bij mensen, de 'testcases' mochten gratis mee doen met het onderzoek, maar voor particulieren wordt 'ie in veel gevallen niet vergoedt.

Voor het onderzoek is het dus goed, voor het eerste geval ook, maar voor de gevallen die vallen tussen de eerste onderzoeken en de eventuele vergoeding is het erg zuur.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:58

De continue glucose meter wordt wel degelijk vergoed mits je hem op advies van je arts, dus met recept, krijgt.Althans wij hebben hem nu aangevraagd voor ons zoontje en krijgen hem ook vergoed omdat wij de meter op advies van de arts hebben gekregen omdat ons zoontje nog erg jong is en nog erg moeilijk in te stellen is. Bij een continue meter hebben wij baat omdat wij dan de curve kunnen bekijken om te zien waar de pieken en de dalen zitten en op welke momenten.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:25

Precies, maar ik weet dat hij bij ons in het ziekenhuis vaak nog niet voorgeschreven wordt, jĂșist omdat je in 'de voorgeschreven' groep moet vallen om hem vergoedt te krijgen. Ik zou d'r ook graag een hebben, maar ja.......val niet in de doelgroep 'kleine kinderen' ben niet 'oninstelbaar' en ik ben auto-didact op insuline gebied... Haha! Dus als ik er eentje wil, dan moet ik hem zelf betalen.....helaas.

Ik wacht gewoon nog 10 jaar, dat was toch dit topic....waarin stond dat het over 10 jaar min of meer te genezen is?? Haha! Clown Pling

Mijkee_
Berichten: 1685
Geregistreerd: 19-07-07
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:47

geerke schreef:
het ligt eraan in hoeverre hij een paardwaardig bestaan kan hebben....daar twijfel ik een beetje aan....paardendiabetes lijkt misschien wel in grote lijnen op mensen diabetes maar ik denk dat de gevolgen voor een paard ernstiger zijn....trouwens is er ooit een mens geboren met diabetes?
Dat komt toch meestal na een aantal jaren....dit dier is al geboren met diabetes...ik denk dat ik hem zou laten inslapen....voor het paard z'n bestwil


nou, ik zal je vertellen er zijn wel degelijk mensen geboren met diabetes Knipoog
ik zelf niet(ook trouwens een diabeet met type I) Knipoog

ik denk trouwens dat een paard miss best wel kan leven met diabetes maar of de eigenaren dat willen is een tweede..
het is echt ontzettend veel werk wat je moet doen(me moeder kan het weten) want ik denk dat zo'n paard niet gemakkelijk is om in te stellen dus dat betekent: meerder keren per nacht uit je bed om je paard te controleren..
nee, voor mij lijkt het me de beste optie om hem in te laten slapen maar dat lijkt me ook heel moeilijk vooral als het paard gezond en levendig is...

groetjes