Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:58

Gelukkig maak jij er een opmerking over annekiesdj..

Ik begon me al af te vragen.. Is er dan NIEMAND hier die de constatering van de ziekte een stuk belangrijker vind dat dit veulen alleen? Hallo, er is zojuist een volkomen nieuwe ziekte opgedoken, iets waarbij, helemaal als ik zo de reacties doorspit, elke geboren veulen met deze aandoening niet overleven zal (of dat nou door de kosten, moeite of welzijn van het veulen gaat).. En dit veulen komt ook nog eens uit een kampioen, ongetwijfeld eentje die velen veulens heeft?

Ik zou dit veulen zo lang mogelijk in leven houden, en wel om het te onderzoeken. Nou valt vast heel bokt over me heen, ik ben ook tegen dierproeven, maar ik wil toch echt wel weten waar dit vandaan komt, wie de veroorzaker is, en wat de juiste behandeling is.. (om een tweede veulen met deze aandoening te voorkomen)

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:05

Bubsj schreef:
Gelukkig maak jij er een opmerking over annekiesdj..

Ik begon me al af te vragen.. Is er dan NIEMAND hier die de constatering van de ziekte een stuk belangrijker vind dat dit veulen alleen? Hallo, er is zojuist een volkomen nieuwe ziekte opgedoken, iets waarbij, helemaal als ik zo de reacties doorspit, elke geboren veulen met deze aandoening niet overleven zal (of dat nou door de kosten, moeite of welzijn van het veulen gaat).. En dit veulen komt ook nog eens uit een kampioen, ongetwijfeld eentje die velen veulens heeft?

Ik zou dit veulen zo lang mogelijk in leven houden, en wel om het te onderzoeken. Nou valt vast heel bokt over me heen, ik ben ook tegen dierproeven, maar ik wil toch echt wel weten waar dit vandaan komt, wie de veroorzaker is, en wat de juiste behandeling is..


Als je dit richting mensen met diabetes type 1 doorvoert: zelfs bij mensen is er over de oorzaak van deze ziekte nog erg weinig bekend. Alleen is bekend dat het een auto-imuum ziekte is, waarbij erfelijkheid maar een kleine rol speelt. Ik sta wel achter je standpunt, maar ik verwacht dus niet dat er veel mee gaat gebeuren.

Daarbij denk ik eigenlijk niet dat dit het eerste paard met deze ziekte is, ik denk dat dit bij andere dieren met dezelfde problemen nooit onderzocht is en dat deze dieren 'gewoon' doodgingen. Hard maar waar: dat gebeurt in Afrika met baby's met DM1 ook in 90% van de gevallen, ook zonder dat men weet wat het kindje mankeert.

Kaja

Berichten: 3886
Geregistreerd: 14-12-04

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:09

suleilitha schreef:
Wat vindt Bokkend Nederland hier van?

Weinig... penny bokkend NL althans...

Want inhoudelijk word er nergens op ingegaan...
Paard krijgt enkel de doodstraf!

Nergens word er dieper op het onderwerp ingegaan.
Is dit werkelijk het eerste paard met diabetes?
Of is het nooit eerder opgevallen? Waren deze eigenaren en/of dierenartsen alert genoeg?
Is dit dan het begin van deze ziekte voor paarden en hun eigenaren of is het op zichzelf staand geval?

Is er nou niemand die inhoudelijk over deze kwestie nadenkt??

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:10

Lijkt me verschikkelijk moeilijk om zown diertje te verzorgen.
Heel erg sterk dat deze mensen dat wel doen en m niet laten afmaken.

Weet alleen niet of het voor zown paard leuk is dat hij nooit de wei op zou kunnen.

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:10

Is ook wel een punt, maar het deel 'afstamming kampioen' zit me helemaal niet lekker. Het erfelijke mag dan een bijzaak spelen, maar stel dat het wel erfelijk wordt doorgegeven, dan help je het hiermee wel de paardenwereld in.. Lachen

Ik kan me niet voorstellen ook dat deze mensen het veulen in leven houden en er geen onderzoeken op laten uitvoeren. Wellicht niet de dieronvriendelijke, maar ook zij als paardenmensen zullen vast willen weten hoe dit nou gebeurd is.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:13

Kaja schreef:
Weinig... penny bokkend NL althans...

Want inhoudelijk word er nergens op ingegaan...
Paard krijgt enkel de doodstraf!

Nergens word er dieper op het onderwerp ingegaan.
Is dit werkelijk het eerste paard met diabetes?
Of is het nooit eerder opgevallen? Waren deze eigenaren en/of dierenartsen alert genoeg?
Is dit dan het begin van deze ziekte voor paarden en hun eigenaren of is het op zichzelf staand geval?

Is er nou niemand die inhoudelijk over deze kwestie nadenkt??



Amulet schreef:
Daarbij denk ik eigenlijk niet dat dit het eerste paard met deze ziekte is, ik denk dat dit bij andere dieren met dezelfde problemen nooit onderzocht is en dat deze dieren 'gewoon' doodgingen. Hard maar waar: dat gebeurt in Afrika met baby's met DM1 ook in 90% van de gevallen, ook zonder dat men weet wat het kindje mankeert.


Gelukkig worden de reacties nog doorgelezen voor er uitspraken worden gedaan.

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:15

Clown

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:18

Bubsj schreef:
Is ook wel een punt, maar het deel 'afstamming kampioen' zit me helemaal niet lekker. Het erfelijke mag dan een bijzaak spelen, maar stel dat het wel erfelijk wordt doorgegeven, dan help je het hiermee wel de paardenwereld in.. Lachen


Absoluut, maar juist omdat het een afstamming kampioen is zullen ze er niet al te veel aandacht aan besteden ben ik bang (de eventuele erfelijkheid bedoel ik). Zo heb ik een haflinger gehad, die kreeg op een gegeven moment een hersen/oog tumor, de kans dat dit erfelijk was is aanwezig, omdat dit soort tumoren vrijwel alleen bij haflingers voorkomt. Op de stal waar de (wereldwijd bekende en dus dekkende) vader van deze pony stond (grote stal in Oostenrijk) wilden ze hier niets van weten, ook niet van de algemene vraag of dat daar ook eens voorgekomen was (vraag van de kliniek in Utrecht). Uiteindelijk is de vader van de betreffende pony doodgegaan aan...........juist Vork Ik zeg niet dat het in 'mijn' geval erfelijk geweest is, maar enige medewerking zou toch fijn geweest zijn.

Al hoop ik natuurlijk dat ze daar in dit geval wel aandacht aan zullen willen besteden. Mocht het in het geval van paarden wel voor een groot deel erfelijk zijn, dan kunnen ze daarmee in elk geval een ziekte 'uitbannen' (of een poging doen tot...).

Bubsj

Berichten: 2073
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Arctis

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:21

Precies, wat dat betreft lang leven amerika want door dit artikel op deze manier te plaatsen zullen ze toch veel hartjes veroveren en daarmee toch ook naar voren brengen dat dit een kampioens paardje was..

Was jij naar de pers gestapt met een primeur en een zielig verhaal was die fokstal er waarschijnlijk ook niet (zo gemakkelijk) onderuit gekomen..

Das toch wel een puntje voor dit zielige verhaal. Hopelijk zullen fokkers en liefhebbers van dit ras er ook op deze manier aandacht aan schenken..

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:23

Kaja schreef:
suleilitha schreef:
Wat vindt Bokkend Nederland hier van?

Weinig... penny bokkend NL althans...

Want inhoudelijk word er nergens op ingegaan...
Paard krijgt enkel de doodstraf!

Nergens word er dieper op het onderwerp ingegaan.
Is dit werkelijk het eerste paard met diabetes?
Of is het nooit eerder opgevallen? Waren deze eigenaren en/of dierenartsen alert genoeg?
Is dit dan het begin van deze ziekte voor paarden en hun eigenaren of is het op zichzelf staand geval?

Is er nou niemand die inhoudelijk over deze kwestie nadenkt??


Ik geloof er niet in dat dit het eerste paard is met diabetes type 1, waarschijnlijk wel de eerste waarbij het de bekendheid in wordt gegooid. Denk dat een veulen die geboren wordt met type 1 waarschijnlijk gewoon een onbekende dood heeft, als het namelijk niet bekend is ga je er ook niet op zoeken normaal gesproken, wanneer je er wel op gaat zoeken ben je al zo'n tijd verder dat het veulen het niet overleeft. Wanneer je suikerspiegel echt drastisch veranderd ben je zo in coma, denk dat dat bij een paard ook telt. En hoevaak gebeurd het niet dat een veulen dood in de stal gevonden wordt? toch wel met regelmaat en ook deze veulens moeten wat gemankeerd hebben. Verder is type 1 een afwijking, type 1 komt bij mensen ook veel minder vaak voor als type 2

En met fokken betreft, menig stam is al ver doorgefokt daar moeten gewoon problemen van komen, haal je dit probleem uit de wereld komt er wel weer iets nieuws.

Sietsx3

Berichten: 203
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Rotterdam (Ijsselmonde)/Barendrecht

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:29

Joto schreef:
Zijn dit dan weer andere types??


Ja er zijn verschillende types, is het zelfde als bij mensen denk ik, Type I, En Type II.

Ik snap de beslissing van de eigenaren wel, maar denk dat het paardje het niet naar ze zin zal hebben op deze manier.
Een paard hoort eigenlijk lekker vrij in een wei te grazen.. en dat kan die niet..

Erg triest allemaal.. Boos!

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:37

Gelukkig maken ze geen mensen af met diabetes type 1.Waarom zou je een paard afmaken? Heb een kat gehad met diabetes en moest hem regelmatig spuiten en controleren , hij is er oud mee geworden dus .........

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:19

scheelt misschien dat die kat bij jou in huis zit??

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:41

Als ik nu eens kijk naar mijn zoontje van 3 die sinds hij 1,5 is ook diabetes type 1 heeft en er even vanuit ga dat insuline die men voor de mens gebruikt ook aanslata voor paarden...dan valt het volgens mij allemaal best nog wel mee wat betreft het veulen...Is het zo kwalijk om hem op een strikt rantsoen te zetten van bijvoorbeeld hooi eyc om toch aan zijn ruwe vezel en graasbehoefte te voldoen. Gewoon op een kale weide en dan gewoon een bepaalde hoeveelheid geven waar dan ook weer een nepaalde hoeveelgeid koolhydraten aanhangt..hiervoor krijgt hij dan insuline wat zijn bloedglucose waarde weer op normaal peil brengt.

Het zal idd geen paard om te berijden worden aangezien actief zijn de bloedglucose erg beinvloed..en niemand wil dat midden in een galop je paard buiten westen raakt door een hypo! Maar ik denk dat dit paardje toch een kans moet krijgen om ook vante leren...want dit is idd iets unieks.

En waar al die hoge kosten vandaan komen? Als hij gewoon met menselijke insuline behandeld kan worden dan is de behandeling in principe gewoon gelijk. Ik neem aan dat nu de hoge kosten komen door veeratsen die hier een slaatje uitslaan en weet ik veel wat voor testten willen uitvoerem.

En een levensverwachting van 10 jaar....ik denk dat hij veel ouder kan worden mits hij gewoon de zorg krijgt die hij nodig heeft. Als zijn waardes gewoon elke dag gemeten worden, hij op een strikt rantsoen gaat met gewoon brok en hooi op een schrale weide...dan denk ik echt..en dan kijk ik naar de ervaring die ik heb met diabetes type 1..dat hij echt gewoon oud kan worden en een relatief normaal leven kan leiden. Ik denk dat dit een kwestie is van in hoeverre de eigenaars kosten willen en kunnen maken. Hij zal dan geen rijpaard kunnen worden maar is dat een reden om hem in te laten slapen..met diabetes is prima te leven..voor mensen, voor katten, honden paarden etc..mits je er goed mee omgaat!

Dus hij kan wel degelijk gewoon in de wei alleen een schrale met hooi naar rantsoen. Gras is idd erg onbetrouwbaar omdat het suikergehalte naar gelang het aantal uren zonliht etc bepaald wordt..dus datis idd iets wat ik niet zou geven..maar verder kan hij gewoon biks, hooi en peen en appel eten hoor! dit heeftallemaal per hoeveelheid zijn aantal koolhydraten en daar is weer een hoeveelheid insuline aan gekoppeld..

Dus ik ben er van overtuigd datdeze hengst mits hij de kans krijgt van zijn baasjes een prima leven kan hebben.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:15

het ligt eraan in hoeverre hij een paardwaardig bestaan kan hebben....daar twijfel ik een beetje aan....paardendiabetes lijkt misschien wel in grote lijnen op mensen diabetes maar ik denk dat de gevolgen voor een paard ernstiger zijn....trouwens is er ooit een mens geboren met diabetes?
Dat komt toch meestal na een aantal jaren....dit dier is al geboren met diabetes...ik denk dat ik hem zou laten inslapen....voor het paard z'n bestwil

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (Belgiƫ)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:17

@Barbara: Ik neem aan dat jij je werk niet moet opgeven en gaan bedelen via de media om geld om je zoontje in leven te houden?

Trouwens die kale weide volgens jou, als hij zich teveel opwind en rent, dan kan hij toch ook een hypo krijgen?
Ik neem aan dat er niet 24/7 iemand bij het paard zal blijven om hem kalm te houden (en dat zou pas zielig zijn).

Voor mij is het ook dat recht op paardwaardig bestaan die me tegen de borst stoot. Hij zal best wel in leven kunnen blijven met intesieve zorgen. Maar heeft hij dan geen recht op een paard te zijn die kan spelen met soortgenootjes op de wei?

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:42

Daar ben ik het mee eens en vooral daarom zou ik zeggen, laat maar inslapen.

Dat het geld kost, oke, veel tijd, oke zolang je het kunt veroorloven. Maar als hij allerlei dingen moet doen en laten waardoor hij geen paard kan zijn zou het voor mij te ver gaan.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:47

Bijzonder een paard met diabetes!
Eerlijk? ik had het veulen laten afmaken... Zou het er niet voor over willen hebben om zoveel te moeten laten voor een veulen, naast dat het zo vreselijk duur is!
Bovendien: in hoeverre heeft een veulen een leven met al die toevallen?

Maar goed, aan de andere kant... het is voor de wetenschap wel interessant en leerzaam om dit veulen in leven te houden en in de gaten te houden.

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:10

@Bravespots...je hebt op zich wel gelijk (al heb ik wel degelijk mijn baan moeten opgeven maardat is wel het minste natuurlijk!()maar iemand die alle tijd heeft en niet werkt zou zich bijvoorbeeld wel met dit paard kunnen bezighouden al is het alleen voor de wetenschap!

En mijn zoontje is geboren met diabetes...dus dat kan wel..hij is er 1 van een tweeling en zijn broertje heeft het niet en verder ook neimand in onze familie..dus het zit in je genen of niet en bij de een komt het wel tot uiting en bij de ander niet..het blijft een geval van pech...

en die toevallen zijn met een goed gecontroleerde bloedglucose waarde onder controle te houden. als hij eenmaal goed ingesteld is. Ik denk juist dat het voor ene paard makkelijker is als voor een mens. Omdat een paard maar een beperkt aantal dingen eet..een mens heeft toegang toty enorm veel voedselbronnen en een paard krijgt wat hem aangeboden wordt

Ja en wat voor de een wel een paardwaardig bestaan is en voor de ander niet laat ik in het midden ik denk dat dat persoonlijk is. Ik heb er 3 staan in de achtertuin waarvan 2 toch redelijk voor de sier(jaarling en shetland) de andere is 19 en berijd ik 1 of 2 keer per week. Paardwaardig moet niet gekoppeld zijn als niet geschikt voor het door de mens gestelde gebruiksdoel!
Waarom zou hij niet gewoon lekker zijn leventje kunnen slijten als " sier" paardje..tuurlijk hij heeft meer zorg en aandacht nodig maar is dat een reden om hem maar af te maken? Ik vind persoonlijk van niet. Als mijn jaarling nu iets zou overkomen waardoor ze nooit meer te berijden is later laat ik haar ook niet afmaken maar mag ze ook mits ze geen pijn heeft natuurlijk haar leventje hier bij ons op de boerderij slijten. Natuurlijk heeft niet iedereen die luxe dat de paarden aan huis staan datweet ik ook wel. Maar ik wil alleen aangeven dat paardwaardig een breed begrip is.

Het is een blijft persoonlijk maar ik denk dat dit paardje met veel liefde en geduld en genoeg financiele middelen een prima leventje kan hebben! En die financiele middelen zijn oom wel uit sponsoring te verkrijgen de medici zullen maar wat graag hetleven van dit dier volgen en als tegenprestatie zouden daar de behandelingen en medicijnen tegenover kunnen staan..

Ik hoop in elk geval dat ze hem een kans geven...en anders komen ze hem maar brengen hoor!

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (Belgiƫ)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:20

Barbara1975 schreef:
Ik heb er 3 staan in de achtertuin waarvan 2 toch redelijk voor de sier(jaarling en shetland) de andere is 19 en berijd ik 1 of 2 keer per week. Paardwaardig moet niet gekoppeld zijn als niet geschikt voor het door de mens gestelde gebruiksdoel!


Dit ben ik zo ontzettend met je eens!

Maar persoonlijk ik vind dat dit paard uiteindelijk te veel beperkingen zal worden opgelegd waarbij hij geen 'goed' leven meer zal overhouden. Ik vraag me nog altijd af, zelfs als het paard uiteindelijk wel op de weide kan (wat me heel vreemd zou lijken want in de beginpost zijn ze heel weigerachtig tegenover gras), wat er gebeurt als ie door iets over de rooie gaat en zo in een hypo beland? De kans dat dit ooit gebeurt zit er dik in, en er kan heus niet altijd iemand in de beurt om hem altijd te controleren lijkt me. Niemand kan hem ook uitleggen dat ie het rustig aan moet doen als ie voelt dat een hypo aan komt zetten...

Voor mij vallen mensen/dieren op medisch vlak niet te vergelijken met elkaar. Imo kan een mens een prima leven hebben met diabetes( uiteraard wel aangepast enzo), terwijl dat voor een paard niet kan, die heeft nu eenmaal andere noden.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:29

Barbara1975 schreef:
Ja en wat voor de een wel een paardwaardig bestaan is en voor de ander niet laat ik in het midden ik denk dat dat persoonlijk is. Ik heb er 3 staan in de achtertuin waarvan 2 toch redelijk voor de sier(jaarling en shetland) de andere is 19 en berijd ik 1 of 2 keer per week. Paardwaardig moet niet gekoppeld zijn als niet geschikt voor het door de mens gestelde gebruiksdoel!
Waarom zou hij niet gewoon lekker zijn leventje kunnen slijten als " sier" paardje..tuurlijk hij heeft meer zorg en aandacht nodig maar is dat een reden om hem maar af te maken? Ik vind persoonlijk van niet.

Ben het helemaal met je eens maar punt is dat hij dus niet in de wei kan en zo te horen eigelijk ook niet mag rennen, hoe paardwaardig is zijn bestaan dan nog?

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:37

ja natuurlijk kan hij wel in een wei maar alleen een schrale wei, een wei met zand, houtsnippers etc.. Hoieveel paarden staan er niet 24 uur perdag op stal??? Dan zal een wei met zand, houtsnippers oid toch ook wel te doen zijn zeker.

en waarom zou hij niet mogen rennen? Dien hem wat extra koolhydraten toe en hij kan gewoon rennen..maardat is maar voor een paar minuten en dan keert derust weerterug..geen een paard rent een hele dag..

Ben het er wel mee eens dat de zorg voor een dier met deze beperking alleen goed kan gaan bij iemand die echtde hele dag er kan zijn voor hem...en dat is denk ik het grootste struikelblok...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:42

Lijkt mij ook lastig als veulen groeit en dan moet je weer de medicatie aanpassen. Zal ook wel een gegoochel zijn omdat er niets over bekend is!

Barbara1975
Berichten: 380
Geregistreerd: 14-02-07
Woonplaats: Buitenland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:47

insuline is geen medicatie maar een lichaamseigen stof! en met groeien hoeft de " medicatie" niet te worden aangepast omdat hij alshij goed is ingesteld en zijn rantsoen volgt weinig veranderingen zijn.

Ben erg beneiuwd of de medische wetenschap aangaande diabetes mellitus type 1 bij mensen en dieren als katten etc toegepast kan worden bij paarden..als ze al gewoon insuline die ze ook voor mensen gebruiken bij hem gebruiken dan denk ik dat het allemaal toch best bij elkaar in de buurt ligt.
Ben dan toch erg beneiuwd of er in moeders of vaderslijn verder geen afwijkingen zijn die op diabetes duiden..lijkt mij in elke geval dat deze merrie en hengst niet meer geschikt zijn voor de fok.. Diabetes is erfelijk..het zou zich zelfs nog op latere leeftijd bij paps of mams kunnen openbaren...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 00:53

Ik weet dat insuline lichaamseigenstof is, maar als een dier groter word moet dan de toevoer van insuline niet worden aangepast op gewicht?