Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 10:13

http://www.wtvq.com / Nieuwsredactie


Zijn naam is 'Just Incredible'. Hij is nog maar een maandje oud en naar alle waarschijnlijkheid het enige paard ter wereld dat geboren is met Type 1 Diabetes.

De eigenaren van de hengst, welke in Carlisle leven, zijn de hele dag rond met het veulen bezig om hem in leven te houden.

Just Incredible is een Kentucky Mountain Saddle Horse, afstammeling van een wereldkampioen, en een verrassing voor zijn eigenaren sinds de eerste dag.
Hij was al geboren voordat moeder er klaar voor leek te zijn. Maar vanaf de eerste minuut leek hij alondervoed. De eigenaren dachten dat dit kwam omdat zijn moeder geen melk zou produceren, dus zochten ze hulp bij de plaatselijke paardenkliniek.

"Hij kwam net zo snel op gewicht als ieder ander veulen dat gebrek aan calorien heeft gehad," aldus dokter Slovis. "We gingen er vanuit dat hij binnen 48 uur weer thuis zou zijn."

Maar dat zou niet gebeuren. Nadat het veulen vocht en antilichamen toegediend had gekregen, steeg zijn glucose gehalte gigantisch. Testen wezen uit dat de pancreas (alvleesklier) niet in orde was; dit orgaan zorgt ervoor dat er insuline wordt aangemaakt, wat op zijn buert weer het glucose gehalte reguleert.

De diagnose was al snel duidelijk: Just Incredible was geboren met Type 1 Diabetes. Volgens de veterinairen is hij het eerste officiele geval met deze ziekte.

Direct werd er begonnen met een behandeling. De hengst kreeg insuline voor mensen en zijn energie kwam gelijk terug. Hij begon weer te bokken, te rennen en te springen.

Maar hij zal nooit een normaal leven kunnen leiden. Hij krijgt soms toevallen. Ook zal hij nooit mogen grazen in de weide.
"Gras zit vol met suikers, en je weet dat mensen en dieren met diabetes hun suikergehalte nou juist in de gaten moeten houden," aldus dokter Slovis.

Zijn eigenaren leiden ook geen normaal leven meer. Iedere vier uur moet Just Incredible namelijk worden geprikt om zijn bloedsuiker te testen, en iedere acht uur moeten ze hem een insuline injectie geven.

De eigenaresse is zelfs gestopt met haar baan als paardentrainer om voor het veulen te zorgen. Tot dusver is er al meer dan 4000 dollar aan kosten gemaakt voor het dier.

"Je kunt er niets aan doen. Zodra je hem ziet wordt je gewoon gek op dat dier. Wanneer zijn kwaliteit van leven niet goed genoeg zou zijn, wanneer hij niet meer kan rennen en geen plezier meer heeft, dan zullen we er waarschijnlijk mee ophouden."

De levensverwachting van het paard is tot ongeveer 10 jaar.
De familie is op zoek naar donaties voor de kosten die het paard met zich meebrengt.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:14

Leuk dat ze hem proberen te redden.. Maar lijkt mij niet bepaald fijn leven voor t beest

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:15

Dan heb ik toch zoiets van... Verward
Wat voor leven gaan paard èn eigenaar tegemoet??

_Marianne
Berichten: 1705
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:15

Wat super dat de mensen zoveel voor veulen doen zeg! Arm paard dat hij dit heeft.. maar hij heeft het getroffen met zijn eigenaren! Ja

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:19

Hm, beetje dubbel. Nu al voor zoveel geld kosten? Sorry, mijn liefde voor paarden gaat erg ver, maar het moet niet zo extreem worden. Per maand 4000 dollar extra betalen aan een paard? Nee, dit gaat echt mijn petje te boven.

Ellen__

Berichten: 1980
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: apeldoorn

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:19

vind t wel super dat ze dit voor het veulen doen maar....nooit op de weide dat is toch geen leven voor een paard Verdrietig

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:20

Wat een apeliefde...
Lijkt me veel eerlijker tegenover het dier om hem af te laten maken.....

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:20

tja

ik zelf zou persoonlijk zo dier niet in leven laten houden!. Gewoon weg omdat het geen paardbestaan kan hebben dier mag niet eens grazen.

Dus moet het dan de rest van zijn leven op een padockje staan? En het is ook nog de vraag of hij die 10 jaar wel red.

Nee sorry ik had het dier laten eunatiseren (of hoe je het ook mag scrhijven)

Wel vind ik het knap dat die mensen zo veel geld en energie in willen steken. Ik persoonlijk had dat nooit gekunt gewoon weg omdat ik er geen geld voor heb en VOoral geen TIJD!!.

Als ik er tijd voor had en genoeg geld voor had, had ik mischien geprobeerd maar denk toch dat ik het dier had laten inslapen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:21

Snap dat het niet zo simpel is, maar dit is geen doen lijkt me.
Zo'n dier op deze manier in leven houden....

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:22

_Marianne schreef:
Wat super dat de mensen zoveel voor veulen doen zeg! Arm paard dat hij dit heeft.. maar hij heeft het getroffen met zijn eigenaren! Ja


Vind je? Ik denk dat het beter is om het beestje in te laten slapen.

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:23

Geen idee wat ik zou doen, al denk ik dat het beter zou zijn hem in te slapen.
Waar ik wel tegen aan stond de hikken was dit stukje
Citaat:
De familie is op zoek naar donaties voor de kosten die het paard met zich meebrengt.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:24

Billy schreef:
Wat een apeliefde...
Lijkt me veel eerlijker tegenover het dier om hem af te laten maken.....


Idd, dit is toch geen leven voor een paard. En wie weet wat voor complicaties het beestje nog gaat krijgen. Imo eerlijker om het te laten gaan.

Anoniem

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:25

Als er geen uitzicht op een normaal paardenleven is dan zou ik een andere beslissing maken dan deze mensen denk ik. Begrijpelijk dat ze het hebben geprobeerd, of het zo erg is als de diagnose zegt is altijd afwachten, maar ik zou me voorbereiden op een afscheid.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:26

Ik had ook meteen zoiets, is dat wel eerlijk naar het dier? Zo'n intensieve zorg terwijl hij nooit zal kunnen grazen in de wei ed. Nee, het is volgens mij een stuk eerlijker om het dier te laten inslapen Scheve mond

En donaties vragen voor het onderhoud van zo'n dier is naar mijn mening ook niet fair.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:27

Dat niet op de wei is niet leuk, maar nog tot daar aan toe. Maar hij krijgt ook toevallen? Dat zou bij mij veel zwaarder wegen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:32

Die toevallen krijgt hij als hij niet om de 4 uur wordt geprikt..
Ik kan me niet voorstellen dat het je lukt om de komende 10 jaar (als hij het zo lang vol zou houden) altijd netjes om de 4 uur te prikken Scheve mond

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:32

Ik zou de naam 'Just Incredible' veranderen in 'Just Very Sad'...

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:35

Is deze afwijking erfelijk ???

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:35

Het arme beestje, laat hem gaan dat is veel eerlijker.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 10:36

Ariebren schreef:
Is deze afwijking erfelijk ???


Goede vraag.
Dat staat helaas niet in het artikel.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:37

Of je zo'n dier in leven moet houden is inderdaad een moeilijke afweging. Het dier kan geen gras eten en waarschijnlijk ook lang niet alle bix soorten. Als je hem niet alleen wil hebben moet je dus een ander dier ook de weide verbieden. Dat hij toevallen krijgt is nog het zwaarste. Er kunnen dingen mis gaan tijdens zo'n toeval en wie zegt dat hij 10 wordt op deze manier en dat het niet zwaarder wordt als hij ouder is?

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:37

Maar even dit terzijde.. er zijn meer paarden met diabetes.. Toevallig is van het zomer net ontdekt dat een kennis een pony heeft met diabetes. Zijn dit dan weer andere types? Dat dit veulen zo "bijzonder"is?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:39

Ik zeg, nog 1x een spuitje, een definitieve wel te verstaan. Ik zou het er niet voor over hebben.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:40

pff geloof niet dat ik het diertje in leven zou hebben gehouden. Zou er simpelweg ook niet de tijd en t geld voor hebben. Een fulltime baan gaat met dit veulen dus niet..! Vind hete rg sneu voor het dier dat ze het in leven houden..

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Eerste paard ooit met Type 1 Diabetes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:41

Ik zou het veel eerlijker vinden voor het beestje zelf om hem rust te geven, dit is voor zowel het paardje en voor de eigenaren geen "leven".....