Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 07:10

www.knhs.nl


Volledig tuigpaard gefokte dieren doen het opvallend goed.

Afgelopen vrijdagavond vond op het KNHS-centrum in Ermelo wederom een zeer interessant rondje instructie plaats. Dit keer was het onderwerp 'Exterieur en training' gericht op zowel dressuur- als springpaarden. KNHS-instructeur Johan Hamminga legde zich grotendeels toe op de dressuurcombinaties, terwijl Deurne-instructeur Cor Loeffen de springcombinatie onder de loep nam. Bijna 300 toeschouwers zagen de gedreven instructeurs aan het werk.

Alvorens de paarden onder het zadel getoond werden, kwamen zij eerst aan de hand de Prins Willem-Alexanderhal binnen. De paarden werden beoordeeld op hun exterieur, waarbij gekeken werd naar kenmerken die gunstig of minder gunstig zijn voor een bepaalde discipline. Belangrijk hierbij is dat men de paarden moet beoordelen en niet veroordelen. Zo kan een paard een exterieur hebben dat niet echt geschikt zal zijn voor een bepaalde discipline, maar pas als het paard in deze discipline wordt uitgebracht zal blijken hoe het zich daadwerkelijk manifesteert. Het karakter speelt hierbij een hele belangrijke rol. De wil van het paard kan veel uiterlijke kenmerken die niet gewenst zijn, compenseren.

Vervolgens reden er verschillende dressuur- en na de pauze springcombinaties rond, die les kregen van de heren Hamminga en Loeffen. Zij gaven instructie aan de ruiters over hoe zij de paarden met hun bepaalde exterieurmatige kenmerken het beste konden trainen.

Gedurende dit rondje kwam ook enkele malen het tuigpaard aan bod. Henk Hammers toonde met de goedgekeurde hengst Vaandrager HBC het bijna optimale exterieur van een tuigpaard. Tijdens deze demonstratie liet hij zien hoe hij dit paard met zijn exterieur zo traint dat het zich zo goed mogelijk ontwikkeld. Opvallend was dat Henk de hengst van het ene op het andere moment zeer verschillend kon laten draven. Van heel ontspannen halstrekkend en vervolgens binnen twee passen spectaculair zoals in de aangespannen wedstrijdsport gevraagd wordt.

Ook bij het onderdeel springen was er een volledig tuigpaard gefokt paard, die qua exterieur niet het meest optimaal is voor de springsport, maar wel steeds foutloos over de hindernissen sprong. Mede vanwege zijn voorzichtige karakter, is het toch een geschikt springpaard.

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:28

Ik was er ook Lachen

ik vond het zeer geslaagd!
Zeker goede punten aan bod gekomen waar veel van te leren valt!

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 08:41

En ik was er ook Lachen

En ik vond het een leuke leerzame avond,met name omdat ik een springgefokt paard heb,maar ik rijd er dressuur
mee.
Johan Hamminga gaf goede trainings tips Ja

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:55

Ik ben er ook geweest. Was wel iets minder enthousiast.
Er werd wel duidelijk een verschil tussen spring- dressuur en tuigpaard aangegeven. Maar vond het jammer dat ze een heel erg onderscheid hiertussen maken. Het is natuurlijk logisch om een paard te zoeken wat een bouw heeft die geschikt is voor de discipline die je wilt gaan doen. Maar de werkelijk is dat vooral de hobbymatige rijder vaak bij een paard uitkomt die niet optimaal gebouwd is. Had daar graag wat meer uitleg en voorbeelden van willen zien.
Vaandrager was echt prachtig. Maar erg mooi om te zien dat hij hem zover had in de training dat hij in een fractie kan aanspannen en showen en daarna weer volledig kon ontspannen. Jammer dat de lengtebuiging nog niet voor elkaar is maar daar wordt vast ook aan gewerk.
Twee mooie dressuurpaarden gezien waarbij de eerste door een uitstekende ruiter gereden werd maar in de draf wel strak in zijn rug bleef (naar mijn idee). Het tweede paard liep losser maar had er zijn achterhand minder bij. Maar ik vraag me dan af of dat aan ruiter en training ligt of alleen aan de bouw. Ook een dressuurcombinatie met een meer springebouwd paardje. Daar was mooi bij te zien hij je door een goede training dit paard in de dressuur kan verbeteren en ik had graag meer van dit soort combinaties gezien omdat daar het meeste bij te vertellen en van te leren was. En dan natuurlijk het door Loeffen gefokte paard wat voor mijn gevoel alleen bestond uit een achterhand. Vreselijk lelijk (zei hij zelf ook) maar ging wel goed over de hindernis. Karakter is dan inderdaad belangrijk maar zo'n bouw lijkt me wel blessures in de hand te werken.

Ik heb een beetje moeite met de stelling dat een dressuurpaard niet hoeft te kunnen springen. Naar mijn idee moet ieder evenwichtig gebouwd paard normaal en in balans over een hindernis heen kunnen. Als er zo gefokt wordt dat een hals er alleen rechtop kan staan dan vind ik het plaatjes fokken en geen atletisch dier. Denk dat er over een aantal jaren hier ook anders over gedacht gaat worden net als dat ze nu er al op terug komen om hoogbenige paarden te fokken.

Ben erg benieuwd naar het vervolg op dit rondje instructie. Verwacht daar meer van.

Linda_E

Berichten: 549
Geregistreerd: 07-12-07

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:03

Ik was er ook, ik vond het wel leuk maar het onderwerp "exterieur en training" kwam in mijn ogen niet goed overeen met hetgeen wat er werd getoond en uitgelegd.

Naar mijn mening hadden ze veel meer diversiteit moeten laten zien en oefeningen tonen waarbij je duidelijk het verschil had kunnen bekijken tussen de verschillende type exterieur. Want daar ging het toch over, waar je in je training tegenaan kunt lopen bij verschillende type exterieur.

Ik had bijvoorbeeld graag een tuigpaard of springpaardtype (op hoger niveau) bij de dressuurpaarden willen zien rijden, en dan dus vergelijken hoe elk paard beweegt en wat de voor en nadelen zijn.

Het antwoord op de publiekvraag of het tuigpaard geschikt is voor dressuur was niet onderbouwd en gaf in mijn ogen ook een heel verkeerd beeld van het tuigpaard. Er werd namelijk gezegd dat het tuigpaard "niet geschikt is als rijpaard omdat het daar niet voor gefokt is en je hem dan ook niet moet plagen met dressuur".

Het gedeelte na de pauze was in mijn ogen slechts een springles en er werd zeer weinig tot geen aandacht meer aan het onderwerp "exterieur en training" besteed.
Laatst bijgewerkt door Linda_E op 25-11-08 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

naffie
Berichten: 241
Geregistreerd: 06-12-07

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:24

Helaas was ik er niet aanwezig. Wel leuk dat zo een avond georganiseerd werd. Was het voor iedereen toegankelijk? Staan de instructieavonden aangekondigd op de site van de knhs, ik heb vorige week er naar gezocht maar kon niets vinden.

ESSIE70
Berichten: 1272
Geregistreerd: 25-07-08

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:37

naffie schreef:
Helaas was ik er niet aanwezig. Wel leuk dat zo een avond georganiseerd werd. Was het voor iedereen toegankelijk? Staan de instructieavonden aangekondigd op de site van de knhs, ik heb vorige week er naar gezocht maar kon niets vinden.



Het is voor iedereen toegankelijk,de instructieavonden staat onder "opleidingen" opde KNHS site en dan moet je je via de mail opgeven met hoeveel personen je de avond wil bijwonen.

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:35

www.knhs.nl/opleidingen
dan staat recht in het balkje 'rondje instructie' en vind je het hele overzicht.

ik was er ook en vond het ook erg interessant, al ben ik het er mee eens dat ze op een aantal
dingen wat dieper in hadden mogen gaat.

Lin4Life

Berichten: 942
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: Zwolle

Re: Divers rondje instructie over 'Exterieur en training'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 10:20

Ik ben het er zeker mee eens dat er op digen dieper in had mogen gaan..
.. maar als je overal diep op in had willen gaan dan hadden ze er wel een volle dag of misschien meerdere dagen over mogen doen omdat het dan gewoon te veel is.
met poncorde wou loeffen laten zien dat een paard nog zo slecht gebouwd is, maar als die de wil heeft om erover te gaan dat het dan alsnog mogelijk is.

ook na de pauze lieten ze naar mijn idee toch duidelijk zien waardoor de paarden zo sprongen met betrekking tot hun bouw..

mensen moeten niet uit het oog verliezen dat als je tot alle details in wilt gaan je er een gehele opleiding van kan maken. Dus als ze op 1 avond om toch alle dingen aan bod willen laten komen dan moeten ze een keuze maken in wat ze wel en niet vertellen.