Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110856
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 14:40

http://www.thehorse.com / Nieuwsredactie


Nadat Elmer Bandit, een 37-jaar oude halfarabier, het record brak voor de meeste aantal officiele kilometers trail, werd de eigenaresse van het paard overladen met vragen over de zorg van Elmer, en dan vooral wat hij te eten krijgt om hem zo fit te houden.
Het blijkt dat het voeren van Elmer veel overweging en tijd vergt.

"De grootste uitdaging is nog om er genoeg calorien in te krijgen," legt zijn amazone en eigenaresse uit.

Elmer krijgt tweemaal daags te eten. Hierbij drinkt hij zo'n 7 liter water, vier pond gemalen bietenpulp met melasse, vier pond biks (biks speciaal voor oudere paarden) en de supplementen ReStore en Revolution (van Biovance Technologies).
"Dit mixen we allemaal door elkaar tot een lekker soepje voor Elmer het te eten krijgt".

"Ik denk dat Elmer gek is op anijs, maar daar ben ik niet zeker van."

Daarbij krijgt Elmer nog eens 1 tot 1.5 pond alfalfa, gelegen aan het weer, de hoeveelheid training van het paard en zijn gedrag.
Als toetje krijgt hij nog een stukje appel.

Elmer wordt eens per jaar grondig nagekeken door een tandarts, maar vanwege zijn leeftijd kan hij zijn voer niet meer grondig kauwen. Weken helpt wel goed, maar het kost het paard nog steeds tussen de 50 en 90 minuten om zijn maaltijd naar binnen te werken.

Wanneer Elmer te eten krijgt wordt hij even apart gezet zodat hij in alle rust zijn maaltijd kan verorberen. Zijn eigenaresse staat hiervoor s'morgens extra vroeg op, omdat ze hier toch wel ruim twee uur voor moet uittrekken. Voor de middagvoeding van het paard heeft ze werknemers in dienst genomen.

Elmer verblijft het grootste gedeelte van zijn leven in de wei, omdat dit volgens de amazone qua sociale aspecten ook erg belangrijk is.

"Ik weet niet of dit dieet en schema ook voor andere oudere paarden zou kunnen werken. Elmer is, ondanks dat hij amper kan kauwen, goed aangekomen de afgelopen jaren. Ik denk dat voornamelijk komt omdat ik zijn dieet en supplementen desnoods iedere dag aanpas wanneer dit nodig is."

Verwante artikelen:


[VN] Bijzondere half-arabier wint beruchte zware trailwedstrijd
[VN] Elmer (37) nog maar 80 kilometer verwijderd van wereldrecord
[VN] Half-arabier Elmer Bandit van 37 jaar behaalt record

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:50

die supplementen zijn toch wel dopingvrij? Ik zou tegenwoordig behoorlijk voorzichtig zijn met supplementen als je een paard in competitie verband wil uitbrengen!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:54

Pff, klinkt wel als een duur grapje!
Hihi krijg bijna medelijden met mijn pony die op water en hooi moet leven Tong uitsteken
Maar ik vind het wel een zeer bijzondere prestatie!

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:49

leuk om te lezen, onze stichting pony van bijna 34 staat ongeveer op hetzelfde dieet (pulp + senior muesli + senior slobber+ soms bix)

En het werkt goed.

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: Zorg voor oudere paarden: het Elmer Bandit dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:47

misschien stomme vraag, maar wat is alfalfa???