'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 12:19

http://www.haarlemsdagblad.nl


Afbeelding
Renpaarden aan het werk op de grasbaan van Duindigt
foto: www.paardenpixels.nl

Een grote kans om de paardensport in de Haarlemmermeer naar een hoger niveau te tillen. Zo begroet de voorzitter van het concours hippique, Henk Prins, de mogelijke komst van draf- en renbaan Duindigt naar de polder: ,,Want dat is toch niet de minste tak van paardensport.''

Hoewel 'zijn' springevenement het al jaren prima naar de zin heeft in het Haarlemmermeerse Bos, kleven er ook nadelen aan die locatie. Doordat het een tijdelijke plek is, moet de organisatie jaarlijks veel extra veel kosten maken. Hele aggregaten, tribunes en veel andere zaken dienen iedere zomer het bos in gesjouwd te worden. Ook de bodem is een zorgenkindje. Uit angst voor molshopen en andere oneffenheden durven sommige eigenaren hun duurste paarden niet op gras te laten springen.

In 2009, het jaar waarin het concours 100 jaar bestaat, mag men in het bos een 'topsportbodem' laten neerleggen vol verende vezeltjes. Het jubileum trekt dan ook topevenementen als het EK springen voor Young Riders (18-21 jaar) en Junioren (16-18 jaar). Maar eigenlijk is het zonde van het geld om zo'n verende vloer, die tien jaar meekan, na zo'n evenement weer weg te halen.

Verwant artikel:

[VN] Renbaan Duindigt overweegt verhuizing naar Haarlemmermeer

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:21

Ik zou het helemaal geweldig vinden, maar idd, gras niet het probleem, die klei is mega heavy voor de renpaarden bij teveel nattigheid, misschien zouden ze turf of i.d. kunnen storten, geen idee; kost veel geld,maar doebewust het risico nemen om de paarden te slopen, nee.. Is ook niks.

Waar is de baan in Duindigt eigenlijk van gemaakt qua bodem? is dat ook alleen klei?

(Ik heb echt een blur, zie het even niet voor me)

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:34

De baan van duindigt is een mix van zand/gravel en ligt er al jaaaaren, geen mol die daar doorheen wil komen tenzij het een ingebouwde diamantboor in z,n koppie heeft zitten Clown Haha!

Waarschijnlijk zouden ze daar eerst (fijner) puin moeten storten, flink aanstampen/stoomrollen en dan die mix er overheen. Al vond ik de baan zoals die in Hilversum was ook superspul! Je paard had een mooie rode gloed na de koers als het nat weer was Knipoog

*Oeps, als het over de renbaan gaat, dat is volgens mij (wat ik me kan herinneren van het er overheen lopen) een mix van zand en klei. Voetbalveld-achtig.
Laatst bijgewerkt door EeCee op 20-11-08 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:36

Nou, kunnen ze dat niet namaken dan?

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:41

Mijn 'totaal-niet-gehinderd-door-niet al te veel-kennis' geest zegt van wel... Bloos

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 12:42

Hier nog een, lekker toch? Wat heerlijk dat wij niet hoeven te dokken, hopen dat eht doorgaat en dan lekker kunnen kijken!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:22

om over het sentiment van de 102 jarige renbaan maar te zwijgen, gaat het dan over de totale verdwijning van Duindigt?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:42

Gaat Duindigt, verdwijnen? laten ze liever het geld voor gebruiken, om het er op te knappen enzo, ipv alles naar haarlemmermeer te gaan verplaatsen.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:26

ze hebben gewoon een nieuw bestuur nodig om alle zaakjes weer op een rijtje te zetten... Denken ze om te verhuizen het hele probleem op te lossen??



Leuke foto... ik zit op het paard 2e van rechts, aracado Haha!

maaikj

Berichten: 664
Geregistreerd: 03-10-08

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:39

waar gaat het heen met de draf- en rensport in ons mooie landje..

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:43

Waar het heen gaat met de draf- en rensport? Als het mee zit naar Haarlemmermeer, als het tegenzit zal het uiteindelijk helemaal verdwijnen op een paar kortebaan races tijdens de braderieen na.... Denk ik...

Tja, het is 102 jaar sentiment, dat gevoel heb ik ook. Maar ik denk dat het economisch gezonder zou zijn om dan daar een groot hippisch complex neer te zetten waar ook andere disciplines ten uitvoer kunnen worden gebracht om het rendabel te maken.

@classic_life: Stoer! Cool Haha!

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: 'Komst Duindigt grote kans voor paardensport polder'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:00

Zoiets was toch ookal geprobeerd neer te zetten bij Almere is ook niet gelukt!! Zolang er alleen profiteurs aan de top van de stichting NDR staat zal het afglijden naar amateuristiche wedstrijdjes waarbij de eerste prijs zal bestaan uit fruitmanden en kleine prijsjes en lintjes. Huilen Er is veeel te veeel geld naar zogenaamde interimmanagers gegaan die na goed gevulde zakken de benen namen. Meestal waren dit "kennissen"van enkele huidige bestuursleden. Sigaar Dus ik verwacht niets, maar dan ook helemaal niets. Jammer want het blijft een mooie sport waarbij echt de sterkste wint en niet het vriendje van. Knipoog